Alltså jag är inte alls säker på att det är infusorier, därav mitt frågetecken. jag tycker bara att det är sådan skillnad på våra två akvarier som står i två parallellrum med exakt samma läge och samma vatten. Jag har lånat hem massor av akvarieböcker från biblioteket och tycker att symptomen stämde bra på detta dimmiga, grå akvarievatten. Läste den länkhänvisningen som Jimk tipsade om och har försökt få tag på Dupla Crystal men hittade bara ett medel som Sera gav ut "aqua clear" eller ngt liknande namn, det hjälpte inte alls. Jag får försöka ha tålamod och se vad som händer med vattnet, det är bara det att det är så lätt att som nybörjare "tappa lusten" när det inte fungerar. Har dock läst lite på denna fantastiska sida och är djupt imponerad av alla snälla medlemmar som är villiga att dela med sig av sina kunskaper.
[QUOTE=Geezer][QUOTE=Djinn]Mina döttrar har för 3 månader sedan startat upp varsitt akvarium på 102 respektive 112 liter.
Nu är det så att i det ena akvariet, det på 102 liter så är vattnet kristallklart och i det andra så är det grå-grumligt, om man tittar från sidan så är det svårt att se till andra änden. Vattnet är precis det samma i båda karen och PH, KH och nitrit testen visar bra värden. Jag har köpt en ny pump (fluval) och nya lysrör, ett Sera day-light och ett Sera Plant colour.
I båda akvarierna finns det mycket växter, det finns även rötter men inte Mangrove rötter utan ett träslag (kommer inte ihåg vad det heter men skulle inte färga lika mkt enligt zoo-handlaren).
I "problem akvariet" på 112 liter finns 2 Ancistrus malar, 5 pansarmalar, 3 kampfiskar, 2 Mosaikgurami samt 5 dvärggurami. Är det för mycket fisk i akvariet?
Skulle vara jättetacksam ifall en nybörjare som jag kunde få tips på hur jag får bort detta grumliga vatten.[/QUOTE]
Djinn, om den "grågrumliga-dimman" skulle bero på infusorier, så får jag berömma dej för enastående akvaristik, då dessa är mycket svårare att hålla i liv än akv.fiskar. Förövrigt så är infusorier lek-tändande för bla. labyrintfiskar,Barber,Tetror, -Geezer-[/QUOTE]