Ingen Ciklidart som fungerar med växter?

#1 - 22 juli 2009 18:39
Ja jag undrar om det finns någon Ciklidart alls som kan hållas i akvarium med "normal" växtflora, dvs. icke-bastanta och välförankrade växter?

Bökar och/eller äter samtliga Ciklidtyper växter generellt?
#2 - 22 juli 2009 19:30
Nej, det finns många arter som går tillsammans med växter. Dvärgciklider, Bujurquina, Skalarer, Diskus, Jordätare är några grupper som fungerar.
#3 - 22 juli 2009 20:40
Mina Jack Dempsey rör inte växterna, men jag har nog haft tur än sålänge...
#4 - 22 juli 2009 21:02
Det är nog lite olika från individ till individ också. Mina skalarer tycker om att mumsa på växter och dra upp dem om de har lite mindre blad. Nyckelhålscikliderna rör inte växterna alls.
#5 - 23 juli 2009 14:46
Scalare och Discus är inte aktuellt öht, så då återstår ett par Ciklidvarianter alltså. Håller andra här med om att Bujurquina och Jordätare fungerar bra med växtlighet i karet?

Några fler förslag kanske?
#6 - 23 juli 2009 15:28
Guy Palm skrev:
Nej, det finns många arter som går tillsammans med växter. Dvärgciklider, Bujurquina, Skalarer, Diskus, Jordätare är några grupper som fungerar.

- Hur är det med Crinicichlorna? Fungerar Gäddciklider med växter och om så - vilken skulle du tipsa om? (kan nog inte ha större än max 20 cm)
#7 - 23 juli 2009 17:57
perfetto skrev:
- Hur är det med Crinicichlorna? Fungerar Gäddciklider med växter och om så - vilken skulle du tipsa om? (kan nog inte ha större än max 20 cm)

Gäddciklider gär bra med växter, fast de håller sig oftast inne bland dem och nere vid bottnen utom när de får mat.
#8 - 25 juli 2009 07:35
perfetto skrev:
Scalare och Discus är inte aktuellt öht

Varför inte!?
Har båda arterna och de har aldrig rört växterna!
#9 - 27 juli 2009 11:10
NIC skrev:
Varför inte!?

Har båda arterna och de har aldrig rört växterna!

- Därför att jag inte är intresserad av de fisktyperna.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 juli 2009 11:55
Jordätare gör ju som namnet antyder - bökar i bottenmaterialet så dom är väl lika lämpliga/olämpliga som de flesta andra grävande ciklider.

Det är generellt sett rätt få ciklider som äter växter (även väldigt få malawi- och tanganyika) medan de däremot gräver en del. Detta löser man dock genom att plantera växtyerna så att de inte kommer åt att gräva.
#11 - 27 juli 2009 12:13
Jordätare gör ju som namnet antyder - bökar i bottenmaterialet så dom är väl lika lämpliga/olämpliga som de flesta andra grävande ciklider.

Det är generellt sett rätt få ciklider som äter växter (även väldigt få malawi- och tanganyika) medan de däremot gräver en del. Detta löser man dock genom att plantera växtyerna så att de inte kommer åt att gräva.

- Om du hade mina förutsättningar: växtlighet, sand, 375 liter, bra belysning, stengrottor, rötter.

Vad för Ciklid skulle du valt? Vill helst slippa förankra växterna eftersom vissa har väldigt små eller obefintliga rötter.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 juli 2009 12:43
Apistogramma
#13 - 27 juli 2009 12:49
Apistogramma

- Tackar, en följdfråga bara - för att du inte tycker jag ska ha större fiskar än dvärgciklider i min 375:a, eller varför just dvärgar?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 juli 2009 13:08
perfetto skrev:
- Tackar, en följdfråga bara - för att du inte tycker jag ska ha större fiskar än dvärgciklider i min 375:a, eller varför just dvärgar?

Dom rör inte växterna på något sätt och sedan gillar jag fiskarna
#15 - 27 juli 2009 13:32
Apisto är en väldigt trevlig art. Själv håller jag 2 lekpar Nyckelhål och ett lekpar Kurvciklid i en 250l balja med mycket växtlighet, och det är inga som helst problem!
#16 - 27 juli 2009 14:04
Rossi skrev:
Apisto är en väldigt trevlig art. Själv håller jag 2 lekpar Nyckelhål och ett lekpar Kurvciklid i en 250l balja med mycket växtlighet, och det är inga som helst problem!

- Hur stora blir de på ett ungefär?
#17 - 27 juli 2009 14:31
perfetto skrev:
- Hur stora blir de på ett ungefär?

Läs artikeln om dvärgciklider:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=202
#18 - 27 juli 2009 14:39
Guy Palm skrev:

- Tack för tipset, men där står väl egentligen inte hur stor resp. variant inom arten blir? Såg (vid en snabbkoll visserligen) bara att maxstorleken för dvärgciklider ligger runt 15 cm.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 27 juli 2009 15:09
perfetto skrev:
- Tack för tipset, men där står väl egentligen inte hur stor resp. variant inom arten blir? Såg (vid en snabbkoll visserligen) bara att maxstorleken för dvärgciklider ligger runt 15 cm.

Inom en art skiljer sig de olika varianterna (om det finns några) minimalt åt.
Inom släktet Apistogramma är det stora skillnader från ungefär 4 cm till ca. 10. Kolla i artbeskrivningarna vilken Apistogramma-art du är intresserad av.
#20 - 27 juli 2009 18:45
Som fullständig amatör vad gäller Ciklider, blir jag en smula fundersam då jag läser att dvärgcikliderna rör sig inom storleksområdet 3-4 cm till uppemot 15 cm, och jag i "Nordiska Ciklidsällskapet"´s artregister inte hittar någon över tio centimeter.

Förmodligen är jag dålig på att hålla isär arter/grupper/typer/varianter osv....men vilka dvärgciklider är det som överstiger 10 cm i längd egentligen?
#21 - 27 juli 2009 18:56
Cleithracara maronii
Crenicichla regani
Laetacara curviceps
Laetacara thayeri
Är några av de arter som blir över 10 cm
#22 - 27 juli 2009 19:00
Tackar
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 27 juli 2009 19:08
perfetto skrev:
Som fullständig amatör vad gäller Ciklider, blir jag en smula fundersam då jag läser att dvärgcikliderna rör sig inom storleksområdet 3-4 cm till uppemot 15 cm, och jag i "Nordiska Ciklidsällskapet"´s artregister inte hittar någon över tio centimeter.

Förmodligen är jag dålig på att hålla isär arter/grupper/typer/varianter osv....men vilka dvärgciklider är det som överstiger 10 cm i längd egentligen?

Gå in på fiskartbeskrivningarna - markera fisklängd 10-20 cm samt Sydamerikanska dvärgciklider och klicka på sök så får du upp en lista
#24 - 27 juli 2009 19:12
Gå in på fiskartbeskrivningarna - markera fisklängd 10-20 cm samt Sydamerikanska dvärgciklider och klicka på sök så får du upp en lista

- Japp, gjorde faktiskt det nyss här. Det är så sabla mycket Ciklider o gå igenom annars.
#25 - 28 juli 2009 07:36
Nyckelhålsciklider kanske?
#26 - 28 juli 2009 10:19
NIC skrev:
Nyckelhålsciklider kanske?

- Kikade på dem idag i zoobutiken här : )

De verkade dock väldigt skygga. Vet inte om det berodde på den lilla tank de gick i, och den växtboll som de kunde söka skydd i.
#27 - 28 juli 2009 12:34
De kan vara lite skygga av sig. Så fort jag gör vattenbyte så blir de mörka och gömmer sig (vilket iofs mina skalarer också gör). Men om det finns lite växter och rötter de kan ta tillflykt till så blir de genast mycket tryggare och håller sig framme mest hela tiden. Simmar inte iväg och gömmer sig om man sitter framför karet och tittar utan kan till och med bli lite nyfikna av sig. När det är matdags är de rejält på hugget, de har inga problem med att sno åt sig mat från skalarerna som är betydligt större.

En stor favorit för mig, gillar dem skarpt.

Annons