Ja jag undrar om det finns någon Ciklidart alls som kan hållas i akvarium med "normal" växtflora, dvs. icke-bastanta och välförankrade växter?
Bökar och/eller äter samtliga Ciklidtyper växter generellt?
Guy Palm skrev:Nej, det finns många arter som går tillsammans med växter. Dvärgciklider, Bujurquina, Skalarer, Diskus, Jordätare är några grupper som fungerar.
perfetto skrev:- Hur är det med Crinicichlorna? Fungerar Gäddciklider med växter och om så - vilken skulle du tipsa om? (kan nog inte ha större än max 20 cm)
Kjell Fohrman skrev:Jordätare gör ju som namnet antyder - bökar i bottenmaterialet så dom är väl lika lämpliga/olämpliga som de flesta andra grävande ciklider.
Det är generellt sett rätt få ciklider som äter växter (även väldigt få malawi- och tanganyika) medan de däremot gräver en del. Detta löser man dock genom att plantera växtyerna så att de inte kommer åt att gräva.
Kjell Fohrman skrev:Apistogramma
perfetto skrev:- Tackar, en följdfråga bara - för att du inte tycker jag ska ha större fiskar än dvärgciklider i min 375:a, eller varför just dvärgar?
perfetto skrev:- Hur stora blir de på ett ungefär?
Guy Palm skrev:Läs artikeln om dvärgciklider:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=202
perfetto skrev:- Tack för tipset, men där står väl egentligen inte hur stor resp. variant inom arten blir? Såg (vid en snabbkoll visserligen) bara att maxstorleken för dvärgciklider ligger runt 15 cm.
perfetto skrev:Som fullständig amatör vad gäller Ciklider, blir jag en smula fundersam då jag läser att dvärgcikliderna rör sig inom storleksområdet 3-4 cm till uppemot 15 cm, och jag i "Nordiska Ciklidsällskapet"´s artregister inte hittar någon över tio centimeter.
Förmodligen är jag dålig på att hålla isär arter/grupper/typer/varianter osv....men vilka dvärgciklider är det som överstiger 10 cm i längd egentligen?
Kjell Fohrman skrev:Gå in på fiskartbeskrivningarna - markera fisklängd 10-20 cm samt Sydamerikanska dvärgciklider och klicka på sök så får du upp en lista