inge ström två timmar

#1 - 15 juni 2003 22:37
kommer vara utan ström i två timmar.. kommer akvariet ta skada av det?
när filteret/pumpen står stilla så länge???
#2 - 15 juni 2003 23:02
Njae, bakteriekulturen i filtret hinner förmodligen dö, och när sedan strömmen kommer igång så pumpas det ut allehanda döda bakterier som kan vara giftiga. Se till att töm ditt filter under srömavbrottet, så att du slipper det. Akvariet i övrigt brukar klara av 2 timmar utan pump, ljus och filter utan problem.

Swetrot
#3 - 16 juni 2003 21:02
har en vän som brukar stänga av sin pump över natten för att slippa ljudet. det är inget man ska göra då eller?
#4 - 16 juni 2003 21:21
Nej, inte om det är av typen innerfilter nej, för det lär aldrig byggas upp någon bakterieflora som bryter ned nitrit i det akvariet.

Swetrot
#5 - 17 juni 2003 09:42
<font color="black">Stäng aldrig av pumpen då dör dom nyttiga bakterierna</font id="black">[:-174][:-174]
#6 - 17 juni 2003 22:06
men visst ska man stänga av allting när man byter vatten????
#7 - 18 juni 2003 06:04
I min beskrivning till min Fluvalpump stod det att man aldrig ska doppa ner händerna med pumpen på av säkerhetsskäl! Men denna regel har jag brutit många gånger. ;P T ex när jag gör mindre vattenbyten.
Men om man vill följa tillverkaren rekommendationer så...

/A
#8 - 18 juni 2003 06:34
Hej

Står ett filter stilla så kommer de bakterier som finns där snabbt att förbruka det syre som finns i filtret. Då uppstår en syrefri miljö. I en syrefri miljö kan vissa bakterier gå över och använda olika svavelföreningar i stället för syre i cellandningen. Restprodukten av detta är svavelväte. Öppna ett vattenlås och lukta så förstår ni vad jag menar. Denna gas är oerhört giftig. Om filtren är normalt belastade bör man för säkerhets skull inte låta dem stå stilla mer än högst en halvtimme utan rengöring. Stäng inte av filtret under natten !!!

Lasse
#9 - 18 juni 2003 15:28
tack för svaren. min vän har tydligen haft lite problem med sitt akvarium. ska säga till han att sluta stänga av pumpen. han klagar på att den låter för mkt, den är rätt gammal har jag för mig. så får säga till han att han ska köpa en ny "tystare"...

Annons