Info om Stiphodon

#1 - 8 maj 2006 10:09
Jag har 3 stycken Stiphodon Elegans i mitt 100lit kar.

Jättekoola små krabater beter sig Gobis på nått sätt.
Tillhör dom samma familj :confused:

Nånn som vet vart jag finner info om dessa gynnare som gör väldig nytta.
#2 - 8 maj 2006 14:04
Här finns lite att läsa. Och visst är det samma familj (Gobiidae).
#3 - 8 maj 2006 15:44
Tja, det är små gobies från snabbrinnande kustvatten i sydostasien. De kan tillochmed ta sig upp för vattenfall. De äter alger och småkryp. Hanarna har förlängda ryggfensstrålar och får lysande metallicfärger. De är sociala och hänger ihop i stim (till skillnad från de flesta gobies, som är territoriella).

Jag är nästan säker på att de fiskar som säljs som S. elegans i Sverige inte är S. elegans, eftersom den arten kommer från filippinerna/polynesien/samoa, och det känns osannolikt att den skulle dyka upp i handeln. Däremot är det en Stiphodon, det är bara just vilken art som är tveksamt - det finns ett par stycken där honorna har just den strimmiga färgteckning som de svenska fiskarna har.

Jag har fem stycken av de här Stiphodon, och det är väldigt trevliga fiskar. Mycket snällare och aktivare än mina vitkindade gobies. När jag tänder lampan på mornarna ligger alla fem i en hög, som strimmiga spaghetti... :)
De tillbringar mesta tiden med att noppa på mina alger (de är nog inte så effektiva algätare, men entusiastiska), och visar rätt stort intresse för små grottor med bara en ingång - antagligen leker de i såna (vild gissning från mig).

EDIT: efter lite sökande hittade jag detta...
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=26587&genusname=Stiphodon&speciesname=semoni

Stiphodon semoni har alltså rimligare utbredning, rätt utseende (till skillnad från elegans), förväxlas ofta med elegans, och rätt storlek. Jag tror det är en bra chans att detta är arten.
#4 - 8 maj 2006 20:15
Men trivs dom då i ett sällskapsakvarium med blandade innevånare? Detär ju inte så strömt och så...
#5 - 10 maj 2006 09:49
Puffar lite på frågan
#6 - 8 mars 2007 14:54
Väcker denna gamla tråd!

Har två Stiphodon elegans i mitt kar, och tänkte höra vad ni
ger era för mat? Räcker det med algtabletter?
Äter de på era växter? Mina verkar gilla Valseneria.....:)

Vad har ni för andra fiskar tillsammans med dem?
Har just nu ett 5 st Rosentetror, och funderar på att
skaffa en Kampfisk alt. Dvärggurami, funkar det tror ni?
Karet är på ca. 60 l.
#7 - 1 augusti 2009 09:06
väcker också denna gamla tråd!! jag har mina 4 st med massa regnbågsfiskar
#8 - 1 augusti 2009 09:18
Ja, de fungerar utmärkt i sällskapsakvarium, de är fullständigt fredliga. De bör däremot inte hållas med rovgiriga elller aggressiva fiskar, som större ciklider t.ex.

Annons