1) Bör man ha både skyddsfolie och dammfolie? Är dammfolie och gummiduk samma sak? Har man sand/torv underst, eller behövs inte det?
Skyddsfolien fungerar som ett skydd mot att rötter och sten punkterar själva dammduken, därför är det ett bra och billigt alternativ framför trasmattor och annat. Dammfolie och gummifolie skiljer sig väldigt mycket ifrån varandra, de är båda svarta och böjbara, men gummifolien ges det en lååång garanti (uv) på och den blir vanligtsvis inte spröd i soljus, gummiduken håller bättre vill jag påstå med. Kolla materialförteckningen på dem så förstår du.
Sand är ytterligare en åtgärd så att sten mm inte ska göra hål i dammduken, inget helt nödvändigt men man vill inte gräva upp dammen för ett litet hål (som man visserligen kan laga med lapp).
2) Hur mycket får kanterna på dammen luta? Jag kommer ha ett grundområde, men det blir en djuphåla också, är det OK om kanten på den sidan av dammen lutar 45 grader eller mer?
Det som jag ser som problematiskt är om marken omkring faller in när man tappar ur vatten, vilket mycket väl kan hända. Jag har aldrig råkat ut för det och jag har väggar med vinkel på nära 90 grader i vissa delar av dammen. Nu består typ marken omkring utav lera/sand/morän så det är ingen större fara för det håller ihop.
3) Vad rekommenderas för filtrering? Den biologiska belastningen på dammen kommer att bli mycket låg, jag satsar på grodor, salamandrar och kanske småfisk typ elritsa (som förstås inte får sugas in i pumpen).
Vill du bygga själv eller köpa? Vill du ha KOI så skulle jag absolut byggt ett gravitationsmatat filtersystem, om det bara blir en naturdamm kan man göra vad man tycker anser jag, men som sagt med hög belastning blir det nog lättast så.
4) Bör jag ha luftning i dammen för att kunna övervintra fisk, eller räcker en sån där isstoppare av frigolit för att undvika syrebrist?
Fixa en luftpump också, det är bra om det luftar igenom lite, men du kanske inte behöver ta den största/dyraste kompressorn du hittar.
5) Räcker 70 cm vattendjup för övervintring i norra uppland, mellan uppsala och norrtälje, eller bör jag försöka ha djupare än så i djuphålan?
Jag skulle nog satsa på djupet, det känner jag nu att jag gärna ville haft iaf 2m(för att det är lättare att se fiskarna då, orkar inte förklara men det har inte med siktdjupet att göra), men med 1m+ klarar man sig allt. Vet knappt hur väderförhållandena är hos er, någon annan?
6) Skulle ni lagt dammen vid ett naturligt stenparti, fast den då hamnar rätt mycket i norrläge och inte får sol på vår och höst, eller öppet ute på en gräsmatta? Jag är sugen på stenpartiet för det skulle gå rätt lätt att ordna ett "vattenfall" där, men norrläge...
Soltimmar är ju positivt till en viss gräns, sen blir det nästan bara alger utav det. Nu skall jag inte säga att alla alger är dåliga men det är inte så fint med en massa gröna trådklumpar. Är det skugga hela dagen, eller hela årstiderna??
Lycka till :)