Info om Jäger 50w

#1 - 3 maj 2004 18:31
Tjenare,

Har precis köpt ett 75l kar och fick en 50w Jäger doppvärmare till det. Men skalan på värmaren är 1-9 och jag fick inte med infobladet till den så jag tänkte höra om nån känner till hur man räknar ut vilken temp som hör till vilken siffra... :P
#2 - 3 maj 2004 18:34
jag har min på knappt 5 och det blir då 25,5 grader ca. Så gissningsvis är skalan:
1 = 21 grader
2 = 22 grader osv.

fast vet inte om det är tänkt så. Det bästa är alltid att testa och se hur varmt det blir, eftersom även lysrör och annat värmer upp och det är bättre att anpassa värmarens inställning till verklig temperatur än lita på en skala som kan vara fel.
#3 - 3 maj 2004 18:38
Allrighty tackar för infon, jo har nyligen startat igång det och har ingen termometer än så jag tänkte bara höra om nån visste, blir till att pallra sig ner o köpa en termometer imorgon.

Tack igen
#4 - 3 maj 2004 19:09
Dom doppvärmare med en temperaturskala stämmer sällan. Dom kan också slå olika i olika stora akvarium. Därför så tycker jag att jägers 1-9 gradering är justare mot kunden. Så köp du en termometer så kommer du förmodligen att upptäcka att temperaturerna inte stämmer i dina andra kar heller.
MVH
Magnus
#5 - 14 maj 2004 15:39
Men på Jägers nyare värmare där det finns en temperaturskala kan man ju justera den så den stämmer. Visserligen har mina visat rätt, men möjligheten finns...

Annons