Inför dödsstraff!!

#1 - 13 april 2008 19:39
Efter att ha tittat på kvällens nyheter och fått veta att det jävla aset hade dödat Engla finns bara ett alternativ...dödsstraff!
Hade det varit min flicka så hade jag gjort allt i min makt för att personligen utföra det. Ett sådant psyko har ingen rätt att leva. När man dödar en flickunge i berått mod är den rätten förverkad. Jag känner ingen av de inblandade men det var som en iskall rysning genom hela kroppen när jag fick höra att dom hittat henne. Man kan bara gisssa hur Englas sista tid i livet var och vad kräket verkligen gjorde med henne innan mordet.
INFÖR DÖDSSTRAFF NÄR DET INTE FINNS NÅGRA SOM HELST TVIVEL PÅ VEM MÖRDAREN ÄR!! Det hade varit en välgärning för samhällets säkerhet (dom är ju ändå ute på permition så fort de har uppfört sig bra på psyk/anstalt med tanke på det psykot som mördade en 5-åring samma dag Anna Lind mördades) och dessutom hade det belastat samhället betydligt mindre rent ekonomiskt.
#2 - 13 april 2008 19:44
det finns ju dom gånger när det är spiksäkert att en person är mördaren och så får han dödsstraff men han kanske är oskyldig så jag tycker att det är bättre med livstid i fängelse. som typ i USA kan dom få 300 år i fängelse och jag hörde nån säga att skelettet ska typ ligga kvar i cellen till dom där 300 åren har gått eller så var det på 1600 talet eller nått sånt :)
#3 - 13 april 2008 19:46
Det finns ofantliga mängder människor världen skulle må bättre utan, därom håller jag med.
Men dödsstraff är extremt svårt att bedöma om huruvida det är rätt, likaså fysiska bestraffningar (t ex piskrapp, skampåle, och annat som skulle vara väldigt effektivt för att motverka återfall och är avskräckande osv).

T ex, vem bestämmer om någon ska ha rätt att leva eller inte?
Tar man sig friheten att bestämma över andras liv, sätter man sig då inte i samma situation som någon som mördat?

Men som sagt, jag håller med, vissa människor borde verkligen inte finnas i vårt samhälle.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 april 2008 19:47
Inte i något land som har dödsstraff har färre brott för den sakens skull - snarare förekommer det ofta fler brott i länder med dödsstraff.
Så vill man ha mindre brott i ett samhälle är detta inte någon bra väg.

Uppenbarligen rör sig detta om en svårt sjuk människa som förhoppningsvis kommer att sitta inlåst väldigt länge.

Detta är trots allt en enstaka oerhört tragisk händelse - mångdubbelt fler dödade barn orsakas t.ex. av att "helt vanliga Svenssons" kör bil med sprit i kroppen.
#5 - 13 april 2008 19:48
Ja, jag blir också såååå himla arg!!! [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

Sen kan det reta mig allra mest att det redan har uppmärksammats att de inte har ett normalt beteende och så är de ändå utsläppta att begå nya brott. Om någon är eko brottsling och åker i fängelse så är det ju sannorlikt att personen inser att det är inte värt pengarna att sitta i fängelse och så gör de aldrig om sitt brott men en sexualbrottsling tillfrisknar aldrig!!! Man kan aldrig lita på det iaf, på kåken finns det ju inga kvinnor eller barn så där "fryses" den sjuka utvecklingen.

De personer som gör bedömningen att brottslingen kan släppas ut igen, hur kan de veta att personen är frisk då??? Varför står ingen till svars för att galningen inte var frisk sen??!
"Ojdå, han var visst inte frisk utan han dödade ett barn den här gången.. Jaja, vi låser väl in honom ett år till då"...Lr vad???
(nu menar jag inte just 42 åringen, han hade inte mördat tidigare och åkt fast)

Om vi inte ska ge dem en spruta så ska de iaf ha ett chip inopererat så vi vet var de befinner sig i varje stund för resten av deras liv, och de ska inte få närma sig dagis och skolor, någonsin!!! Men är DET så sjuk så tycker jag att det är mest humant att DET får en spruta.. Men då ska DET vara skyldig också, utom alla tvivel..
#6 - 13 april 2008 19:54
Annars fungerar överlagt mord lite snabbare och smidigare än dödsstraff (som jag i alla avseende är motståndare till) om det var ens eget barn som blivit mördad, ett demokratiskt samhälle ska inte ägna sig åt inhumana handlingar på något plan.

För flera år sedan i bil på väg ner till Berlin hörde jag och kamraten en nyhetsutsändning om ett 1 månader gammalt spädbarn som hittats död i en lägenhet, tydligen hade modern fått någon form av psykos och knallat ut genom dörren och festat loss under (2) två veckor utan att gå hem i mellan, fruktansvärt men inte önskar man dödsstraff på en sån skata för det..
#7 - 13 april 2008 19:54
Det trevliga i detta fall är att polisen redan för över ett år sedan fått in tips om att denna man mördat pernilla, men inte tagit det på allvar. Polisens talesman skyllde på "problem med datasystemen". Vilken bra polis vi har här i Sverige!

Nä, det är dags att ta lagen i egna händer och bilda en lynchmobb.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 april 2008 19:57
"Ojdå, han var visst inte frisk utan han dödade ett barn den här gången.. Jaja, vi låser väl in honom ett år till då"...Lr vad???

Lite av en myt som kvällspressen gärna blåser under på (säljer bra med lösnummer).
Såg en undersökning som visade att de som dömts till psykiatrisk vård istället för fängelse i snitt får sitta inlåsta på psyket längre tid än den tid de hade fått sitt inne om de istället dömts till fängelse.

Problemet är väl i stället snarare (om man skall prata generellt) att
1/ De flesta psyken runt om i Sverige har lagts ner - vilket har lettes till att den förebyggande psykvården kraftigt har försämrats.
2/ Vården för såväl de som har dömts till fängelse som de som dömts till psykvård har blivit sämre vilket har lett till att fler och fler tickande bomber släpps ut.

Så istället för att satsa på hårdare straff borde man satsa på vård (både förbyggande och på de som är straffade). Detta åtminstone om man vill ha färre brott i samhällhet.
#9 - 13 april 2008 20:01
Om man döms till vård har man rätt till telefon, dator med internet, tv och så vidare. Det enda man inte får är att gå när man vill, vilket vissa här kanske tycker är ett mycket hårt straff för mord eller liknande. Själv tycker jag det inte.

Tillägg: Det effektivaste sättet att få mindre brott i samhället är det amerikanska systemet som vissa delstater tillämpar som går ut på att man ger livstid alla som fått fler än 2 fängelsestraff.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 april 2008 20:04
Wieder skrev:
Om man döms till vård har man rätt till telefon, dator med internet, tv och så vidare. Det enda man inte får är att gå när man vill.

Det är lite olika - beroende på vilket brott man döms för.
JeBoro
#11 - 13 april 2008 20:04
Livstid, och då menar jag livstid + kastrering
#12 - 13 april 2008 20:08
Lite av en myt som kvällspressen gärna blåser under på (säljer bra med lösnummer).

Nej, jag la inte in mitt inlägg efter att ha läst kvällspressen. Jag har intresserat mig en hel del för psykologi en längre tid och har sett många olika dokumentärer och när det gäller den sexuella, sjuka utvecklingen så följer den samma mönster så till den grad att en profiler kan ange gärningsmannens ålder bara genom att titta på brottet. Om gärningsmannen inte har suttit i fängelse, för där finns inga potentiella offer, så då fryses som sagt den sjuka utvecklingen ner. = Om personen har suttit i fängelse i 10 år så gissar profilern fel på personens ålder med 10 år.
Dessa personer blir alltså inte friska.

En norsk pedofil som faktiskt hade tillfrisknat mentalt efter att ha sett videoinspelningar där hans offer beklagade sig över vilken äcklig gubbe de tyckte att han var, hade valt "kemisk kastrering" för att kontrollera det rent fysiska behovet eftersom han inte kunde kontrollera sig när det tog över.
Han förespråkade att alla sexualbrottslingar skulle konfronteras med offren och kemiskt kastreras. Han tyckte inte att de skulle kastreras fysiskt eftersom problemet ofta var mentalt men han var ju partisk också. Jag vet inte var mannens testosterontillverkning sitter, det är ju det som skulle tas bort då. [:(!] [:(!]
#13 - 13 april 2008 20:09
JeBoro skrev:
Livstid, och då menar jag livstid + kastrering

Yes! Tycker som du där! Kastreringen kan ju begränsas till dom som begår sexbrott dock.

Sen så tycker jag att man ska sänka standarden på dom Svenska fängelserna. Det ska vara svårt att sitta inne.
#14 - 13 april 2008 20:11
Det är lite olika - beroende på vilket brott man döms för.

När skulle man inte ha rätt till det menar du? Det är trots allt vård, inte ett straff.
#15 - 13 april 2008 20:16
Wieder skrev:
Tillägg: Det effektivaste sättet att få mindre brott i samhället är det amerikanska systemet som vissa delstater tillämpar som går ut på att man ger livstid alla som fått fler än 2 fängelsestraff.

Ett fullkomligt bisarrt system. Var på ett föredrag som där en amerikan berättade om ett fall där släktingar anmält en person för förskingring eftersom det var det enda sättet att se till att hon tillslut fick vård då hon hade psykiatriska diagnoser. Hon hade vid detta tillfälle förskingrat ganska stora summor av sina släktingar för att försörja sitt narkotikamissbruk. Dock visade det sig att det var tredje gången hon blev dömd. Och vips fick hon livstidsstraff, när släktingarna bara ville se till att hon fick vård.
#16 - 13 april 2008 20:20
Men på något sätt måste man ju få bort dom. Har man haft 2-3 gånger på sig att bättra sig är dom ju inte lämpliga att vara ute!
#17 - 13 april 2008 20:22
Livstid??

Tyvärr vet inte det svenska rättssystemet vad livstid innebär. Det skulle döpas om till visstid istället. Livstid, 10 år och vips så uppför man sig som en liten ängel och är ute efter kanske 6 år.
Som jag skrev i tidigare inlägg så menade jag att livstid skulle tillämpas när mordet skedde i berått mod OCH att mördaren är skyldig utan tvivel.
Jag försvarar inte andra mord som sker men under just dom specifika omständigheterna som t. ex. detta med Engla skett finns det ingen förmildrande omständighet som kan få mig att tycka att kräket ska ha rätt att leva vidare. Då kan det bli som med Juha, efter att ha utplånat en hel familj för en så banal sak som en cykel, komma in i finkan i XX antal år och utbilda sig på samhällets bekostnad, byta namn och bli frisläppt ut i samhället....yerk...måtte det svinet stanna i Finland. Att han skullle vara "frisk" ställer jag mig mycket tveksam till?!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 13 april 2008 20:24
Wieder skrev:
Det effektivaste sättet att få mindre brott i samhället är det amerikanska systemet som vissa delstater tillämpar som går ut på att man ger livstid alla som fått fler än 2 fängelsestraff.

Det är kanske därför som det är så få brott i USA - obs ironi.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 13 april 2008 20:28
Agnez skrev:
Som jag skrev i tidigare inlägg så menade jag att livstid skulle tillämpas när mordet skedde i berått mod OCH att mördaren är skyldig utan tvivel.

Enlig svensk (och även de flesta andra länders) lag så blir man bara dömd om det är ställt "utom allt rimligt tvivel". Likafullt så finns det många oskyldigt dömda som sitter inne i både svenska och andra länder.
#20 - 13 april 2008 20:28

Det är väl rätt uppenbart att det sker färre brott om man låser in återfallsförbrytare hela deras liv? Brottslingarna har ingen chans att begå nya brott så länge dom sitter inlåsta.
#21 - 13 april 2008 20:29

Ja, det är det och dödsstraffets förtjänst. obs ironi igen.

Vill man ha hårdare straff, längre straff, dödsstraff så är det för att man vill plåga den jäveln - vilket jag kan förstå fullt ut - men inte för att det skulle skapa ett bättre samhälle med färre våldsbrott. Det är snarare så att man vill ha dessa hårdare straff trots att allt tyder på att de leder till ett hårdare samhällsklimat och mer desperata brottslingar. Och då kan man ju undra om det är värt det bara för att få se den jäveln lida lite mer.
#22 - 13 april 2008 20:30
Enlig svensk (och även de flesta andra länders) lag så blir man bara dömd om det är ställt "utom allt rimligt tvivel". Likafullt så finns det många oskyldigt dömda som sitter inne i både svenska och andra länder.

Men Kjell vännen...kräket har ju erkänt och dessutom har DNA säkrats...jag säger bara DÖDSSTRAFF!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 13 april 2008 20:34
patriksg skrev:
Yes! Tycker som du där! Kastreringen kan ju begränsas till dom som begår sexbrott dock.

Blir dyrt att sedan betala skadestånd till dom sedan sedan i efterhand visar sig vara oskyldigt dömda (inte helt ovanligt när det gäller sexbrott).

Sen så tycker jag att man ska sänka standarden på dom Svenska fängelserna. Det ska vara svårt att sitta inne.

Det är ju det som har hänt. Man har ersatt vård med strängare regler vilket bara lett att ännu fler återfaller i brott

Det är väl rätt uppenbart att det sker färre brott om man låser in återfallsförbrytare hela deras liv? Brottslingarna har ingen chans att begå nya brott så länge dom sitter inlåsta.

Uppenbarligen inte - eftersom brottsligheten inte minskar. Bättre vore väl i så fall att istället låsa in ALLA män - eftersom de står för 99% (eller något sådant) av alla brott. Då blev vi ju samtidigt av med de flesta krig på köpet;)
#24 - 13 april 2008 20:35
När man ska ha en bra förebild för rättssystemet så ska man nog inte rikta in sig på u-länder (som så ofta har en tendens att gå hand i hand med att dom är mer eller mindre rättslösa... t ex USA, Kina, Thailand, osv..).
Kanske något av att dra alla över en kam, men det är inte direkt länder som är kända för vare sig låg brottslighet, hög procent uppklarade fall, eller det där med mänskliga rättigheter...

Vad sen gäller standarden i svenska fängelser så är den ju lite VÄL hög... Som jämförelse kan vi ta t ex mat, ett ämne som är mig kärt...
När jag gick i gymnasiet så fick vi mat till ett värde av en krona och sextiofem öre till lunch.
Vad får man i fängelset?

Tillägg efter att ha läst Kjells föregående inlägg:
Det man kan dra ner på i fängelserna lär vara själva komforten.
Dom pengar som blir över kan man ju lägga på vård och andra rehabiliterande åtgärder.
JAG skulle då inte bli avskräckt från brott av att få fritt boende, käk, och allt vad som nu kan tänkas ingå... (något ironiskt, men jag hoppas budskapet går fram)
#25 - 13 april 2008 20:37
Tycker man ska ta tag i dessa problem i tidigare stadium. Barn och Ungdomar. Idag är det många som blundar för dessa symptom hos barn och ungdomar som ofta leder till kriminalitet. Som barnskötare på dagis har jag sett ett och annat barn som man bara vill ta hand om på heltid eftersom man vet att risken är väldigt stor att detta barn kommer komma snett in i vuxenvälden om ingenting görs. Tycker man ska vara väldigt observant på tidigt stadie i förskolor och skolor utan att märka dessa barn för livet. Mer resurser till barn och ungdomar säger jag.
Visst det löser inte dagens problem men troligtvis framtidens.
#26 - 13 april 2008 20:38
Barn och ungdomar ja!
DÄR om något har vi folk som verkligen borde låsas in! (ok, inte alla, men t ex ungdomsgängen häromkring... )
#27 - 13 april 2008 20:40

Det är ju det som har hänt. Man har ersatt vård med strängare regler vilket bara lett att ännu fler återfaller i brott

Fast man kan ju inte återfalla i brott om man sitter inlåst.
Och det bästa vore väl att låta brottslingarna sitta just inlåsta en längre tid, eftersom dom faktiskt inte kan begå brott under den tiden dom är inlåsta. Om vi tittar på mannen som begick morden på Pernilla och Engla, kan vi se att han faktiskt blivit dömt flertalet gånger. Om vi i Sverige hade tilläpmat "treborttsregeln", skulle han alltså inte ha kunnat mörda Engla och Pernilla. Fast du har rätt, det blir säkert fler brott av att låsa in återfallsförbrytare resten av deras liv [8)][8)][8)]
#28 - 13 april 2008 20:41
Nina82 skrev:
Mer resurser till barn och ungdomar säger jag.

Diskussionens bästa och mest konstruktiva inlägg, enligt mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 13 april 2008 20:45
Agnez skrev:
Men Kjell vännen...kräket har ju erkänt och dessutom har DNA säkrats...jag säger bara DÖDSSTRAFF!!!!

Jag kan fullt ut förstå att de som själva drabbats är fyllda av hat, men tycker att det är väldigt sorgligt att alla andra är så fyllda av hat och hämd.

Tycker att en sundare känsla istället borde vara empati med de som drabbats. Inte är de hjälpta av att alla människor runt om dem också är så fyllda av hat.
Ofta glömmer man brottsoffren i Sverige och de lämnas vind för våg med sina trauman - satsade man istället sin energi på att hjälpa dessa isttälet för hämd så tror jag mycket vore vunnit.
Oerhört vanligt är att de som begår brott också en gång varit ett offer - dagens pedofiler har t.ex. ofta varit utsatta för sexuella övergrepp som barn. De som begår andra gravt kriminella brott har också haft en väldigt traumatisk barndom.
Så bättre vore om vi satsade mer på hjälp till dagens brottsoffer så skulle vi få mindre brott i framtiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 13 april 2008 20:47
Wieder skrev:
Fast man kan ju inte återfalla i brott om man sitter inlåst.

Och det bästa vore väl att låta brottslingarna sitta just inlåsta en längre tid, eftersom dom faktiskt inte kan begå brott under den tiden dom är inlåsta. Om vi tittar på mannen som begick morden på Pernilla och Engla, kan vi se att han faktiskt blivit dömt flertalet gånger. Om vi i Sverige hade tilläpmat "treborttsregeln", skulle han alltså inte ha kunnat mörda Engla och Pernilla. Fast du har rätt, det blir säkert fler brott av att låsa in återfallsförbrytare resten av deras liv [8)][8)][8)]

I teorin har du rätt, men i praktiken har du fel eftersom antalet brott ändå inte har minskat. Samtidigt som det blir oerhört mycket dyrare för samhället att spärra in alla på livstid.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 13 april 2008 20:49
Nina82 skrev:
Tycker man ska ta tag i dessa problem i tidigare stadium. Barn och Ungdomar. Idag är det många som blundar för dessa symptom hos barn och ungdomar som ofta leder till kriminalitet. Som barnskötare på dagis har jag sett ett och annat barn som man bara vill ta hand om på heltid eftersom man vet att risken är väldigt stor att detta barn kommer komma snett in i vuxenvälden om ingenting görs. Tycker man ska vara väldigt observant på tidigt stadie i förskolor och skolor utan att märka dessa barn för livet. Mer resurser till barn och ungdomar säger jag.

Instämmer helt. Kriminaliteten minskar inte för att man slår igen ungdomsgårdarna etc. etc.
#32 - 13 april 2008 20:57
I teorin har du rätt, men i praktiken har du fel eftersom antalet brott ändå inte har minskat. Samtidigt som det blir oerhört mycket dyrare för samhället att spärra in alla på livstid.

Men dyrare för samhället? (Kanske inte är din personliga åsikt) Är det inte bättre att låsa in tex honom för gott så att han inte kan skada, döda eller våldta fler? Låter mer än gärna mina skattepengar hjälpa till så att han inte kan komma ut och skada mer. Sen om man sänker standerden i fängelserna så blir det ju billigare. Om det nu är där skon klämmer.
#33 - 13 april 2008 21:01
Agnez skrev:
Då kan det bli som med Juha, efter att ha utplånat en hel familj för en så banal sak som en cykel, komma in i finkan i XX antal år och utbilda sig på samhällets bekostnad, byta namn och bli frisläppt ut i samhället....yerk...måtte det svinet stanna i Finland. Att han skullle vara "frisk" ställer jag mig mycket tveksam till?!

Nej, det var en dokumentär med Juha för ett tag sedan och han satt och visade upp alla tecken på klassisk psykopat, programmet efter var det en expert som berättade om typiska tecken och Juha visade varenda en.
Detta var alltså nutid.

Wieder skrev:

Nej, så många barnamord har vi inte i Sverige och han har mördat 2 st.

Blir dyrt att sedan betala skadestånd till dom sedan sedan i efterhand visar sig vara oskyldigt dömda (inte helt ovanligt när det gäller sexbrott).

Ja, våldtäkt av någon man känner, ja. Där är det vanligare med oskyldiga men inte våldtäkt/mord av okänd man som polisen sedan hittar.

Nina82 skrev:
Tycker man ska ta tag i dessa problem i tidigare stadium. Barn och Ungdomar.

Ja, absolut, när det gäller alla andra psykiska problem utom sexuella. Som sagt, så visar all forskning på att den sjuka utvecklingen fortsätter, trots behandling, så länge personen inte råkar ut för något drastiskt som t ex kemisk kastrering eller på frysning i fängelset, men då återfaller de ju om tillfälle ges eller frestelsen blir för stor, när de kommer ut igen.
Men jag håller med, verkligen, när de gäller alla andra former av psykisk ohälsa. Om man bortser från det empatiska så är det rent oekonomiskt att inte sätta in resurserna på ett tidigare stadium. [:-174]
#34 - 13 april 2008 21:02
Kjell: Jag kan tyvärr inget annat än känna agg till människor som gör barn och djur illa. Det finns inte en enda empatinerv i min kropp när det gäller detta. Måhända att dom själv är offer på något sätt men det hjälps inte. Att t. ex. pedofiler själva varit utsatta för sexuella övergrepp rättfärdigar inte deras beteende på något sätt.
Naturligtvis känner jag stor empati för Englas mamma och andra närstående, även för de närstående till "kräket" som inte haft en blekaste aning. Jag har själv en dotter och när jag tänker på om det skulle hända henne något liknande så mår jag illa. Jag tror att ett hat större än allt annat skulle överta min kropp.
#35 - 13 april 2008 21:05
Agnez skrev:
Kjell: Jag kan tyvärr inget annat än känna agg till människor som gör barn och djur illa. Det finns inte en enda empatinerv i min kropp när det gäller detta. Måhända att dom själv är offer på något sätt men det hjälps inte. Att t. ex. pedofiler själva varit utsatta för sexuella övergrepp rättfärdigar inte deras beteende på något sätt.

Naturligtvis känner jag stor empati för Englas mamma och andra närstående, även för de närstående till "kräket" som inte haft en blekaste aning. Jag har själv en dotter och när jag tänker på om det skulle hända henne något liknande så mår jag illa. Jag tror att ett hat större än allt annat skulle överta min kropp.

Jag håller med dig totalt [:-174]
#36 - 13 april 2008 21:12
Agnez skrev:

Ja precis så känner säkerligen de flesta. Jag gör det i alla fall. Tror du får du får leta mycket länge efter någon som försöker rättfärdiga pedofilers beteende.

Men det betyder inte att hårdare och brutalare hämnd är en väg till ett bättre samhälle med färre våldsbrott.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 13 april 2008 21:12
Agnez skrev:

Där är en skillnad mellan oss - jag tycker främst synd om dom stackras föräldrar och andra som drabbats. Du fylls mest av hat mot de som begått brotten.

Jag har inte sagt att ett brott "rättfärdigas" av att brottslingen själv som barn varit utsatt för sexövergrepp. Jag har sagt att man istället borde satsa mer på att hjälpa dagens brottsoffer så att de inte blir morgondagenas brottslingar.
#38 - 13 april 2008 21:29

Men det betyder inte att hårdare och brutalare hämnd är en väg till ett bättre samhälle med färre våldsbrott.

Historieböckerna visar ochså på det som du och kjell påtalat, nämligen att dödsstraff inte har en brottsminskande effekt. Brottsligheten var avsevärt större i Sverige före dödsstraffets avskaffande än den varit efter, ett faktum som med största sannolikhet är avhängigt just de sociala och ekonomiska förutsättningarna. En annan aspekt som sällan reflekteras över är faktiskt att ett överhängande hot om ett hårt straff med stor sannolikhet kan leda till att en förövare anstränger sig till det yttersta för att dölja ett brott med ett grövre brott.
#39 - 13 april 2008 21:29
Jag är helt och hållet emot dödsstraff men jag har full förståelse för att man som människa känner både hat, sorg, vrede, smärta osv. när dessa saker uppdagas, det är ju helt naturligt. Inte så konstigt att man känner på det viset (att man önskar att det fanns dödsstraff) precis efter att man fått reda på att en vuxen man mördat ett litet barn och grävt ner henne.
#40 - 13 april 2008 21:31
Där är en skillnad mellan oss - jag tycker främst synd om dom stackras föräldrar och andra som drabbats. Du fylls mest av hat mot de som begått brotten.

Jag har inte sagt att ett brott "rättfärdigas" av att brottslingen själv som barn varit utsatt för sexövergrepp. Jag har sagt att man istället borde satsa mer på att hjälpa dagens brottsoffer så att de inte blir morgondagenas brottslingar.

Man kan säga som så att lika mycket hat som jag känner till mördaren, lika mycket empati känner jag till anhöriga. Jag är för övrigt inget hatisk person och tycker för det mesta är folk värda en andra chans men det finns ju förstås gränser.

Oavsett om vi är överens om dödsstraffets vara eller inte vara så håller jag absolut med dig om att man ska satsa på brottsoffer idag för att försöka förhindra att dom blir brottslingar imorgon.
Men dom som blir dömda för vilket brott det månde vara, ska känna att dom sitter i fängelse på fler sätt än att dom är frihetsberövade.
#41 - 13 april 2008 21:40
En god vän till mig har gjort lite film och dokumentärer (bla Three Poems by Spoon Jackson) och håller fn på med slutredigeringen av en långfilm om New Folsom Prison, såg en förhandsvisning och innan ni snackar om dödsstraff och hårdare tag tycker jag att ni ska titta på den.
#42 - 13 april 2008 21:48
Säger bara: FÖR JÄVLIGT DET HÄR MED ENGLA ALLTSÅ!!!
#43 - 13 april 2008 21:51
Nina82 skrev:

Håller med! Det som ofta verkar glömmas bort är att gärningsmännen/kvinnorna har varit barn själva. Vi vill ha ett tryggt samhälle utan våld och brottslighet, men är tydligen för snåla eller lata för att ta tag i problemen innan de växer sig större. Hårdare samhällsklimat, och hårdare regler gör även brottsligheten hårdare. De som begår brott verkar tydligen ofta känna sig svikna av samhället, och varför ska de få mer lust att göra som samhället vill, när de själva tycker (rätt eller fel) att samhället inte gör annat än att motarbeta dem?

Har köpt de säsonger av MacGyver som har kommit ut här, och vad som verkligen skulle behövas i alla samhällen är ett antal MacGyvers. För tvärtemot vad många tror, handlar den serien inte bara om att göra bomber av tuggummin och skosnören, utan det är en väldigt samhällskritisk serie, där MacGyver mer eller mindre är en räddande ängel för ungdomar på glid, förstående och omtänksam, han avskyr vapen, och hämnd ser han inte som en lösning. En del avsnitt handlar om ett center för ungdomar som hamnat snett, och jag är fullt medveten om att det bara är en TV-serie, men en serie som samhället och folk i allmänhet borde ta lärdom av. Tyvärr finns det nog ytterst få MacGyvers i verkliga livet, människor med en stor förmåga att förstå, och ta till sig andra människor. Seriens skapare, och Richard Dean Anderson själv gör väl på sitt sätt en insats, genom att deras serie belyser många problem i samhället, och visar att de nog ofta går att lösa, om man lägger manken till, och inte snålar med resurser, pengar, och medkänsla.

Dödsstraff handlar ju inte om rättvisa, utan om hämnd, öga för öga, och ger inte den mördade livet åter, och de anhöriga får inte tillbaka sin familjemedlem/vän. Och så finns ju alltid risken att den dömda är oskyldig. Såg på vetenskapens värld häromsistens, där de gjorde ett experiment, vad som händer om man låser in människor under 48 timmar, i ett mörkt, tyst rum. Där intervjuade de en man, som suttit i fängelse 18 år (tror jag det var), för ett mord, och då helt plötsligt upptäcktes det att han var oskyldig. Det är 18 år han aldrig får tillbaka, och kanske kan han inte heller övertyga folk därute om sin oskuld, och hatas och fryses ut, trots att han är oskyldig. Känslan för hämnd, och ivern att hitta en syndabock, har nog tagit livet av många oskyldiga, eller berövat dem många år av deras liv, på grund av att samhället var för snabba att döma.

Finns det inte ett talesätt, hata inte brottslingen, hata brottet. Men jag har full förståelse för dem som tycker det här med Engla t.ex är för jävligt, jag är själv en av dem som tycker så. Men hat leder sällan nå´nstans, mer än till mer och mer hat.
#44 - 13 april 2008 21:53
kanon inlägg!!!
#45 - 13 april 2008 22:11
varför inte bara bygga ett sjukt stort fängelse långt åt fan ut i skogen i Norrland, och sen ha Riktiga livstidsstraff, så kan dom asen sitta där å ruttna.
Guest
#46 - 13 april 2008 22:19
Jag är egentligen emot dödsstraff men,,,
I vissa fall känner jag bara inte för att bidra med vård/fängelse till "sjuka" människor.
Och om risken är 0,1% att "saken" kan upprepas igen så begriper jag inte poängen med rehabilitering.
Bilagor:
#47 - 13 april 2008 22:41
Anettejt skrev:
Jag är egentligen emot dödsstraff men,,,

I vissa fall känner jag bara inte för att bidra med vård/fängelse till "sjuka" människor.

Och om risken är 0,1% att "saken" kan upprepas igen så begriper jag inte poängen med rehabilitering.

Det går aldrig att garantera ngt sådant!
Jag förstår din känsla men problematiken ligger bl a i den allmänt utbredda missuppfattningen att en människa måste vara psykiskt sjuk bara bara för att han/hon begår avskyvärda och ondskefulla gärningar. Det är bara att ta fram historieboken en gång till så visas på motsatsen!
Guest
#48 - 14 april 2008 00:30
A C-son skrev:
Det går aldrig att garantera ngt sådant!

Jag förstår din känsla men problematiken ligger bl a i den allmänt utbredda missuppfattningen att en människa måste vara psykiskt sjuk bara bara för att han/hon begår avskyvärda och ondskefulla gärningar. Det är bara att ta fram historieboken en gång till så visas på motsatsen!

I min värld så är alla psykiskt sjuka som medvetet och med avsikt är kapabel att skada en annan människa eller ett djur.

Och tyvärr är det så i Sverige att rättsystemet suger!
Och mentaliteten överlag mest är mycket snack o lite verkstad.
#49 - 14 april 2008 06:01
Micke_A skrev:

Tyvärr finns det nog ytterst få MacGyvers i verkliga livet, människor med en stor förmåga att förstå, och ta till sig andra människor.

Det finns fler än du tror, visserligen inte med all MacGyvers uppbackning i form av miljoner.
Jag tänker på alla ideellt arbetande ungdomsledare inom idrottsrörelsen. De är både kompisar, kuratorer och ibland extra föräldrar.
I övrigt så håller jag med dig fullt ut vad du skrivit.
#50 - 14 april 2008 07:37
Återigen. Jag håller med alla som tycker att vi ska sätta in större resurser på ungdomar, små problem små kostnader, stora problem stora kostnader. Mycket enkel matematik.

På seriemördare så har det visat sig att en känslokall och fysiskt våldsam uppväxt är den bästa grogrunden för att skapa en seriemördare. När empaticentra inte har aktiverats så kan en viss del läras in men aldrig kännas. Sedan om det är pga av uppväxt eller ärflighet kan man idag inte säga säkert. Många vill tro att det enbart är uppväxten och det kan ju även vara kompinationen att växa upp med en förälder som redan har problemet och därför ger både en ärftlighet och en störd uppväxt.

På sexualbrottslingar så kan det ju bero på att de har varit utsatta själva men man kan heller inte säga att någon behandling har fungerat. Så man kan tycka hur synd om "monstret" man vill men fortfarande skall alla barn skyddas mot denna ickemänniska!!!
#51 - 14 april 2008 08:23
ja det e en hemsk historia det här med engla.
funderar själv på vad man skulle göra om nån gjorde nå liknande mot min son.
hämnd?
nja , inte för mig.tror inte min fru,mamma,pappa,syskon osv,skulle må något bättre(inte jag heller) med mig sittandes på ett livstidsstraff.

hade nog blivit"tvungen" att låta systemet ta över...

visst, vi kanske har lite"korta" straff när det gäller vissa brott.(tror ej på dödsstraff).Däremot tycker jag att om en person bedöms för sjuk för att sitta i fängelse o döms till psykvård istället, ska avtjäna sitt fängelsestraff när han anses vara frisk o inte släppas ut i samhället.

svenska fängelser för lyxiga?
lyssna inte på kvällspressen eller div.jämnförelser med ex.ryssland usa osv.
kliv in på tex. kumla i några år o se vad som händer med ert psyke...
sök lite jobb när ni muckat,arbetsgivarna kommer älska det;),lika så din ekonomi,körkort,ditt sociala umgänge osv osv

åter igen, hemsk historia det här med engla...
mvh Danne
#52 - 14 april 2008 08:44
Anettejt skrev:
I min värld så är alla psykiskt sjuka som medvetet och med avsikt är kapabel att skada en annan människa eller ett djur.

[COLOR=red]Håller med dig fullt ut.[/COLOR]:mad:
[quote=*db*]

visst, vi kanske har lite"korta" straff när det gäller vissa brott.(tror ej på dödsstraff).Däremot tycker jag att om en person bedöms för sjuk för att sitta i fängelse o döms till psykvård istället, ska avtjäna sitt fängelsestraff när han anses vara frisk o inte släppas ut i samhället.
[/quote] [COLOR=red]Jag tycker precis som du. [/COLOR]
#53 - 14 april 2008 09:12
Tror inte det finns någon i detta land som inte berördes mycket starkt av den tragiska upplösning på Englas försvinnande, många av oss kunde säkerligen inte låta bli att gråta när beskedet kom.
Har man dessutom barn, jag har en snart fyraårig som, så slår tanken på att barnet kan försvinna extra hårt; som Monica Gunne skrev i AB idag, hisorien om Engla är alla föräldrars värsta mardröm.
Ändock: Dödsstraff är aldrig acceptabelt.
Det är aldrig rätt att ta en annan människas liv, och detta är ovillkorligt.
Ska man visa att det är fel att döda genom att göra detsamma? Helt befängt.

Sedan händer det att folk döms oskyldigt, att förlora en massa år av ens liv i fängelse för något man inte gjort, det är illa nog.
Att en oskyldig ska förlora sitt liv som "straff" är precis samma mord som de på Engla och Pernilla, och staten som representerar oss alla ska INTE mörda.

Vad är det dessutom för straff att vara död, om man ska vara krass? Att däremot få ett icke tidsbestämt fänlesestraff där gärningsmannen under kommande år får brotta med vad han gjort är en annan femma. Och jag tror detta kommer att komma i fatt honom rent mentalt.
#54 - 14 april 2008 09:50
Man blir så j-a rädd. Det finns inget som är heligt i samhället. Inget sunt förnuft när det gäller rätt och fel. Det gäller bara att tänka på sig själv. Hjälper man någon så blir man nästan mer klassad som knäpp än om man skulle ha mördat ett barn. Man bli mörkrädd med tanke på åt villket håll samhället är på väg.
#55 - 14 april 2008 09:52
Att många som dömts till vård istället för fängelse (eller fängelse istället för vård för den delen!) inte visar någon som helst förbättring kan nog förklaras delvis av att den vård som finns ofta är mer förvaring än vård.

En för mig nära vän har åkt ut och in på diverse psykavdelningar under de senaste åren men _ingenstans_ har hon fått vettig och konstruktiv hjälp. Hennes "hjälp" har varit ett rum, i bästa fall ett eget, oftast delandes ett dubbelrum på tre personer som är lika eller värre illa däran som hon, i en låst avdelning med personal dygnet om. Åsså mediciner. Nu säger jag inget ont om mediciner, de är underbara hjälpmedel (när de funkar och doseras rätt) men det är ingen permanent lösning.

Hon har fått några samtal med en psykolog (ibland), sen är det stopp. Min älskade vän har efter varje självmordsförsök och påföljande "vård" gång på annan blivit "friskskriven" och mer eller mindre utslängd efter någon dag eller (i bästa fall) månader till en ensam hemsituation och ytterst (sjukligt) krävande närstående.

Ingen anser sig ha råd/lust/ork att se till hela hennes liv, hjälpa/tvinga henne att räta ut alla snårigheter utan hon förväntas vara frisk nog att ta sig själv ur en historia och situation som gör henne sjuk. Hon räknas, spännande nog, som en "resursstark" person i psykvårdens sjuka prioritering. Sannolikt kommer denna bedömning av att hon inte riktigt är så apatisk att hon bara ligger och glor in i väggen och att hon inte har drogproblem.

Är någon resursstark när h*n mår så dåligt att självmord är en självklar kompanjon i bakhuvudet? Tänk om hon hade haft ett drogproblem, en mer utåtagerande diagnos än depressioner? Vissa av hennes medpatienter var/är både psykotiska och hade väl hittat på ett och annat i sina dagar(ingen grovt kriminell, vad jag vet) , men ändå fick de samma "vård"/förvaring.

Klart som fan att folk med större problem än min vän svarar ännu mindre på vård/förvaring, det handlar ju bara om ett uppehåll i tiden, men de grundläggande tankarna/värderingarna/känslorna finns ju kvar oförändrade. Det hjälper ju inte heller att låsa in dem för all framtid, det har ju både forskning och praktik visat alldeles för länge.

Jo, inlåsning är väl ofta en förutsättning för att sjuka människor ska kunna påverkas, men inte _bara_ det. Om vi inte satsar INNAN folk blir sjuka och behandlar de som redan är sjuka med vård som verkligen är VÅRD på ett personligt plan, inte bara en "Jaha, du har denna diagnosen, då får du x timmar på standardbehandling y för z kostnad"-mentalitet, så kommer vi till slut att sitta med fångkomplex som mest liknar Mad Max-filmerna, det är min cyniska tro.

Jag tror att all kriminalitet egentligen är en form av psykisk obalans, antingen hatar/bryr man sig inte om sig själv eller så tar man ut samma frustrationer på samhället eller andra människor.

Ingen människa är ju född ond, men det är inte svårt att bli det om man bara mött kyla, orimliga/negativa krav och/eller uppgivenhet i hela sitt liv. Psykiska sjukdomar är ofta genetiskt betingade, men det betyder bara att man har en medfödd predisposition/känslighet att KUNNA insjukna om man inte hamnar rätt, inte att man säkert gör det. Jag tror inte på att psykiska sjukdomar på något sätt är kroniska och obehandlingsbara, det handlar bara om tid, (politisk) vilja och resurser.
#56 - 14 april 2008 10:28
^^kunde inte ha sagt det bättre själv.
#57 - 14 april 2008 12:08
Katharina skrev:

På seriemördare så har det visat sig att en känslokall och fysiskt våldsam uppväxt är den bästa grogrunden för att skapa en seriemördare.

Ja, eller så påstår de ofta att just deras egen uppväxt varit extra hemsk.
Det är en del av psykopaters natur att överdriva och överreagera beträffande öförrätter som de anser har drabbat dem. Det har hänt att folk har skjutits ihjäl för att de trängt sig före i kassakön...

Katharina skrev:
När empaticentra inte har aktiverats så kan en viss del läras in men aldrig kännas.

En person som anstränger sig med att dölja sitt brott kan skilja på rätt och fel, då skall de ochså ta konsekvenserna av sitt eget handlande.

Katharina skrev:
Sedan om det är pga av uppväxt eller ärflighet kan man idag inte säga säkert. Många vill tro att det enbart är uppväxten och det kan ju även vara kompinationen att växa upp med en förälder som redan har problemet och därför ger både en ärftlighet och en störd uppväxt.

De flesta som har haft en svår barndom blir inte våldtäcksmän, seriemördare etc etc. En del gärningsmän kommer ifrån en trygg och välordnad tillvaro/uppväxt.

Katharina skrev:
På sexualbrottslingar så kan det ju bero på att de har varit utsatta själva men man kan heller inte säga att någon behandling har fungerat. Så man kan tycka hur synd om "monstret" man vill men fortfarande skall alla barn skyddas mot denna ickemänniska!!!

Det håller jag verkligen med dig om! Oavsett vilka åtgärder som sätts in mot sådana här individer så kan inte begångna brott göras ogjorda som sagts men att älta förövarens "taskiga barndom" är inte direkt hedrande mot deras offer...

Man skall dessutom ha klart för sig att sexualbrott inte ensidigt skall betraktas som ett sexuellt stört beteende, det är främst ett VÅLDS-beteende som handlar om makt och kontroll.
#58 - 14 april 2008 12:30
ize skrev:
Att många som dömts till vård istället för fängelse (eller fängelse istället för vård för den delen!) inte visar någon som helst förbättring kan nog förklaras delvis av att den vård som finns ofta är mer förvaring än vård.

Ingen människa är ju född ond, men det är inte svårt att bli det om man bara mött kyla, orimliga/negativa krav och/eller uppgivenhet i hela sitt liv. Psykiska sjukdomar är ofta genetiskt betingade, men det betyder bara att man har en medfödd predisposition/känslighet att KUNNA insjukna om man inte hamnar rätt, inte att man säkert gör det. Jag tror inte på att psykiska sjukdomar på något sätt är kroniska och obehandlingsbara, det handlar bara om tid, (politisk) vilja och resurser.

Ja, i Sverige ser det ut så men även utomlands när man har försökt att behandla sexualbrottslingar så har man haft svårt att bota dem. Jag tycker att det är jättestor skillnad på psykisk sjukdom där man skadar sig själv och där man skadar andra. Båda ska givetvis ha hjälp och de ska hindras från att skada, vare sig om det är sig själva eller andra.

Men Sverige har även innan vi slutade att satsa på psykvården legat minst 15 år efter USA. Även om man "over there" har hittat behandlingsmetoder för t ex personlighetsklyvning så har man fortsatt att medicinera i Sverige.

Det har faktiskt visat sig att man kan födas "ond". Att man kan ärva en missbildning eller en dålig blodcirkulation i hjärnan, såväl som övriga kroppsdelar. Man kan alltså ha ett dåligt fungerande empaticentra medfött. Men en bra uppväxt så är det klart att förutsättningarna förbättras avsevärt men om det nu går fel så måste prio ett vara att se till att personen inte kan skada någon igen!!! :) Sen återstår frågan hur...
#59 - 14 april 2008 13:02
A C-son skrev:
Ja, eller så påstår de ofta att just deras egen uppväxt varit extra hemsk.

Det är en del av psykopaters natur att överdriva och överreagera beträffande öförrätter som de anser har drabbat dem. Det har hänt att folk har skjutits ihjäl för att de trängt sig före i kassakön...

En person som anstränger sig med att dölja sitt brott kan skilja på rätt och fel, då skall de ochså ta konsekvenserna av sitt eget handlande.

De flesta som har haft en svår barndom blir inte våldtäcksmän, seriemördare etc etc. En del gärningsmän kommer ifrån en trygg och välordnad tillvaro/uppväxt.

Ja, jag håller med.

Men inom hemmets fyra väggar heter det. Det kan utåt sett vara en normal uppväxt men det kan vara känslokallt, mobbning, kränkning osv. Emitionella störningar inom familjen som inte ses utåt alltså. Men jag vet inte om det måste vara det... jag växte upp med 2 bröder varav den ena hade ramlat ner från ett träd och fått en planka med en spik i huvudet och efter det blev han så elak. Hans bror menade envist på att hans elakhet berodde på fallet!?

Hua hua... Sätt dem på en öde ö allihopa... ;)
#60 - 14 april 2008 13:09
Att kalla människor som saknar eller har låg empati för onda var väl ändock ett stolpskott utan dess like, är du ett stolpskott Katharina?
#61 - 14 april 2008 13:37
Katharina skrev:
Ja, i Sverige ser det ut så men även utomlands när man har försökt att behandla sexualbrottslingar så har man haft svårt att bota dem. Jag tycker att det är jättestor skillnad på psykisk sjukdom där man skadar sig själv och där man skadar andra. Båda ska givetvis ha hjälp och de ska hindras från att skada, vare sig om det är sig själva eller andra.

Men Sverige har även innan vi slutade att satsa på psykvården legat minst 15 år efter USA. Även om man "over there" har hittat behandlingsmetoder för t ex personlighetsklyvning så har man fortsatt att medicinera i Sverige.

Det har faktiskt visat sig att man kan födas "ond". Att man kan ärva en missbildning eller en dålig blodcirkulation i hjärnan, såväl som övriga kroppsdelar. Man kan alltså ha ett dåligt fungerande empaticentra medfött. Men en bra uppväxt så är det klart att förutsättningarna förbättras avsevärt men om det nu går fel så måste prio ett vara att se till att personen inte kan skada någon igen!!! :) Sen återstår frågan hur...

Självklart är prio ett att de inte kan skada någon, vare sig själva eller sin omgivning men att därifrån gå till dödsstraff eller "sätt 'en på fästningen med vatten och bröd och släng nyckeln i havet"-mentalitet är ett väl långt steg att ta. Att rehabilitera folk tar tid och vissa är svårare än andra, då är det bara resultatet som får utvisa när/om de kommer ut eller inte. Att de ska få komma ut förr eller senare måste ju vara en förutsättning, ingen får ha fått sin sista chans förrän de dör.

I Sverige har vi någon gammal villfarelse om att mediciner botar allt och allt sånt där "nytt" och flummigt är farligt, vilket hämmar hela vår vårdapparat tror jag. Sen säger inte jag att alla alternativa metoder är bra eller ens lämpliga, det finns ett gäng kvacksalvare därute och "naturligt" är inte alltid snällt och säkert, men om de funkar och har mindre biverkningar än traditionella kemiska preparat, varför inte använda dem? Under rigorösa uppföljningar givetvis. Sen kan sådana metoder bestå av kbt-terapi, samtal, healing, qi gong, akupunkt/pressur, reiki, gympa, dieter, religioner whatever, bara _det funkar_. Eller varför inte en kombination av kemi och psykologi ;)

Som av en händelse brukar inte alternativa metoder ens i kombination med läkemedel förespråkas av diverse läkemedelsbolagsanknutna lobbygrupper, men det är väl inte att räkna med med tanke på vilka enorma summor i vinstpengar som de drar in ;)

Tur att du skrev att man kan födas "ond", och inte ond. Empatilöshet är inte ondska, det är .. ja vad är det, ett handikapp? Men visst, man är olika disponerad pga missbildningar, att mamma rökte eller pappa jobbade på en färgfabrik, att flimmerhåren vispade år fel håll vid fel tillfälle eller att du som foster råkade hamna i en hormonstorm. Orsaken är egal, faktum kvarstår.

Det måste väl ändå vara resultatet som räknas? Kan du inte låta bli att skada andra människor oavsett om det är med mening eller inte så måste man få lära sig att det inte är OK. Vissa klarar det själva, andra behöver mer stöd och ytterligare andra tvång. Hur man drar gränsen är svår.. men humanism och tro på människans möjlighet till förändring oavsett hur lång tid det må ta _måste_ få sättas i förarsätet, inte hämnden. Ingen är hopplös. Imho.
#62 - 14 april 2008 13:46
ize skrev:
Självklart är prio ett att de inte kan skada någon, vare sig själva eller sin omgivning men att därifrån gå till dödsstraff eller "sätt 'en på fästningen med vatten och bröd och släng nyckeln i havet"-mentalitet är ett väl långt steg att ta. Att rehabilitera folk tar tid och vissa är svårare än andra, då är det bara resultatet som får utvisa när/om de kommer ut eller inte.

I Sverige har vi någon gammal villfarelse om att mediciner botar allt och allt sånt där "nytt" och flummigt är farligt, vilket hämmar hela vår vårdapparat tror jag.

Tur att du skrev att man kan födas "ond", och inte ond.

Jag håller med om allt du skriver.
Utom att det tar längre tid och är svårare för vissa. Jag anser inte att dessa ickemänniskor någonsin ska få chansen att göra om det. Risken att göra en felbedömning om tillfrisknandet är helt enkelt för stor. Ett dött barn kan bli resultatet.
Jag tror att svårigheterna med att förändra sig för oss svenskar ligger oss i fatet vad gäller oerhört mycket. Speciellt nu när all utveckling går med en rasande fart!!!

Ja, men "ond" var citat från ditt inlägg.
#63 - 14 april 2008 13:59
Katharina skrev:
Jag håller med om allt du skriver.

Utom att det tar längre tid och är svårare för vissa. Jag anser inte att dessa ickemänniskor någonsin ska få chansen att göra om det. Risken att göra en felbedömning om tillfrisknandet är helt enkelt för stor. Ett dött barn kan bli resultatet.

Jag tror att svårigheterna med att förändra sig för oss svenskar ligger oss i fatet vad gäller oerhört mycket. Speciellt nu när all utveckling går med en rasande fart!!!

Ja, men "ond" var citat från ditt inlägg.

Har du inte fallit åt hämndhållet när du kallar någon för "ickemänniska"? Det uttrycket ger mig väldigt obehagliga rysningar och associationer till de människor som vill skapa ett tredje rike för en 60 år sedan..

För mig finns det inga "ickemänniskor" bara människor med större eller mindre problem och svårigheter. En felbedömning får helt enkelt inte ske, det håller jag med om, men att stänga dörren för alltid, nej, det tycker jag inte att man får göra.
#64 - 14 april 2008 14:06
håller med om att de finns en massa människor världen skulle klara sig bättre utan - t.ex crister sjögren
#65 - 14 april 2008 14:17
Det verkar som att det är "modernt" att försvarsadvokater åberopar "psykisk ohälsa" när det gäller denna typ av brott. Killen har ju klarat av att ha ett jobb och han har förmodligen verkat "helt normal" om man frågar hans "vänner" :confused:.
Jag tycker (som någon tidigare skrivit) att har man erkänt samt att det finns shyssta DNA-bevis så kan/ska man döma till hårdast möjliga fängelsestraff (dödsstraff är dock alldeles för skonsamt). Eller som någon annan skrev, när psykisk ohälsa inte kan påvisas (efter vård) SKALL fängelsestraffet avtjänas UTAN att räkna av tiden för vård. Strafftiden kan med fördel vara "tidslös" där förövaren inte vet om/när han/hon blir utsläppt vilket borde vara riktigt frustrerande för förövaren (typ den frustration som Englas anhöriga säkert känner.
#66 - 14 april 2008 14:28
Morgan71 skrev:
Det verkar som att det är "modernt" att försvarsadvokater åberopar "psykisk ohälsa" när det gäller denna typ av brott. Killen har ju klarat av att ha ett jobb och han har förmodligen verkat "helt normal" om man frågar hans "vänner" :confused:.

Jag tycker (som någon tidigare skrivit) att har man erkänt samt att det finns shyssta DNA-bevis så kan/ska man döma till hårdast möjliga fängelsestraff (dödsstraff är dock alldeles för skonsamt). Eller som någon annan skrev, när psykisk ohälsa inte kan påvisas (efter vård) SKALL fängelsestraffet avtjänas UTAN att räkna av tiden för vård. Strafftiden kan med fördel vara "tidslös" där förövaren inte vet om/när han/hon blir utsläppt vilket borde vara riktigt frustrerande för förövaren (typ den frustration som Englas anhöriga säkert känner.

Precis. Englas anhöriga har ju fått livstid sorg.
En i min närhet miste sin son i en olycka för ca ett år sen och han kommer ju alltid att bära det med sig. Och det var "bara" en olycka. Det här är ju en j-a idiot som inte kan tygla sig. Då finns det bara ett sätt det är att kåken får sköta det åt honom.:mad:
Bilagor:
#67 - 14 april 2008 14:29
Morgan71 skrev:

Ja, så är det ju. Med dagens regler kan "psykisk ohälsa" vara en snabbiljett till frihet, men det behöver inte vara det. Det kan likagärna bli ett (riktigt) livstidsstraff.

Det andra kan jag hålla med om: Vård först, straff sedan oavkortat för vårdtiden. Det finns ju ingen mening med att straffa en sjuk människa och att ge en frisk människa strafflindring pga duktig advokat som lyckats få det till psykisk ohälsa är ju ingen hit det heller.

Sen att strafftiden ska vara tidslös, det vet jag inte om jag köper. Ska dock fundera vidare på det men nu kallar båtputsande ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 14 april 2008 14:38
Morgan71 skrev:

Jag tycker (som någon tidigare skrivit) att har man erkänt samt att det finns shyssta DNA-bevis så kan/ska man döma till hårdast möjliga fängelsestraff (dödsstraff är dock alldeles för skonsamt). Eller som någon annan skrev, när psykisk ohälsa inte kan påvisas (efter vård) SKALL fängelsestraffet avtjänas UTAN att räkna av tiden för vård.

Det är inte något "modernt" påfund och det är dessutom rätt ovanligt att någon döms till psykriatisk vård istället fär fängelse. Det är knappast vanligare idag än förr.
Du vet uppenbarligen inte mycket om hur psykiska sjukdomar kan yttra sig, eftersom du tror att det nödvändigtvis måste innebära att det syns tydligt utanpå. Det är dock oerhört mycket vanligare att allvarligt psykiskt sjuka tar livet av sig själva än att de mördar andra. Trots allt så är barnamord av psykiskt sjuka väldigt ovanliga och som jag skrev ovan, så vore det ur barnens synpunkt oerhört mycket viktigare att man istället satte in mer resurser på rattfylleri/rattonykterhet. Då skulle många fler barn räddas.
Dödas ett barn i en trafikolycka så blir det en liten notis i en lokaltidning (ingen bryr sig (utom nära anförvanter). Vid ett barnamord som detta blir det en riksangelägenhet av 2 orsaker
1/ Just för att det är så oerhört ovanligt
2/ Tidningar blåser upp det eftersom de tjänar en jäkla massa pengar på det.

Som jag skrev ovan så sitter de som döms till psykriatisk vård i genomsnitt inne längre än om de hade döpts till ett fängelsetraff. Däremot kan jag hålla med om att det känns märkligt att vissa som dömts till psyktriatisk vård - helt plötsligt kan vara friska 6 månader senare och då släppas ut. Detta är dock extremt ovanligt - normalt sett sitter de som sagt inne längre än om de dömts till fängesle.
#69 - 14 april 2008 15:28
ize skrev:
Har du inte fallit åt hämndhållet när du kallar någon för "ickemänniska"? Det uttrycket ger mig väldigt obehagliga rysningar och associationer till de människor som vill skapa ett tredje rike för en 60 år sedan..

För mig finns det inga "ickemänniskor" bara människor med större eller mindre problem och svårigheter. En felbedömning får helt enkelt inte ske, det håller jag med om, men att stänga dörren för alltid, nej, det tycker jag inte att man får göra.

Nej, jag har inte fallit åt hämd även om jag anser att det mest humana, säkra och billigaste vore att ge dem en spruta.
Och att tysta folk genom att anklaga dem för att vara nazister eller rasister fungerar inte på mig.
För dig finns det inga ickemänniskor, men det gör det för mig. För mig är det människor som skadar barn, då har de tappat den mest primära mänskliga egenskapen, enligt mitt sett att se, som är att skydda barnen.

Självklart är alla som skadar andra, okända människor psykiskt sjuka men det ska inte ge kortare fängelse. Jag anser inte att fängelse ska vara ett straff i första hand, jag anser att fängelse i första hand ska skydda medborgaren mot den farlige.

Jag är hård och iskall. Jag vet, men när det kommer till barn så känner jag mig så.
#70 - 14 april 2008 16:10
Har följt denna tråd på behörigt avstånd då jag vet vad den här typen av ämnen brukar handla om och mynna ut i. En logik baserat på känslor, det är inget som lagstiftning kan syssla med utan försöka hitta den långsiktigt hållbara lösningen som rättssamhälle.

Nöjer mig med att konstatera: Kjell Fohrman! tack för att du håller rim o reson i debatten bland alla som vill agera bödlar.

Mvh Jari
#71 - 14 april 2008 16:30
jarinen skrev:
Har följt denna tråd på behörigt avstånd då jag vet vad den här typen av ämnen brukar handla om och mynna ut i. En logik baserat på känslor, det är inget som lagstiftning kan syssla med utan försöka hitta den långsiktigt hållbara lösningen som rättssamhälle.

Nöjer mig med att konstatera: Kjell Fohrman! tack för att du håller rim o reson i debatten bland alla som vill agera bödlar.

Mvh Jari

Det är ju också ett sätt att döda debatten.
Anklaga de som debatterar för att vara någonting. Rasister, feminister, hysteriska kärringar eller en hatfylld mobb.

-Kan du tala om hur man någonsin kan garantera att man kan hålla den sjuke borta från barn för resten av dennes liv?

-Kan du tala om hur någon kan garantera att den sjuke är frisk och släppa ut honom när en felbedömning har så höga insatser som ett levande barn?

Jag tycker snarare att det är de som anser att det är så synd om förövaren som lever i det blå. Som det skrevs tidigare i tråden, psykopater är oerhört manipulativa och har för länge sedan lärt sig vad som är rätt och fel men struntar i det så länge de inte kan åka fast, riskbedömningen är det enda de bryr sig om så länge de orkar/vill hålla skenet uppe. 42-åringen har ljugit in i det sista och de utreder honom i samband med 3 mord till och säger att han erkänner bara när han är överbevisad med foton och dna. En psykopat har som sagt dåligt fungerande empaticentra..
#72 - 14 april 2008 16:58
Katharina skrev:

-Kan du tala om hur man någonsin kan garantera att man kan hålla den sjuke borta från barn för resten av dennes liv?

-Kan du tala om hur någon kan garantera att den sjuke är frisk och släppa ut honom när en felbedömning har så höga insatser som ett levande barn?

Det kan man inte, det är en utopi, det skulle innebära att människan (bedömaren --> läkaren) är ofelbar, det är ett grundfel att ens anse att det skall vara så.

Vi kan ju börja med att återskapa något som ens liknar både kriminalvård och psykvård. Dessa områden är idag enligt min mening lämnade därhän med orimligt ansvar kombinerat med dito resurser. Det går liksom inte ihop, skall vi lösa dessa grundfel med hårdare straff och till och med dödsstraff?

Ja, då är det en garanti för ett samhälle likt det i USA, där flest människor per capita sitter i fängelse. Något som också idag är en ohållbart dyr faktor för det amerikanska samhället. Man kan fråga sig, skall man fokusera på symtomen eller skära av den hela tiden ökande brottsligheten genom att fylla anstalt efter anstalt.

Det handlar om synsätt, enligt mig antingen en syn som baseras på en sorts hämnd från samhällets sida (med avskräckning som argument) som bevisligen inte funkar. Eller att man åtminstone försöker att vara konstruktiv i det långa loppet och sätta in resurserna i förebyggande åtgärder, kriminalvård i dess rätta bemärkelse helt enkelt. Den svenska kriminalvården besitter kompetensen inom detta område om de bara får resurser och mandat att syssla med riktig kriminalvård.

Mvh Jari
#73 - 14 april 2008 17:14
Ja, jag håller med dig givetvis. Det viktigaste är att man själv är human och inte faller in i önskan om att tortera förövaren eller så... [:o] :D

Men vad jag försöker att säga är att skydda barnen måste vara prio ett och så länge man inte kan garantera att de inte kommer åt barn eller att de verkligen är friska så måste man hitta ett sätt att hålla dem borta. Som jag sa tidigare i tråden, ge dem ett chip inopererat så man kan hålla koll på var de är. Kemisk kastrering. Införa dödsstraff. Sätta dem på en öde ö. Vad vi än gör så går barnens säkerhet för förövarens medborgerliga rättigheter. Med rättigheter följer skyldigheter, tycker jag.

Dessutom finns det som sagt idag ingenting som visar på att det går att stoppa den sjuka sexuella eller psykopatiska utvecklingen när den väl har visat sig, ens i unga år.
De lär sig bara att "säga rätt saker" som de tror att psykologerna vill höra, att bli bättre på att manipulera och sedan återfaller de till brott om de anser att fördelar övervinner nackdelar. För de har inga känslomässiga värderingar, bara utvärderingen vad de anser att de vinner mest på.
Maffia666
#74 - 14 april 2008 17:46
Katharina skrev:
Det är ju också ett sätt att döda debatten.

Anklaga de som debatterar för att vara någonting. Rasister, feminister, hysteriska kärringar eller en hatfylld mobb.

Jag tycker snarare att det är de som anser att det är så synd om förövaren som lever i det blå. Som det skrevs tidigare i tråden, psykopater är oerhört manipulativa och har för länge sedan lärt sig vad som är rätt och fel men struntar i det så länge de inte kan åka fast, riskbedömningen är det enda de bryr sig om så länge de orkar/vill hålla skenet uppe. 42-åringen har ljugit in i det sista och de utreder honom i samband med 3 mord till och säger att han erkänner bara när han är överbevisad med foton och dna. En psykopat har som sagt dåligt fungerande empaticentra..
Kan bara skriva under på det du säger, och denna personen som gjort dessa grova/hemska brott mot Engla, Pernilla och tydligen fler människor har förverkat sin rätt att leva.
#75 - 14 april 2008 18:00
Maffia666 skrev:
Kan bara skriva under på det du säger, och denna personen som gjort dessa grova/hemska brott mot Engla, Pernilla och tydligen fler människor har förverkat sin rätt att leva.

Nja... Det är inte riktigt vad jag säger heller. Jag bryr mig inte så mycket om vad man gör med honom egentligen. Han ska bara inte släppas ut fri igen utan säkerhetsanordningar, t ex fotboja eller nått sådant.
Jag tycker inte att man ska hemfalla till tortyr, dödsstraff i elektriska stolen heller. Men helt iskallt kan jag konstatera att ge dem en spruta vore det enklaste och mest effektiva.
Jag kan även tycka att det vore snällast emot både offer och anhöriga till offer men även anhöriga till förövaren. Då fick de ett slut och problemet var borta för samhället. Men som sagt, det är iskallt effektivt.
Prio 1 är fortfarande att skydda barnen till 100%, resten är ganska egalt.. [:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 14 april 2008 19:04
Katharina skrev:
Prio 1 är fortfarande att skydda barnen till 100%, resten är ganska egalt.. [:-174]

Det är bara det att jag tror att din och många andras inställning snarare leder till ett så kallt samhälle att barnen kommer att få det oerhört mycket värre. Så i mina ögon så skyddar du inga barn.
Om du verkligen ville skydda barnen så finns det som sagt många andra viktigare saker att kritisera i samhällhet där barnen far mer illa.
Guest
#77 - 14 april 2008 19:30
Här vimlar det av misantroper och hämnden är ljuv som man säger.
Men enligt mig är man inte mycket bättre själv om man vill se mördaren död eller att mördaren plågas och en mördare förtjänar inte enligt mig döden som straff, det är mördaren inte värd.
Men visst, visst skall grova brottslingar hamna i fängelse men jag vill dock se längre straff och ja jag betalar gärna för att en mördare inte skall gå fri i samhället.
#78 - 14 april 2008 19:53
Det är bara det att jag tror att din och många andras inställning snarare leder till ett så kallt samhälle att barnen kommer att få det oerhört mycket värre. Så i mina ögon så skyddar du inga barn.

Om du verkligen ville skydda barnen så finns det som sagt många andra viktigare saker att kritisera i samhällhet där barnen far mer illa.

Nej, vi behöver inte diskutera det bästa sättet att avliva våran sjuka akvariefisk heller för det är ju direkt löjligt att göra det så länge man inte gör något åt jakten på säl. Eller hur?!

Det var väl inte hurvida vi överlag har ett barnvänligt samhälle där barn inte far illa vi diskuterade på den här tråden. Vi diskuterade människor som skadar/dödar barn.
#79 - 14 april 2008 19:58
I sverige har vi en märklig och unik lagstiftning (som socialdemokraterna införde), en av världens hårdaste mot psykiskt sjuka!
Den 21 november 1962 skrev nämligen riksdagen historia. Som den första - och hittills enda staten i världen (om man inte räknar Grönland för ett rike) tog Sverige avstånd från tanken att människor är moraliskt ansvariga för sina gärningar. Det är den moralfilosofiska innebörden. Det praktiska steget bestod i att de folkvalda upphävde följande rättsprincip.

"Ej må någon fällas till ansvar för gärning, som han begår under inflytande av sinnessjukdom eller annan själslig abnormitet av så djupgående natur, att den måste anses jämställd med sinnesjukdom.

Har någon utan eget vållande tillfälligt råkat i sådant tillstånd, att han är från sina sinnens bruk, må straff ej heller ådömas för gärning, som han i det tillståndet begår".

Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 1965 och stadgade att sinnesjuka, förvirrade och dementa skall rannsakas och dömas som alla andra. Först när deras skuld var bevisad skulle domstolen avgöra om de var så sjuka att de inte fick skickas i fängelse.

Det var ett mycket stort steg. Ty principen att förståndets bruk och viljans frihet är förutsättningar för ansvar är lika gammal som civilisationen. Den var också djupt rotad i svensk rättstradition. Men den dagen skapade Sveriges riksdag en helt ny definition av brott.
Se
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=555894
#80 - 14 april 2008 20:27
håller med om att de finns en massa människor världen skulle klara sig bättre utan - t.ex crister sjögren

var det inte du som i en annan tråd skrev:
"hehe tycker de på sista tiden blivit så mycke dumma och korkade inlägg. inte kjells fel bara massa korkade personer, och förlåt för detta men oftast nya medlemmar"
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 14 april 2008 20:34

Ett väldigt dumt och onödigt inlägg. Jag ser inget kul i att skämta om att ett barn har mördats. Det är en sak ha olika åsikter om vad som skall göras - en helt annan att hånflina åt att en sorglig sak har inträffat.
#82 - 14 april 2008 21:42
äckel våldtäcktsgubbfanskapet hade ju tydligen våldtagit och mördat flera kvinnor :S !!! FYFAN säger jag bara död åt dem! De borde inte få leva !!!
Polisen är inte ens hård här numera, de jagar bara fulla tonåringar numera det vet ju alla..
Den där äckliga våldtäcktsmannen lär ju släppas efter ett par år och lär fortsätta med sitt äcklande...om han får upp den senare efter att han kommigt ut *host* ..
JeBoro
#83 - 15 april 2008 03:25
Aircut64 skrev:
äckel våldtäcktsgubbfanskapet hade ju tydligen våldtagit och mördat flera kvinnor :S !!! FYFAN säger jag bara död åt dem! De borde inte få leva !!!

Polisen är inte ens hård här numera, de jagar bara fulla tonåringar numera det vet ju alla..

Den där äckliga våldtäcktsmannen lär ju släppas efter ett par år och lär fortsätta med sitt äcklande...om han får upp den senare efter att han kommigt ut *host* ..

Ja jag tycker att hur sjuk man än är och man gör som han har gjort så finns det ändå ingen ursäkt. Han har förverkat sin chans i vårat samhälle, han har ingen som helst rätt att vistas ute bland folk i resten av sitt liv.
Jag vet att många här pratar om vård, och jag har inget emot vård annars. Men detta är ett extremfall och denna sjuka och helt störda människa ska sitta inlåst i resten av hans liv.
Han har ingen rätt till en andra chans i vårat samhälle. Hoppas han gör det enda rätta och tar livet av sig, då slipper vi vårdkostnad på honom och chansen att fanskapet kommer ut.

tack för mig
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 15 april 2008 06:54
Hur har man blivit sjuk?
I dagens Göteborgs Posten redovisas en rapport där alla vårdcentralchefer i Götenorg intervjuas. 3 av 4 anser att de inte har kunskap och/eller resurser att ta hand om psykiskt sjuka.
Mer än 500 av de remisser som de skickar in för sina patienter för behandling på den psykriatiska kliniken kommer varje år i retur. Bland dessa kommer kanske morgondagens mördare. INGEN BRYR SIG - eftersom det är mycket lättare att sparka på de som redan ligger istället för att protestera mot de verkliga missförhållandena.
#85 - 15 april 2008 07:36
Återigen. Jag tycker att ni blandar ihop psykisk ohälsa med sexualbrottslingar och psykopater. Dessa 2 tillhör en helt annan kategori än övriga. Visst kan även de genomgå en viss förbättring med ett bättre skyddsnät men jag börjar snarare undra om det är så att våra miljögifter och dålig kost börjar skada våra hjärnor. För det sprider sig ju också, nu saknas en liten 9 åring i Norge :eek:[:-58]

Vi håller på att degenereras till 1600-tals hjärnor... Herrarna våldtar och mördar och damerna springer runt och är blåsta, utseendefixerade nipper... [xx(] ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 15 april 2008 07:41
Katharina skrev:
Återigen. Jag tycker att ni blandar ihop psykisk ohälsa med sexualbrottslingar och psykopater. Dessa 2 tillhör en helt annan kategori än övriga. Visst kan även de genomgå en viss förbättring med ett bättre skyddsnät men jag börjar snarare undra om det är så att våra miljögifter börjar skada våra hjärnor för det sprider sig ju också.. Nu saknas en liten 9 åring i Norge :eek:[:-58]

Vi håller på att degenereras till 1600-tals hjärnor... Herrarna våldtar och mördar och kvinnor springer runt och är blåsta, utseendefixerade nipper... [xx(]

Ja visst är psykisk ohälsa definitivt inte det samma som att vara sexualbrottsling eller att vara mördare - men bland de som lider av psykisk ohälsa och som söker finns det också de som är psykiskt sjuka.

Sen kan jag hålla med om att fler och fler degenereras till 1600-tals hjärnor eftersom hämd uppenbarligen är det enda många verkar ha i huvudet.
#87 - 15 april 2008 08:34
Det tråkiga med Sverige är att blir du dömd som psyk, är du ute efter någon månad. Pga detta tror jag att sammhället överbelastas med personer som behöver prof. hjälp, men kommer aldrig få det för att det finns varken folk eller pengar till denna bit. Därför kommer det alltid finns personer som begår grova brott. Jag skyddar inte personer som åstakommit dessa vidriga gärningar, för de har ingen rätt att ta ett barns liv eller en vuxens heller. Den smärta som familjen/nära och kära får utstå efter detta öde är grymt, och vist önskar man gärningsmannens liv bragt. Tycker att även om personen är psyksjuk skall han/hon sitta i fängelse och dömas som en vanlig person. Då på en special avdelning för just dessa psyksjuka. Men fängelsena är fulla, och tolka mig inte fel nu, men om man utvisade de 70-80% av fångar (som då är invandrare) så skulle det genast finnas plats. Men samtidigt så ser man att fångarna har det i många fall bättre än pensionärerna på hemmet. :confused: Skall det inte vara tvärt om??

Jag kan faktist hålla med om att dödsstraff skall införas. Om man nu har så starka grunder/dna m.m. som verkligen bevisar att det är gärningsmannen i fråga. Skicka honom till helvete. Personen dräpte, får betala med sitt egna liv. Tänk villken lättnad det skulle vara för offrens anhöriga att veta att den här personen kommer inte ut i samhället igen. Personligen väntar jag på att barnmorden i Arboga skall klaras ut. Jag bönar och ber att min bekants barns mördare skall låsas in i all evighet. Aldrig få se dagens ljus och helst av allt, sona sitt brott likt hur barnen blev mördade. Öga för öga, tand för tand.

//Camilla
#88 - 15 april 2008 08:43
Ja visst är psykisk ohälsa definitivt inte det samma som att vara sexualbrottsling eller att vara mördare - men bland de som lider av psykisk ohälsa och som söker finns det också de som är psykiskt sjuka.

Sen kan jag hålla med om att fler och fler degenereras till 1600-tals hjärnor eftersom hämd uppenbarligen är det enda många verkar ha i huvudet.

Ja, eller de som bara slänger ur sig tjusiga, verklighetsfrånvarande klyschor som att det inte alls hjälper barnen att låsa in barnamördarna. ;)

Återigen. Varför foccus på att tjafsa om hämd. Jag har aldrig pratat om hämd även om jag känslomässigt känner för att huggar karln i småbiter med en slö kniv!!!
Rent förnuftsmässigt ska han låsas in..
Sen kan man diskutera bristerna i vården och i samhället. Men det är just brister i samhället som får folk att reagera "mobbaktigt", förtroendet för polis och rättsväsendet är i gungning och därav kommer lynchstämningen. [:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 15 april 2008 11:15
C.Ciklid skrev:
Det tråkiga med Sverige är att blir du dömd som psyk, är du ute efter någon månad.

//Camilla

Att detta skulle vara det som gäller är lögn och förbannad dikt. Som jag redan har skrivit ett antal gånger ovan så sitter de som begått brott och dömsts till psyktriatisk vård i regel inne längre än vad de had fått göra om de sitter i fängelse.

Öga för öga, tand för tand.

Ja visst och om gärningsmannen är död, ta livet av deras barn - rätt skall vara rätt.
Om något fyllo kör över ditt barn med bil - kör över hans barn. Öga för öga - tand för tand var det ja:mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 15 april 2008 11:19
Katharina skrev:
Ja, eller de som bara slänger ur sig tjusiga, verklighetsfrånvarande klyschor som att det inte alls hjälper barnen att låsa in barnamördarna. ;)

Återigen. Varför foccus på att tjafsa om hämd. Jag har aldrig pratat om hämd även om jag känslomässigt känner för att huggar karln i småbiter med en slö kniv!!!

Rent förnuftsmässigt ska han låsas in..

Sen kan man diskutera bristerna i vården och i samhället. Men det är just brister i samhället som får folk att reagera "mobbaktigt", förtroendet för polis och rättsväsendet är i gungning och därav kommer lynchstämningen. [:-174]

Ingen har i denna tråd föreslagit att gärningsmannen skall släppas fri.
Focus på hämd är för att inlägg efter inlägg just är ute efter detta - rubriken i tråden ropar efter hämd.
Hade rubriken på tråden istället varit "Tänd ett ljus för Engla" så hade motivet istället varit empati med offret och andra drabbade barn - nu handlar det bara om hämd.
#91 - 15 april 2008 11:42
Jag älskar att dra paraleller, både bra och dåliga.

Om någon blir påkörd utanför en skola så vill inte jag se tända ljus i fönstren.

Jag vill se att det sätts upp en 30-skylt, vägbulor och att det förekommer hastighetskontroller vid skolan. Det tror jag kommer att göra mer nytta.
#92 - 15 april 2008 11:45
Att detta skulle vara det som gäller är lögn och förbannad dikt. Som jag redan har skrivit ett antal gånger ovan så sitter de som begått brott och dömsts till psyktriatisk vård i regel inne längre än vad de had fått göra om de sitter i fängelse.

Ja visst och om gärningsmannen är död, ta livet av deras barn - rätt skall vara rätt.

Om något fyllo kör över ditt barn med bil - kör över hans barn. Öga för öga - tand för tand var det ja:mad:

Kanske till viss del, men inte helt falskt. Personligen har jag god kontakt innom påde polis och missbruk/pesonlig assistans/familjerätt m.m. m.m. för att veta att detta ÄR ett bristande system i dagens samhälle. Det finns inte plats, varken i fängelser eller på psyk för att du skall kunna få den hjälp du behöver. Stor nonchalans och bristande i kunskap är ett stort problem innom vård m.f. ställen.

Och vad jag menade med öga för öga, var att personen som bragt om en annans liv skall själv, personligen, utsättas för det han/hon utfört (gärningsmannen blir behandlad precis som han/hon behandlat offret). Alltså, ingen annan än gärningsmannen blir behandlad som hans offer. Så ok, om man skall tolka "öga för öga" så kanske man ger sig på den andre barn, men så var det inte jag menade. Läs då: Man behandlar folk som man själv vill bli behandlad.

//Camilla
#93 - 15 april 2008 12:07

Jag håller helt med dig Kjell i detta.
Dessutom kanske man ska veta att Bibelns uttryck om öga för öga etc, kom till för att förhindra ÖVERDRIVEN hämnd och långdragna vendettor. Ett öga för ett öga men INTE MER!

Det är inte alls verklighetsfrämmande att säga att det inte gagnar någon med dödstraff. I dag vet vi att en hel del av de dömda brottslingar som avrättats i USA har visat sig vara oskyldigt dömda. De har friats i av dna-tester i efterhand.

Ett samhälle som drivs av allmänhetens hämndlystnad är inte ett samhälle som jag vill att mina barn ska växa upp i. Heller.
Vi har ett oberoende domstolsväsende för att rättsskipningen inte ska drivas av hämndlystnad.

Det finns naturligtvis ingen i dag som inte upprörs av Englas fruktansvärda öde.
Den som verkligen vill hedra hennes minne bör göra allt för att förhindra liknande tragedier i framtiden. Inte skria obehärskat på ett nätforum.
Se er omkring i er omgivning. Var finns det barn och vuxna som behöver hjälp?
De flesta av oss har genom dagis, skola, fritids kommit i kontakt med barn som inte har det bra hemma, ta skygglapparna från era ögon och hjälp dem, t. ex genom en anmälan till socialtjänsten.
Ge er ut och nattvandra, det behöver man inte ha egna tonårsbarn för, och hjälp på så sätt till att skapa en trygg miljö för alla.
Engagera er som tränare i någon idrottsklubb och hjälp alla barn att få en meningsfull fritid.
Barn som blir sedda blir inte onda. Barn som blir sedda av vuxna som vågar se kan få hjälp i tid.
Skriv till era folkvalda riksdagsmän och kräv utökade resurser för vården. både av psykiskt sjuka och sexuellt utnyttjade barn. Kräv utökade resurser till och utbildning av våra poliser och vårt rättsväsende.

Bli kontaktperson till någon som behöver det. Det är i stor asett omöjligt för någon psykiskt funktionshindrad att få en sådana. Inte för att det inte finns pengar utan för att det inte finns några FRIVILLIGA SOM STÄLLER UPP.
Människor som får en chans att vara med i samhället blir inte så utanför att ingen ser när det brakar åt helvet för dem, på det ena eller andra sättet.

Den som har följt debatten någorlunda kan ju inte ha undgått att förstå att utnyttjade barn blir utnyttjande vuxna.
Kan vi hjälpa sådan barn NU blir de kanske inte sexualförbrytare som vuxna.

Det vore att VERKLIGEN försöka få något meningsfullt ut av denna fasansfulla tragedi.

Att hata och kräva hämnd på ett akvarieforum kräver ju inget av en själv, inte heller att någon annan ska ta livet av misshagliga personer och tända ett ljus i fönstret kan vem som helst göra.
MEN att handla och aktivt försöka andra på missförhållande, det kräver att man lyfter på rumpan ur bekväma stolen, släcker ner datorn och går ut och engagerar sig.
KOM IGEN NÄR NI GJORT DET!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 15 april 2008 12:16
C.Ciklid skrev:
Kanske till viss del, men inte helt falskt. Personligen har jag god kontakt innom påde polis och missbruk/pesonlig assistans/familjerätt m.m. m.m. för att veta att detta ÄR ett bristande system i dagens samhälle. Det finns inte plats, varken i fängelser eller på psyk för att du skall kunna få den hjälp du behöver. Stor nonchalans och bristande i kunskap är ett stort problem innom vård m.f. ställen.

//Camilla

Jo då - det är nog flera här som har en viss erfarenhet om hur dagens krimal- och psykvård funkar. Bristande kunskap och bristande resurser har jag ju själv påpekat några gånger ovan (t.ex. med ett referat om vad det står i dagens Göteborgs Posten).
#95 - 15 april 2008 12:16
Bästa inlägget i hela debatten är helt klart Mumins!
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 15 april 2008 12:17
Mumin skrev:
Att hata och kräva hämnd på ett akvarieforum kräver ju inget av en själv, inte heller att någon annan ska ta livet av misshagliga personer och tända ett ljus i fönstret kan vem som helst göra.

MEN att handla och aktivt försöka andra på missförhållande, det kräver att man lyfter på rumpan ur bekväma stolen, släcker ner datorn och går ut och engagerar sig.

KOM IGEN NÄR NI GJORT DET!!!!

Citerar inte hela ditt inlägg - men kan bara instämma i det du skriver.
#97 - 15 april 2008 12:56
Jag har varit både stödperson och kontaktperson.
Jag har ställt mig upp på bussen och ropat på busschauffören tills han har stannat och slängt av en vuxen man som har trackasserat ett barn, när de andra vuxna inte vågade ingripa.
Jag har nattvandrat. Jag har varit hundägare och nattvandrat. Jag har följt barn hem. Jag ser alltid till att barn går på buss osv först, att de kommer på och av. Jag har betalat för att främmande barn ska få åka med när deras remsa varit slut. Jag har stöttat bekanta, även ytligt bekanta, som har kraschat och ringt efter psykjouren.

Det var inte hur samhället i övrigt fungerar vi pratade om på den här tråden eller vad vi har gjort för att förbättra det. Här diskuterade vi hur man ska hindra förövaren att göra om detta hemska dåd. Sen att viss lynchstämning infinner sig på sina håll tror jag är fullt naturligt och inget som skulle genomföras i verkligheten utan en fullt normal reaktion på ett så fruktansvärt dåd. Det behöver man inte sätta sig till doms över, speciellt inte över Camilla som då är bekant med mamman från Arboga. :(

Det är långt ifrån alla sexuella brottslingar som har varit utsatta själva och det är långt ifrån alla psykopater som har haft en knäpp uppväxt även om det verkar gynna den sjuka utvecklingen, helt klart.
Om man vill vara på akvarieforumet så behöver man inte gå in på "Off Tropic" trådarna, tycker jag.
Men i grund och botten tror jag att vi alla tycker ungefär likadant även om sinnesstämningen skiljer åt i dessa dagar... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 15 april 2008 13:26
Katharina skrev:
Sen att viss lynchstämning infinner sig på sina håll tror jag är fullt naturligt och inget som skulle genomföras i verkligheten utan en fullt normal reaktion på ett så fruktansvärt dåd. Det behöver man inte sätta sig till doms över, speciellt inte över Camilla som då är bekant med mamman från Arboga. :(

Lite märklig inställning. Det är tydligen OK att sätta sig till doms över andra, men inte att kritisera de som sätter sig till doms över andra. Det är ju nämligen just det som andemeningen verkar vara i denna tråd - att sätta sig till doms över någon annan. Själv förlitar jag mig på rättssystemet och i den mån man tycker det är kass så agera istället mot det genom att protestera politiskt, demonstrera etc. etc. Sedan kan man också agera som medmänniska (som du gjort på ett bra sätt).

Jag tycker det är lite märkligt att du verkar tycka att det är fel att en del här är kritiska mot uttryck som
känner för att huggar karln i småbiter med en slö kniv!!!
etc.
Skriver man så får man faktiskt finna sig i att en del är av annan åsikt. Det finns nog flera här som känner personer som är offer, men för den sakens skull så kan det ju inte vara förbjudet att även framföra kritiska synpunkter mot deras åsikter.
#99 - 15 april 2008 13:34
Nej, du har rätt i att man absolut får kritiser att någon har så hatiska känslor. Men i mitt fall har de inte tagit över så att jag inte kan resonera, jag kan inte svara för alla andra men jag tror att de är samma med dem.

Jag anser iaf att det är en naturlig, känslomässig och spontan reaktion som man kan visa förståelse för istället för att sätta sig till doms över. Den mordiska känslan är ju oftast inte förankrad i ett samlat resonemang, utan en ren djurisk känsla.
Personligen är jag inte för "öga för öga, tand för tand" för då är jag ju likadan som brottslingen. Men jag förstår känslan. :( [:-174]

Förresten, var det förståelse och empati men andra ni pratade om? Det gäller väl andras känslor och åsikter också då, inte bara psykisk sjukdom!! Det är stor skillnad på att lugna och vända negativa tankar och känslor och att sätta sig till doms över dem.Det är svårare att praktisera i verkligheten än vad man tror när man sitter där hemma... :D
Att hata hatarna är lika hatiskt som att hata!!!
#100 - 15 april 2008 13:43
Som jag trodde:( ,alla vänner och skolkamrater har inte kunnat ana att det skulle gå så här, han var ju "klassens clown", "han hade kanske lite problem med det där med tjejjer", "han hade bra betyg", " han var bäst i klassen på att meka" osv. osv. (kolla på aftonbladet.se).
Den här killen har uppenbarligen haft det svårt med "det där med tjejjer" vilket tydligen har utveklats till något konstigt agg mot det kvinnliga könet men att "gå på" små tjejjer och kvinnor med tafs, våldtäktsförsök och allt vad det innebär är bara så jä*la snuskigt. Visst är han sjuk som beter sig på detta sättet men livstids fängelse (utan definierad slut tid) utöver vård är det MINSTA man kan begära.
Det riktigt sjuka är ju att killen tidigare är dömd för en massa sexualbrott men att han nu då skulle vara "botad". Jag tror: En gång sexualbrottsling, alltid sexualbrottsling:mad:.

Fan, jag har väl oxå blivit nobbad men inte begår jag sexualbrott för det!!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#101 - 15 april 2008 14:06
Katharina skrev:
Att hata hatarna är lika hatiskt som att hata!!!

Vad jag kan se är det ingen i denna tråd som hatar hatarna. Jag kan avsky deras åsikter - men det är en helt annan sak.

Läste förresten för en tid sedan en ironisk grej om hur man ser på mördare.
Mördar man en så är man en mördare.
Mördar man 5 är man en psykopat.
Mördar man 100.000 är man en hjälte.
#102 - 15 april 2008 14:07
Det spelar ingen roll hur många ljus man än tänder, hur många böner man än sänder. Man får aldrig tillbaka de man älskar. I den stora sorg som gröper ur ens hjärta fylls det med hat. Hat till personen som tog de små änglarnas liv.

Vad har de för rätt?? Att ta ett oskyldigt liv. Hur kan de se in i barnens skräckslagna oförstående ögon och slå ihjäl dem med hammare?? Eller att strypa dem, knivskära dem?? Känner ni smärtan av hammaren som träffar er tumme?? Tänk då att få hammaren slagen i huvudet, om och om igen.

Ja, jag känner hat till personer som misshandlar barn. Barn kan inte skylla sig.

Och jag står fortfarande för min åsikt. Den om att gärningsmän som utför dessa dåd skall aldrig få komma ut igen, de skall inte få se dagens ljus. 11-12år kallar jag inte för livstid. Om så de inte kan sitta av sin livstid, om det finns 100% bevisning för att personen är skyldig till så grova brott som att mörda/seriemörda anser jag att en injektion är det enda rätta.

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 15 april 2008 14:23
C.Ciklid skrev:
Det spelar ingen roll hur många ljus man än tänder, hur många böner man än sänder. Man får aldrig tillbaka de man älskar. I den stora sorg som gröper ur ens hjärta fylls det med hat. Hat till personen som tog de små änglarnas liv.

//Camilla

Jodå jag kan förstå att nära anhöriga känner så, men hjälper det dem att komma över det om alla runt dom också är fyllda med hat.
Det är alltid ett stort trauma när ens barn dör och det oavsett om det mördas, dör i en trafikolycka, någon annan olyckshändelse, självmord (nära 100 barn/ungdomar tar varje år livet av sig i Sverige), eller sjukdom. I alla dessa fall får man aldrig tillbaka den man älskar - men jag tror inte att ens liv efteråt blir bättre för ens hjärta är fyllt med hat och att ens nära och kära också är fyllda av hat mot mördarna, rattfyllersiten, mobbarna etc..

Trots allt var det ju i detta fall ändå en "lättnad" att barnet återfanns. Då kan man ändå så småningom med stör av andra ta tag i sin sorg, bearbeta den och så småningom lära sig att leva med den. Det värsta måste ändå var att ens barn försvinner och man inte får ett "avslut" - tänk att år efter år inte kunna gå ut på stan utan att jämt vara på sin vakt för att se om det är ens barn man ser på gatan, i bussen etc.. Gång på gång väcks hoppet när man får se någon som liknar ens barn, för att återigen kastas ner i djupast förtvivlan när hoppet återigen krossas.
De som jag känner till som har drabbast av att ens barn har dött har trots allt kunnat klara av att gå vidare i sina liv, de vars barn har försvunnit har det mycket "värre".
#104 - 15 april 2008 14:53
Varje förälders mardröm är väll att barnen skall försvinna och aldrig hittas igen. Det blir ju inte bättre när man vet hur samhället är, hur förklarar man det för sin 4åriga dotter som vill upptäcka allt på egen hand i affärer ect., att det faktist finns "fula gubbar" som kan ta dem utan att skrämma skiten ur dem och/eller göra tom dem totalt tillbakadragna. :( Eller som vår dotter som vi pratat med, inte riktigt förstår inebörden med "att försvinna och aldrig mer se oss päron". Det vore väll en dröm för de barn som vill göra allt själv utan mammas och pappas hjälp.

Det är klart att att ovisheten om "lever, lever inte" är sjukt plågande.
Om man själv orsakar sin död, vist sörjer anhöriga. Personligen kände jag inget hat när en gammal vän tog en överdos och dog. Han orsakade den själv. Jag kände inget hat när min farmor gick bort, tvärt om. Det var en lättnad, hon var gamal och sjuk i cancer. Men de som tar ett liv avsiktligt, framförallt ett barns (och självklart vuxna) är inte vatten värda i mina ögon. Hat finns i olika förpackningar.

//Camilla
#105 - 15 april 2008 14:58
Jag vill helt enkelt inte fylla mitt hjärta med hat.
Mot någon.
Jag kan avsky detta illdåd, men jag kan inte hata. Vad hjälper det, får vi Engla tillbaks?
Själv har jag under dessa två dygn gråtit för lilla Engla, jag hoopades in i det längsta att hon skulle hittas välbehållen. Jag önskar så innerligt att hon inte hann bli alltför rädd, eller lida. Men jag har sett för mitt inre hur hon har gråtit efter mamma, jag har egna barn.
Jag har önskat att det hade funnits något sätt för just mig att stötta och trösta Englas mamma, en kvinna som jag är fylld av den största beundran för.

Jag har känt mig ledsen, arg och maktlös.
Men inte hatfylld.

Vad hade han för rätt?? Ingen alls, det finns ingen "rött" att ta en annan människas liv. Men det gäller i mitt tycke allas liv.
Att samhället måste skydda sig själv, är ingen motsägelse mot det.
Vi har låst in Anna Lindhs mördare, trots att han strax innan mordet hade sökt psykiatrisk hjälp, han kan inte få gå fri bland andra. Mattias Flink sitter också inlåst, och fick sin nådeansökan avslagen nyligen.

Men därifrån till att döda dem, nej det faller på sin egen orimlighet. Lika lite som man kan uppfostra barn till empatiska människor med aga.Från USA vet vi också att den s.k. avskräckande effekten inte fungerar alls. Snarare tvärtom.

Hat är helt enkelt inte särskilt konstruktivt. Och ska vi kunna undvika en upprepning av dessa två tragedier, i Stjärnsund och Arboga, så måste vi ha konstruktiva lösningar.
Det har vi alla ett ansvar för.
Som jag skrev i mitt förra inlägg.

Jag kommer att tänka på en text av Barbro Hörberg, som handlar om vad hon tänker när hon ser en nerpissad alkis ligga och sova på en soffa;
"Här ligger en solstråle, som slocknat,
gamla älskade barn, vad tänkte din mamma på när du blev till?"´

Det minsta vi kan göra för småbarnen i Arboga och Engla är att se till att det inte skapas nya "monster" av de som är barn just nu.
Det är vi skyldiga alla barn!!!

Tita på vad som hände after Riccardo Campoglianis meningslösa död i höstas.
En modig kille vågade höja sin röst och säga stopp, och gatuvåldet har minskat sedan i höstas. För mig är det att hedra Riccardos minne i allra högsta grad.

Låt oss alla göra samma sak för Englas minne.
#106 - 15 april 2008 18:14
Mumin skrev:
Jag vill helt enkelt inte fylla mitt hjärta med hat. Mot någon.

Jag har känt mig ledsen, arg och maktlös.Men inte hatfylld.

Vad hade han för rätt?? Ingen alls, det finns ingen "rött" att ta en annan människas liv. Men det gäller i mitt tycke allas liv.

Det minsta vi kan göra för småbarnen i Arboga och Engla är att se till att det inte skapas nya "monster" av de som är barn just nu.

Det är vi skyldiga alla barn!!!

Nej, det finns ju ingen här som inte håller med dig och även om tråden heter att införa dödsstraff så tror jag aldrig att det kommer att ske. Just för att det finns en liten procent som kan vara oskyldiga. Men jag kan inte känna annat än att det vore mest effektivt att ge dem en spruta, mest säkert, mest humant och mest ekonomiskt. Helt iskallt och utan sentimentalitet, för det är lite det som denna omsorg du känner är, du känner omtanke med barnet som en gång föddes och tanken är vacker men inte verklig, som jag ser det.
"En psykopat har en omfattande störning i sin personlighet och det kan man inte bli frisk från", skriver Metro idag. Det är Marianne Kristiansson, expert på gärningsmannaprofiler. Överläkare på rättspsyk och konsult vid Rikskrim. "De har väldigt avvikande sätt att tänka och stora svårigheter med empati. De måste lära sig att inte återfalla i brott", säger hon ytterligare.
Rättare sagt, de måste inse att nackdelarna överväger fördelarna, för det är det enda som fungerar på en psykopat, att använda logisk matematik!

Om psykopaten anser att han inte riskerar att åka fast eller att det är viktigare för honom att begå brottet framför risken att åka fast så kommer han att återfalla i brott.
Man kan tänka hur romantiskt fina tankar som helst och drömma om det perfekta samhället men nu har vi inte det än och som det är nu så slipper de ut i samhället igen och det tycker inte jag att de ska göra. Någonsin, riskerna är på tok för höga, insatserna för stora!!! [:-4][:-174]
#107 - 15 april 2008 21:51
"En psykopat har en omfattande störning i sin personlighet och det kan man inte bli frisk från"

”…bli frisk från idag” borde det stå. Vad som kommer att vara möjligt längre fram kan vi inte avgöra nu. Det var inte så länge sedan människor satt på sanatorium för att vi inte visste hur vi skulle behandla dem. Folk med handikapp såsom autism och cp-skada behandlades som idioter och kallades också psykiskt sjuka. Vi skämdes för dem och särade dem från övriga i samhället. Jag tror att vi kan göra fatala fel i sjukvården idag om vi drar sådana slutsatser som du citerar från tidningen metro. Vill också belysa faktumet att människor med lägre kapacitet till empati inte är onda. Hur skulle det annars se ut om vi kallade många med autism för onda?

Jag hoppas att vårt samhälle är så pass utvecklat att vi lär oss att hjälpa människor som behöver hjälp, att vi inte dömer folk innan de är bevisat skyldiga och att det är opartiska personer som bestämmer straffen. Annars kan vi lika gärna ha häxbränningen kvar också.
#108 - 15 april 2008 22:57
- Dödsstraff låter bra men är inte så himla bra. Det fungerar bevisligen inte preventivt i de länder där det förekommer. Har gärningsmannen dessutom en "sjukdomsbild" som utlöser våldshandlingen så är straffpåföljden av noll och intet värd. Det enda som kan förhindra "våld" är att alla människor känner sig välkomnade,önskade,älskade,trygga och behövda (Utopia var namnet!)

(personligen skulle jag däremot dreggla fradga och utlösa mina djuriska mordinstinkter om någon "djävul" lade hand på en av mina döttrar - men det är en helt annan sak!)
#109 - 16 april 2008 00:43
En sak som jag funderar mycket över då detta snack om dödsstraff kommer upp är vilken empati dem som önskar dödsstraff känner för de anhöriga till den skyldige. Förmodligen är de anhöriga helt oskyldiga, förmodligen mår de fruktansvärt dåligt eftersom också deras liv nu tagit en drastisk vändning till det sämre och de ska behöva leva med smärtan och ryktena av detta dåd för resten av sina liv. De är också drabbade, också offer i hela historien, lika oskyldiga som brottsoffren, men som salt på såren ska de alltså också förlora en släkting som de förmodligen håller av. Varför skall dom straffas för något de inte gjort?

Det är tragiskt att de anhöriga till den skyldige alltid glöms bort och att så få känner empati för dem. De är de enda som i det långa loppet skulle må dåligt av att den skyldige får ett dödsstraff. Varför ska deras börda blir större än den skyldiges?
#110 - 16 april 2008 18:23
Fridas skrev:
"En psykopat har en omfattande störning i sin personlighet och det kan man inte bli frisk från"

”…bli frisk från idag” borde det stå. Vad som kommer att vara möjligt längre fram kan vi inte avgöra nu.

Vill också belysa faktumet att människor med lägre kapacitet till empati inte är onda. Hur skulle det annars se ut om vi kallade många med autism för onda?

Jag hoppas att vårt samhälle är så pass utvecklat att vi lär oss att hjälpa människor som behöver hjälp, att vi inte dömer folk innan de är bevisat skyldiga och att det är opartiska personer som bestämmer straffen.

Det är idag vi pratar om nu på denna tråd, inte imorgon.
Jag har jättesvårt att definera ondska, jag kan inte svara på det. Men man kan inte kalla personen med hjärnskadan för ond men om den begår onda handlingar så kan man göra det, även om det är samma hjärnskada, så tänker jag tror jag.

Fridas skrev:
En sak som jag funderar mycket över då detta snack om dödsstraff kommer upp är vilken empati dem som önskar dödsstraff känner för de anhöriga till den skyldige.

Jag tog upp det förrut. Jag tror personligen att det vore mest humant för de anhöriga att förövaren får leva iaf i några år för att hinna säga adjö osv men sedan tror jag absolut att det är mest humant att ge dem en spruta framför att låsa in dem och kasta bort nyckeln. Om de är döda får även de anhöriga ett slut, lite att jämföra med när en anhörig har en längre tids sjukdom som de inte kan tillfriskna ifrån. Då kan döden vara en befrielse för både den sjuka och anhöriga. Det har jag upplevt med min pappa som hade MS.
Det är jättesvårt det där men återigen vill jag trycka på att prio 1 är att de aldrig ska komma åt att göra om sitt brott igen.

Skit med svenska polisen, tycker jag. Det känns som att vi är ett U-land!!!:(
#111 - 16 april 2008 18:28
Ett väldigt dumt och onödigt inlägg. Jag ser inget kul i att skämta om att ett barn har mördats. Det är en sak ha olika åsikter om vad som skall göras - en helt annan att hånflina åt att en sorglig sak har inträffat.

sry sry. menade inte så. hmm men jag undrar om dödsstraff e så bra. klart mer lidande av att sitta inspärrad i en cell. tortyr därimot borde införas för sådana jävlar
#112 - 16 april 2008 18:54
Katharina skrev:
Om de är döda får även de anhöriga ett slut, lite att jämföra med när en anhörig har en längre tids sjukdom som de inte kan tillfriskna ifrån. Då kan döden vara en befrielse för både den sjuka och anhöriga. Det har jag upplevt med min pappa som hade MS.

Men man kan inte jämföra MS med en psykisk åkomma eller annat som inte är livshotande. Vem vet vilka metoder som kan komma att bli användbara längre fram. Vi är verkligen olika, jag som du skulle aldrig önska livet ur min syster eller bror oavsett vilket fruktansvärt brott de skulle ha gjort sig skyldig till. Jag skulle fortfarande älska dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 16 april 2008 19:08
sry sry. menade inte så. hmm men jag undrar om dödsstraff e så bra. klart mer lidande av att sitta inspärrad i en cell. tortyr därimot borde införas för sådana jävlar

Kollade bara slutet på Uppdrag Granskning idag och det programmet gladde säkert många i denna tråden. Det visade nämligen hur restriktivare och inhumanare svensk fångvård har blivit. "Problemet" vara bara att ALLA inkl. experter, fångar, fängelsepersonal etc. etc. menade att detta bara gjorde ont värre - dvs man satte in en "liten" brottsling och fick ut en "stor" brottsling vilket ledde till ännu mer brott ute i samhället.
#114 - 16 april 2008 20:04
Fridas skrev:
Men man kan inte jämföra MS med en psykisk åkomma eller annat som inte är livshotande. Vem vet vilka metoder som kan komma att bli användbara längre fram. Vi är verkligen olika, jag som du skulle aldrig önska livet ur min syster eller bror oavsett vilket fruktansvärt brott de skulle ha gjort sig skyldig till. Jag skulle fortfarande älska dem.

Ja, hur var det med sentimentalitet. Skulle känslor lämnas utanför diskussionen lr... Vem har jämfört MS med psykisk åkomma??? Jag jämförde när någon är inspärrad och inte kan komma ut, fängelse eller sjukhussäng. Vem har pratat om att inte älska? Du lägger in saker som inte står där. Någon som älskar sin psykiskt sjuka eller rättare uttryckt psykiskt störda, psykopati är inte en sjukdom utan en störning av personligheten enligt expertisen, kanske plågas av att se dem inlåsta år ut och år in långt mycket mer än att de fick dö. Jag spekulerar bara.
Det är så lätt att sitta och ha åsikter om vad som är humant när man inte har varit där själv. ;)
#115 - 16 april 2008 20:13
Individer kan förlåta men samhället måste först skipa rätt.
Det är dock väldigt viktigt som Kjell skriver att straffet/vården? inte skapar större problem genom att det utformats på ett kontraproduktivt sätt. Så är det i USA just nu. Orimligt dyrt och skapar starka spänningar både i och utanför fängelserna.
Vi har exempel på följande 17 åring som begått mindre stölder 3 gånger i rad. I hans stat har man en regel som gör att brottslingen efter tre brott automatiskt döms till fängelse. Den här grabben blev de förhärdade brottsingarnas "leksak och slav" i fängelset och dog av aids ett par år efter sitt "straff" och de ständigt upprepade våldtäkterna.
Mamman tyckte inte att straffet var i proportion till de sociala problem sonen hade eller till den skada han orsakat.
#116 - 16 april 2008 21:24
- Å andra sidan finner man varje år dödsdömda brottslingar i USA som är felaktigt dömda. Med ny bevisning (ofta DNA-test) har de friats helt efter många års väntan i dödscellen. Detta om något visar på ett stort problem med dödstraffet!
#117 - 16 april 2008 21:32
MattiasL skrev:
Individer kan förlåta men samhället måste först skipa rätt.

Det är dock väldigt viktigt som Kjell skriver att straffet/vården? inte skapar större problem genom att det utformats på ett kontraproduktivt sätt.

Vi har exempel på följande 17 åring som begått mindre stölder 3 gånger i rad. Den här grabben blev de förhärdade brottsingarnas "leksak och slav" i fängelset och dog av aids ett par år efter sitt "straff" och de ständigt upprepade våldtäkterna.

Hua hua... Hemskt... Du har helt rätt, tycker jag.
Men jag tycker som sagt att samhället i första hand ska skydda skötsamma medborgare.. Rätt och straff struntar jag i men de ska bort från oss andra.
Men man ska ju inte bli våldtagen i fängelset heller!!! Då kan vi ju snacka om att vi är bestialiska som låser in honom och inte kan skydda honom.
Alltså, vi är medskyldiga till de våldtäkterna som skedde i fängelset, vi har bidragit till dem, ja, eller amerikanarna då...
Stackars pojke och stackars mamman.. :( [:-174]
#118 - 16 april 2008 22:03
Katharina skrev:
Det är så lätt att sitta och ha åsikter om vad som är humant när man inte har varit där själv. ;)

Det är just därför jag undrar hur du så lätt kan sitta och debattera FÖR dödsstraff.
#119 - 17 april 2008 07:30
Fridas skrev:
Det är just därför jag undrar hur du så lätt kan sitta och debattera FÖR dödsstraff.

Jag har inte debatterat FÖR dödsstraff även om jag känslomässigt kan känna så stundtals, men detta bottnar som sagt i att vårt rättsamhälle inte fungerar tillfredsställande, tycker jag. Jag har bollat olika alternativ men det enda jag har tjatat om oavbrutet är att de aldrig mer ska kunna göra om det, insatsen är för stor helt enkelt!!!
Sen hur man ska åstadkomma det på bästa, mest humana sätt är vad jag har diskuterat här. Vad är mest humant? Låsa in dem resten av deras liv i en cell eller ge dem en spruta? Jag vet inte, jag har aldrig befunnit mig i den situationen. Jag kan bara tro, känna, tänka och bolla tankar med andra.
#120 - 17 april 2008 10:04
Det tråkiga med dagens straff/vård är nog att man i alltför lite grad betonar brottsoffrets och medborgarnas skydd mot övergrepp och våld.
Hells Angels och andra organiserade brottssyndikat skrattar bara åt rättsväsendets flathet. Den typ av organisationer, om några, och inte enskilda galningar är stora hot mot samhället. (Även om vansinnesdåden nog är det vi vanligtvis bli mest upprörda över)
Kjell Fohrman
Administrator
#121 - 17 april 2008 10:14
MattiasL skrev:
Det tråkiga med dagens straff/vård är nog att man i alltför lite grad betonar brottsoffrets och medborgarnas skydd mot övergrepp och våld.

Hells Angels och andra organiserade brottssyndikat skrattar bara åt rättsväsendets flathet. Den typ av organisationer, om några, och inte enskilda galningar är stora hot mot samhället. (Även om vansinnesdåden nog är det vi vanligtvis bli mest upprörda över)

Håller helt med. Dessa grupper är verkligen ett stort hot mot rättssäkerheten eftersom de genom sina hot gör att folk inte vågar vittna mot dom.
#122 - 17 april 2008 10:40
MattiasL skrev:

Ja, det har ju även gjorts film om från USA som visar just hur all fokus läggs på förövraren och inga resurser alls på offret. Hur de kränks, visas upp, tvingas vittna. möta sin plågoande om och om igen och hur de sedan glöms bort.

Jag använder faktiskt straff i samma andemening hemma, inte som straff utan som skydd för oss andra. T ex om min 3 åring sitter och skriker och bråkar vid middagsbordet och vi andra inte kan få någon matro överhuvudtaget så åker han ut och får gå in på sitt rum och inte komma ut förrän han är snäll. Ibland sitter han därinne och kastar grejer, ibland kommer han ut på en gång och säger "nu är jag snäll".
Men fokus på meningen med straffet är att du får inte vara med om du inte är snäll, men du får komma tillbaka när du är det. Under tiden får vi andra äta i lugn och ro. :D
Problemet med pedofiler och våldtäktsmän är ju att de aldrig blir snälla.
#123 - 19 april 2008 07:39
DN i morse

Ledamöter i justitieutskottet och åklagare känner inte till att blottare är förstadiet för sexualbrottslingar. De har sett blottning som ofarligt!!!

Hur f*n kan det komma sig??? Det är ju inte direkt nya rön som de har råkat missa, jag såg det på en amerikansk dokumentär för 15 år sedan!!!
Vi lever verkligen i ett juridiskt U-land, vårt rättsväsen och vår utveckling släpar efter övriga världen. Vi är som en trög tankbåt bland små motorbåtar känns det som.
Jag skäms för Sverige för första gången i mitt liv. :(
Den obefintligt fungerande polisen skrämmer mig från vettet.
Man har ju hört mycket skräckhistorier som att det har tagit polisen en halvtimme att komma när folk ringer osv. Men man har intalat sig att det var kris just då men nu har man ju fått klart för sig att polisen inte ens har fungerande register.
Riktigt läskigt. Riktigt pinsamt. Riktigt U-land..
:(
Kjell Fohrman
Administrator
#124 - 19 april 2008 08:13
Lyssnade på radion häromdagen när de intervjuade en domare om dagens rättsväsen. Hon avlivade några myter som
att det skulle vara mildare straff i Sverige än i andra västeuropeiska länder.
att det skulle vara "semester" att bo i svenska fängelser. Jämfört med övriga västeuropeiska är det snarare tuffare i Sverige.

Ett problem och en orsak till de vanföreställningar som råder menade hon berodde på pressen till stor del - för pressen är allting antingen svart eller vitt.
#125 - 19 april 2008 09:15
Katharina skrev:

Den obefintligt fungerande polisen skrämmer mig från vettet. Man har ju hört mycket skräckhistorier som att det har tagit polisen en halvtimme att komma när folk ringer osv. Men man har intalat sig att det var kris just då men nu har man ju fått klart för sig att polisen inte ens har fungerande register.

Riktigt läskigt. Riktigt pinsamt. Riktigt U-land.. :(

- Öhum! Kan inte orsaken till denna uppfattning vara att pressen/media inte rapporterar då polisen kommer i tid till en brottsplats. Det finns säkerligen inte något medialt intresse att beskriva något som faktiskt fungerar. Genom att ständigt lyfta fram försummelser kan man med tiden förledas tro att detta är ett normaltillstånd!
#126 - 19 april 2008 16:31
- Öhum! Kan inte orsaken till denna uppfattning vara att pressen/media inte rapporterar då polisen kommer i tid till en brottsplats. Det finns säkerligen inte något medialt intresse att beskriva något som faktiskt fungerar. Genom att ständigt lyfta fram försummelser kan man med tiden förledas tro att detta är ett normaltillstånd!

Min väninna ringde in att det var bråk mellan ett föredetta par i hennes port, hon nämner även att det är barn inblandat. Det var mitt på dagen, en vanlig vardag och vi bor 5-10 minuter från polisstationen. Det tog 40 minuter för polisen att komma!
Som tur var så stod kvinnan utanför dörröppningen och mannen och barnet befann sig innanför, om det hade varit tvärt om så tror jag inte att bråket hade varit kvar ute i porten någon lång stund, en kvinna har ju lite svårare att fysiskt tvinga sig in i lägenheten oftast.
När polisen väl kom hade kvinnan redan gett upp och gått hem, min väninna hade hört hur hon skrek att hon skulle gå hem och ta livet av sig, barnet lär ju ha hört det också.

Jag har hört många sådana historier men när man hör att Polisen inte ens har ett fungerande register, då blir man riktigt orolig!!! Det har jag läst i media men annars är det inte från tidningen jag hör oroande nyheter, tvärt om verkar media försöka skydda polisen och anger inte hur lång tid det har tagit för polisen att komma fram, det har jag faktiskt noterat efter ovanstående historia. :(
Kjell Fohrman
Administrator
#127 - 19 april 2008 16:44
Katharina skrev:
Ledamöter i justitieutskottet och åklagare känner inte till att blottare är förstadiet för sexualbrottslingar. De har sett blottning som ofarligt!!!

Hur f*n kan det komma sig??? Det är ju inte direkt nya rön som de har råkat missa, jag såg det på en amerikansk dokumentär för 15 år sedan!!!

Vi lever verkligen i ett juridiskt U-land, vårt rättsväsen och vår utveckling släpar efter övriga världen. Vi är som en trög tankbåt bland små motorbåtar känns det som.

Den obefintligt fungerande polisen skrämmer mig från vettet. Man har ju hört mycket skräckhistorier som att det har tagit polisen en halvtimme att komma när folk ringer osv. Men man har intalat sig att det var kris just då men nu har man ju fått klart för sig att polisen inte ens har fungerande register.

Riktigt läskigt. Riktigt pinsamt. Riktigt U-land.. :(

Det är möjligt att Sverige är uselt, men frågan är om det är så mycket bättre i andra länder.
Du nämner en 15 år gammal amerikansk dokumentär vars budskap den svenska polisen ännu inte fattat. Har dom fattat det i USA då - där är brottsligheten ännu värre trost att dom fattat!!!!!
Är sexualbrottsligheten värre i Sverige än i andra länder. Kan man man ju diskutera efter alla avslöjanden nere i mellan Europa - t.ex. pedofilskanadalerna i Belgien där både högt uppsatta politiker och poliser var inblandade etc. etc.
Tror säkert att det finns mycket mer som kan göras i Sverige, men att det skulle vara så mycket jävligare än andra länder tror jag inte på. Det får du nog lägga fram lite bevis för att jag skall tro.
Att det inte skulle finnas något register över sexdömda stämmer inte - det finns. Dels finns det MR och dels BR: misstankeregistret (de som varit skäligen misstänkta men friade) och belastningsregistret (de som dömts).
Jag läste senaste igår i en länk i ett forum på en fotosida hur en fotograf fotat i en park (det var i Norrland och minusgarder ute så alla var rejält påklädda). Några ringde polisen om att han fotat barn. Polisen kom dit och han fick visa vilka foton han tagit och han fick visa leg. och de anropade centralen och kollade så att han inte var dömd för något tidigare.
#128 - 19 april 2008 16:50
Nu har tydligen mamman i Arboga sagt att det var den tyska kvinnan som gjorde det. Men det tog sin lilla tid att komma fram till det, gjordes det där DNA-testet nå´nsin? Den tyska polisen satt ju och väntade på direktiv från den svenska polisen. De var blixtsnabba att gripa barnens stackars pappa, men när det kom fram att han inte ens var i staden vid tidpunkten för morden, och den tyska kvinnan dök upp som misstänkt, blev det genast väldigt segt att få fram nå´t känns det som, trots att de hade en misstänkt, som inte bara saknade alibi, utan även hade motiv, vad det verkar :rolleyes: Och trots att de förmodligen till 99% säkerhet hade rätt mordvapen (hammaren), så fortsatte de att flumma runt efter andra hammare, istället för att koncentrera sig på att få fram det där DNA-testet. Nästan så man undrar om de inte ville veta att det var hon som gjorde det.

Hur som helst, med Engla i färskt minne, får vi heller inte glömma bort barnen i Arboga, och deras mamma.
#129 - 19 april 2008 16:54
Mamman har sagt det enligt kvällspressen. Sanningen vet enbart polisen.
Tyvärr är det så att svårt skadade personer ssk om det är svår hjärnskada/skakning inte minns det som hände strax innan skadan uppstod. Många gärningsmän har gått fria pga detta medicinska fenomen
#130 - 19 april 2008 17:14
Katharina skrev:
Jag har hört många sådana historier men när man hör att Polisen inte ens har ett fungerande register, då blir man riktigt orolig!!! Det har jag läst i media men annars är det inte från tidningen jag hör oroande nyheter, tvärt om verkar media försöka skydda polisen och anger inte hur lång tid det har tagit för polisen att komma fram, det har jag faktiskt noterat efter ovanstående historia. :(

-Jag ifrågasätter inte dina uppgifter/påståenden på något vis. Men jag undrar om vi inte har fått den ordningsmakt som vi förtjänar? Hade alla medborgare ansett detta som viktigt, eller rent av livsavgörande, skulle nog våra beslutande politiker tagit sig an detta "problem" för länge sedan!

Jag är tyvärr rädd att gemene man tänker mest på sig själv och så länge man inte själv drabbas av våld eller skadegörelse är det alltid någon annans problem.

Det är först när man själv behöver hjälp som frågan om polisens resurser ifrågasätts. Kanske vi alla måste vara med och driva frågan om polisens roll på ett mer handfast sätt. Om svenska folket ställer sig upp som en man och kräver mer resurser (för att säkra rättssamhället) kommer det sannolikt hända något....inte annars!

Mig veterligen har det alltid funnits en ideologisk skillnad mellan våra politiska block i denna fråga. Den borgerliga majoriteten har för vana att "lova" mer poliser medan andra sidan oftast söker lösningar där man prioriterar preventiva åtgärder.

Sedan kan man alltid tvista in i evigheten om man skall förebygga eller straffa!

Personligen har jag väldigt goda erfarenheter av polisens arbete....
Kjell Fohrman
Administrator
#131 - 19 april 2008 17:21
Micke_A skrev:
Nu har tydligen mamman i Arboga sagt att det var den tyska kvinnan som gjorde det. Men det tog sin lilla tid att komma fram till det, gjordes det där DNA-testet nå´nsin? Den tyska polisen satt ju och väntade på direktiv från den svenska polisen. De var blixtsnabba att gripa barnens stackars pappa, men när det kom fram att han inte ens var i staden vid tidpunkten för morden, och den tyska kvinnan dök upp som misstänkt, blev det genast väldigt segt att få fram nå´t känns det som, trots att de hade en misstänkt, som inte bara saknade alibi, utan även hade motiv, vad det verkar :rolleyes: Och trots att de förmodligen till 99% säkerhet hade rätt mordvapen (hammaren), så fortsatte de att flumma runt efter andra hammare, istället för att koncentrera sig på att få fram det där DNA-testet. Nästan så man undrar om de inte ville veta att det var hon som gjorde det. .

Allt det du skriver härör från spekulationer i pressen
#132 - 19 april 2008 17:24
erikthur skrev:
Mamman har sagt det enligt kvällspressen. Sanningen vet enbart polisen.

Tyvärr är det så att svårt skadade personer ssk om det är svår hjärnskada/skakning inte minns det som hände strax innan skadan uppstod. Många gärningsmän har gått fria pga detta medicinska fenomen

- Undrar jag om det du beskriver är exempel på hur "vandringssägner" eller "skrönor" uppstår. Kvällspressen ger sin version. Lokala pressen sin. Försvaret sin version. Åklagaren sin. (mycket upprepningar blir det!) Därefter samanblandas allt till en fungerande sanning som får ett eget liv. Detta liv färdas sedan från person till person och växer sig allt starkare.

Till slut har denna spekulativa sanning blivit den absoluta sanningen!

Ibland är det nog bra att slå dövörat till och vänta tills alla vet lite mer.................
#133 - 19 april 2008 17:41
Har ni förresten tänkt på att det alltid kallas för gärningsman även om en kvinna ? (även jag nyss)
SEXUAL HARASSMENT!!!
Även kvinnor begår brott.
Inse det...
#134 - 19 april 2008 18:19
MattiasL skrev:

Tillåt mig skratta. Hela svenska befollkningen skrattar åt polisens flathet. Och vad det gäller Mc kulturenas Bad boys... De är trevliga att fika med må jag säga. Eg. är de villka människor som helst. De har sina regler och personligen håller jag med om till stor del av dessa regler. Att det är beställning på hjälp för indrivning tex. kan jag även tolka som att personerna tex inte fått hjälp från polisens sida. "Tar lagen i egna händer" så att säga. Personligen tycker jag att det inte är något fel på den biten faktist (under vissa omständigheter). JAg är personligen mer rädd för alla jävla invandrargäng som springer runt och misshandlar folk dag som natt. Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro?? Jag och min man vart misshandlade för X antal år sedan. Trots att jag plockade regnr på bil och även kunde namnge personer så slängdes detta i sopkorgen hos polisen. Min bror fick en vecka senare sitt ansikte sönderskuret av en krosad vinpava (som slogs sönder i huvudet på honom) av ett invandrar gäng. Båda dessa fallen var helt oprovoserat. Inget hände heller med brorsans anmälan TROTS namngivelse. Nej, jag har personligen ingen tro för polisen.
Och i varje klubb/forum finns alltid rötägg. Tror verkligen att många skulle behöva läsa på om Mc kulturerna faktist. Varför inte gå dit och ta en öl/kaffe någon gång när de har öppet. Och som sagt. De har sina regler innom klubbarna. Tycker inte man skall dra alla över en kam.
//Camilla
#135 - 19 april 2008 18:26
- Undrar jag om det du beskriver är exempel på hur "vandringssägner" eller "skrönor" uppstår. Kvällspressen ger sin version. Lokala pressen sin. Försvaret sin version. Åklagaren sin. (mycket upprepningar blir det!) Därefter samanblandas allt till en fungerande sanning som får ett eget liv. Detta liv färdas sedan från person till person och växer sig allt starkare.

Till slut har denna spekulativa sanning blivit den absoluta sanningen!

Ibland är det nog bra att slå dövörat till och vänta tills alla vet lite mer.................

Som fiskaren som berättade om sin fångade fiskar. Stora blev dem efter varje glas whisky, men egentligen var de små. :D Skämt å sido.

Jag hoppas verkligen att det finns någon sanning i "mammans" (jag har skit svårt att inte skriva ut hennes namn..) utlägg enligt pressen. Jag vet inget än om situationen. Hoppas verkligen att trådarna börjar lösas upp nu för henne och framförallt för att lösa vem mördaren är.

//Camilla
#136 - 19 april 2008 18:38
C.Ciklid skrev:
Som fiskaren som berättade om sin fångade fiskar. Stora blev dem efter varje glas whisky, men egentligen var de små. :D Skämt å sido.

Jag hoppas verkligen att det finns någon sanning i "mammans" (jag har skit svårt att inte skriva ut hennes namn..) utlägg enligt pressen. Jag vet inget än om situationen. Hoppas verkligen att trådarna börjar lösas upp nu för henne och framförallt för att lösa vem mördaren är.

//Camilla

- Håller med! Vore intressant att veta hur ett sådant brott kunde ske!
Kjell Fohrman
Administrator
#137 - 19 april 2008 18:41
C.Ciklid skrev:
Tillåt mig skratta. Hela svenska befollkningen skrattar åt polisens flathet. Och vad det gäller Mc kulturenas Bad boys... De är trevliga att fika med må jag säga. Eg. är de villka människor som helst. De har sina regler och personligen håller jag med om till stor del av dessa regler. Att det är beställning på hjälp för indrivning tex. kan jag även tolka som att personerna tex inte fått hjälp från polisens sida. "Tar lagen i egna händer" så att säga. Personligen tycker jag att det inte är något fel på den biten faktist (under vissa omständigheter). JAg är personligen mer rädd för alla jävla invandrargäng som springer runt och misshandlar folk dag som natt. Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro?? Jag och min man vart misshandlade för X antal år sedan. Trots att jag plockade regnr på bil och även kunde namnge personer så slängdes detta i sopkorgen hos polisen. Min bror fick en vecka senare sitt ansikte sönderskuret av en krosad vinpava (som slogs sönder i huvudet på honom) av ett invandrar gäng. Båda dessa fallen var helt oprovoserat. Inget hände heller med brorsans anmälan TROTS namngivelse. Nej, jag har personligen ingen tro för polisen.

Och i varje klubb/forum finns alltid rötägg. Tror verkligen att många skulle behöva läsa på om Mc kulturerna faktist. Varför inte gå dit och ta en öl/kaffe någon gång när de har öppet. Och som sagt. De har sina regler innom klubbarna. Tycker inte man skall dra alla över en kam.

//Camilla

Jo då visst har MCklubbarna sina egna regler ja. Att du tycker att det är OK att de bankar folk sönder och samman som har skulder är rätt märkligt. Tycker att det är sorgligt att du tycker att det är helt OK att ett gäng med kriminella skall vara dom som sätter reglerna i samhällhet.
Visst alla MC-klubbar består inte enbart av kriminella - men väldigt många är kriminella. Procentuellt är det i alla fall bra många fler som bedriver kriminell verksamhet bland dessa än det är bland invandrare.
I Danmark verkar de någorlunda hyfsat ha fått bukt med MC-klubbarna efter att de dragit åt tumskruvarna - det därför många av dom nu flyttat hit.
#138 - 19 april 2008 18:43
C.Ciklid skrev:
JAg är personligen mer rädd för alla jävla invandrargäng som springer runt och misshandlar folk dag som natt.

- Jag är "rädd" för gäng som springer omkring och ställer till elände!

C.Ciklid skrev:
Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro??

- Är verkligen detta sanningen? Jag har hört detta påstående ett antal gånger. Hur kan man få reda på det faktiska förhållandet? Finns det uppgifter som är offentliga man kan ta del av?

C.Ciklid skrev:
Tror verkligen att många skulle behöva läsa på om Mc kulturerna faktist.

- Hm! Mina bröder är och har varit MC-burna i många år. Om det är den "kulturen" du hänvisar som de representerade är jag med. Är det däremot den så kallade "kriminella" MC-kulturen du förespråkar backar jag genast. Kriminalitet är lika illa om den utövas av svennar med MC eller invandrare med krossade flaskor!
Kjell Fohrman
Administrator
#139 - 19 april 2008 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av C.Ciklid

Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro??

- Är verkligen detta sanningen? Jag har hört detta påstående ett antal gånger. Hur kan man få reda på det faktiska förhållandet? Finns det uppgifter som är offentliga man kan ta del av?

Jepp det måste stämma - stod ett gäng nazister ner vid Partille torg häromveckan och sålde sin tidning och dom sa att det var så och då måste det stämma, eller hur!!!!!!

Ser man lite mer seriöst på det så visst är det en överrepresentation bland invandrare även om den är långt ifrån så drastisk som siffrorna ovan.
Av 100 anmälda brott så står svenskar för 84%, medan invandrare står för 16%. Detta trots att antalet invandrar bara är 10% av befolkningen.
Om man däremot jämför svenskar och invandrare som kommer från samma socialgrupp och bostadsområden så är det ingen överrepresentation bland invandrare. Samma gäller om man jämför arbetslösa invandrare och svenskar så är det inte heller här någon skillnad.
Så skillnaden handlar helt enkelt om att svenskar i genomsnitt har det bättre socialt än invandrare och inte om det etniska utrsprunget.

Dessutom är det så att invandrare ofta döms till längre straff än vad svenskar gör även om brotten är identiska.
Till exempel har det visat sig http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1316&Artikel=402510 att av de som åtalas för grov rattfylla så döms mer än 50 procent av invandrare till fängelse, medan bara drygt 30 procent av svenskarna hamnar bakom lås och bom. Det innebär alltså att mer än varannan invandrare får fängelse, men bara var tredje svensk.
#140 - 19 april 2008 19:00
Följande uppgifter kunde jag hitta via BRÅ (Brottsförebyggande Rådet)

"Under de senaste 30 åren har det årligen skett cirka 100 fall av dödligt våld i form
av fullbordade mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Ingenting talar för
att det dödliga våldet skulle ha ökat, snarare visar utvecklingen på en minskning
sedan år 1990.

Det dödliga våldet sker huvudsakligen i socialt marginaliserade miljöer av socialt
marginaliserade personer."

"Risken för den enskilde att bli överfallen av en obekant psykiskt sjuk person på allmän plats är extremt liten. Denna risk har heller inte ökat."

"Det anmälda dödliga våldet har en hög uppklaring jämfört med de flesta andra
typer av brott. År 2003 klarades 77 procent av anmälda mord, dråp och misshandel
med dödlig utgång upp."

"Det dödliga våldet sker huvudsakligen i socialt marginaliserade miljöer av socialt
marginaliserade personer. Det är framför allt personer med missbruks- och/eller
psykiska problem som begår denna typ av våldsbrott och som många gånger även
drabbas av dem.
Tidigare kriminalitet, arbetslöshet eller förtidspension liksom psykisk
sjukdom eller psykisk störning hos gärningsmannen kompletterar ofta denna bild av utanförskap. Dessutom känner de inblandade varandra i mycket hög utsträckning.
Detta sammantaget innebär att det dödliga våldet oftast inte begås av
eller drabbar ”vem som helst”."

- Som sagt! Det kanske inte har blivit så mycket värre i alla fall de senaste åren!
#141 - 19 april 2008 19:20
Jepp det måste stämma - stod ett gäng nazister ner vid Partille torg häromveckan och sålde sin tidning och dom sa att det var så och då måste det stämma, eller hur!!!!!!

Ser man lite mer seriöst på det så visst är det en överrepresentation bland invandrare även om den är långt ifrån så drastisk som siffrorna ovan.

Av 100 anmälda brott så står svenskar för 84%, medan invandrare står för 16%. Detta trots att antalet invandrar bara är 10% av befolkningen.

Om man däremot jämför svenskar och invandrare som kommer från samma socialgrupp och bostadsområden så är det ingen överrepresentation bland invandrare. Samma gäller om man jämför arbetslösa invandrare och svenskar så är det inte heller här någon skillnad.

Så skillnaden handlar helt enkelt om att svenskar i genomsnitt har det bättre socialt än invandrare och inte om det etniska utrsprunget.

Hej Kjell.
Du kan mycket om fiskar och akvarier, men din samhällssyn verkar som hämtad ur en kursbok för SSU.

För det första då kan jag ta och berätta att du har fel gällande siffrorna gällande invandrare och brott. Jag citerar från Brottsförebyggande Rådet:

"Närmare 60 procent [Egentligen 58% som man får se på en bild under citatet /min anmärkning] av brotten är registrerade på en person
med två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade
på utrikes födda personer och ungefär en femtedel på svenskfödda
med en eller två utrikes födda föräldrar."

Invandrare och andra generationens invandrare begår alltså 42% av alla brott. Dessa siffror är från 2005, så det har säkerligen stigit något, men detta vet vi alltså helt säkert.

Sen är dessutom 30% av alla interner på svenska fängelsen inte ens svenska medborgare. Det är ju rätt anmärkningsvärt. Citat från kriminalvården:

"I kategorin utländska medborgare ingår till exempel i utlandet boende personer som begått brott här i Sverige. Av de intagna i svenska fängelser är knappt 30 procent utländska medborgare."

Det är alltså inte invandrare som det handlar om, utan utländska medborgare. Det är alltså med största sannolikhet många fler utlandsfödda i svenska fängelsen.

Sen är ditt påstående om att svenskar och invandrare i samma socialgrupp begår lika många brott helt taget ur luften. Från BRÅ, återigen:

• Utrikes födda har högre registrerad brottslighet än de som har två
svenskfödda föräldrar.7 I Brå:s studie rörande åren 1985-1989 var resultatet
att det var dubbelt så vanligt bland utrikes födda att vara registrerad
för brott jämfört med bland personer födda i Sverige av två svenskfödda
föräldrar.
• ”Invandrares barn”, det vill säga svenskfödda med en eller två utrikes
födda föräldrar, har högre registrerad brottslighet än de med två svenskfödda
föräldrar, men lägre registrerad brottslighet än utrikes födda. Det
är 1,5 gånger vanligare bland ”invandrares barn” att vara registrerad för
brott.
• Detta gäller även efter kontroll för olika bakgrundsfaktorer som kön,
ålder, boende och socioekonomisk status. Skillnaderna mellan grupperna,
som inte har två svenskfödda föräldrar och den grupp som har*

*
Min fetstil.

Invandrare begår alltså fler brott per capita än svenskar, oavsett vilken "klass" dom tillhör.

Kom ut ur sossedimman och se sanningen, det gynnar alla.

Källor: http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf
http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_InfopageGeneral____4850.aspx
#142 - 19 april 2008 19:36
Jag vill inte vara sådan, men handlade inte denna tråd om införa dödsstraff eller inte?
Tycker det börjar dra iväg rätt bra.
För övrigt så är jag emot dödsstraff. Anser att den som dömmer ut ett dödstraff är lika mycket mördare som resten i kedjan ända fram till bödeln. Eller vad han nu kallas idag. Fast dessa människor gör det med den så kallade "lagen" på sin sida.
Däremot tror jag på att folk som bedömts som psyksjuka ska efter friskförklaring sättas i fängelse för att avtjäna sitt straff och ska inte kunna tillgodoräkna sig vårdtiden. Sen är det glöttigt med straff för vållande till annans död. En vän till mig blev ihjälslagen av sitt ex. Han kastade en batong som träffade i nacken, hon dog på platsen. Han hävdade att det inte var med meningen. Han fick mindre än 2 år och han hade fått mindre om det inte hade varit för narkotikadomar och annat räknades in.
Rättssystemet i sverige? Det kan vi ta i en annan disskussion.
Typ här
Kjell Fohrman
Administrator
#143 - 19 april 2008 19:54
Sorry men sosse har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli;)

Annars så skiljer sig faktiskt ditt inlägg inte så mycket från mitt.

Invandrare begår alltså fler brott per capita än svenskar

Stämmer jag skrev att invandrarna är 10% av befolkningen och de begår 16% av brotten. Dvs en överrepresentation med 1,6.

oavsett vilken "klass" dom tillhör.

I rapporten så står det att överrepresentationen bland de som begår brott och har socialbidrag är 6ggr. De om något visar väl att jag har rätt.

Sen är dessutom 30% av alla interner på svenska fängelsen inte ens svenska medborgare.

Ja 7% av alla brott begås tydligen av människor som är folkbokförda i andra länder. Men dessa omkringresande internationella kriminella gäng har väl inget med invandrare att göra. Jag nämnde ett exempel ovan på detta - de danska MC-gäng som nu flyttat sin kriminella verksamhet till Sverige efter att de fått det hett om öronen där.
Att räkna in dessa i statistiken för invandrarna är fel.

Sedan står det ju också sådant i rapporten som en orsak till överrepresentationen är "selektion i polisarbetet". Dvs att polisen hellre misstänker och utreder människor som kommer från andra länder.
Vad vet jag - men kanske är just det orsaken till att de inte brydde sig om att utreda tipset om den svenske Engla-mördaren. Hade de brytt sig lika mycket om tips som gäller Anders, som de bryr sig om tips om Muhammed kanske Engla varit i livet idag.
Jag själv har t.ex. en gång uppmanats av en polis om att ljuga om vad jag sett i ett fall där jag var vittne. Den som begått brottet var av utländsk härkomst.
#144 - 19 april 2008 19:58
Wieder skrev:
Hej Kjell.

Du kan mycket om fiskar och akvarier, men din samhällssyn verkar som hämtad ur en kursbok för SSU.

Sorry men sosse har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli;)

Japp Kjell var/är mycket rödare än så...
#145 - 19 april 2008 20:19
C.Ciklid skrev:

//Camilla

Självklart ska man inte dra alla över en kam,alla mc gäng är inte kriminella.
men när man kommer till dem som anser sig stå över lagen bör man se upp.
trevliga att fika med?
anders eklund ansågs tydligen vara det också innan denna historia uppdagades.
dessa personer förlitar sig till stor del av utpressning(låga straff).
tjänster o gentjänster.vi "bjuder på fika" idag du imorgon,övermorgon, dan efter den,hela nästa vecka osv...
självklart har de även mycket att vinna på att bli accepterade av samhället.
det är förmodligen deras drömscenario at medelsvensson vänder sig till dem istället för polisen...

mvh Danne
#146 - 19 april 2008 20:31
*db* skrev:

tjänster o gentjänster.vi "bjuder på fika" idag du imorgon,övermorgon, dan efter den,hela nästa vecka osv...

det är förmodligen deras drömscenario at medelsvensson vänder sig till dem istället för polisen...

mvh Danne

Med risk för att låta otrevlig och det är faktiskt inte min mening, men vad bygger du ditt uttalande på? Verkar lite drastiskt. Jag har själv rört mig i dessa kretsar tidigare och känner inte igen detta. Jag har alltid blivit trevligt bemött på både fester och när man varit där rent allmänt.
Det är knappast så att dom vill fungera som någon sorts polis åt allmänheten.
#147 - 19 april 2008 20:53

Du nämner en 15 år gammal amerikansk dokumentär vars budskap den svenska polisen ännu inte fattat. Har dom fattat det i USA då - där är brottsligheten ännu värre trost att dom fattat!!!!!

Att det inte skulle finnas något register över sexdömda stämmer inte - det finns. Dels finns det MR och dels BR: misstankeregistret (de som varit skäligen misstänkta men friade) och belastningsregistret (de som dömts).

Jag såg en annan dokumentär där de hittade en mördad prostituerad. Profilers kom dit och beordrade polisen att dra tillbaka all personal för mördaren skulle återkomma till brottsplatsen. Det gjorde han och de kunde plocka honom på brottsplatsen.
Så visst kan USA nyttja kunskapen, även detta program såg jag för en massa år sedan. I Sverige vet de inte ens om det!!! Sjukt!!!
Men registrerar de in allt i det registret då eller när andan faller på?!

Jag är tyvärr rädd att gemene man tänker mest på sig själv och så länge man inte själv drabbas av våld eller skadegörelse är det alltid någon annans problem.

Ja, jag håller med dig om hela ditt inlägg.

Wieder skrev:

Invandrare och andra generationens invandrare begår alltså 42% av alla brott. Dessa siffror är från 2005, så det har säkerligen stigit något, men detta vet vi alltså helt säkert.

Sen är dessutom 30% av alla interner på svenska fängelsen inte ens svenska medborgare.

Ja, det gynnar ingen, allra minst invandrarna att blunda för eller dölja dessa siffror.. Jisses de kommer ju många gånger från krig, vad tror våra beslutsfattare?? Att vi bara ska ta in dem och släppa ut dem på våra gator och de ska fungera som gamla trygga svenskar?!
Jag känner en nyinvandrad kille som råkade passera ett skjutfält påväg till sitt nya jobb och han hoppade av bussen och SPRANG hem, för han trodde att det var krig!!!

Jag har känt folk som har gjort allvarligare saker efter att de har kommit hit trasiga efter krig och våld. :(
All form av särbehandling och utanförskap är det värsta en människa kan utsättas för. Jobb åt alla som kan arbeta borde vara Sveriges högsta prioritet, tycker jag.

Alla som inte är svenska medborgare borde vi kasta ut omedelbart och inte ödsla pengar på att ha dem i fängelse här. Det är väl upp till deras hemland om de vill ha dem lösa sedan. Vi kunde lägga de sparade slantarna på större gränskontroll så brottslingarna inte återvänder. Kanske kunde vi fånga upp lite knark också påväg in i landet [:o] vore ju lite trevligt med lite koll iaf.. någonstans i landet.. ;)
#148 - 19 april 2008 21:00
- Jag är fortfarande tveksam till dödstraff! (vill komma in i tråden igen)
#149 - 19 april 2008 21:05
- Det finns ju alltid det gamla att falla tillbaka på: Öga för öga -tand för tand! Det finns även exempel på hur man i andra länder har en mer "tillämpande" rättvisa. En otrogen kvinna kan stenas till döds i pausen under en fotbollsmatch. Om vi tycker det tillvägagångsättet är omoraliskt,inhumant eller barbariskt känns det inte särskilt logiskt att vi själva ropar på dödsstraff!
#150 - 19 april 2008 21:08
Tenkare skrev:
Jag vill inte vara sådan, men handlade inte denna tråd om införa dödsstraff eller inte?

Tycker det börjar dra iväg rätt bra.

Jag vet inte. Jag anser att det är när folks förtroende för rättsväsendet och samhället försvagats som det uppstår en massa knäppa, hatfyllda tankar. Hemvärn, lynchmobb osv. Jag anser att vårt rättsväsen är det man ska diskutera i första hand egentligen och vårt rättssystem känner inte ens till att blottare är farliga och en fungerande polis hade tagit den här mannen i tid och Engla hade lev idag. [:-4]
#151 - 19 april 2008 21:11
- Det finns ju alltid det gamla att falla tillbaka på: Öga för öga -tand för tand! Det finns även exempel på hur man i andra länder har en mer "tillämpande" rättvisa. En otrogen kvinna kan stenas till döds i pausen under en fotbollsmatch. Om vi tycker det tillvägagångsättet är omoraliskt,inhumant eller barbariskt känns det inte särskilt logiskt att vi själva ropar på dödsstraff!

Håller du med om att en sexualbrottsling och psykopat aldrig borde släppas ut igen pga att insatsen/riskerna är för stora om de återfaller till brott???
Och vi kan faktiskt inte bota de här störda personligheterna för det är inga psykiska sjukdomar.

Om du håller med om det, vad är då den mest humana lösningen? Sätta dem på en öde ö tillsammans med alla andra mördare eller låsa in dem och kasta bort nyckeln??
#152 - 19 april 2008 21:12
Katharina skrev:
Alla som inte är svenska medborgare borde vi kasta ut omedelbart och inte ödsla pengar på att ha dem i fängelse här. Det är väl upp till deras hemland om de vill ha dem lösa sedan. Vi kunde lägga de sparade slantarna på större gränskontroll så brottslingarna inte återvänder. Kanske kunde vi fånga upp lite knark också påväg in i landet [:o] vore ju lite trevligt med lite koll iaf.. någonstans i landet.. ;)

- Kan hålla med till viss del. Det finns dock en hake även med detta resonemang. Beroende på att vi har olika typer av rättsväsende, eller kanske brist på detsamma, händer det att "invandrare" som blivit fällda för brott samt därefter utvisas helt enkelt ställs på gatan i sitt hemland!

Det finns ingen "myndighet" som tar hand om denne person. Det kan få till följd att "brottslingen" ifråga helt slipper straff! Dessutom händer det att nämnde brottsling tar nästa plan tillbaka till Sverige!

..och det är ju inte den optimala lösningen!
#153 - 19 april 2008 21:14
Katharina skrev:
Håller du med om att en sexualbrottsling och psykopat aldrig borde släppas ut igen pga att insatsen/riskerna är för stora om de återfaller till brott???

Och vi kan faktiskt inte bota de här störda personligheterna för det är inga psykiska sjukdomar.

Om du håller med om det, vad är då den mest humana lösningen? Sätta dem på en öde ö tillsammans med alla andra mördare eller låsa in dem och kasta bort nyckeln??

- Mycket nu! Jag har ingen lösning på detta dilemma. Ett slags moment 22. Det är inhumant att ha folk inlåsta på livstid - men det är även tokigt att döda folk i lagens namn!
#154 - 19 april 2008 21:14

Det finns ingen "myndighet" som tar hand om denne person. Det kan få till följd att "brottslingen" ifråga helt slipper straff! Dessutom händer det att nämnde brottsling tar nästa plan tillbaka till Sverige!

..och det är ju inte den optimala lösningen!

Jag sa just att vi ska ha bättre gränskontroll.. använda de sparade slantarna från fängelsen till tullgubbar som kan passa på och stoppa lite knark också..

Jag bryr mig inte så mycket om straff.. Skydda medborgare är mitt fokus.. Det är upp till brottslingens hemland anser jag..
#155 - 19 april 2008 21:16
Tenkare skrev:
Med risk för att låta otrevlig och det är faktiskt inte min mening, men vad bygger du ditt uttalande på? Verkar lite drastiskt. Jag har själv rört mig i dessa kretsar tidigare och känner inte igen detta. Jag har alltid blivit trevligt bemött på både fester och när man varit där rent allmänt.

Det är knappast så att dom vill fungera som någon sorts polis åt allmänheten.

jag bygger uttalandet på egna iaktagelser.
men självklart finns det trevliga människor där.har själv stött på en hel del själv.
men ska man bygga upp en relation med en del av dessa människor så tycker jag man även ska va medveten om riskerna.
det e ju inte direkt scouterna vi snackar om;)
tex. vet jag att privata skulder kan "gå ganska snett" ibland.
nej,jag tror inte heller de vill va nån poliskår på det sättet.
men det e ju onekligen så att det finns en hel del stålar att tjäna på indrivningar av skulder mm..

mvh Danne
#156 - 19 april 2008 21:16
- Är fortfarande skeptiskt till dödsstraff!
#157 - 19 april 2008 21:19
- Är fortfarande skeptiskt till dödsstraff!

:D :D :D

Bara för att det är "inne" att vara emot det lr??? För att det låter bra...

Obs. För alla som är osäkra så retas jag lite ;)
#158 - 19 april 2008 21:21
Ett stort argument till att inte ha dödsstraff är att folk kan dömas oskyldigt. Men då anser jag att vi borde avskaffa fängelser också, av samma anledning. Det kan förstöra ett liv det med..

Jag är alltså inte helt klart för dödsstraff, jag bollar tankar och talar emot gängsle åsikt även om jag delvis håller med... :D
#159 - 19 april 2008 21:23
Katharina skrev:
Jag sa just att vi ska ha bättre gränskontroll.. använda de sparade slantarna från fängelsen till tullgubbar som kan passa på och stoppa lite knark också..

Jag bryr mig inte så mycket om straff.. Skydda medborgare är mitt fokus.. Det är upp till brottslingens hemland anser jag..

- Håller med! Bättre gränskontroll vore fint. Men. I samband med att vi blev fullvärdiga medlemmar i EU flyttades gränskontrollen längre bort! Nu är det tänkt att det skall finnas en "mur" runt alla EU-länder som skall vara svår att överträda.
Däremot kan som bekant folk röra sig mer obehindrat inom EU-familjen. Detta har fått till följd att Tullens resurser minskat radikalt (eller omfördelats). Nu måste vi allt mer förlita oss på att gränsskyddet mot EU silar bort de fulaste bovarna...

För övrigt hörde jag att en intern utredning föreslog att Tullens uppgifter skulle tas bort helt uppe i Happaranda. Istället skulle deras uppgifter handhas av den lokala polisen. En underbemannad polis som redan tidigare skall bevaka/skydda folk på 1/4 av Sveriges yta!
#160 - 19 april 2008 21:26
Katharina skrev:
:D :D :D

Bara för att det är "inne" att vara emot det lr??? För att det låter bra...

Obs. För alla som är osäkra så retas jag lite ;)

- Ärligt talat! Jag vet inte! Skulle mina döttrar bli utsatta för ett liknande övergrepp....då vete tusan..om man inte skulle utkräva blodshämd!
#161 - 19 april 2008 21:27
Nu surnar snart sambon för att jag är osocial.. :D Godnatt zoopare.. [:-174]
#162 - 19 april 2008 21:28
Katharina skrev:
Nu surnar snart sambon för att jag är osocial.. :D Godnatt zoopare.. [:-174]

- Haha! (men utan debatt stannar utvecklingen) Även om ämnet är svårt!
#163 - 19 april 2008 21:33
Ha ha.. Han har redan somnat på soffan.. Ja, det har varit en tung dag idag.. Vi har varit ute hela dagen och det är man ju inte van vid..

Apropå blodshämnd. Det var en 50 åring som hoppade på en flicka som bara var några år. Flickans pappa och en till man (minns inte) upptäckte det och kom springande. Gubben hoppar i vattnet och pappan med assistent hoppar i en båt och cirkulerar kring förövaren tills polisen var på plats.

Jag vet att jag hade dränkt gubben innan polisen hunnit fram. Jag hade aldrig tagit mig tid att ta båten, jag hade hoppat efter och hängt mig ryggsäck på gubben tills han hade drunknat. Jag vet det med mig själv, utan tvekan.. [:o] Fokus hade varit att inte släppa gubben ur sikte, att stoppa honom.. Båten hade inte varit påtänkt överhuvudtaget.. [:o]

Ja ja.. Bingen ropar.. återigen sov gott zoopare... [:-89]
#164 - 20 april 2008 06:26
- Jag är "rädd" för gäng som springer omkring och ställer till elände!

- Hm! Mina bröder är och har varit MC-burna i många år. Om det är den "kulturen" du hänvisar som de representerade är jag med. Är det däremot den så kallade "kriminella" MC-kulturen du förespråkar backar jag genast. Kriminalitet är lika illa om den utövas av svennar med MC eller invandrare med krossade flaskor!

Jag vet inte hur det är där du bor, men Köping/Arboga är det verkligen tråkiga förhållanden innom detta område med invandrargäng. Tyvärr... Jag kan berätta massor som hänt mina vänner och min familj, men det tänker jag inte ta upp här.

Saker skrivs aldrig i media osv pga olika skäl. Men har man god infiltrering (polis) så vet man hur läget är. Det räcker väll oftast att titta på Efterlyst och upptäcka att de flesta rån/annat brott utförs av "personer som talar med brytning".

Jag menar så klart de mc klubbar du åxå menar. MEN jag tycker även att i HA, Outlaws m.f. så finns det faktist trevliga killar åxå. Det är ju inte så att jag är gift med det de gör.

//Camilla
#165 - 20 april 2008 06:30
*db* skrev:
Självklart ska man inte dra alla över en kam,alla mc gäng är inte kriminella.

men när man kommer till dem som anser sig stå över lagen bör man se upp.

trevliga att fika med?

anders eklund ansågs tydligen vara det också innan denna historia uppdagades.

mvh Danne

Du är ju inte gift med det de kanske gör. Till stor del av de såkallade indrivningar görs oftast inte av medlemmar utan av personer som de kanske lejer.

Du vet, många klubbar brukar ha fester på helgerna. Det är oftast mer städat på dem än vad det är på puben vill jag lova.

//Camilla
#166 - 20 april 2008 07:20
ja jag vet mycket väl hur det kan se ut.
som sagt jag säger inte att alla är otrevliga, jag är dock fullt övertygad om att samhället
hade varit tryggare utan kriminella mc gäng.

mvh Danne
#167 - 20 april 2008 08:28
C.Ciklid skrev:
Jag vet inte hur det är där du bor, men Köping/Arboga är det verkligen tråkiga förhållanden innom detta område med invandrargäng. Tyvärr... Jag kan berätta massor som hänt mina vänner och min familj, men det tänker jag inte ta upp här.

//Camilla

- Jag har oxo sett problem med "invandrargäng". Redan 1974 fanns det problem i min hemstad. Runt det lilla centrum i förorten vågade ingen jävel vara efter skymning. Där riskerade man både att bli bespottad och utsatt för överfall. Jag var ung grabb själv då och undvek denna plats.

De ungdomar som då stod för detta "bus" hade sina rötter i bland annat italien och finland. Det fanns även någon grek eller rumän inblandad. Men den största delen bestod faktiskt av vanliga hederliga svennar.

Man kan lugnt säga att var tid har sina problem. Under åren som gått sedan dess har man sett hur olika grupperingar bildats och på olika sätt ställt till förtret för sin omgivning.

Jag säger inte emot de som påstår att invandrarungdomar ställer till elände. Det kan säkert stämma. Min erfarenhet är dock att det finns en himla massa vanliga hederliga svenska ungdomar som oxo ställer till med skit.

Min åsikt i detta är ganska enkel. Alla som sabbar,hotar eller förstör är av samma skrot och korn - oavsett etnisk tillhörighet.
#168 - 20 april 2008 12:52
Att gäng ofta består av invandrare, kan nog bero på att de inte blir integrerade i samhället. De skyfflas ihop i ett och samma bostadsområde, och får knappt lära sig svenska. Ungdomarna känner sig utanför, och bildar gäng, för att känna nå´n sorts gemenskap. Det är min teori i alla fall.
#169 - 20 april 2008 14:56
Micke_A skrev:
Att gäng ofta består av invandrare, kan nog bero på att de inte blir integrerade i samhället. De skyfflas ihop i ett och samma bostadsområde, och får knappt lära sig svenska. Ungdomarna känner sig utanför, och bildar gäng, för att känna nå´n sorts gemenskap. Det är min teori i alla fall.

- Stämmer på pricken. Segreation var namnet!
#170 - 20 april 2008 16:08
Ha ha.. Rolig historia... :D
Min väninna och hennes sambo sitter på t-banan här i Stockholm och på andra sidan gången sitter ett gäng utlänska, unga grabbar och häcklar "puckade svennar som bara jobbar och sliter och pröjsar allt i skatt" osv...

Till sist får min väninnina ett psyk-bryt och börjar skälla ut grabbarna, "om ingen jobbar och betalar skatt så skulle det inte funnits några pengar att ta emot er och era familjer bla bla bla".
Min väninnas sambo börjar att sumera sitt liv under denna sista livets minut innan han ska få grovt med stryk.
Men håller på att trilla av sätet när grabbarna börjar att be min ilskna väninna om ursäkt för att de hade snackat skit... :D :D :D
#171 - 20 april 2008 20:59
Uh... det där var en Hijack som heter duga...

OnT: Vad jag kan förundras litet över är att det finns folk som anser människan ha någon form av universellt värde och jag undrar samtidigt litet vad de fått detta ifrån. Så som jag ser ett värde så består de i kopplingar till min tankevärld och med ett eskalerande värde ju närmare mitt hjärta de kommer. För mig har människor inget absolut värde utan det är synnerligen variabelt och detta innebär att de flesta människor (i världen alltså) hamnar något snäpp under "människans bästa vän" (om jag nu hade haft en sådan) eftersom jag hade haft en känslomässig koppling till jycken men inte till majoriteten av människor.

För mig är alltså debatten om dödsstraff ganska enkel: Finns det uppenbara bevis så ser jag inget problem i att man avlägsnar brottslingen från jordelivet. Han/hon har gjort ett val i att bryta mot en regel som vi, i detta fiktiva fallet, bestraffade med döden.

Vi är varken bättre eller sämre människor för att vi begagnar oss av ett dödsstraff ty om vi hade infört ett sådant skulle detta berott på att _vi_ (samhället) ville ha det så. Vi sänker oss inte heller till brottslingens nivå för vi gör bara precis vad vi kommit överens om när straffet infördes. Aktion - Reaktion

Är det rätt att ta någons liv? Ja, om vi har beslutat oss för att det är rätt.

Gör det någon skillnad (positiv eller negativ) för brottsstatistiken? Kanske, men jag kan inte, med handen på hjärtat, påstå att jag _vet_ vilken påverkan det skulle vara eftersom alla rapporter vi ser media reflektera över är vinklade för att bevisa en ståndpunkt. (och snälla ni... jag tror inte för ett ögonblick att Amerikanare är så onda som vissa vill framhäva. Det vore konstigt om de Amerikanare som finns i min bekantskapskrets är de enda med huvud på andra sidan pölen)

För att vrida diskussionen litet till så kan man undra hur någon kan vara emot dödsstraff men samtidigt för fri abort. Ur min synvinkel är det omvända mycket mer logiskt eftersom en blivande människa ännu inte hunnit göra sig förtjänt av att avlägsnas.

Men... Vore det inte fruktansvärt om någon oskyldig miste livet? Jo, det är det varje gång och Engla var väl i allra högsta grad oskyldig? Förutom detta uppenbara påpekande så är det självfallet _alltid_ tråkigt om någon blir oskyldigt dömd oavsett vilket straff han/hon får.

Nåväl... nattinatt
/J
#172 - 20 april 2008 22:07
Joacim skrev:

OnT: Vad jag kan förundras litet över är att det finns folk som anser människan ha någon form av universellt värde och jag undrar samtidigt litet vad de fått detta ifrån.

För mig är alltså debatten om dödsstraff ganska enkel: Finns det uppenbara bevis så ser jag inget problem i att man avlägsnar brottslingen från jordelivet. Han/hon har gjort ett val i att bryta mot en regel som vi, i detta fiktiva fallet, bestraffade med döden.

För att vrida diskussionen litet till så kan man undra hur någon kan vara emot dödsstraff men samtidigt för fri abort. Ur min synvinkel är det omvända mycket mer logiskt eftersom en blivande människa ännu inte hunnit göra sig förtjänt av att avlägsnas.

Men... Vore det inte fruktansvärt om någon oskyldig miste livet? Jo, det är det varje gång och Engla var väl i allra högsta grad oskyldig? Förutom detta uppenbara påpekande så är det självfallet _alltid_ tråkigt om någon blir oskyldigt dömd oavsett vilket straff han/hon får.

Ja, du har så rätt, tycker jag.. Jag tycker framförallt att hela straffskalan är galen. Vi låser in ekobrottslingar länge, som rimligen borde lära sig sin läxa och inte tycka att det var värt pengarna att sitta inlåsta. Men vi släpper ut sexgalningar som aldrig kommer att förändras utan drivs av en störd personlighet.
Alltså vi låser in dem som har liten risk för återfall på lång tid och dem som är högrisk på kort tid, vansinnigt.
Haschsmugglaren får också jättelångt straff, 8 år läste jag en gång, men han lär ju inte göra om det efter att ha åkt fast. Dessutom köper haschrökaren sitt hasch frivilligt, till skillnad från våldsoffer, våldtäktsmän får väl något år eller så...

De som skadar andra människor ska ligga allra högst på straffskalan, tycker jag. [:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#173 - 21 april 2008 06:49
Katharina skrev:
Ja, du har så rätt, tycker jag.. Jag tycker framförallt att hela straffskalan är galen. Vi låser in ekobrottslingar länge, som rimligen borde lära sig sin läxa och inte tycka att det var värt pengarna att sitta inlåsta. Men vi släpper ut sexgalningar som aldrig kommer att förändras utan drivs av en störd personlighet.

Ja du - ekobrottslingar låses ju in väldigt länge (obs ironi). I de flesta fall inte alls och detta trots att de kanske har ruinerat massor av människor, vilket lett till självmord, skilsmässor etrc, hos de drabbade.

Jag såg en annan dokumentär där de hittade en mördad prostituerad. Profilers kom dit och beordrade polisen att dra tillbaka all personal för mördaren skulle återkomma till brottsplatsen. Det gjorde han och de kunde plocka honom på brottsplatsen.

Så visst kan USA nyttja kunskapen, även detta program såg jag för en massa år sedan. I Sverige vet de inte ens om det!!! Sjukt!!!

Men registrerar de in allt i det registret då eller när andan faller på?!

Jag förstår av din inställning att du verkar tycka att USA är ett drömland för dig eftersom straffen är mycket hårdare där och enligt dig också kunnandet. Att dessutom brottsligheten trots det är avsevärt högre än i "efterblivna" Sverige, kan man ju förstås undra över. Men det spelar kanske inte någon större roll det viktiga är ju hårda straff och inte så lite brottsoffer som möjligt.
Eftersom jag inte sköter polisens register så vet inte jag om allt läggs in, men det gör det nog. Sannolikt (bara spekulationer) så är det väl snarare som så att det är i kontrollen som det fallerar - kanske kan det bero på att det är för få poliser så att allt arbete inte hinns med vad vet jag.
De har väl sannolikt inte heller fått mindre att göra sedan gränserna har "öppnats" och att de flesta tullare fått sluta etc. etc.
#174 - 21 april 2008 09:58
8år för hasch smuggling e inte direkt praxis.
det handlar då om mååånga kilon o blir då förmodligen dömd för både grov varusmuggling +grovtnarkotikabrott.narkotikabrott= hög återfallsfrekvens, detta gäller grovt som ringa.
droger kanske inte e direkt dödande i många fall men hur många familjer o liv förstör det inte i längden?
ekobrottslingar tycker jag kan komma billigt undan.
visst de kan få nått år ibland,men sköter de sina kort rätt så kan de o deras familjer vara ekonomiskt oberoende för resten av livet.

mvh Danne
#175 - 21 april 2008 11:10
Ja du - ekobrottslingar låses ju in väldigt länge (obs ironi). I de flesta fall inte alls och detta trots att de kanske har ruinerat massor av människor, vilket lett till självmord, skilsmässor etrc, hos de drabbade.

Jag förstår av din inställning att du verkar tycka att USA är ett drömland för dig eftersom straffen är mycket hårdare där och enligt dig också kunnandet. Att dessutom brottsligheten trots det är avsevärt högre än i "efterblivna" Sverige, kan man ju förstås undra över. Men det spelar kanske inte någon större roll det viktiga är ju hårda straff och inte så lite brottsoffer som möjligt.

Eftersom jag inte sköter polisens register så vet inte jag om allt läggs in, men det gör det nog. Sannolikt (bara spekulationer) så är det väl snarare som så att det är i kontrollen som det fallerar - kanske kan det bero på att det är för få poliser så att allt arbete inte hinns med vad vet jag.

De har väl sannolikt inte heller fått mindre att göra sedan gränserna har "öppnats" och att de flesta tullare fått sluta etc. etc.

Hmm, du diskuterar du ganska larvigt faktiskt. Vi diskuterar de brottslingar som åker fast, inte de som klarar sig undan. Det finns faktiskt sexualbrottslingar som klarar sig undan också. De fick inte heller något straff..

Och du behöver inte tolka in saker i vad jag säger. Jag pratar inte om att jag älskar USA jag pratar om att Sverige inte tar till sig nya rön från forskning, allt är så tungrott.
När man pratar om psykisk sjukdom så kan man börja gråta, det går att behandla i USA men i Sverige medicineras de tills de går omkring som vandrande mumier. Jag tror att deras anhöriga också blir förtvivlade när de får höra att det går att behandla i andra länder.

Men människa det har ju varit världens rabalder om att polisens register inte fungerar och att Engla hade levt idag om det hade gjort det eftersom tips från mordet på Pernilla redan hade gjorts på 42-åringen!!! Har du missat det? För visst att man ska misstro tidningar men inte till den milda grad, då skulle nog polisen ha dementerat uppgifterna och inte stått i skamvrån..
Kjell Fohrman
Administrator
#176 - 21 april 2008 12:07
Katharina skrev:
Hmm, du diskuterar du ganska larvigt faktiskt. Vi diskuterar de brottslingar som åker fast, inte de som klarar sig undan. Det finns faktiskt sexualbrottslingar som klarar sig undan också. De fick inte heller något straff....

Ekobrott är oerhört mycket vanligare i Sverige än sexualbrott, men det är oerhört ovanligt att ekobrottslingar åker fast och om de skulle åtalas så frias de nästan alltid. Ju mer pengar det handlar om desto mindre är cagnsen att åka dit.

Och du behöver inte tolka in saker i vad jag säger. Jag pratar inte om att jag älskar USA jag pratar om att Sverige inte tar till sig nya rön från forskning, allt är så tungrott.

När man pratar om psykisk sjukdom så kan man börja gråta, det går att behandla i USA men i Sverige medicineras de tills de går omkring som vandrande mumier. Jag tror att deras anhöriga också blir förtvivlade när de får höra att det går att behandla i andra länder.

Som sagt - du drar återigen fram hur bra det är i USA och dåligt det är här och lika förbaskat är ändå problemen större där.

Men människa det har ju varit världens rabalder om att polisens register inte fungerar och att Engla hade levt idag om det hade gjort det eftersom tips från mordet på Pernilla redan hade gjorts på 42-åringen!!! Har du missat det? För visst att man ska misstro tidningar men inte till den milda grad, då skulle nog polisen ha dementerat uppgifterna och inte stått i skamvrån..

Det är möjligt att det stått så i någon tidning, men då har jag missat det. Det jag har läst är att felet som gjordes var att inte tipset om Pernilla-mordet som kom in efter programmet "Efterlyst" kollades mot de register som de facto redan finns. Hade de gjort detta så hade de lätt kunnat se att Anders Eklund tidigare varit fälld för sexbrott. Så registret finns och fungerar om polisen gör sitt jobb.
Jag har också tidigare i denna tråd beskrivit hur en fotograf som fotade på allmän plats kvarhölls på ett torg de minutrarna det tog för poliserna att kolla fotografen mot dessa register (han fanns inte där).

Så istället för att gång på gång tjöta om att vi behöver ett register (som redan finns) så kan man väl istället ställa sig frågan - varför kontrollerades inte tipset i detta fall. Berodde det på
a) Ren slöhet/miss från en polis
b) Dåliga rutiner hos polisen
c) Var tipset för vagt
d) Är polisen överhopad med arbete och hinner inte med
e) Som det står i BRÅ-rapporten som tidigare länkats till - de med utländska namn utreds först (hade tipset handlat om Mohammed och inte om Anders så hade det utretts)
f) Något annat
Jag vet inte alls, men efter vad jag förstod så hade polisen anmält sig själva för missen och förhoppningsvis då blir det klarhet om detta.
#177 - 21 april 2008 12:25
Agnez skrev:
Efter att ha tittat på kvällens nyheter och fått veta att det jävla aset hade dödat Engla finns bara ett alternativ...dödsstraff!

Hade det varit min flicka så hade jag gjort allt i min makt för att personligen utföra det. Ett sådant psyko har ingen rätt att leva. När man dödar en flickunge i berått mod är den rätten förverkad. Jag känner ingen av de inblandade men det var som en iskall rysning genom hela kroppen när jag fick höra att dom hittat henne. Man kan bara gisssa hur Englas sista tid i livet var och vad kräket verkligen gjorde med henne innan mordet.

INFÖR DÖDSSTRAFF NÄR DET INTE FINNS NÅGRA SOM HELST TVIVEL PÅ VEM MÖRDAREN ÄR!! Det hade varit en välgärning för samhällets säkerhet (dom är ju ändå ute på permition så fort de har uppfört sig bra på psyk/anstalt med tanke på det psykot som mördade en 5-åring samma dag Anna Lind mördades) och dessutom hade det belastat samhället betydligt mindre rent ekonomiskt.

Så vi skall döda människor för att visa att det är fel att döda? Logiken existerar inte.

I de länder där det finns dödstraff (tex. de stater i USA där man har det) så begås det fler grova brott än där man inte har dödstraff... det är inte på något vis avskräckande att det finns dödstraff, jag kan istället tänka mig att en mördare tänker såhär;
Ah, nu har jag dödat 2 personer, jag kommer absolut få dödstraff... då kan jag likagärna mörda några till, det spelar ändå ingen roll, jag kommer fortfarande dö.

Det värsta straffet som finns, speciellt för de som får vård och inser att de dom gjort är fel, är att få leva med minnet i resten av sitt liv.
#178 - 21 april 2008 12:26
det är oerhört ovanligt att ekobrottslingar åker fast och om de skulle åtalas så frias de nästan alltid.

Som sagt - du drar återigen fram hur bra det är i USA och dåligt det är här och lika förbaskat är ändå problemen större där.

Så istället för att gång på gång tjöta om att vi behöver ett register (som redan finns) så kan man väl istället ställa sig frågan - varför kontrollerades inte tipset i detta fall. Berodde det på

Ja, det är möjligt att ekobrottslingar ofta kan slingra sig undan. Sila mygg och svälja kameler, brukar man ju säga.. Jag tycker att jag har läst om ganska omfattande straff för dem och en massa löjliga straff för pedofili och liknande äckelgubbar. Men det är möjligt att jag inte har en helhetsbild. Jag har ingen statistik att luta mig på.

Jag skriver inte hur bra det är där. Sluta lägg in saker som jag inte har skrivit! De har helt klart en hel del bra och framåtskridande rön som borde ha spridit sig till Sverige snabbare än på 15 år.

Ja, och du måste fortsätta att anmärka om man inte har uttryckt sig perfekt. Okey, jag förstår också att polisen har ett register, förmodligen har de en massa register!
Men det är skit att de inte har ett fungerande register med fungerande rutiner!!! Har jag uttryckt mig korrekt nu?! Det börjar att kännas tjabbligt...
Kjell Fohrman
Administrator
#179 - 21 april 2008 12:41
Katharina skrev:
Ja, och du måste fortsätta att anmärka om man inte har uttryckt sig perfekt. Okey, jag förstår också att polisen har ett register, förmodligen har de en massa register!

Men det är skit att de inte har ett fungerande register med fungerande rutiner!!! Har jag uttryckt mig korrekt nu?! Det börjar att kännas tjabbligt...

Vem tjatar;)
Ingen har varit emot om att det borde utredas om varför inte registret kollades - tvärtom alla är för - polisen har anmält sig själv och jag har ju poängterat det flera gånger i denna tråd.
Det har ju varit du som gång på gång tjatat om att det borde finnas ett register trots att det finns.
Kjell Fohrman
Administrator
#180 - 21 april 2008 12:52
Annaica skrev:
Så vi skall döda människor för att visa att det är fel att döda? Logiken existerar inte.

I de länder där det finns dödstraff (tex. de stater i USA där man har det) så begås det fler grova brott än där man inte har dödstraff... det är inte på något vis avskräckande att det finns dödstraff, jag kan istället tänka mig att en mördare tänker såhär;

Ah, nu har jag dödat 2 personer, jag kommer absolut få dödstraff... då kan jag likagärna mörda några till, det spelar ändå ingen roll, jag kommer fortfarande dö.

Det värsta straffet som finns, speciellt för de som får vård och inser att de dom gjort är fel, är att få leva med minnet i resten av sitt liv.

Instämmer
#181 - 21 april 2008 12:54
Instämmer

Tack :)
#182 - 21 april 2008 13:00
Samma här :)
#183 - 21 april 2008 14:14
Vem tjatar;)

Det har ju varit du som gång på gång tjatat om att det borde finnas ett register trots att det finns.

Phu.. Jag orkar inte svara igen..

Annaica skrev:

det är inte på något vis avskräckande att det finns dödstraff, jag kan istället tänka mig att en mördare tänker såhär;

Ja, och idag tänker kanske mördaren att de inte får något straff att oroa sig för så de fördelarna med att mörda överväger nackdelarna. När det gäller psykopater så är det så iskallt matematiskt de tänker, plus och minus, vad överväger...

Jag är i gråzonen när det gäller dödsstraff. Jag är egentligen både för och emot. Det lutar åt att jag är för när det gäller människor som skadar andra upprepade gånger och med all säkerhet är skyldiga.
Men i mina ögon så är det inte ett straff utan mer humant än att låsa in dem resten av deras liv, som sagt.
#184 - 21 april 2008 14:22
Katharina skrev:
Ja, och idag tänker kanske mördaren att de inte får något straff att oroa sig för så de fördelarna med att mörda överväger nackdelarna. När det gäller psykopater så är det så iskallt matematiskt de tänker, plus och minus, vad överväger...

När det gäller psykopater, seriemördare eller annat patrask som på något vis kan tycka det är trevligt att döda andra... då tror jag inte att ett dödstraff gör så stor skillnad...

Och fortfarande, det finns ingen logik i att visa att det är fel att döda genom att döda.
#185 - 21 april 2008 14:42
Annaica skrev:
När det gäller psykopater, seriemördare eller annat patrask som på något vis kan tycka det är trevligt att döda andra... då tror jag inte att ett dödstraff gör så stor skillnad...

Och fortfarande, det finns ingen logik i att visa att det är fel att döda genom att döda.

Det finns jättemycket logik i att se till att de aldrig kommer ut igen och kan döda ett barn till.
Hur åstadkommer man det på mest humana sätt då, tänker du??? [:-174]

Dessutom hävdar jag att när någon iskallt kalkylerar för och nackdelar så spelar det stor roll vad som ligger i vågskålen. Skillnad är när någon har ett behov som överskrider alla nackdelar, då hjälper inga konsekvenser, tyvärr.
#186 - 21 april 2008 14:48
Annaica skrev:

Var hittar du logiken i att en man kommer körande i sin bil, samtidigt som ett barn på cykel är på väg hem efter sin fotbollsträning, stannar sin bil och dödar barnet???
Läste tidigare i tråden om en man som inte tror på dödsstraff.
Vadå inte tror??? Utan att vara professor vet jag att efter ett dödsstraff kommer just det psykot inte att mörda någon flicka som kommer cyklandes fler gånger och det tycker jag känns bra för framtiden. Att det värsta straffet som finns skulle vara att leva vidare med minnet av vad dom gjort. Tyvärr så är väl jag kall och hatisk då, men jag tycker inte att han har NÅGON RÄTT till fortsatt liv, oavsett hur ångestfyllt det skulle kunna bli. Man kan ju tycka att med dödsstraff kommer dom för lindrigt undan men jag är inte ute efter hämnd utan vill bara bli av med sådana kräk från jordens yta.
#187 - 21 april 2008 16:02
Fortfarande för dödstaff. Inget som kan få mig till någon annan åsikt. Precis som tex Agnez och Katarina skriver att det FINNS logik varför dessa personer inte borde få komma utanför dörren och se dagens ljus igen. Rensa upp skiten istället för att låta de få komma ut igen och åstakomma nya brott med nya personer som kommer få lida och framförallt de gamla offrens anhöriga som kommer känna obehag för att gärningsmannen/kvinnan är ute igen. Den delen med gärningsmannens/kvinnans anhöriga tror jag skulle förstå (även om den är smärtsam) att dödstraff blir straffet för mord. Vad det gäller Englas mördare så verkar inte hans anhöriga tycka så värst mycket om honom längre. Konstigt??
Vi snackar inte elekriska stolen, jag i alla fall riktar mer åt injektion. Var glad att de inte bränns på bål. Eller skall vi kanske ta efter andra länders seder med böting?? Kasnke skall vi hugga handen av en snattare?? Hmm...

//Camilla
#188 - 21 april 2008 16:42
Ojojoj... Logik i att avrätta en mördare? Ok, jag tror jag kan finna den förlorade logiken.

1. I straffskalan införs dödsstraff för ex. mord.
2. Mord begås och förövaren grips med oemotsägliga bevis.
3. Dom faller och straff utförs.

Aktion - Reaktion = fullständigt logiskt.

Vem har sagt att dödsstraff skall finnas för att visa det felaktiga i att döda? "Vi" dödar ju hela tiden så vem av oss kan säga att det är fel (jodå... veganer dödar de med :P )? Däremot kan vi besluta oss för var ribban skall ligga när det gäller straff och där tycker vi kanske olika och har olika infallsvinklar på varför det ena är "mer rätt" än det andra.

Jag skulle också vilja påpeka att det är ganska enfaldigt att hävda USA's brottsstatistik beror på dödsstraffet eller på de "hårdare tagen" mot brottslingar utan att ta in den historiska bakgrunden i hur USA bildades, vad de var för människor som for dit, vad som krävdes för att skydda sitt eget, kulturella skillnader mellan våra länder osv. Det blir en tämligen tramsig diskussion om man väljer ut en sådan liten detalj och pekar på ett imaginärt samband (imaginärt i sammanhanget då jag är ganska säker på att det fattas reell kunskap bakom orden)

/J
#189 - 21 april 2008 17:29
Agnez skrev:
Var hittar du logiken i att en man kommer körande i sin bil, samtidigt som ett barn på cykel är på väg hem efter sin fotbollsträning, stannar sin bil och dödar barnet???

Läste tidigare i tråden om en man som inte tror på dödsstraff.

Vadå inte tror??? Utan att vara professor vet jag att efter ett dödsstraff kommer just det psykot inte att mörda någon flicka som kommer cyklandes fler gånger och det tycker jag känns bra för framtiden. Att det värsta straffet som finns skulle vara att leva vidare med minnet av vad dom gjort. Tyvärr så är väl jag kall och hatisk då, men jag tycker inte att han har NÅGON RÄTT till fortsatt liv, oavsett hur ångestfyllt det skulle kunna bli. Man kan ju tycka att med dödsstraff kommer dom för lindrigt undan men jag är inte ute efter hämnd utan vill bara bli av med sådana kräk från jordens yta.

tror ej på dödsstraff=emot dödsstraff
(att ett dödstraff innebär döden fattar väl vem som helst)
om man blir utsatt för ett grovt brott sägs sorgbearbetningen enkelfattat kunna beskrivas med: först chock, sedan hämndbegär,sedan sorg, o slutligen antingen försoning med vekligheten eller förlåtelse.
självklart kan man stanna o stampa i hämndfasen resten av livet,men varför?
själv skulle jag vilja nå försoning åtminstånde.
tror helt enkelt att jag inte skulle må något bättre i slutändan om staten tog livet av förövaren,kanske till och med skulle få mig o må mer dåligt,vad vet jag?
kan förstå argumenten för dödsstraff,men rent intulektuellt tror jag ej på dem...
#190 - 21 april 2008 21:05
- Menjaha! Nu är man inte med i matchen. Här haglar inläggen. Satt just och läste igenom allt och inser att jag fortfarande har svårt att acceptera dödsstraff!

Rätten att ta någons liv.Hm! Vem har det? Iofs finns det situtationer då det är legalt att döda. Krig till exempel. Man säger ibland: Om man dödar en annan människa är det mord - dödar man hundra blir man hjälte! Detta kopplat till krig. Där ser man. Moral förändras över tid och utifrån situtation.

När man försvarar "högre" värden (sitt land) är det legalt att döda. Kan man kanske jämföra detta med att man försvarar samhället (samt skyddar befolkningen) genom att döma brottslingar till döden! Är det jämförbart?

Inte vet jag. Är fortfarande kluven - osäker.

Nej. Jag tror fortfarande inte på dödstraff som en universal lösning på alltings elände!

*go,natt*

Annons