Information av scalarer

#1 - 4 juni 2006 13:32
Hej jag har ett akvarium på 100 liter och i det lever 2 guppis och ett par palettciklider. Jag har alldrig haft scalarer förut så jag skulle vilja vet följande;

bildar dom par?

får dom lätt yngel?

hur många ska man ha?

hur ser man skillnad på hona och hane?

Jag vet att dom måste ha en speciel växt som dom lägger äggen i, så har någon en bild eller ett namn på den? Tacksam för svar!
#2 - 4 juni 2006 14:08
inte svaret du vill ha kanske men 100l är för lite för skalarer tyvärr

här kan du läsa lite
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
#3 - 4 juni 2006 14:24
men i zooaffären så har dom betydligt mindre akvarium..
#4 - 4 juni 2006 14:25
jo men där ska dom ju inte leva. 275l ska dom ha.. och ett relativt högt akvarium, så fenorna växer rätt.

men de finns många andra fina fiskar som du kan ha i ett 100l akvarium
#5 - 4 juni 2006 14:26
Ja, de är ju till salu. Skulle affärerna behöva ha alla fiskar i så stora kar som de behöver skulle varje akvarieaffär vara 15 gånger så stor.
#6 - 4 juni 2006 14:26
[quote=Mattan matte]men i zooaffären så har dom betydligt mindre akvarium..[/quote]
i zoo affären har dom bara fisken tillfälligt:p
mvh janne
#7 - 4 juni 2006 14:28
det vart många samtidigt
mvh janne
#8 - 4 juni 2006 14:28
haha ja de blev de ;)
#9 - 4 juni 2006 15:25
ok
#10 - 4 juni 2006 17:05
Min svärfar hade scalarer för länge sedan och blev helt förvånad hur stor min är. Han sa sedan att de anpassar sig efter akvarium, det gjorde ju kinesflickornas fötter också förr i värden när de hade för små tofflor...
#11 - 4 juni 2006 17:15
Nej, de anpassar sig inte, de växer dåligt, och dör förmodligen i förtid.

Och det med kinesflickors fötter... Det är väl bara en myt att de hade för små skor? Och om det inte är det var det inte särskilt snällt, och nog inte särskilt bra för dem heller, ungefär som när dagens tjejer har på sig högklackat, som nog inte får anses som särskilt fotriktigt :p

Alltså, att ha potentiellt stora fiskar i små akvarier gör inte att de anpassar sig, och lever lika lyckligt och länge som om de fått tillräckligt med utrymme. Scalarer i för låga akvarier får heller aldrig lika höga och fina fenor som de scalarer som får tillräckligt med utrymme/höjd. 45-50 cm höjd på akvariet sägs vara minimum.

Ja, de bildar par. Har man ett par som trivs ihop så leker de lätt.

Det bästa är att börja med ca 6 stycken, som får välja partner själva, chansen att få ett par som trivs ihop och vaktar ynglen ökar då. De är dessutom svåra att könsbestämma. Hanarna blir lite större, får längre fenor, och kraftigare huvud. Men det kan vara svårt att se om man inte har flera att jämföra med. Svårt att vara säker innan de leker, då honans äggläggningsrör är större och tjockare än hanens genitalpapill. Om de simmar tillsammans och tycks gilla varandras sällskap kan man anta att det är ett par.

Vad det gäller växten att lägga ägg på, så är scalarer inte så nogräknade, de lägger ägg på allt som är någotsånär lodrätt. Men förmodligen tänker du på svärdsplantor, släktet Echinodorus.
#12 - 5 juni 2006 08:42
Jag menade inte att det skulle vara ok att ha scalare i för små akvarium utan menade att det är samma plåga för scalaren som kinesflickorna. Det är faktiskt sant att de tryckte ihop deras fötter förr på fina flickor kallas tulpanfötter (har sett dokumentär på tv) men det är fel att jämföra med människor ändå.....

Annons