Inga platy bäbisar?!

#1 - 11 mars 2006 12:42
Har haft ett gäng platysar nu i ett 60 liters kar. 2 hanar o ch 4 honor.
Problemet: Inga yngel alls!

Jag har inte ens sätt att dom skulle blivit tjocka elr liknande...det verkar som om dom inte blir gravida över huvudtaget. Jag har ju läst att det kan vara så att dom får yngel men att de hinner äta upp alla innan man ser dom, men då borde jag ju åtminstonde kunnat se att någon av honorna var gravid!?

Har haft dom ca 1/2 år.

FInns det nått man kan göra för att öka lekvilligheten?

Glad för svar!
//Malin
#2 - 11 mars 2006 13:44
Samma här.

[:o] [SIZE=3]Mina Platy blir inte heller dräktiga. Jag vet inte varför:confused: [/SIZE]
[SIZE=3]Jag kollar i ditt ämne om någon vet varför[:o] Jag läste någonstans att Platy brukar bli dräktiga var fjärde vecka:confused: [:-5] [:-5] [/SIZE]
#3 - 11 mars 2006 14:49
Jo, dom blir dräktiga och föder var 4:e vecka. Jag har själv 2 honor som det inte syns att dom är gravida men ändå kommer det mellan 3-5 yngel i månaden. Inte så många men det är lite.

Sen har jag hört att man kan mata med röda mygglarver för att öka lekvilligheten. Men om det stämmer kan jag inte svara på.

Era fiskar kanske är sterila? Men att ni skulle ha fått flera...? Jag vet inte men jag hoppas att dom får barn snart för det är jättekul.
#4 - 12 mars 2006 09:57
[QUOTE=PlatyYngel]Jo, dom blir dräktiga och föder var 4:e vecka. Jag har själv 2 honor som det inte syns att dom är gravida men ändå kommer det mellan 3-5 yngel i månaden. Inte så många men det är lite.

Sen har jag hört att man kan mata med röda mygglarver för att öka lekvilligheten. Men om det stämmer kan jag inte svara på.

Era fiskar kanske är sterila? Men att ni skulle ha fått flera...? Jag vet inte men jag hoppas att dom får barn snart för det är jättekul.[/QUOTE]

okej, hm....får försöka mata med röda mygg...
Jag har haft platy förut, för flera flera år sedan, och dom förökade sig som bara den :P Men den här gången verkar det inte fungera helt enkelt...

Håller med, att få bäbisar är riktigt roligt!! :)
#5 - 12 mars 2006 10:00
se upp för röda mygg då de är väldigt allergiframkallande !!

//kim
#6 - 12 mars 2006 10:27
själv har jag ett akvarium på 64 liter som jag nu har haft igång i ca 5 månader, och har 5 platys (3 honor och 2 hanar), och alla mina honor har fått yngel, som tur så har många blivit uppätna, annors skulle hela akvariumet vara överbefolkat:D , det ända jag gjort är att:
- byter 1/3 vatten varje vecka

jaa, ni kan ju se hur det ser ut: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335
#7 - 12 mars 2006 13:24
Är det du som driver www.kampfisk.just.nu Dreeamcatcher [:-9] ?
Det är den bästa sidan jag sett om Kampfiskar [;)] . Du har verkligen lyckats [:)] .
#8 - 13 mars 2006 10:14
[QUOTE=PlatyYngel]Är det du som driver www.kampfisk.just.nu Dreeamcatcher [:-9] ?
Det är den bästa sidan jag sett om Kampfiskar [;)] . Du har verkligen lyckats [:)] .[/QUOTE]

Ja det är det ;)

Tack så mycket [:I]

//Malin
#9 - 13 mars 2006 20:57
Fölåt om jag bytte ämne...

Har du matat med röda mygg än eller väntar du?

Annons