Info om Krobia och Amatitlania?

#1 - 27 januari 2016 19:57
Hej!
Såg några intressanta fiskar i "min" fiskaffär idag, Krobia xinguensis och Amatitlania siquia (kallades Cryptoheros ´Honduran red point´, men jag antar att det är samma?)
Någon som haft dessa arter och kan ge lite info och eventuellt kan rekommendera den ena eller andra av något skäl? Om jag köper någon så kommer de gå i ett 450L sällskapskar med bl a jordätare, sajicaciklider och diverse andra ciklider.

De gick i samma kar, här är en dålig bild på dem:
http://www.ladda-upp.se/bilder/yvhokgexcwrnjw/
#2 - 28 januari 2016 05:02
Har bara haft HRP, som jag trodde var samma art som siquia, men är osäker nu, har fattat det nu som att det inte är samma, men jag kan ju ha fattat fel. Jag tycker då att de är väldigt lika i alla fall. Hur som helst så är det en släkting till zebracikliden (A. nigrofasciatus), och är väl ungefär liknande i beteende och skötsel. Har du sajica så skulle jag nog inte skaffa HRP/siquia, då det nog föreligger en rätt stor korsningsrisk. Jag hade valt Krobia.
#3 - 28 januari 2016 07:36
[QUOTE=Shepard;n2349617]Har bara haft HRP, som jag trodde var samma art som siquia, men är osäker nu, har fattat det nu som att det inte är samma, men jag kan ju ha fattat fel. Jag tycker då att de är väldigt lika i alla fall. Hur som helst så är det en släkting till zebracikliden (A. nigrofasciatus), och är väl ungefär liknande i beteende och skötsel. Har du sajica så skulle jag nog inte skaffa HRP/siquia, då det nog föreligger en rätt stor korsningsrisk. Jag hade valt Krobia.[/QUOTE]
Bra info! Det där med korsningar är inget jag vill riskera.
#4 - 28 januari 2016 23:04
Krobia xinguensis är trevlig, blir inte så stor och leker snällt om den får tillräckligt med utrymme och inte allt för mycket annan fisk. Det där med "...diverse andra ciklider." gör mig lite bekymrad. Det kan fungera jättebra, men ju fler arter man blandar in desto svårare är det att förutse hur det kommer att fungera. Alla cichlider är territoriella och har man bägge könen av en art kan det snabbt bli ett lekterritorium (även om dom sen inte leker). Även om 450 l är ganska väl tilltaget så ryms där i bästa fall 2-3 territorier - i olyckliga fall knappt ett. Alternativet är att hålla dem som Malawi: så många fiskar (gärna en av varje art) så att ingen kan hävda något utrymme. Fungerar men är lite för tråkigt i min smak.

Av bilden är det lite svårt att säga vilken Krobia-art det är. Har den tydligt orange fläckar på huvud och kropp är det rätt. Övriga arter blir lite större och har lite mindre spektakulära färger.
#5 - 29 januari 2016 07:36
[QUOTE=Erik Åhlander;n2349719]Krobia xinguensis är trevlig, blir inte så stor och leker snällt om den får tillräckligt med utrymme och inte allt för mycket annan fisk. Det där med "...diverse andra ciklider." gör mig lite bekymrad. Det kan fungera jättebra, men ju fler arter man blandar in desto svårare är det att förutse hur det kommer att fungera. Alla cichlider är territoriella och har man bägge könen av en art kan det snabbt bli ett lekterritorium (även om dom sen inte leker). Även om 450 l är ganska väl tilltaget så ryms där i bästa fall 2-3 territorier - i olyckliga fall knappt ett. Alternativet är att hålla dem som Malawi: så många fiskar (gärna en av varje art) så att ingen kan hävda något utrymme. Fungerar men är lite för tråkigt i min smak.

Av bilden är det lite svårt att säga vilken Krobia-art det är. Har den tydligt orange fläckar på huvud och kropp är det rätt. Övriga arter blir lite större och har lite mindre spektakulära färger.
[/QUOTE]
Tack för infon!
Jag letar fortfarande efter rätt invånare i karet, det har hänt att jag lämnat tillbaka en del fisk som jag inte tyckt passat. Är lite orolig över mina 4 st Geophagus brasiliensis då en av dem nu har börjat muta in sitt revir och hen försvarar det över en stor del av karet. Tanken är att låta det bildas ett par och sen ge tillbaka de andra två.
#6 - 29 januari 2016 08:54
Har du G. brasiliensis behöver du inte tänka på fler cichlidarter. Ett vuxet par har inga problem att hävda ett revir som är mångdubbelt storleken på ditt akvarium. Studera gärna den stora krokodilbassängen på Skansens Akvarium. Det lär vara samma population som har bott där åtminstone 30 år. Mycket vacker fisk, men tillåts den para ut så tar den PLATS.

EDIT: Det finns släktingar till G. brasiliensis, som inte blir riktigt lika stora och busiga och som ofta säljs under samma namn. Bättre, men ändå i tuffaste laget som sällskap åt lilla Krobia på max 10 cm.
#7 - 29 januari 2016 09:04
[QUOTE=Erik Åhlander;n2349726]Har du G. brasiliensis behöver du inte tänka på fler cichlidarter. Ett vuxet par har inga problem att hävda ett revir som är mångdubbelt storleken på ditt akvarium. Studera gärna den stora krokodilbassängen på Skansens Akvarium. Det lär vara samma population som har bott där åtminstone 30 år. Mycket vacker fisk, men tillåts den para ut så tar den PLATS. [/QUOTE]
Okej, tack för varningen. För tillfället så är det artfränderna han jagar, men det kan ju ändras när de parat ihop sig, har ingen aning om könsfördelningen. Det kanske blir att lämna tillbaka alla fyra istället.
Är Chokladciklid eller Hantelciklid ett bättre val?

Annons