Införskaffa Scalarer, frågor

#1 - 17 mars 2012 17:32
Jag har ett Malawikar på 220 liter med måtten 110x45x45.

Skall göra mig av med dessa fiskar och funderar nu på Scalarer.

Är storleken på akvariet tillräckligt? Syftar då på höjden.
Hur bör jag inreda? Har stenar och grus i kalk. Kan jag komplettera med växter och rötter?
#2 - 17 mars 2012 17:41
Det är på gränsen, men ska nog funka:).
Allt som gör att pH:t stiger som tex kalkgrus och faxesten kan du byta ut mot något som inte höjer pH:t, så kommer de att trivas bättre:).
I ditt kar kan du köpa 3-4 st, så får de para ut sig själva, och när väl ett par etablerat sig räcker det med detta par. Annars är risken stor att det blir en massa gruff, plus att lekarna lätt blir sämre ifall de måste vara på sin vakt hela tiden.
#3 - 18 mars 2012 08:20
Som anJo säger det är på gränsen med vanliga scalarer

Altumversionen kan vi glömma helt

Spetsnosveraionen skule funka bäst

Ut med kalkhaltiga saker

Ner med rötter lite blommor ex anubias svärdplantor jättevallisar kanske en crypto eller två
#4 - 18 mars 2012 11:39
Tack för svaren!

Då får jag nog utesluta Scalarer helt enkelt och fundera på något annat. Dels pga storleken samt att jag måste köpa ny inredning isf.
#5 - 18 mars 2012 18:37
Vad rekommenderar ni som minimummått?
#6 - 18 mars 2012 18:47
300L eller så och lite högre, 50-60cm högt det känns lite som om scalaren "sträcker ut på höjden om karet är lite högre.......:D
#7 - 19 mars 2012 06:29
Det går bra att hålla tex ett ensamt lekpar i en 50-kub så literantalet är inget man måste haka upp sig på i många fall:)...
#8 - 19 mars 2012 22:15
Har tänkt byta upp mig till ett större kar, hittat ett på 340 liter och 50 cm högt som jag funderar på.

Jag har lämnat in mina malawisar idag, frågade då om mina funderingar på Scalarer, fick till svar att mitt nuvarande funkar eftersom de odlade inte blir så stora ändå? Hur stora kan/brukar det bli med rätt förutsättningar?

Vad är största skillnaden på "vanliga" och altum? Storleken? Läste också om att det kan vara lite mer svårskötta? Har googlat bilder på både och men det verkar som om det kommer upp blandat? Vad är särdragen? Deras storlek?

Stämmer det att altum är svåra att få tag på överhuvudtaget? Fått den uppfattningen av vad jag läst, samt att det är lite dyrare. Där fick jag dock rekommendationen till att ha ett högre kar.

Angående mitt nuvarande grus (och stenar), i kalk, så skulle det tydligen fungera även om det höjer PH-värdet eftersom vi har så pass mjukt vatten här där jag bor.
#9 - 19 mars 2012 23:00
altum kan vara svårt att få tag på. o ja de blir högre. atlum är mer eller mindre alltid vildfångade då ingen ( eller möjligen nån enstaka) har lyckats odla upp någon kull i fångenskap. (rätta mig gärna om jag har fel där)
sen är de ofta rätt kinkiga. kan vara svåra att börja äta, ställer stora krav på vattenkvalitet

dyrare är de absolut. en "vanlig" scalar kanske kostar 45:- medans altum ligger på säkerligen mellan 600-1000 spänn per fisk

men det finns typ mellan ting. redback och honeyblue är höga fina scalarer som liknar altum mer o ligger väl på 250-400 kr i pris. jag har själv 6 st honeyblue. mina är nu ca 15-20 cm höga
#10 - 20 mars 2012 05:04
Altum är inte kinkigare än vanliga i allmän skötsel.

Dock är de väldigt kinkiga på det där med att lägga rom.

Riktiga orinoco Altums verkar det nästan bara vara tre pers i världen som har fått rom på.
Altums från andra floder är mer lekbenägna, iaf så att de numera odlas lite grand av uppfödare ute i världen.
Men dock extremt svåra i vanliga kar att få rom på.

sedan vill nog Altumar ha 60 höga kar......fasen, jag har sett en bra altumhane som var 35-37 cm mellan
fenorna på höjden, vilket inte ger mer några få cm på var sida om botten / toppen av karet.....

att odlade vanliga inte skulle bli så stora.....är en sanning med modifikation.

det stämmer kanske om du har ett exemplar som är uppfött på fel sätt, dvs gått i ett för litet kar,
vilket gör att fenor och spröt är missbildade......vill man ha dessa exemplar.....NÄ !!

riktigt odlade saker blir nog "bara" 25 på höjden, där man kanske kan lägga på 5 cm för de som kommer
från Peru, vilka normalt har längre fenor.

sist men absolut inte minst, Spetsnosvarianten blit lite mindre på fenorna än den vanliga, och där kan man
dra ner på höjden till 45, och litertalet till kanske 150 i karet.

.
#11 - 21 mars 2012 09:59
Edit: Det är 55 cm högt.

Annons