Info om klogroda...

#1 - 27 mars 2003 19:50
hej
jag har letat överallt o hittar nästan ingen info om klogroda.
det ända jag ittade var en gammal bok om grodor från 65 eller nåt där det står att man ska ha klogrodan i en skål med vatten i kylskåpet på vintern så den faller i dvala...stämmer verkligen det?
tacksam för svar

m.v.h

"goth flikkan"

Blong
Bilagor:
#2 - 27 mars 2003 22:00
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
hej
jag har letat överallt o hittar nästan ingen info om klogroda.
det ända jag ittade var en gammal bok om grodor från 65 eller nåt där det står att man ska ha klogrodan i en skål med vatten i kylskåpet på vintern så den faller i dvala...stämmer verkligen det?
tacksam för svar
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Bisarrt. Det är en groda från tropiska afrika och asien, varför skulle den övervintra?

Är det en afrikansk dvärgklogroda eller en äkta klogroda du har? Klogrodan blir runt 20-30cm, och äter gärna fisk; dvärgklogrodan blir 1/3 så stor och är mycket snällare, den äter knappast fisk, men fiskar kan ibland istället äta den... Ingen av dem skall övervintras!
Klogrodan var förr vanlig i handeln, men nuförtiden är dvärgklogrodan den vanligaste - affärerna tröttnade väl på alla ilskna kunder som upptäckt att den lilla söta klogrodan växte upp till ett fiskätande monster!

Här är ett care sheet för äkta klogroda:
http://fluffyfrog.com/FrogPondCareF.html

Här är ett för afrikansk dvärgklogroda:
http://allaboutfrogs.org/info/mypets/dwarfs.html

Där står också hur man kan se skillnad på dem (innan klogrodan växer till ett monster).
#3 - 28 mars 2003 14:14
tack...blev lite fundersam över kylskåpet:)
När vi skaffade klogrodan visste vi inte att det fanns vanlig och dvärg så jag hoppas verkligen att det är en dvärg.Vi var inte så insatta då.Men ska verkligen försöka kolla upp vad det är för en och om det är en vanlig klogroda har du nåt tips på vad jag ska göra då?

M.v.h
"Goth flikkan"

Blong
#4 - 28 mars 2003 19:06
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
om det är en vanlig klogroda har du nåt tips på vad jag ska göra då?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Om du inte känner dig lockad av att endast ha en stor groda i akvariet, så skulle jag nog rekommendera att du i så fall lämnar tillbaks den, eller hör dig för om nån vill ha den.

Annons