Förbud mot att sälja husdjur på förslag i San Fransisco - än så länge är dock fiskar undantagna
Hittade infon på Facebbook där Svein Fosså lagt in länken
lillfrasse skrev:Men jag tror på att frågeställningen med att vissa djurköp tas för lätt utan eftertanke nu är jag inte så insatt i hur mycket olika djur de får in på dessa "shelters" men de kräver ju resurser också helt klart.
Bygert skrev:Fast det kanske är lite uppmuntrande för Fosså ändå att se att det finns nåt som är värre än Norge när det gäller sånt här.
Föllförfisk skrev:Inom hästvärlden finns det "grönt kort" för att få lov att tävla hästen. Det är ett prov gällande grundläggande kunskaper och tänk. Det borde finnas något liknade för att få skaffa alla typer av djur. En helgkurs/ dagskurs som MÅSTE godkännas innan man får att skaffa djuret i fråga. Blir ju stort angeganmg som krävs iof, en för fisk, en för katt, en för hund, en för fågel, iller mm.
Kjell Fohrman skrev:Tror inte heller att papper och utbildning är en utväg som löser problemet - att ställa krav på utbildning när man skaffar en hamster, men inte när man skaffar sig 11 barn känns lite konstigt.
Men visst ökad status och ökad kunskap är nog nödvändigt - men hur är frågan
Kjell Fohrman skrev:Enligt Fosså-artikeln i PS (se annan tråd) så var faktiskt myndigheterna i Norge och Island de enda myndigheter på CITES-konferensen som intog en vetenskaplig och konstruktiv hållning.
Men detta var "off topic" har har inte med tråden i sig att göra
Bygert skrev:Det är kanske den vetenskapliga och konstruktiva hållningen som gjort att Norge har totalförbud mot privat hållning av reptiler mm och att det även i beslutande kretsar cirkulerat förslag om att förbjuda all hållning av icke domesticerade husdjur, för akvariehobbyn skulle det ha kunnat innebära nåt i stil med att allt utom slöjstjärtar blivit förbjudet.
Bygert skrev:
Man behöver alltså inte gå till USA, såna här förslag har vi faktiskt här också.
Kjell Fohrman skrev:Tror inte heller att papper och utbildning är en utväg som löser problemet - att ställa krav på utbildning när man skaffar en hamster, men inte när man skaffar sig 11 barn känns lite konstigt.
bossep skrev:Jag känner inte heller till hur akvariehobbyn ser ut nu för tiden i Sverige men tycker mig se en trend mot smycke akvarier typ USA.
En av orsakerna till att jag är aktiv här på Zoopet samt medlem i Nordiska ciklidsällskapet är att jag kan dra nytta av denna kunskap i mitt arbete (mitt arbete är att rädda vattendrag från miljöförstöring och mänsklig påverkan främst i Centralamerika). Just nu jobbar jag i Guatemala och låt mig säga att många akvariefiskar i Svenska hem har ett BETYDLIGT bättre liv en deras släktingar som lever i ursprungs biotoperna.
Faktum är att jag tittar på möjligheten att använda Europeisk akvariefisk som genbank för hotade arter.
Om vi sedan skall prata globalt skydd för våra husdjur borde vi nog rikta ögonen mer mot producenterna en konsumenterna. Om jag säger att varje fisk som kommer från sydostasiatiska odlare har det bättre i ett Svenskt akvarium en i sitt ursprungs land får jag nog medhåll från många som sett hur det går till.
Kjell Fohrman skrev:
Tycker bara att det verkar underligt att du kan vara så mycket bättre insatt i vad som händer på CITES-möten, i USA lagstiftning än vad de är som de facto deltagit på mötena
Kjell Fohrman skrev:Kan inte uttala mig om USA (det är 15 år sen som jag kollade runt i lite affärer over there) så jag vet inte vad du menar med smyckeakvarier.
Jag ser dock inget fel i att man har akvarier med "onaturlig" dekoration eftersom fiskarna knappast inte bryr sig om de får gömma sig i bland naturtrogna akvarier, än om de får gömma sig i en döskallegrotta. Denna typ av akvarier tycker inte jag är snyggt, men det är enbart en smakfråga och har ju inget med själva skötseln att göra (vilket är det viktiga).
Håller med dig om att såväl privatpersoner och myndigheter ofta glorifierar den naturliga miljön. Däremot tror jag kanske inte på att fiskar i akvarium kan vara någon genbank - däremot kanske många arter kan hindras från utrotning genom att de finns kav i akvarier.
Det viktiga är dock att arbeta för att den naturliga miljön skall bevaras.
Har väl varit ett 10-tal gånger i sydostasien och håller inte generellt med. Snarare är det nog som så att odlarna och grossisterna där rent allmänt håller en hög nivå (undantag finns självklart).
VisualDarkness skrev:Glöm inte de "vackra" blomvaserna med en kampfiskhane simmandes bland rosenstjälkarna, som verkar finnas lite här och var hos jänkarna. DET kallar jag smyckerakvarier (som negativ benämning) men det är inte konstigt att folk gör så hemma." target="_blank">
En stor del av problemet:
Bygert skrev:Då kan du ju ta och peka ut exakt vad det är jag har skrivit som ger dig grund för att påstå nåt sånt.
bossep skrev:Tur att du la till "Denna typ av akvarier tycker inte jag är snyggt" annars hade du fått höra "Du får ha hur många döskallar, skeppsvrak och dykare du vill bara dom är giftfria!" gapskrattar
Smycke akvarier: Enligt mitt sätt att se det. Diamantformat glaskross på botten med läckra svarta plastväxter som matchar skinnsoffan och inte dör eller behöver placeras om. Sedan ett stim kardinal tetror som står snyggt i färg mot det svarta. Sedan en vågmaskin i ena hörnet så tetrorna gör roliga kullerbyttor. I andra hörnet en foderautomat kopplat i hop med en automatisk doserare av Dr. Sloan's koppar baserade ormolja mot alger gud förbjude grönt ludd! Sedan ett filter i ena hörnet fullproppat med aktivt kol så vattnet är kristall klart.
Take 2: En mellanvägg mellan matsal och vardagsrum med tjusiga vita koraller och övrig utrustning enligt ovan plastväxter. Sedan ett snyggt stim med diskus.
Då har det blivit bättre på senare tid! Eller har vi kanske varit på olika ställen. Kanske dax för ett gemensamt studiebesök?
Men håller du inte med om att Svenskodlat vore något att pusha lite?
Azur skrev:För det första tror jag man ska inse att det här förslaget inte har nån chans att gå igenom. Förbjuda folk att hålla hund & katt? Lycka till med det, och grattis till förtidspensioneringen till varje politiker som röstar för.
Däremot finns det helt klart en tendens i hela västvärlden att förbjuda alla husdjur UTOM hund och katt. Motiveringen varierar, men verkar för reptiler vara att deras blotta existens orsakar mentalt lidande hos grannarna, och för alla andra djur nåt slags luddig romantisk föreställning om att liv i fångenskap för en guldhamster = slaveri, och att alternativet är ett liv i frihet och lycka på Syriens stäpper.
Kort sagt oftast dåliga lagar baserade på okunskap - men helt klart på frammarsch.
EDIT: Kampfiskburkar och små guldfiskskålar är såvitt jag vet redan förbjudna här i Sverige
Kjell Fohrman skrev:Du ifrågasatte det jag skrev om Norges hållning på CITES-mötet
Kjell Fohrman skrev:Tycker du är inne på helt fel väg och moraliserar över folks smak. Det enda som betyder något är att fiskarna ges en bra miljö och utifrån det spelar det ingen roll om det är en döskallegrotta eller en natutrogen stengrotta de får gömma sig i.
Det vore bättre om akvaristerna la ner energi på att "predika" över bra djurhållning, än att "predika" om hur dålig smak andra har eftersom det knappast för akvariehållningen framåt. Så gjorde också jag förr men på nu gamla dar har jag väl blivit lite förnuftigare och predikar hellre för bra djurhållning.
Kjell Fohrman skrev:Nej, så är det inte. I princip så gäller samma regler för vanliga rektangulära akvarier som för skålar.
De allra minsta kampfiskburkarna är förbjudna men det räcker med 1 liter (om jag nu minns rätt)
Bygert skrev:I princip samma regler är på ett sätt riktigt men jag tycker det ändå är olämpligt att beskriva det så. För skålar gäller att de är förbjudna men att man får ha dem om vissa villkor uppfylls, för vanliga akvarier gäller att de är tillåtna men att vissa villkor skall uppfyllas. Även om det är samma villkor så visar det ändå att man haft en åsikt om saken när man gjort reglerna.
Bygert skrev:Naturligtvis är det viktigare att djurhållningen är bra än att smaken är bra. Prioriteringen är rätt, god djurhållning är första prioritet. Det innebär inte att jag tycker att det är rätt att helt släppa frågan om dålig smak. Jag har haft en hel del sittningar med Jordbruksutskottet, Jordbruksverket och diverse annat löst folk när det gällt att få stopp på diverse dumheter och det som jag märkt att man verkligen får politiker och tjänstemän att lyssna på, det är när man berättar om intresset för att ta in en bit miljö och hur det här ihop med ett stort intresse för djur och natur. Att åka till departementet och prata om glaskross och matchande plastväxter när nån ny dåre lagt en motion om att förbjuda nåt? Nix, glöm det, då kan man lika gärna stanna hemma.
Micke_A skrev:Tror tyvärr att dålig djurhållning ofta (men inte alltid) går hand i hand med "dålig smak". Gillar man "kitsch", blått grus, och döskallar (och är äldre än fem till tio år), så är man nog inte särskilt djurintresserad, och nog heller inte särskilt intresserad av att sköta om djuren på ett korrekt sätt, utan mest intresserad av att ha en "vacker" prydnadssak, som i det här fallet råkar innefatta levande varelser. Undantag finns säkert, men ofta tror jag det funkar så.
Kjell Fohrman skrev:Tro kan man göra i kyrkan;)
Jag VET en som hade en 30 liters skål hemma till sina fiskar och som därför blev kallad djurplågare och därför bytte till ett 10 liters akvarium. Ur askan i elden för dessa fiskar.
Det viktiga om man vill förbättra djurhållningen är att informera varför det är på ett visst sätt. Jag håller inte alls med dig om att anledningen till dålig djurhållningen är att folk har "dålig smak".
Micke_A skrev:Jag menade inte att det var anledningen, utan att det nog rätt ofta går hand i hand.
Micke_A skrev:Tror tyvärr att dålig djurhållning ofta (men inte alltid) går hand i hand med "dålig smak".
Min åsikt är att reptilrädsla är fobikerns problem och ansvar, inte statens eller reptilägarens. Irrationell rädsla ska inte vara bas för lag, särskilt som det är en av de mest lättbotade fobierna.
Se´n det "mentala lidandet" som Azur pratade om, och som reptiler orsakar, bara för att nå´n har en irrationell rädsla för nå´t som är fullkomligt ofarligt (som en majsorm) så ska det väl inte påverka dem som har det intresset?
Tyvärr är det nog så. Jag minns t.ex. ett helsidesreportage i aftonbladet om hur en heroisk kvinna med en kvast i flera timmar hade skyddat sina barn mot en förrymd giftorm som försökte angripa dem i trappuppgången, komplett med indignerade krav på förbud och lagändringar... och på bilden såg man att det var en halvmeters pytonorm.Se´n får man ju se upp med media också
Kjell Fohrman skrev:Tycker du är inne på helt fel väg och moraliserar över folks smak. Det enda som betyder något är att fiskarna ges en bra miljö och utifrån det spelar det ingen roll om det är en döskallegrotta eller en natutrogen stengrotta de får gömma sig i.
Det vore bättre om akvaristerna la ner energi på att "predika" över bra djurhållning, än att "predika" om hur dålig smak andra har eftersom det knappast för akvariehållningen framåt. Så gjorde också jag förr men på nu gamla dar har jag väl blivit lite förnuftigare och predikar hellre för bra djurhållning.
Jag åker till Aquarama nästa senvår - på samma sätt som jag gjort alla gånger de senaste ca. 15 åren.
Om svenskodlat är bättre eller inte är en stor fråga och som jag tar upp i mitt miljöföredrag. Om man ser det rent miljömässigt så är svenskodlat oftast sämre, däremot är svenskodlat ofta bra ur djurhållningssynpunkt. Så för att ge ett svar måste man nog göra en avvägning för resp. fall.
erikthur skrev:Jag vill fortfarande ha alger...
;)
bossep skrev:I bland läser du poster som hinhåle läser bibeln...skratt
Beskrivningen var vad jag tycker är ett smyckeakvarium vilket du frågade efter!
Folk kan ha vad tusan de vill i sina burkar bara detta inte är skadligt för fiskarna, min ärliga mening.
Jag kritiserade inte plastväxter i sig det var mer att inte alger som inte fick växa på dom och som skall hållas borta med alla tänkbara eller otänkbara metoder. UTAN hänsyn till fiskens välbefinnande.
Om fisken bara är ett design ellement och ingen hänsyn tas till deras välbefinnande så är det just dålig djurhållning, se biten om diskus och koraller. Ditt exempel med krukväxter är MYCKET bra! Det går också i linje med mitt diskus/korall koncept. Allt naturligt är inte bra i ett akvarium. Motsatsen kan ofta vara sant!.
Jag är inte LITE avundsjuk! Det skulle vara otroligt intressant att åka dit. Jag skall ta mig tusan se om jag inte kan göra det. Vi kan ta detta på PM.
Har du en utskrift av ditt miljöföredrag, vore kul att läsa?
bossep skrev:Fanns det inte ett förbud mot kräldjur i Sverige på 70-80 talet? Om jag mins rätt var orsaken risk för salmonella spridning.
Kjell Fohrman skrev:Jag hade affär på åttiotalet och då var det inget förbud i alla fall - däremot så har det ju varit importförbud i olika omgångar.
Jag fick faktiskt också någon Hepatit sp. efter ett ormbett
Kjell Fohrman skrev:OK - då är vi överens[}:)]
Ok då ses vi på Raffles över en Singapore Sling:D
bossep skrev:Hepatit... Oups inte kul!
bossep skrev:Står det pannget kvar? Har inte varit där sedan 84!
Sedan går vi till Marcopolo för en irishcoffee! Mest för serveringens skull[:(!]:D[:(!]:D
Kjell Fohrman skrev:Nja, inte så jäkla stor skillnad mot en vanlig omgång med magont. Största skillnaden egentligen var att man var tvungen att besöka sjukhuset för en massa provtagningar och utfrågningar.
Släpade också med mig någon tropisk sjukdom hem från Filippinerna där jag blev kritvit inne i munnen och hade röda prickar på hela huvudet - inte heller det lyckades dom utreda vad det var för nått.
Kjell Fohrman skrev:Var inte där vid det senast Singaporebesöket (trots att jag bodde 100 meter därifrån), men för 3 år sedan. Såväl Singapore Sling som Raffles är förövrigt klart överreklamerat - men det hör ju till:p
erikthur skrev:Hepatit kan bli mycket otäckare än så om levern ger upp har man inget annat än en levertransplantation som kan rädda en. Vad gäller den filippinska importen kan inte min filippinska doktor säga annat än - troligen något virus...
Count yourself lucky, my friend...
Azur skrev:Min åsikt är att reptilrädsla är fobikerns problem och ansvar, inte statens eller reptilägarens. Irrationell rädsla ska inte vara bas för lag, särskilt som det är en av de mest lättbotade fobierna.
Tyvärr är det nog så. Jag minns t.ex. ett helsidesreportage i aftonbladet om hur en heroisk kvinna med en kvast i flera timmar hade skyddat sina barn mot en förrymd giftorm som försökte angripa dem i trappuppgången, komplett med indignerade krav på förbud och lagändringar... och på bilden såg man att det var en halvmeters pytonorm.
Micke_A skrev:Förmodligen en kungspyton, som är en vanlig "husorm", blir runt en meter, är fullständigt harmlös, och en av de lugnaste och fredligaste ormarna man kan ha, vad jag har förstått. Jag skulle också bli en aning irriterad om nå´n viftade mot mig med ett kvastskaft...
erikthur skrev:Jag vill fortfarande ha alger...
;)
VisualDarkness skrev:Exakt, det är här folks okunskap ställer till problem precis som i första inlägget. Ormar anses superfarliga men i de flesta fallen är de hur lugna som helst, om man nu inte viftar med kvastskaft...
VisualDarkness skrev:Exakt, det är här folks okunskap ställer till problem precis som i första inlägget. Ormar anses superfarliga men i de flesta fallen är de hur lugna som helst, om man nu inte viftar med kvastskaft...
karrokaja skrev:Kunde inte sagt det bättre själv!! Den gubben är PRECIS vad folk behöver!!!
När det sen gäller det där med olika typer av fiskhållning så har det faktiskt viss betydelse vad man visar fram för attityd och hur man lägger fram det man vill ha sagt. Man kan säga att skålar är förbjudna eftersom det är det som står i reglerna. Och man kan säga att samma regler gäller för skålar som för vanliga akvarier eftersom det i vart fall inte är uppenbart fel att påstå det. Vilket sätt man väljer att uttrycka sig på kan ju då bero på vilken effekt man vill ha.
Så man skall kanske vara försiktig med att fördöma folks taskiga smak, det leder inte till så mycket nytta. Det innebär dock inte att man måste kapitulera och helt strunta i saken, jag tror att vi har mycket att vinna på att försöka påverka
Kjell Fohrman skrev:Jag tycker som sagt att man istället för att förbjuda vissa företeelser skall informera om hur man skall hålla djur på ett bra sätt. Som jag skrev ovan så blir ju inte djurhållningen bättre för att fiskarna flyttas från en skål på 30 liter till ett akvarium på 10 liter.
Istället skall man inpränta att varje fiskart har ett behov av utrymme som främst varierar efter artens storlek och beteende och detta borde det vara varje affärs skyldighet att informera om.
Håller med - men jag anser att istället för att se ner på folks "dåliga" smak så skall man själv påverka genom att ge bra alternativ. Detta är folk oerhört dåliga på - det är lätt att klanka på andra men svårt att göra något själv för att marknadsföra "bra smak". Förr var det vanligt med akvarieutställningar där snygga akvarier visades - idag är det oerhört ovanligt.
Lägger in ett i mitt tycke snyggt akvarium även om jag nog inte själv skulle ha ett sådant.
Jag kan absolut inte fördöma denna typ av akvarium eftersom det inte på något sätt är dåligt för fiskarna
Bygert skrev:Att fånga en snok och visa den för folk är tveksamt att rekommendera eftersom det faktiskt är ett lagbrott. Alla reptiler och groddjur är fridlysta, några av dem får man helt kort fånga och studera på platsen men snok hör inte till dem som man får göra så med. Sen hör det ju inte till de allvarligare brotten att fånga en snok några minuter och visa den men ska man vara petig så är det alltså ett brott.
karrokaja skrev:Jo jag vet att det är ett brott. Men jag begår ett brott för att förebygga ett värre brott nämligen att nån kanske stampar ihjäl ormen, för att den är farlig, giftif, äcklig, onödig. Den kan ju skada barnen hallå.
Tog det bara som ett exempel... Fångar inte orm VARJE dag.. varannan kanske:p
Om en ormvan människa tar upp en orm, förklarar för en hope med människor som inte gillar ormar, att detta är ett fridlyst djur Och lite mer info lixom.
bossep skrev:Jag håller med dig i detta!
Attityden att vad som händer utanför min dörr är inte mitt problem fungerar kanske kortsiktigt men det kommer att slå tillbaks långsiktigt
Ett bra exempel är zoopets faktablad som affärerna kan trycka ut och lämna till sina kunder (vi skippar miljö aspekterna just nu). Dessa borde leda till bättre upplysta kunder. Men hur många affärer utnyttjar denna service? Inte många tror jag.
Här kommer de upplysta djurhållarna in i bilden. Om dessa även om de inte behöver det, sätter i gång att fråga efter det skapas en efterfrågan! Detta skapar en rippel effekt, kunden som står bredvid en som får ett faktablad vill också ha ett, osv. Om man är en smart affärsman/kvinna så ser man då att ett behov finns hos sina kunder och man försöker fylla det för att tjäna mer pengar. Kunderna kommer att säga. Jag handlar hellre hos affär XX en YY för där får jag bättre service. Här kan vi zoopetare göra underverk. Vi har alla ett gemensamt ansvar och kan dra våra strån till stacken
Smaken är som baken delad och jag har aldrig ifrågasatt det! Tvärs om, mångfald är bra!
Tjusiga kossor! Jag har ingenting emot denna typ av akvarium i sig men om kossorna är:
[LIST=1]
[*]målade med eller består av något material som är skadligt för fiskar och växter. Då ställer jag mig upp och skriker! Framför allt om dom har sålts som akvariedekoration.
[*]Om man häller i något i vattnet som är skadligt för fisk och växter bara för att inte störa den estetiska effekten hos kossorna så skriker jag också.
Kjell Fohrman skrev:Ja, men denna inställning gäller också för oss akvarister. Som jag skrev tidigare så kan vi gnälla över "onaturliga akvarier" och onaturliga fiskar, men vi ids inte längre arrangerar utställningar för att visa "snygga akvarier". 95% av alla fiskutställningar som arrangerar visar "onaturliga fiskar" etc. etc.
Det må vara så! Hur många affärer har egentligen faktablad, etc?Instämmer, men idag är det nog snarare som så att de akvarieaffärer som "akvaristerna" talar mest väl om ofta inte har någon info alls eller har usel info (finns bra info från flera företag - inte bara Zoopets) - finns självklart undantag från detta.
Du kan branschen bättre en mig men på min tid var det ganska bedrövligt.Jo visst, men det är ju i så fall lika vanligt (eller snarare lika ovanligt - för det är extremt ovanligt) att konstgjorda stenar och bakgrunder innehåller farliga ämnen. Så detta är inget problem.
Håller helt med! Pelargoner, etc. är ett sattyg i ett akvarium. Är det fortfarande ampelliljor och fredskalla som är populärast som akvarieväxter? Tallstubbar och annat från naturen får man nog klassa som snålhet eller okunnighet. Det senare gäller nog för mitt exempel om koraller i diskusburkar också.Det är nog i så fall oerhört mycket vanligare att vattnet blir förgiftat av t.ex. rötter man plockat i naturen eller att vattnet blir dåligt av att man har "krukväxter" i akvariet
bossep skrev:Håller absolut med dig. Det ligger ett stort ansvar på oss djurhållare och då inte bara akvarister.
Eftersom jag varit av banan i Sverige kan jag inte uttala mig om utställningar, etc. Kan det vara så att fisk blivit kennelklubb och att akvarieutställningar blivit som hundutställningar (nu får jag nog på fan)?
Hur är läget med akvarieföreningarna i Sverige? Finns dom så populära hempris tävlingarna kvar?
Angående affärer. Marknaden levererar vad marknaden vill ha! Det är kunderna som måste fråga efter rätt saker. En zooaffär kan inte vara en ideell förening men dom som alla andra har ett ansvar för produkterna dom säljer.
Det må vara så! Hur många affärer har egentligen faktablad, etc?
Jag tror nog vi är ganska eniga egentligen! Men den stora frågan kvarstår. Hur kan vi slippa tokig lagstiftning eller förbud angående hållande av hus djur? Jag tror faktiskt inte fiskar kommer att vara i frontlinjen här utan kommer sannolikt att vara ett undantag, på gott och ont.
Såg inte detta innan jag skrev!: [COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141296[/COLOR]
Zureel skrev:Om det nu blir så illa som ett förbud tror jag inte att de kräver avlivning utan kanske som med kamphundsraser som i Danmark tiden får gallra ut dom de får inte importeras och inte avlas