inge illa menat, men...

#1 - 12 september 2003 21:23
inge illa menat, men kolla priset på den lilla hunden!

http://www2.blocket.se/view/1487090.htm?l=0&c=1
#2 - 12 september 2003 21:31
Ganska billigt. Dom brukar ligga runt 15000:- om jag inte minns fel.
#3 - 12 september 2003 21:35
ja, men ändå, tänk dej själv att ha en hund som är mindre en din kntnäve ska kosta 12-15.000. de är ju ganska löjligt med tanke på storleken.
#4 - 12 september 2003 21:41
Tillgång och efterfrågan du vet..
#5 - 12 september 2003 21:43
<font color="red">Är inte så bra på hundar, men tycker det låter vansinnigt [:D]</font id="red">
#6 - 12 september 2003 21:47
Kan man betala runt 1000 spänn för en liten akvariefisk, så låter det väl inte så dyrt...
#7 - 12 september 2003 21:48
<font color="red">Vad för fisk då?</font id="red">
#8 - 12 september 2003 21:48
De ska ju vara renrasiga, sabla noga med den typen av hund. Sedan är väl "finrasiga" hundar väldigt dyrt generellt, inte minst så är det ju dyrt att föda upp dem och ordna allting. Fast det klart, det är lite skillnad mellan 5000:- och 12000:-... Som Defdac säger, är tillgången låg och köparna täta så... [;)]
#9 - 12 september 2003 22:03
desperation kan de också kallas för.
#10 - 12 september 2003 22:10
Hej!
Jag tycker att det var väldigt dyrt. Andra renrasiga hundar brukar kosta runt 7000-9000:- ungefär. När jag köpte min hund för 6 år sedan så betalade jag 6000:- och hon är renrasig! Dessutom så kan de väl inte vara så väldigt dyrt att föda upp just Chihuahua. De kan ju inte äta mycket. Fast å andra sinan tillkommer ju vaccinationer mm. Men det gör det ju för andra hundar också.
Mvh Maria
#11 - 12 september 2003 22:14
Innehund bland fjortistjejjer i Stockholm just nu. Få valpar per kull.

Som sagt. Tillgång och efterfrågan.
#12 - 12 september 2003 22:47
Som defdac säger de får kanske en två valpar i varje kull de år ganska svåra att föda upp, priset på dvärghundar är genrellt sett dyrare än större. Skillnaden är tex en storpudel kan få upp till 10-12 valpar i en kull medan dvärgar och toyar kanske får 3-4 valpar. Och det är inte främst matkostnaden som kostar när man tar en valpkull, det är en massa saker som kostar om man håller på med rasrena hundar, tex regavgift på kennelklubben, parningsavgifter, utställningskostnader, m.m. så det finns anledningar att det kostar kanske inte 12000 kr men ändå. plus är folk villiga att betala 5-6000 och mer för en hund är ju chansen stor att den tas om hand på ett bra sätt.
#13 - 12 september 2003 23:20
Ursprungligen skickat av Mariaa

Hej!

Jag tycker att det var väldigt dyrt. Andra renrasiga hundar brukar kosta runt 7000-9000:- ungefär. När jag köpte min hund för 6 år sedan så betalade jag 6000:- och hon är renrasig! Dessutom så kan de väl inte vara så väldigt dyrt att föda upp just Chihuahua. De kan ju inte äta mycket. Fast å andra sinan tillkommer ju vaccinationer mm. Men det gör det ju för andra hundar också.

Mvh Maria

det är ju som att säga att jag köpte min helt nya skoda för 100 000 varför kostar din nya merca 4 ggr så mycket?
#14 - 12 september 2003 23:45
Hej!
Man kan väl inte jämföra hundar med bilar heller! Det är ju knappast olika kvalité på olika hundraser?! Att mindre hundar ska kosta mer p.g.a. att de får mindre kullar har jag också svårt att tro. Den hund som jag har är en Cavalier King Charles Spaniel och det är en liten hund. Hon var när jag köpte henne: idmärkt, vaccinerad, hade stamtavla och dessutom så fick jag med hundmat för den första veckan ungefär och hon kostade 6000:- på en kenell som är godkänd av SKK.
När jag skrev att en så liten hund inte äter så mycket var det mest på skämt. Men de övriga kostnaderna som tillkommer när man ska ha en valpkull kan väl ändå inte vara större för mindre hundar än för stora? Kanske är det så att efterfrågan på dessa hundar är så stor så att Kenlarna kan ta ut väldigt mycket pengar för sina små valpar. Kanske är någon som tror att de kan bli rika på att föda upp hundar?
Mvh Maria
#15 - 12 september 2003 23:47
chihuahua är världens minsta hundras. därför är den ju lite spektakulär o populär o oxå förstås dyr
#16 - 12 september 2003 23:54
Om du tar en kull storpudelvalper tex så brukar de i snitt vara 7 st valpar toypudel i snitt 2 st, lite skillnad.
Priset på en storpudelvalp ligger på ca 7000-8000 kr, och dvärgar och toyarna några tusen till. sedan beror det ju åsså på är det en "stor" (alltså med välmeriterade hundar) kennel så kan de ta ut lite extra.
Jag har haft valpkull efter en av mina tikar och jag blev inte rik
på det, när jag väl räknat ut vad de egentligen hade kostat att föda upp.
#17 - 13 september 2003 00:02
Hej!
I min hunds kull var det 4 st valpar. Det tycker inte jag att man kan kalla för många direkt. Men tanke på att de annonserade ut sina hundar på Blocket.se så kanske det var lite väl högt pris på valparna. Det står heller inget om ved hunden har för föräldrar mm. Så det kanske helt enkelt är så att de har satt ett för högt pris på hunden?
Mvh Maria
#18 - 13 september 2003 19:05
eller också är de desperata, och behöverpengar. vad vet vi?
#19 - 13 september 2003 19:47
Är det en innehund? Då har de väl sett "Legally Blonde". Har inte hon en sån hund i den rullen?

Mvh Andreas
#20 - 13 september 2003 20:48
jag tror den är en axakt kopia av den på bilden.
#21 - 13 september 2003 21:16
många småraser samt Grandisar är dyra pga. att dom får få valpar och ofta är förlossningen förknippad med veterinärkostnader, tex. med mopsar som oftast få förlösas med kejsarsnitt.
Dom borde inte få avlas på när dom inte klarar av att föröka sig själv.
Kinesisk naken hund brukar också kosta uppemot 15 000:- för en valp (och då ingår det ingen päls ;)=
sedan är ju kostnaden för meritering samma som för en stor hund när det gäller utställning, resor, anmälningsavgifter mm.
#22 - 13 september 2003 22:46
Plus som jag skrev innan, du måste betala hanhundsägaren för att få använda dennes hund kan vara från några hundra upp till 7-8000 kr lägg det till alla kostnader.
Det är inte gratis att föda upp renrasiga hundar.
#23 - 14 september 2003 01:24
fräckt. är det någon som vet vilka vattenvärde den vill ha:)
#24 - 14 september 2003 11:41
Renrasigt är dyrt, men där är ju också mycket att du vet vad du betalar för också. Man kan ju göra en jämnförelse också.. en bengal katt är inte alltför ovanligt att den kostar runt 15.000 (då är den dock till avel/utställning, om jag inte minns helt galet) finns ju även de som köper perser i de där pris summorna.
Man talar ju ofta om att man tar en hel eller en halv valp i prisvärde på en parning beroende på hur fin och vilka titlar en hane har.

En hund som kostar lite över 10.000 är inte så väldigt ovanligt dock. Men allt berore också på vad för sorts hund man är ute efter, hur vanlig den är, hur stor tillgången är. Som de flesta nämnt ovan.. tillgång - efterfrågan.
#25 - 15 september 2003 07:16
Jösses vad dyrt. Inte ens vår importerade Border Collie från Wales kostade i närheten. Och hon har väldigt fin stam.
#26 - 15 september 2003 07:24
Tacka vet jag min hund, en äkta tjuvparning, inga ärftliga deffekter på varken lynne eller kropp och till det eminenta priset av 2500.- (Både mamman och pappan var "meriterade" hundar, men det var lixom inte meningen att de skulle få valpar tillsammans).
För de som är intresserade är mamman Dalmatiner och pappan Border Collie. En underbar hund helt enkelt [:D]
Dessutom ingick päls i priset [;)]
#27 - 15 september 2003 07:45
Bästa sättet att kolla om priset var "rätt" är ju att kolla om han får den såld. Om han får det så har han antingen satt ett för lågt pris eller exakt det "rätta". Om han inte får såld den så är priset för högt. Man kan aldrig säga att man gett för mycket för någonting när man väl har köpt det. Det kallas marknadsekonomi och styrs av tillgång och efterfrågan. Sen gör det en del på priset att det är överklassfjortisar från sthlm som efterfrågar och inte 50 åriga jägare i norrland.
MVH
Magnus
#28 - 15 september 2003 08:32
länken funkar inte, men jag kan gissa mig nästan vilken du menar, känidsar brukar ha dom, rätt dyra faktisk
#29 - 15 september 2003 08:50
det är bra att det är dyrt, så skaffar inte "vem som helst" renrasiga hundar. tänk om det fanns samma marknad och intresse för renrasiga högkvalitetsfiskar.
#30 - 15 september 2003 09:50
Bilbo: att det inte blir några ärftliga def. på blandraser är en myt! du samlar ju TVÅ rasers ärftliga sjukdomar i en hund!
om du fortsätter att avla på den individen så kommer det att skena iväg med sjukdommar och defekter.
se på hundskolan som försökte avla på blandningar av Schäfer och Labbe och det gick inte alls pga. sjukdommar och det var en kontrollerad avel av kunnigt folk dessutom.
sedan kan jag inte begripa att folk betalar flera tusen för en hund som du inte får göra något med, bortsett från lydnad och agillity.
#31 - 15 september 2003 09:56
Om man tittar på t.ex Dalmatiner, där ett vanligt problem är att de har ett reccesivt anlag som om den finns hos båda föräldrarna orsakar blindhet hos ett visst antal procent hos valparna. Detta anlag finns mig veterligen inte hos någon annan hundras.
#32 - 15 september 2003 10:08
Ursprungligen skickat av alie

chihuahua är världens minsta hundras. därför är den ju lite spektakulär o populär o oxå förstås dyr

Men då borde "mini-leoparder" vara billiga och det är dom inte![:O]
(vill ha en sån!)
#33 - 15 september 2003 10:45
Ursprungligen skickat av jolon

[quote]Ursprungligen skickat av alie

Men då borde "mini-leoparder" vara billiga och det är dom inte![:O]
(vill ha en sån!)
[/quote]

??????? Minileoparder????? Hur menar du?????? Jag utgår från att det inte är en leopard utan en hundras du pratar om??? I vilket fall så har vi nog redan nämt alla prisreglerande faktorer som finns DVS: hur mycket det kostar att "producera" tillsammans med tillgång och efterfrågan.
MVH
Magnus
#34 - 15 september 2003 11:12
Ante1:
Jag måste fråga dig vad du menar med
en hund som du inte får göra något med, bortsett från lydnad och agillity.

Om du menar att snoffsa till hunden och släpa iväg den tiotals mil till en utställningslokal där hunden egentligen inte vill vara, samtidigt som den blir bedömd av självutmämnda experter efter kriterier som ibland är direkt skadliga för hunden, ex. rynkig hud eller djupt sittande ögon.
Om det är det du menar är jag totalt ointresserad av att stödja denna typ av organiserat djurplågeri som ägarna utsätter sina hundar för pga. att de vill framstå som duktiga själva.
Jag har själv varit och tittat på hundutställningar där stackars upptrimmade småhundar skiter på sig av ren skräck när en helt främmande människa börjar lyfta, klämma och stirra på dem.
#35 - 15 september 2003 11:24
en hund som du inte får göra något med, bortsett från lydnad och agillity.

Dessutom tror jag inte det finns någon som kan hindra mig att göra det som var avsikten med att skaffa hund. Nämligen att ha sällskap, gå på promenader, kasta bollar och pinnar, vakta huset, ligga i soffan, få ett glatt välkomnande när man kommer hem. Jag har säkert missat något, men jag kan inte hitta några anledningar till att jag skulle laggt till 10.000 till mitt hundinköp och fått en renrasig hund. Och angående avel, kan jag meddela att vår hund, i likhet med vår hankatt, är kastrerad, så du behöver inte oroa dig för att denna avart sprids vidare [;)]
#36 - 15 september 2003 12:15
vad jag menar med att man inte får göra något med en blandis är brukstävlande, jag är Instruktör i SBK sedan snart tio år och har ofta folk på kurs som vill tävla med sina blandraser men det får dom inte.
oroväckande ofta så ser man folk som säljer blandraser skriva i sina annonser "till bruksintresserade" och folk köper dom för att sedan inte kunna tävla.
Naturligtvis är det ju okunnskap från båda hållen, men det är tråkigt.
Vad gäller utställning så håller jag med dig fullständigt, det är grunden till att många bruksraser idag är oanvändbara som brukshundar och många av dom är så dåliga mentalt att dom har problem i vardagen tyvärr.
tom. Brukshunden nr.1, Schäfern, har idag problem med rädslor något som är kardinalfel hos en schäfer och den sjuka utställningsaveln är en stor bov för man avlar på utseende och inte på mentala kvaliteer.
Naturligtvis så är din hund det bästa som finns för dig, och så ska det också vara.
Men jag är kategoriskt emot blandrasuppfödning.
#37 - 15 september 2003 12:20
Hallå
Det är att överdriva väl mycket att kalla hundutställningar för djurplågeri. Har själv ställt ut, den ena hunden avskydde det= dålig kritik, den andra älskade det, hon var i sitt esse i ringen "titta på mig, jag är vackrast"
sen hur de olika raserna ser ut bestäms genom rasstandarden.
En hund som inte gillar att ställas ut ställs oftast inte ut mer än 1-2 gånger för även tillgängligheten på hunden bedöms.
#38 - 15 september 2003 12:27
Varför får då inte blandraser "brukstävla"? Någon måste ja ha fattat det beslutet. Är det för konspiratoriskt att anta att det är ett gammalt beslut taget av någon som har haft ekonomiska intressen i rasaveln. Jag har talat med en som hållit på med brukshundar i många år, han anser att många blandrashundar har kvaliteter som de flesta renrasiga hundar saknar, exempelvis mental stabilitet. Man blir ju lite nyfiken vad det beror på att "blandisar" inte får tävla. Eftersom jag själv funderat på att gå med i brukshundsklubben på orten där jag bor, men avstått på grund av en elitistisk intällning gällande "rasrena" hundar, tycker jag det är en mycket intressant fråga. Jag kan gå ed på att min "byracka" är mer stabil i sitt temperament än många schäfrar, labradorer osv som jag träffat.
#39 - 15 september 2003 12:38
Jag har för min att det är för att brukshundsklubben är en del av kennelklubben eller åtminstånde har ett väldigt nära sammarbete med skk, och skk är till för att citat
att väcka intresse för och främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda rasrena hundar
att informera och sprida kunskap om hundens beteenden, dess fostran, utbildning och vård
att bevaka och arbeta med frågor, som har ett allmänt intresse för hundägaren och hundägandet
att skapa och vidmakthålla goda relationer mellan omvärlden och hundägaren och hundägandet.

#40 - 15 september 2003 12:40
Logiskt sett måste ju skk ha misslyckats med sin vision i så fall.
#41 - 15 september 2003 12:53
Så kan man ju se det om man vill.
Men den här iden om att blandraser är så bra det stämmer ju inte alltid det är ju samma där som med dom rasrena hundarna parar du två sjuka hundar får du ju sjuka hundar. Det brukar vara första generationen som är bra, sen får du med skavankerna. I dag är många som har regelrätt uppfödning av blandraser både andra tredje osv generationer, jag har sett annonser där det varit sex-sju raser inblandade är det så mycket sundare än rasren avel?
#42 - 15 september 2003 13:01
Varför inte, om man lät hundarna para sig helt vilt skulle resultatet troligen hamna på vargen till slut igen.
#43 - 15 september 2003 13:05

??????? Minileoparder????? Hur menar du?????? Jag utgår från att det inte är en leopard utan en hundras du pratar om??? I vilket fall så har vi nog redan nämt alla prisreglerande faktorer som finns DVS: hur mycket det kostar att "producera" tillsammans med tillgång och efterfrågan.

MVH

Magnus

Njae,, det är en katt ras ligger ungefär på en 8-10 kilo/katt, inga små kissar med andra ord. Men vad jag menar är att man ska nog inte prissätta djur utifån kilopris som vi verkade vara inne på tidigare

Så här ser dom ut: http://www.minileopard.com/
#44 - 15 september 2003 13:47
Man sätter inte pris efter hur stora de är utan efter hur lätt/svårt det är att få valpar, har för mig att GD är ganska dyra.
Om de faktiska kostnaderna för kullen är uppe i kaske sju-åtta tusen kronor innan man ens vet om det blir någon valp. Och får man då en valp ska man skänka bort den då?
#45 - 15 september 2003 18:51
Hej!
Den som säger att hundutställningar är djurplågeri vet inte vad han pratar om. Jag brukar ställa ut min hund några gånger per år på mindre utställningar. Det brukar gå hyfsat bra och det brukar vara väldigt roligt. På sommaren så tar man med sig en picknick korg och sitter i gräset och fikar och pratar med massor av trevliga hundmänniskor. Om det är innomhus så har man picknick där.
Min hund har alltid varit väldigt blyg utav sig och är mycket misstänksam mot både andra människor och hundar. Men sedan jag började ställa ut henne så har hon upptäckt att de andra hundarna tänker inte äta upp henne och inte nänniskorna heller. Hon har blivit mindre rädd och blyg och därför också mindre nervös när hon är på okända platser. Det är mycket bra social träning för en hund att vara på en hundutställning. Jag har inte ställt ut min hund på någon av de stora utställningarna utan bara på små drive in och inofficiella utställningar. På större så är alla människor så tävlingsinriktade och då missar man det roliga.
Mvh Maria
#46 - 15 september 2003 20:49
Att säga att blandrashundar löper lika stor risk att få genetiska defekter som en renrasig hund är ju lite överdrivet. En renrasig hund som i hundratals generationer härstammar från en väldigt, genetiskt sätt, isolerad population löper ju en mycket större risk att drabbas av genetiska defekter typiska för den rasen. Enda sättet att bryta den isolationen är ju att ta in friskt blod från andra populationer. Och då det naturliga urvalet ersätts av ett konstgjort och många gånger snedvridet urvals kriterium hos många "raskennlar" främjar man ju inte heller genetisk sundhet inom rasen.

Detta gäller egentligen de flesta former av avel och "förädling", de syftar inte till i första hand att ta fram friska djur utan att få fram spännande former, färger eller andra i människans ögon åtråvärda egenskaper och då får det naturliga urvalet snällt stiga åt sidan.

Så, skulle jag skaffa hund idag, skulle jag absolut satsa på en vild gatukorsning. Utan att tveka.

/Kalle
#47 - 16 september 2003 05:29
För att bemöta dig Mariaa, jag kan bara härleda och utgå ifrån vad jag själv sett. Men det hände säkert bara den enstaka gången att hundarna fick släpas omkring och fram till domarna.
#48 - 16 september 2003 12:14
Bilbo: att Blandraser inte får tävla bruks beror inte på ekonomiska skäl utan på Etologiska, man har Bruksproven som en del i avelsutvärderingen för att prova avkommornas arbetsduglighet och dressyrbarhet.
man använder även Mentaltester, samt Utställning för att göra avelsbedömning.

Detta gör att det inte är intressant att utvärdera avelsvärdet på en blandras som det inte bedrivs någon avel på utan bara en förökning av antalet individer utan någon som helst tanke eller mål med "aveln"

Det är ju också mycket viktigt att samtliga individer av en ras genomgår en Mentalbeskrivning så att deras mentala status registreras och hamnar i statistiken för att sedan utgöra en mycket viktig del i avelsarbetet.
Vi i Sverige har nog världens bästa mentaltester och framförallt ett register som går att bearbeta vetenskapligt, detta har gjort att man funnit många intressanta rön om bla. nedärvning av rädslor mm.

Att det finns mentalt bra individer hos blandraserna är det inget tvivel om, men var skall jag hitta dom, vilket register skall jag söka i?
-vilka egenskaper har föräldrarna?
Vilken rasstandard gäller för en korsning mellan Schäfer/labbe/collie/jämthund/Pudel???
-vilka egenskaper skall premieras?
Hur kan man säga att en blandras är så bra när det inte är gjort några mentaltester, det är ingen uppföljning på Höftledstatus, ögonsjukdommar osv.
-det är mest bara en massa myter som florerar eftersom det inte finns någon som helst kontroll.
Det är väldigt många hundar, oavsett ras, som är jätte trevliga men som klappar ihop totalt på mentaltester och i praktiskt arbete och då kan jag kotrollera det i SKK:s register och undvika vissa individer och linjer i min framtida avel, med blandraser kan jag bara gissa.
Att fråga ägarna om dom har en bra hund som är lämplig till avel ger oftast ett svar som är lika värdefullt som en påse sand i Sahara.
Min hund är bäst, så är det bara, men när det kommer till kritan så har även solen sina fläckar, och ibland blir det total solförmörkelse när man synar hundarna i skarvarna, oavsett ras!

Numera finns dessa register tillgängliga på Internet och där står hela sanningen om alla registrerade data från SKK och det har visat sig att det är många kallduschar som kommit i dagens ljus, men man hittar ju även pärlorna och denna öppenhet gör att alla måst eköra med öppna kort och förbättra sig om man fortfarande vill vara med i leken.
Detta kommer på sikt göra att det blir en sanering av den värsta öseriösa aveln tror jag.
Du skriver också att du tvekar om att gå med i din lokala brukshundklubb, det skall du inte göra, alla raser är välkommna på kurser och på träningar, jag har själv blandisar på varenda kurs tom. på rena brukstävlingskurser, inte för att dom får tävla sedan men det är ju ändå bra för hunden att kunna aktiveras samt att om föraren tycker det är kul och vill tävla så blir ju nästa hund renrasig.

Att din hund är mer stabil det kan jag inte svara på, men att det finns dåliga renrasiga hundar det råder det inget tvivel om, men att blandraser är kategoriskt bättre är rent nonsens.

Att utställning är djurplågeri är ju rent svammel, men den rena utställningaveln leder till djurplågeri i vissa fall, tex. hundar som är så svårt deformerade att dom inte kan föröka sig utan veterinära ingrepp.
Eller att det avlas på individer så är så dåliga mentalt att dom har problem att klara vardagen med trafikbuller osv. bara för att dom har rätta pälsfärgen.
Utställningsaveln har ju visat sig extra förödande på arbetande hundraser där dom kvaliteér som krävs för att klara sitt arbete inte prioriteras alls och det renderar i oanvändbara individer som till slut gör att hela raser förstörs, tex. långhårig Collie som inte längre går att använda som brukhund med några ytterst få undantag.
#49 - 16 september 2003 12:27
Att utställning är djurplågeri är ju rent svammel

Kan så vara att det kryddades lite extra när jag skrev det [;)], men faktum är att på den hundutställning jag refererar till (den enda jag varit på) så fanns det vissa hundägare som genom tvång utsatte sina hundar för extremt obehagliga situationer (för hunden) och i min värld klassas det som djuplågeri.
I övrigt får jag tacka för det utförliga klargörandet vad gäller brukshundar och vad som är grunden till "diskrimineringen"[;)] av blandraser. Då finns det iaf ett syfte med det hela!
#50 - 16 september 2003 12:27
Hej!
Bilbo, det kan ju hända att du hade väldigt otur när du var på hundutställningen. Du kanske hade otur att se alla dålliga hundmänniskor samlade på samma plats. För visst finns det många människor i Sverige som inte tänker på hundens bästa.

Ante1, Om man vill ha en Collie som brukshund men tycker att den långa pälsen stör kan man inte köpa en korthårig Collie då?
Jag förstår till viss del varför inte blandraser får vara med och tävla i bruksgrenarna, men varför får de inte tävla i Agility?
Mvh Maria
#51 - 16 september 2003 12:35
Kan man ha en hund i akvarium??
#52 - 16 september 2003 12:38
Är det någon som har sagt det???
#53 - 16 september 2003 12:38
Det är inte pälslängde som är problemet med Collien, utan det faktum att den urvalsavlats efter utseendet och inte efter egenskaperna.
Blandraser får tävla i Agility.
#54 - 16 september 2003 12:40
Hej!
När jag tränade agility fär ca 2 år sedan så fick inte blandraser tävla. Någon sa det i alla fall.
Mvh Maria
#55 - 16 september 2003 13:19
Mariaa: den korthåriga anses vara bättre Mentalt än den långhåriga, och av att dömma av den erfarenhet jag har av korthåren så verkar det vara lite mer "motor" i dom och inte lika skotträdda som långhåren som har stora problem med det.
Man får visst tävla i Agillity med blandisar.
#56 - 16 september 2003 16:55
Hej!
Okej, det verkar ju bra att inte blandraser är bannlysta även i agility.
Mvh Maria
#57 - 23 september 2003 19:30
ärligt talat, om ni hade blvit betalda 7000-8000 för att göra en annan på smällen skulle man ha känt sej mer som en lyx prostutierad, eller? hur borde då hundarna känna sej.
#58 - 23 september 2003 22:37
Hundar har förmodligen ingen aning om vad deras "tjänster" kostar. /Cecilia (f.d. ägare till en galen tax med BIS-are och jaktchampions överallt i stamtavlan)
#59 - 28 september 2003 20:34
kanske inte.

är det d'rför det är så många som vill ha han hundar för just den anledningen?

Annons