Infusorier

#1 - 29 april 2005 19:06
Jag misstänker att jag fått infusorier i mitt kar. Har kollat några trådar här på Zoopet och mörkläggning och mindre mat verkar vara lösningen.
En fråga jag dock inte hittat svar på är hur växterna reagerar på mörkläggning och om jag ska mata under mörkläggingen.
Lr har finns det andra sätt att få bort infusorier?
#2 - 29 april 2005 19:08
Mata nej.

Växter, ljuskrävande växter kan ta en del stryk, grövre/större/starkare växter ska klara sig bra.

Vallisinera, anubias javaormbunkar etc. har alltid klarat sig bra hos mig. pistior gillar det inte alls, dock har ingenting dött bara blivit rejält hängiga.
#3 - 29 april 2005 19:17
Tack för svaret, går och mörklägger
#4 - 30 april 2005 11:41
Lite sent svar månne, men dock...

Mörkläggning funkar utmärkt - bäst dock om man verkligen mörklägger, alltså lägger en filt eller liknande över akvariet. Så gott som alla växter klarar sig utmärkt, undantaget möjligen många flytväxter (exempelvis Pistia som gosatta nämner) samt alla röda (=ljuskrävande) växter, såsom Rotala- och Alternanthera-arter.

Man bör inte mata överhuvudtaget under mörkläggningen: det är inte bara ljuset man ska spara in på, utan även näringsämnen. Friska, vuxna fiskar klarar en vecka helt utan mat alldeles utmärkt. Med yngel är det förstås en annan femma... Man bör heller inte göra något vattenbyte före mörkläggning/matningsuppehåll, eftersom man även med kranvattnet tillför en del näringsämnen - inget som kommer fiskarna tillgodo, men till infusorier och svävalger etc innehåller rent kranvatten "mat". Har man haft riktigt mycket infusorier kan det däremot vara bra med ett delvattenbyte efter avslutad mörkläggning, eftersom den stora mängden döda infusorier kan belasta vattenkvalitén en hel del.
#5 - 30 april 2005 16:00
Tack försvaret. Precis den info jag behövde.
Påverkar mörkläggningen fiskarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 april 2005 16:42
finns det andra sätt att få bort infusorier?

1/ använda hårt packad filtervadd som filtermaterial - måste tvättas ur minst en gång per dygn
2/ Använda preparat typ Dupla Crystal
#7 - 1 maj 2005 14:31
Mörkläggning

[QUOTE=Jimk]Tack försvaret. Precis den info jag behövde.
Påverkar mörkläggningen fiskarna?[/QUOTE]

Nej, undantaget ägg och yngel av vissa arter påverkas fiskarna inte i någon större grad. Nu bör du i just detta fallet inte mata under mörkläggningen, men om man kan göra det (exempelvis om man mörklägger för att bli av med svävalger snarare än infusorier) så hittar de allra flesta fiskar mat även utan ljus, med hjälp av luktsinnet i kombination med en viss idoghet... [:-104]

Med rom och yngel är det som sagt annorlunda. Vissa tål knappt ljus alls (särskilt vissa tetror och killifiskar) medan andra måste ha ljus för att utvecklas. Hos vår vanliga hederliga sebrafisk, exempelvis, får ynglen färre kotor i ryggraden om de inte utsätts för en hel del ljus under de första 72 timmarna efter lek. Det är alltså förmodligen inte en slump att sebrafiskar företrädelsevis leker på morgonen!
#8 - 1 maj 2005 15:07
[QUOTE=Kjell Fohrman]

1/ använda hårt packad filtervadd som filtermaterial - måste tvättas ur minst en gång per dygn
2/ Använda preparat typ Dupla Crystal[/QUOTE]

Jag bad min bror köpa hem Dupla Crystal idag. Dupla Crystal fanns inte men butiken rekomenderade eSHa 2000.
Nästa fråga, är det samma sak? Fanns ingen svenska bruks och det verkar vara en universalmdecin!? Vågar jag behandla och är det någon som har erfarenhet av eSHa 2000?

Jimk
#9 - 1 maj 2005 15:44
eSHa 2000 är väl ett medel mot svamp, mot infusorier brukar det räcka med ett större filter ev med filtervadd och ett vattenberedningsmedel.
Jag brukar få infusorier där jag har småkoi i nytt vatten och matar mycket det brukar gå bort när vattnet bli "inkört" och vattenberedningsmedel.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 1 maj 2005 15:48
Verkar vara en minst sagt konstig rekommendations som butiken gav - som Kramfors skriver är ju det en medicin mot svamp.

Dupla Crystal och andra preparat mot infusorier etc. är inte mediciner utan vad de gör är att de binder ihop "skräpet" till klumpar som sedan dras in i filtret
#11 - 1 maj 2005 15:58
[QUOTE=Kjell Fohrman]Verkar vara en minst sagt konstig rekommendations som butiken gav - som Kramfors skriver är ju det en medicin mot svamp.

Dupla Crystal och andra preparat mot infusorier etc. är inte mediciner utan vad de gör är att de binder ihop "skräpet" till klumpar som sedan dras in i filtret[/QUOTE]

Misstänkte att det inte var rätt medecin. Zooaffären med kaniner, hundgodis och en hörna med platy och Guppy går nog inte att lita på.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 maj 2005 16:25
Misstänkte att det inte var rätt medecin.

Det handlar inte om rätt eller fel medicin - man skall inte skall ha någon medicin överhuvudtaget.
#13 - 1 maj 2005 16:28
Nytt filter av fin filtervadd och 1,5 literspetflaska tillverkat.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 maj 2005 16:30
[QUOTE=Jimk]Nytt filter av fin filtervadd och 1,5 literspetflaska tillverkat.[/QUOTE]
Du skall pressa vadden så pass hårt att pumpens effekt sjunker ganska rejält.
#15 - 1 maj 2005 16:48
Hemsida

[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Jimk]Nytt filter av fin filtervadd och 1,5 literspetflaska tillverkat.[/QUOTE]
Du skall pressa vadden så pass hårt att pumpens effekt sjunker ganska rejält.[/QUOTE]

Jag la upp två bilder på hemsidan för att visa mitt vita vatten och filtret.
Ge mig gjärna ris lr ros. (klicka på bilder)
http://web.telia.com/~u11314700/index.html
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 maj 2005 19:28
LIte svårt att se - men kan inte vattnet ta vägen genom filtermattan. Använd enbart vadd.
#17 - 4 maj 2005 18:12
Tack för alla tips. Mitt kar är åter kristallklart.
Funderar fortfarande på om jag ska lägga pengarar på ett ytterfilter?
#18 - 4 maj 2005 23:00
ytterfilter är lösningen på många problem, men inte infusorier, eller grönvatten, av de anledningarna behöver du inte ändra på nånting... vill du bli av med pumparna från insidan av akvariet, visst, då kan det vara värt att fundera på det...

Lycka till.
B!
#19 - 5 maj 2005 09:59
Är infusorier små flytande grejjer? Som grummlar vattnet? Näsyan som dimma. Isf har jag alltid haft det i mina akvarium :-(. Körde med Filtervadd i mitt eheim 2213 förut och visst blev det bättre men det är ju så jobbigt att göra rent.
#20 - 5 maj 2005 10:53
[QUOTE=jonisg]Är infusorier små flytande grejjer? Som grummlar vattnet? Näsyan som dimma.[/QUOTE]
Japp, då är det säkert infusorier du har.
#21 - 5 maj 2005 15:28
infusorier "alltid" ? Låter troligare med svävar alger, tror jag, men det e kanske bara jag...

B!
#22 - 5 maj 2005 23:49
Är det grönt är det svävalger, annars inte.
#23 - 6 maj 2005 01:58
det beror allt på belysningen.. jag har "länge" funderat på vad det var för vit grumlig dimma som byggdes upp i baljan, och gjorde regelbundna vattenbyten med det regelbundet återkommande... tills jag hävde det i vasken och tittade efter.. jorå, i vasken e det grönt, i akvariet e det vitt...

Infusorier måste leva av nått, har du alltid infusorier, matar du förmycket, medans svävaralger inte behöver "mat" i överskottsmängder.

B!
#24 - 19 maj 2005 14:56
Hej

Nu återupptar jag tråden jag startade för ett tag sedan.

Jag kan efter alla goda råd få bort mina infusorier. Problemet är att dom återkommer hela tiden. Jag har akvariet i vardagsrummet med stora fönster. Ingen sol kan lysa in men mycket ljus kommer in i rummet.
Vad ska jag göra? Beror det på att det kommer in förmycket dagsljus?
Är UV filter ett alternativ?
#25 - 19 maj 2005 15:26
Mina problem var liknande dina med disigt vatten, jag hällde ut lite i tvättstället och det blev en grön beläggning, alltså var det svävalger, försökte med mindre ljus och vattenbyten men det kom alltid tillbaka efter 3-4 dagar, har prexis installerat uv-c filter på returen till mitt ytterfilter och efter 24 timmars drift ser jag en avsevärd skillnad, disigheten är borta och ytan är kristallklar, kan klart rekommendera uv-c filter.
#26 - 19 maj 2005 16:15
[QUOTE=Hawkmoon]Mina problem var liknande dina med disigt vatten, jag hällde ut lite i tvättstället och det blev en grön beläggning, alltså var det svävalger, försökte med mindre ljus och vattenbyten men det kom alltid tillbaka efter 3-4 dagar, har prexis installerat uv-c filter på returen till mitt ytterfilter och efter 24 timmars drift ser jag en avsevärd skillnad, disigheten är borta och ytan är kristallklar, kan klart rekommendera uv-c filter.[/QUOTE]

Om du efter ytterligare en dag skulle se minsta antyden till svävisar så stryp filtret lite. Då får de ännu mer däng s.a.s...
#27 - 19 maj 2005 16:56
Tackar Oveb, men jag är lite orolig att uv-c filtret ströp flödet för mycket redan som det är, behovet av ett kraftigare filter gnager,,,,,,,,,,,
#28 - 19 maj 2005 17:06
Jag har även jag beställt ett uv-c filter nu.
Hoppas bara jag får det snart (vilket inte lär ske)
Tar väll ett tag när man handlar över ebay?

Ser verkligen fram emot det iaf.
Blir jag bara av med "dimman" så är det bara autogödning
som återstår.

Oveb: Hur går det med din autogödning?
Har du allt i en dunk eller kör du fortfarande ngt manuellt?
#29 - 19 maj 2005 18:13
Tach för alla svar.
Nån som har tips på vart man handlar billigt och bra. Finns det speciella uv-filter för akvarier lr är det samma som till dammar?
#30 - 19 maj 2005 18:18
Ebay är ju det klart billigaste, annars kostar det alldelse för mycket.
Finns roligare sake ro lägga pengarna på =)
#31 - 19 maj 2005 18:25
eftersom jag är grön på området måste jag ställa lite dumma frågor.

Aquael UV-C från PWSS
Effekt: 5 watt.
Max vattenvolym för steralisering: 100 liter.
Max pumpvolym för klarning: 1500 liter/tim
http://www.pwss.se/product.php?productid=2278&cat=226&page=1

Skulle det funka för mitt 540?
#32 - 19 maj 2005 18:36
Mjaa, skulle nog klättra upp till 9 watt, kör det till mitt 170 liters.
Kanske funkar med 5 watt men tar längre tid för reningen, är oxå lite osäker på förhållandet, Oveb vet säkert hur det ligger till,,,,,,
#33 - 19 maj 2005 18:40
Infusorier kan också ge grönt vatten och indikerar ofta dålig vattenkvalité., någon annan kanske vet mer.
#34 - 19 maj 2005 18:43
[QUOTE=Jimk]eftersom jag är grön på området måste jag ställa lite dumma frågor.

Aquael UV-C från PWSS
Effekt: 5 watt.
Max vattenvolym för steralisering: 100 liter.
Max pumpvolym för klarning: 1500 liter/tim
http://www.pwss.se/product.php?productid=2278&cat=226&page=1

Skulle det funka för mitt 540?[/QUOTE]

Jag är absolut ingen expert men gillar UV-C för att det gör under på svävisar.

Säger filtret max 1500 liter/timme så är det så enkelt att man inte skall överskrida det !

Kolla m.a.o vad filtret pumpar och sätt filtret på trycksidan !
#35 - 19 maj 2005 18:46
[QUOTE=Krulle]
Oveb: Hur går det med din autogödning?
Har du allt i en dunk eller kör du fortfarande ngt manuellt?[/QUOTE]

Jag har strulat så fantastiskt mycket med yngel, växtstrejker och annat så det har inte blivit av att jag satt igång ännu.

Men snart är det ju semester och då måste det fungera så det blir nog av snart.
#36 - 19 maj 2005 19:38
Okej, får jag ordning på detta ska jag nog köpa en pump med 3 separata
slangar, men den va ju inte billig, men då bör det ju funka bra kanske lr ngt iaf.
Man ska iaf aldrig ta ngt för givet för det dyker alltid upp oväntade problem.
#37 - 28 maj 2005 18:51
jag har också fått infusorier har täckt över akvariet med en filt alltså hela , har även satt i filtervadd (mycke) i pumpen ,den är ett ytterfilter professionel 2 2026 , har nu haft de täckt ett dygn ,ser just nu ingen skillnad , vet nån ungefär hur länge de tar innan infusorier försvinner.
#38 - 28 maj 2005 19:44
För mig tog det 3-4 dagar tills det var borta. Fick dock tillbaka soppan flera gånger. Nu har jag varit fri 3 veckor. Tvätta filtervadden varje dag.

Jag inbillar mig att bikarbonat är en bov i dramat.
Jag fick infusorierna när jag tillsatte bikarbonat första första gången. Har inte tillsatt bikarbonat sedan 3 veckor och har inte fått tillbaka infusorierna. Någon som kan bekräfta lr dementera. Kan ha varit slumpen.
#39 - 29 maj 2005 08:02
när man har ett ytterfilter är de annars då eller har satt filtervadd (mycket) i pumpen och täckt över akvariet , har haft de nu i 2 dagar , men ser ingen skillnad
#40 - 29 maj 2005 08:50
vad beror det på , nån som vet
#41 - 29 maj 2005 10:21
[QUOTE=Kjell Fohrman]

2/ Använda preparat typ Dupla Crystal[/QUOTE]

Jag hittade inte Dupla Crystal som Kjell rekomenderade. Köpte istället JBL Clearol och det var först då som jag fick bort dom via filterering.

Clearol binder små partiklar till större och därmed fastar svävisarna lättare i filtret. Jag tvättade även filtervaddet varje dag. Du måste packa filtervadden stenhårt. Jag tog ett elrör och borrade hål i och linda filtervadd och 385,7 :) meter sytråd runt för att packa filtervadden stenhårt. Kapaciteten i pumpen halverades vilket Kjell rekomenderat tidigare i tråden.

Lycka till.
#42 - 6 juni 2009 11:47
har haft infusorier och kanske svävalger i mitt akvarium sedan jag instade det för fyra månader sen. inget har hjälpt.

men nu! fixade dubbelt så många lysrör, köpte stora snabbväxande växter, bytte 50% av vattnet och slamsög ordentligt, växtgödde, hade filtervadd som jag bytte minst två gånger per dag och till sist belysningen släckt i ett dygn. kristallklart! hela processen tog mindre än en vecka! fortfarande en del infusorier (rotiferer är det väl?) som åker omkring, men de stör inte sikten och jag tvättar fortsättningsvis filtervadden flera gånger per dag så hoppas jag att de till sist ska försvinna helt.
Bilagor:
#43 - 7 juni 2009 12:27
filosoffi skrev:
har haft infusorier och kanske svävalger i mitt akvarium sedan jag instade det för fyra månader sen. inget har hjälpt.

men nu! fixade dubbelt så många lysrör, köpte stora snabbväxande växter, bytte 50% av vattnet och slamsög ordentligt, växtgödde, hade filtervadd som jag bytte minst två gånger per dag och till sist belysningen släckt i ett dygn. kristallklart! hela processen tog mindre än en vecka! fortfarande en del infusorier (rotiferer är det väl?) som åker omkring, men de stör inte sikten och jag tvättar fortsättningsvis filtervadden flera gånger per dag så hoppas jag att de till sist ska försvinna helt.

hmm, hade i EasyCarbo också och nu läste jag tråden om dess toxiska bieffekter för lägre stående organismer (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110629). kanske det har inverkat?
#44 - 27 juli 2009 20:02
Har fått infusorier i mitt lilla 40l-kar. Har haft det släckt och inte matat på 3 dygn. Idag slamsög jag, bytte ca 10l vatten (hade i nytt beredningmedel i det nya vattnet) och matade lite. Nu några timmar är det fortfarande dammig. :( Är det tre dygns nersläckning igen? Om jag tar ur alla fiskarna och låter det gå tomt, är det bättre? Får ett nytt större akvarium i dagarna så då kan firrarna vara där - det är inte så många. Eller tar fiskarna med sig infusorierna till det nya karet? Måste fiskarna vara i för att infusorierna ska försvinna? Kollade nitriten för säkerhets skull då det är ett ganska nytt akvarium, men det var på lästa nivån.

Skulle ett sådant hät funka tro?

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-unifilter-p-5537?osCsid=c5f3c40393dcbe6b56c26c886346c2e7

Ska det till några slangar? Står att det är ett innerfilter så det borde väl inte behöva. Kan man ta bort det sedan då vattnet är klart igen?
#45 - 30 juli 2009 09:27
Är det infusorier så löser Clearol problemet. Mörkläggning mm. kanske funkar om det inte är för mycket infusorier. Dock är det väldigt tålamodsprövande. Testade den metoden med mörkläggning osv. själv för ett tag sen utan något vidare resultat. Däremot funkade Clearol klockrent. UV-filter fungerar naturligtvis men är en dyrare och kanske något jobbigare lösning.
#46 - 30 juli 2009 12:56
Tack Sleaper! Har kommit fram till att det är lite för många fiskar i akvariet, framför allt hör den tillfälligt ditplacerade slöjisen inte hemma där. Så jag väntar med ytterligare åtgärder till akvariet har lite mindre belastning, då ska jag testa det där Clearol absolut! För aquaclear har inte funkat något vidare. Å andra sidan är, som sagt, belastningen lite för hög just nu. Tack för hjälpen!
#47 - 11 augusti 2009 20:47
När jag testade Clearol så blev mitt kar dimmigare än innan och det la sig aldrig.
Kan det vara så att det måste vara i kombination av tätpackad filtervadd??
#48 - 12 augusti 2009 11:07
Nej, det behövs ingen tätpackad filtervadd. Gör ett delvattenbyte och tillsätt Clearol enligt info på flaskan. Detta hjälper för att lösa det akuta problemet och vattnet borde bli kristallklart efter 24tim.
Dock får man fundera på grundorsaken till varför man får infusorier. T.ex nystartat akvarie, rengöring filter tillsammans med större delvattenbyte, överfodring etc. Även kraftig belysning ensamt eller i kombination med ovanstående kan bidra till infusorier eller svävalger.
Gäst
#49 - 30 september 2010 12:48
jag odlar infusorier som fiskfoder
#50 - 28 oktober 2010 20:52
Tjolahopp. Jag har något som liknar infusorier i karet. Släckte ner i tre dagar. blev något bättre. körde igång igen och under dagen har det blivit mer och mer grumligt. Något jag funderar kring dock är om det inte kan vara kalk? jag stoppade ner två stenar med kalkrester på för 3 veckor sedan. Gjorde ett pHtest som visade på 7,6. Butiken rådde mig att köpa nått medel som skulle stabilisera karet. Dock hade jag det mjölkfärgade vattnet innan jag hällde i medlet som varnade för vithet i vattnet. Frågan är om jag både har infusorier OCH kalkutfällning i vattnet? Funderar på att ta ur stenarna imorgon och "kalka av" dem. har ni idéer på hur man enklast gör det? Vad är surt och lättillgängligt? Funderar på kaffebryggaravkalkningsmedel men det verkar dyrt för de kvantitéer jag kommer behöva.
#51 - 29 oktober 2010 17:18
Bumpar lite och slänger in ytterligre en fråga. Hur påverkar växtnäring, Easycarbo, ett ev. infusorieproblem? Ska man ge fan i att gödsla under tiden man försöker behandla?

Annons