Information om kuhliis

#1 - 1 februari 2006 14:26
Hej!

Funderar på att skaffa kuhliis men inte så mycket om deras
beteende eftersom jag inte hittar någon bra information i
böcker. Kan någon med erfarenhet berätta något?
#2 - 1 februari 2006 14:35
jag har 9 st i mitt 450l. de är stimfiskar, du bör ha minst 6 av dem. Mina är nästan aldrig framme. kolla på artbeskrivningen vad som står om det, hur stort akvarium de ska ha osv.
mina är nattaktiva
#3 - 1 februari 2006 15:05
Jag svarade innan frågan tog bort förra gången! :)
Mina Kuhliålar uppför sig inte som kuhliålar ska enligt beskrivningen. Dom är mycket framme och väldigt sällskapliga mot varandra.

Men självmordsbenägna...:eek:

Först köpte jag två stycken. En hoppade ur akvariet på natten. Då köpte jag en till och dom två blev bästisar i ett par månader eller så. Sedan simmade en av dom in i filtrets utblås. Hackades ihjäl av fläkthjulet! Den kvarvarande tog det väldigt hårt och simmade som en tokig runt, runt filtret och sedan runt, runt bakrutan osv.

Nu har jag köpt en kompis till den och den har lugnat ner sig igen.

Verkligen charmiga fiskar som jag hoppas ska fortsätta finnas i mitt sällskapsakvarium! :p
#4 - 1 februari 2006 18:34
Mina är också bara 2 och dom umgås som om dom alltid varit tillsammans. Ligger under den lilla grenen och har huvudet synligt och kollar läget.

En fredlig fisk enligt min uppfattning. Inte alls agressiv eller så.
#5 - 1 februari 2006 20:58
kuliis är som sagt stimfiskar och bör vara fler än 2! och det är viktigt att täcka för ALLA hål där de kan hoppa ur, de är ju smala så det krävs inget stort hål alltså. Jag brukar lägga en plastbit ovan på de avskurna hörnen.
#6 - 2 februari 2006 20:34
Hej igen!

Tack för alla svaren!
Fast jag har länge undrat vilken mat de ska ha och hur man får ner maten till dem?!
#7 - 2 februari 2006 21:08
[quote=moj]Hej igen!

Tack för alla svaren!
Fast jag har länge undrat vilken mat de ska ha och hur man får ner maten till dem?![/quote]

Mina äter matrester som trillar ner på botten, algtabletter och ärtor t.ex.
#8 - 3 februari 2006 09:36
Jag har ett foder som är i tablettform och till för såna här fiskar. Dom har fått tillgång till algtabletter också men dom gillar inte dessa. Dom äter även sjunket foder om dom hinner, pansarmalarna är lite snabbare.

Fodret heter 'Sera viformo' och burken är gul. Tabletterna är små ( 0,5 cm i daimeter) och rödbruna eller nåt. Dessa är omtyckta av alla mina bottenlevande fiskar, även av mina ancistrus men dom får äta algtabletter.
#9 - 3 februari 2006 10:35
Många arter är påträffade bland döda löv på botten av måttligt strömmande vatten. Olika arter har olika preferenser. Vissa lever i stillastående vatten, och några få i starkt strömmande vatten.

Det är alldeles för få akvarister som har hållit olika arter i artakvarier och rapporterat sina erfarenheter. Därför finns det mycket kvar att upptäcka!Flera arter är odlade, men dom har sällan blivit ordentlig artbestämda, så det är oklart vilka arter. Pangio kuhlii är en av de vanligare i handeln, men det finns liknande arter (Pangio malayana och Pangio cuneovirgata) som lever tillsammans med den i naturen på en del ställen. Därför kan det finnas flera olika arter i samma sändning hos zoohandlaren.
#10 - 5 februari 2006 15:18
Köpte tre st.(ville ha åtminstone fyra, men affären hade bara tre kvar) Dom var skygga första dygnet, men nu är dom faktiskt framme även dagtid. Vi har svart bottensand och en del växter som skymmer ljuset så kanske att det gör att dom är framme även på dagen. Jag fick rådet att släppa ner microgranulat efter att jag släckt, på så sätt finns det lite nere på botten åt dom. Dessutom sa dom i affären att dom har så små munnar, därför microgranulat.:p
#11 - 10 februari 2006 16:25
[quote=sonsam]Köpte tre st.(ville ha åtminstone fyra, men affären hade bara tre kvar) Dom var skygga första dygnet, men nu är dom faktiskt framme även dagtid. Vi har svart bottensand och en del växter som skymmer ljuset så kanske att det gör att dom är framme även på dagen. Jag fick rådet att släppa ner microgranulat efter att jag släckt, på så sätt finns det lite nere på botten åt dom. Dessutom sa dom i affären att dom har så små munnar, därför microgranulat.:p[/quote]

Ledsen att jag är lite okunnig, men vad är microgranulat???
#12 - 10 februari 2006 16:34
smått flingfoder, typ.
#13 - 10 februari 2006 16:39
[quote=Nils Holmström]smått flingfoder, typ.[/quote]

Skulle det gå med yngelmat?
#14 - 10 februari 2006 16:42
förmodligen samma sak. annars kan man smula sönder vanligt flingor till mindre bitar.
#15 - 17 februari 2006 11:03
Hallå...
#16 - 17 februari 2006 17:37
Mina är o knapprar på röda mygglarver o är också på det gröna jag matar mina malar med.
#17 - 17 februari 2006 18:41
[quote=lenis3]kuliis är som sagt stimfiskar och bör vara fler än 2! och det är viktigt att täcka för ALLA hål där de kan hoppa ur, de är ju smala så det krävs inget stort hål alltså. Jag brukar lägga en plastbit ovan på de avskurna hörnen.[/quote]

Hur gör man om man har en bakgrund i karet då? Är roisken stor att de kan hoppa över den och hamna bland allt filter? :confused:
#18 - 13 mars 2006 10:49
Vi köpte 4 igår på akvarielagret. Dom är jättefina
och simmar runt även på dagen. Problemet
är bara att alla andra fiskar äter upp dom små
ålarnas fodertabletter. Vad ska jag göra?
#19 - 13 mars 2006 13:16
mata efter att du släckt på kvällen
#20 - 14 mars 2006 15:59
Jag gör det men det funkar ändå inte. De fiskar som
är på tabletten mest är Black mollyn och Guldguramin
(Blå gurami albino).
#21 - 15 mars 2006 09:43
ha i fler tableter då
#22 - 16 mars 2006 14:06
OK, ska testa...:)
#23 - 17 mars 2006 20:25
Förlåt om jag lånar tråden men vad kostar en Kuhlii ål?

På ett ungefär?
#24 - 17 mars 2006 20:50
[quote=iTaZ]Förlåt om jag lånar tråden men vad kostar en Kuhlii ål?
På ett ungefär?[/quote]

Jag har gett 29:-/st för mina. :)
#25 - 18 mars 2006 10:31
Jag betalade 39 :- st för mina men det kan variera
väldigt mycket. Till exempel finns det en butik nära
oss som vill ha 79 :- st för sina.
#26 - 20 mars 2006 22:01
Nu har jag köpt mina Khuliis. Jag fick ge 100:- för 5 stycken.

Kom in rätt vecka då de hade specialpris på dem :)

Tre av dem är nattugglor men två av dem är ena riktiga tokar. Fram och tillbaka upp och ner. Men jag har inte sett dem borra ner sig i sanden som jag har läst att de brukar göra.

Gillar dem skarpt... älskar ränderna!!
#27 - 24 mars 2006 13:24
Det var riktigt billigt tycker jag, du betalade
ju bara hälften av vad jag betalade styck.
Lycka till med dom, dom är så snygga!
#28 - 3 april 2006 13:52
Ånej!

En dog idag [:-16] [:-28]

Det konstiga var att den hade massor med konstiga bruna hål på
magen. Är det bara en del av förmultningen (den måste dött under
dan, för imorse var den hur pigg som helst) eller är det en sjukdom?

Snälla svara. För när vi inte vet vad som händer, vet vi inte heller
hur vi ska bota det.
#29 - 5 april 2006 17:39
Ingen som vill svara?
Jag vill egentligen inte tjata men jag tycker det här
är viktigt, tänk om en till dör. Jag har blivit jättefäst vid dom
och vill inte att dom ska dö!
#30 - 5 april 2006 19:55
hej
de hinner inte förmultna på bara en dag.

är du säker på att du såg just den ålen imorse?

annars kan de ha haft sår eller kanske en infektion i magen.. svårt att säga. Jag har också haft kuhliis med sår (antar jag) på magen som dött/avlivats.

verkar inte smittsamt iaf.
#31 - 6 april 2006 13:03
Jag är bombsäker på att såg den ålen på morgonen.
Skönt att det inte är smittsamt.
#32 - 6 april 2006 14:24
fast det kan ju vara andra orsaker också.. det visar sig..

vad lyxigt att dina ålar är framme.. jag ser nästan aldrig mina.. och när jag väl se dem så är det bara huvudet eller så:)
#33 - 6 april 2006 16:22
[quote=lenis3]
vad lyxigt att dina ålar är framme.. jag ser nästan aldrig mina.. och när jag väl se dem så är det bara huvudet eller så:)[/quote]

Jag som trodde det var vanligt. Du kanske har har för ljust
för mina brukar hålla till under växterna.
#34 - 26 april 2006 14:16
har 3 st. de är väldigt aktiva på natten och simmar fort som fan runt akvariet och röjjer. på dagarna kan man sällan se dem. har samma problem med matningen (natt), alla andra fiskar hinner förre och äter upp fodertabletten innan ålarna vågar träda fram. men de har hittills överlevt så de får nog nåt i sig ändå antagligen.

Var på akvarielagret för att köpa fler men de hade inga :(
nu när ni varnar att de hoppar ut så ska jag ta å täcka alla luckor med nät eller nåt.
#35 - 27 april 2006 16:40
Tänkte bara säga att kuhliisarna äter fodertabletterna nu.
Nästan alla andra fiskar bryr sig inte längre om tabletten.

Tur det.
#36 - 29 april 2006 10:32
Jippie!!!

Vi har nu tre kanelkuhliis,hurra!!!:D
#37 - 29 april 2006 20:56
[FONT=System]Jag hade tre stycken i mitt 150l akvarium.[/FONT]
[FONT=System]Men de trivdes tydligen inte..[/FONT]
[FONT=System]Sökte lyckan på annat håll...[/FONT]
[FONT=System]Vaknade en morgon och fick se en förtorkad Kuhlii ligga på golvet framför akvariet.[/FONT]
[FONT=System]Likadant var det två mornar till.. Sen hade vi inga kvar..[/FONT]
[FONT=System]På något sätt hade de lyckats hitta den enda lilla öppning som fanns i akvariet, hålet där sladdarna går, och hoppat ur!![/FONT]
[FONT=System][/FONT]
[FONT=System]Har inte köpt några fler efter det.. Fast de är häftiga!![/FONT]
#38 - 1 maj 2006 13:56
konstigt,har tre khulis i min 150, de har aldrig försökt hoppa ut, en fråga! hade du växter och gömställen till dem i karet? kanske kan det vara dålig vatten som har tvingat dem att hoppa ut.
#39 - 1 maj 2006 20:21
[quote=Madguppy]konstigt,har tre khulis i min 150, de har aldrig försökt hoppa ut, en fråga! hade du växter och gömställen till dem i karet? kanske kan det vara dålig vatten som har tvingat dem att hoppa ut.[/quote]

[FONT=Fixedsys][COLOR=black]Alla vattenvärden var bra, och de hade massor med gömställen... Så jag vet inte varför de gjorde som de gjorde.. Får se om jag köper några nya...[/COLOR][/FONT]

Annons