Tja, det är små gobies från snabbrinnande kustvatten i sydostasien. De kan tillochmed ta sig upp för vattenfall. De äter alger och småkryp. Hanarna har förlängda ryggfensstrålar och får lysande metallicfärger. De är sociala och hänger ihop i stim (till skillnad från de flesta gobies, som är territoriella).
Jag är nästan säker på att de fiskar som säljs som
S. elegans i Sverige inte är
S. elegans, eftersom den arten kommer från filippinerna/polynesien/samoa, och det känns osannolikt att den skulle dyka upp i handeln. Däremot är det en
Stiphodon, det är bara just vilken art som är tveksamt - det finns ett par stycken där honorna har just den strimmiga färgteckning som de svenska fiskarna har.
Jag har fem stycken av de här Stiphodon, och det är väldigt trevliga fiskar. Mycket snällare och aktivare än mina vitkindade gobies. När jag tänder lampan på mornarna ligger alla fem i en hög, som strimmiga spaghetti... :)
De tillbringar mesta tiden med att noppa på mina alger (de är nog inte så effektiva algätare, men entusiastiska), och visar rätt stort intresse för små grottor med bara en ingång - antagligen leker de i såna (vild gissning från mig).
EDIT: efter lite sökande hittade jag detta...
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=26587&genusname=Stiphodon&speciesname=semoni
Stiphodon semoni har alltså rimligare utbredning, rätt utseende (till skillnad från
elegans), förväxlas ofta med
elegans, och rätt storlek. Jag tror det är en bra chans att detta är arten.