Info om Afrikansk Dvärgklogroda

#1 - 20 juli 2005 12:51
Jag har börjat sammanställa lite fakta kring dvärgklogrodan eftersom jag tycker att det är väldigt dåligt med information om dessa, framförallt på svenska. Målet är att täcka in framförallt det som inte går att hitta på andra sidor, och så småningom ta upp så gott som allt nödvändigt och onödigt vetande kring grodorna. Än så länge finns det inte så mycket nerskrivet, men man måste börja någonstans.

http://www.groda.tk

eller

http://web.comhem.se/~u73609381/

...och ja, jag är tokigt kär i dessa grodor. ;P
[:-60]

kommentera och kritisera?
#2 - 20 juli 2005 13:32
Jag tyckte att det var bra! Lägg gärna till en massa bilder också, så blir det ännu bättre.
#3 - 20 juli 2005 13:43
Japp, bilder kommer det med. Den som har egna bilder får också jättegärna bidra med dessa. Det skulle dessutom vara jättekul om man fick lite bilder från kongo och undervattensbilder i floden, man jag vet inte var man skulle kunna hitta sådana. Vet något något om det får ni gärna tipsa.
#4 - 1 augusti 2005 08:54
Kul att någon skriver om grodorna. Hade funderat på det själv faktiskt. Köpte en bok om dvärgklogrodor, men det stod så mycket om andra grodor också, så man blandade ihop allt.

Jag har bara 2 grodor som bor med en kampfiskhane i ett 28 l akvarie. Mina grodor ligger mest under en rot och kommer bara fram när det är mat på gång. Någon gång ligger en på pumpen vid ytan eller på någon växt. Om man skulle ha en liten landdel, undrar om de använder den då? Tror också att jag har två honor, har aldrig hört något kväkande iaf.

Jag ska kolla om jag har några foton jag kan mejla dig sen.

Bra sida!
#5 - 2 augusti 2005 09:01
Roligt att höra att det uppskattas!

Om du vill se dina grodor mer rekommenderar jag verkligen att flytta över dom till ett större kar, kanske skaffa fler, och ha lugna stimfiskar istället för kampfisken. Dom är så himla roliga och sällskapliga när dom får rätt miljö. Kan ju vara så att du har någon hane också, men dom kväker ju bara när de gör sig redo för parning, vilket dom inte gör om dom tycker att miljön är olämplig.

Jag behöver skaffa fram en bra kamera så att jag kan fota grodorna och annat, men sen blir det nog fler bilder. Vore jätteglad om du skickade bilder!

Dom är ju så slappa så dom gillar att ligga soft vid ytan. Landdel uppskattar iallf mina men den får inte vara torr. Lägg nån klättervänlig sten eller så strax under ytan, då kommer dom nog ligga där.
#6 - 20 januari 2007 15:36
Sidan är uppdaterad med massor av nytt material. Kika gärna in!

Saknar ni någon information? Snälla hjälp mig att komma på vad för mer information som kan behövas!

#7 - 8 februari 2007 19:06
Va roligt ja har själv två st dvärgklogroder och innan ja planera att köpa dem så var det skit jobbigt att hitta fakta på nätet:D
#8 - 8 februari 2007 19:30
Och efter att jag läst en massa entusiastiska inlägg av Marcus där han hela tiden tjatar om hur gulliga och roliga hans grodor är så var jag tvungen att köpa mig ett par stycken också! :D Men det är som sagt inte så lätt att hitta bra fakta.
#9 - 8 februari 2007 20:06
Nitra hehe:D ja verkligen avgudar mina grodor ja brukar handmata dem för att dem ska få mat:D hehe!
Men nitra ärsen att det är roliga grodor?
#10 - 8 februari 2007 20:12
Sidan såg trevlig ut. Men tänk på allergirisken med att hålla på med röda mygglarver.
#11 - 8 februari 2007 20:45
[quote=Marcus.N;916815]Nitra hehe:D ja verkligen avgudar mina grodor ja brukar handmata dem för att dem ska få mat:D hehe!
Men nitra ärsen att det är roliga grodor?[/quote]

Ja de är jätteroliga, jag ångrar INTE att jag köpte dem! :D Till och med min son tycker att de är roliga och han tycker annars att jag är ganska töntig som kan sitta och glo i ett akvarium...:p
#12 - 9 februari 2007 18:34
Jag hade en i ungefär 6 år i ett 15 liter akvarium har riktigt goda minnen av den:)tex när han alltid ville sitta i handen å äta mygglarver.Men tyvär så lever han inte längre:(
#13 - 9 februari 2007 21:15
Tänk vilka prinsar...

[quote=lottiz;640879]Jag har börjat sammanställa lite fakta kring dvärgklogrodan eftersom jag tycker att det är väldigt dåligt med information om dessa, framförallt på svenska. Målet är att täcka in framförallt det som inte går att hitta på andra sidor, och så småningom ta upp så gott som allt nödvändigt och onödigt vetande kring grodorna. Än så länge finns det inte så mycket nerskrivet, men man måste börja någonstans.

eller

kommentera och kritisera?[/quote]

:) det skulle kunna bli om man hade förmågan??? Skämt åsido, de är mina absoluta favoriter i karet. Kan sitta alldeles för länge och stormglo på dem. Har du testat med att ge dem en LITEN bit räka? Ren underhållning då de får tag på den. Har också efterlyst grodlitteratur. Tror många skulle uppskatta att få läsa mer om dem. Kul ide!
#14 - 18 februari 2007 18:55
Grodkännare!

[quote=lottiz;640879]Jag har börjat sammanställa lite fakta kring dvärgklogrodan eftersom jag tycker att det är väldigt dåligt med information om dessa, framförallt på svenska. Målet är att täcka in framförallt det som inte går att hitta på andra sidor, och så småningom ta upp så gott som allt nödvändigt och onödigt vetande kring grodorna. Än så länge finns det inte så mycket nerskrivet, men man måste börja någonstans.

eller

kommentera och kritisera?[/quote]
:confused: Jag är ganska ny på grodor men håller på att studera dem. Vet du eller någon annan om de tar vuxna räkor /t ex körsbärs-/ eller små fiskyngel /? cm/?:confused:
#15 - 19 februari 2007 10:18
För att vara på den säkra sidan skulle jag säga att de tar byten upp till 0,5cm. En vuxen räka är det nog ingen fara alls med, kanske att en groda kan nafsa i ett ben som de gör med varandra, men de äter inte en hel levande räka. Däremot lever både räkorna och grodorna på botten av karet så de tar ju upp utrymme från varandra.

Jag föreslår att du testar med en räka innan du lägger i fler för att vara på den säkra sidan.
#16 - 19 februari 2007 10:59
Vill du ha lite bilder på mina dvärgklogroder isånnafall finns dem på min zoon:D heter marcus.n där med!
#17 - 19 februari 2007 11:04
En riktigt trevlig och informativ sida du skapat!
#18 - 19 mars 2007 20:41
Tack för det Daniel!

Nu har det kommit till en artbeskrivning för alla som inte vet vilken groda de har!
#19 - 27 mars 2007 11:23
[quote=lottiz;942887]Nu har det kommit till en artbeskrivning för alla som inte vet vilken groda de har![/quote]Lägger du upp sången sen, tänkte bara påminna dig ;)

Vore kul att höra och jämföra, för jag misstänker att min groda tar ton [:-15]
#20 - 29 mars 2007 18:59
[quote=TurboAnimal;946804]Lägger du upp sången sen, tänkte bara påminna dig ;)

Vore kul att höra och jämföra, för jag misstänker att min groda tar ton [:-15][/quote]

Ja, det ska jag göra så snart som möjligt. Haft så mycket på jobbet nu, och renovering hemma osv + att jag försöker få ljud i bättre kvalite. Men det kommer så snart jag har möjlighet och ork!

Så hemskt roligt om han sjunger! Du får ranta ut och ragga upp en eller två flickvänner åt honom då! :p
#21 - 29 mars 2007 21:45
[quote=lottiz;947963]Så hemskt roligt om han sjunger! Du får ranta ut och ragga upp en eller två flickvänner åt honom då! :p[/quote]Ska fixa grodkompisar åt han, tänkte köpa några snygga tjejer men fiskbutiken har ju slut hela tiden [B)]

( Appropå ljud hemma, kan jag rekommendera www.minhembio.com ;) )
#22 - 26 mars 2008 19:09
Jag har en hona och en hane jag har hört han kväck men det är inget fint ljud!haha
Jag har 2st jag fick borde jag skaffa mer?
Lottiz du har gjort en väldit bra sida om dom
och jag älskar mina grodor!
#23 - 29 mars 2008 11:46
Väldit bra sida Lottiz!!!
Den skulle bli änu bättre om du skaffa ett forum!:D
#24 - 30 mars 2008 10:21
[quote=Baf2;1117834]
Jag har 2st jag fick borde jag skaffa mer?
[/quote]

Det skulle de säkert uppskatta!

[quote=Baf2;1119140]
Den skulle bli änu bättre om du skaffa ett forum!
[/quote]

Det är ännu bättre att ställa alla frågor här. Dels finns det fler åsikter än mina som kan få komma fram, dels finns det en jättemängd med akvarieexperter här för alla frågor omkring.
#25 - 30 mars 2008 22:44
Måste fråga ang en viss sak som står.

Då det står om Vatten så har du skrivit:

Ta ur pumpen och stäng av doppvärmaren.

Varför ska man ta ut pumpen då man rengör akvariet och låta den vara avstängd? detta sabbar bakteriekulturen i filtermassan, alltså inget man ska rekomendera.

Man ska heller inte rengöra filtermaterialet samma dag som man byter vatten. Detta kan skada bakteriekulturen i hela karet rejält och göra vattnet känsligt för belastning i många dagar.

Menar inte att hacka på dig eller nått sånt så ta det inte på fel sätt.
#26 - 31 mars 2008 09:33
Jättebra att du påpekade det!

Anledningen till att jag kände att jag behövde skriva något om vattnets skötsel var att jag fick många mail som undrade. Dock har det aldrig varit min starka sida och jag skrev det som jag hade lärt mig då, nu vet jag också bättre. Jag håller på att uppdatera det just nu.
#27 - 31 mars 2008 13:06
Okej, kul att jag kunde hjälpa till :) för övrigt så är det en jättebra sida. Funderar på att införskaffa ett gäng jag med
#28 - 3 april 2008 02:15
jättebra sida coh att den finns på svenska :D

Tänkte hur hög vattentemp. behöver dom? tror inte jag såg det nånstans.

Sen gäller denna fakta desamma för dvärgklogrodan som för den stora afrikanska grodan?

hur många stora såna albinogrodor kan man ha i ett kar? jag har ett 240 L o har än så länge 1 sån stor groda. 2 guldfiskar, 2 slöjstjärtar..
det var en som sålde 2 st såna albinogrodor nu o jag blir ju lite sugen
:) kan man ha 3 st så stor i det karet tro??

mvh/jessi
#29 - 3 april 2008 15:30
Temperatur står på sidan. Men ha runt 26C till dvärgklogrodor så blir det nog bra.

Nej, det är inte samma för stor klogroda! Faktan gäller enbart dvärgklogroda.

Albinogrodor är alltid stor klogroda. Jag kan inte säkert svara på storleken på karet till stor klogroda. Slöjstjärtar och guldfiskar vill ha kallare vatten än grodor för att må bra.

Googla på Xenopus Laevis så får du fram massor av info om din stora groda.
#30 - 5 september 2008 07:12
Ska man inte ha även landdel till grodorna? De är väl amfibier - både land- och vattenlevande?
#31 - 5 september 2008 07:32
Dom här grodorna är väl ca 99% vattenlevande. Hade en större som gillade att krypa upp på en korkbarkbit ibland
#32 - 5 september 2008 08:08
OK. Men eftersom de tydligen är amfibier så måste det iaf finnas landdel!
#33 - 6 september 2008 09:26
Bra sida lottiz förra veckan fick jag tre grodor en hane och tre honor det blir kul när Yoshi får barn :D
#34 - 6 september 2008 12:49
Dvärgklogrodan tillhör mycket riktigt gruppen Amphibia, på svenska kallad groddjur. Denna gruppen utmärker sig genom bla hudandning, och de har ett slemskikt över huden som skyddar den mycket känsliga huden. Detta är en orsak till att grodorna så sällan behöver upp till ytan och andas (ca 5 min), de tar alltså upp syre från vattnet genom huden.

Så gott som alla groddjur är landlevande i fuktig miljö, men har en nära relation till vatten. Dvärgklogrodan är dock mycket speciell i grodgruppen genom det att individer kan hålla sig i vattnet under hela sitt liv. De härstammar från områdena kring kongofloden i Afrika där de kan stanna i vattnet utan att någonsin gå upp på land. Under de fuktiga regnperiodena kan dock grodorna gå upp i vegetationen kring floden, bland annat för att söka föda. Vegetationen är då mycket tät och marknära, det är mossa och låga växter som skyddar grodan genom att hålla fuktigheten hög. Luftfuktigheten under dessa perioder är ofta runt 80% och högre, dvs enormt hög jämfört med svenskt klimat.

Dvärgklogrodans skinn är därför också mycket känsligare än hos andra groddjur, en groda kan torka ihop till en millimetertjock, knastrig liten pappersliknande bit på så lite som en kvart i svensk inomhusluft. Det ställer höga krav på en landdel i ett akvarie. En landdel som överstiger 2dm2 bör vara mossklädd, ha bladväxter som skyddar från lysrörsbelysningens uttorkande ljus och värme, och akvariet måste ha hela täckglas som skapar hög luftfuktighet. Samtidigt är alltså grodan väl anpassad till ett liv helt i vatten.

Grodorna brukar gott uppskatta landdel i akvariet. Själv har jag näckrosor som grodorna kliver upp på, mossklädda grenar att kräla över och har förr haft korkbitar som grodan kan hålla tag i när den vill ligga vid ytan och andas en längre stund. Jag har dock för många år sedan gjort misstaget att ha ett stort grytunderlägg av kork som grodorna fick krypa upp på. Resultatet blev att en groda kröp upp och slappade, och bara efter några minuter hade skinnet torkat så att det klibbat fast i korken och grodan gick inte att rädda trots stora insatser. Att skapa en landdel för dessa grodor är alltså ganska komplicerat, trots att det i övrigt är en enkel nybörjargroda. När grodan är anpassad för ett helakvatiskt liv brukar jag helt sonika tala om att landdel inte är nödvändigt.

Vill du skapa en landdel till dina grodor ska du absolut göra det, det kommer säkert att uppskattas. Men tänk då på ovanstående så att du inte behöver uppleva sorgliga missöden.
#35 - 6 september 2008 16:17
[quote=MimmiH;1188006]OK. Men eftersom de tydligen är amfibier så måste det iaf finnas landdel![/quote]

Som Lottiz skriver så går det nog lika bra med lite stabilare flytväxter (Nej, andmat är inte stabil ;/)
har haft dvärgklogroda och har nu Pipa Carvalhoi som är bra mycket mer aktiv enligt mina erfarenheter och båda gillade att mest luta sig mot kanter och sånt, inte krypa upp dem...dvärgkloisarna jag hade gillade iofs mest att bara flyta omkring när de höll sig vid ytan...

Fin sida Lottiz, kollade på den förut när jag var på väg tillbaka till akvaristiken och funderade på grodor igen men sen snubblade jag ner i ett gammalt garage med en lite speciell men intressant herre som hade dessa väldigt intressanta pipagrodor :P
#36 - 22 december 2008 02:44
En av det bättre sidorna jag någonsin sett Lottiz.

Det fanns precis allt men behövde veta i ett lättsmält format!
#37 - 22 december 2008 09:26
Roligt att höra, tack för komplimangen!

... själv undrar jag om inte sidan är lite rörig ibland, eftersom jag ofta får frågor om sådant som står där. Ska ge den en genomgång någon dag, kanske uppdatera bilder och lite sånt.
#38 - 22 december 2008 10:29
Grodbilder

Hel Lottiz!

Behöver du bilder till din fina sida så kan du hämta på http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?ppuser=41610&cat=500
#39 - 15 januari 2009 16:10
En skum sak är deras andning. Jag har haft två i ett 180l kar nu i ett par dagar, men jag har aldrig sett dom andas. I bland har jag kollat länge, närmare en timme. ingen andas.

Hur lång tid har ni andra som har dvärgklogrodor sett dom gå utan luft?

Eller missar jag bara simturen till ytan?
#40 - 19 januari 2009 21:04
[QUOTE=Bowman;1242586]En skum sak är deras andning. Jag har haft två i ett 180l kar nu i ett par dagar, men jag har aldrig sett dom andas. I bland har jag kollat länge, närmare en timme. ingen andas.

Hur lång tid har ni andra som har dvärgklogrodor sett dom gå utan luft?

Eller missar jag bara simturen till ytan?[/QUOTE]
Jag svarar på mitt eget inlägg. :)

jag har nu sett dom andas. Dom är snabba som satan när dom simmar upp till ytan, och det ser himla roligt ut.
Är dom inte så aktiva, tex. på förmiddagen, så andas dom knappt nånting, på eftermiddag och kväll så andas dom en del, speciellt om dom käkar osv.

En ny fråga:

Någon som vet om dom snor rom av tex. dvärgciklider? Eller håller dom sig undan den elaka honom vid romvården?

Nu passar ju kanske inte klogrodor in så bra i ett sånt typ av kar, men dom är ju så himla roliga att studera, så dom får bo där ett tag!
#41 - 20 januari 2009 10:36
Jag kan inte svara på hur länge de kan hålla andan, men länge är det i alla fall. Försökt vid flertalet tillfällen att studera grodorna för att få svar på frågan, men det fungerar inte genom att stirra på ett kar fullt med grodor av samma utseende... En groda i ett litet kar och en filmkamera är ett framtidsprojekt. Jag vill också veta.

Om de kommer åt rommen så kan de säkert smaka också. Mina grodor är dock sådana att de inte ens rör sin egen rom - men i samma sekund det viftar små svansar efter ynglen så försvinner de. De verkar vara relativt synorienterade.
#42 - 18 januari 2010 19:00
Hej jag köpte 5st afrikanska dvärgklogrodor i söndags hur många tycker ni att man ska ha???
#43 - 19 januari 2010 22:01
^
Hur stort är ditt kar? Har själv fyra stycken i mitt 112 liters akvarium. De verkar stormtrivas så antalet känns rätt.
#44 - 23 januari 2010 16:48
Har haft några dvärgklogrodor som fick yngel. De var fina, men de åt upp platyyngel. Jag har skrivit lite om de själv
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2574832
#45 - 6 mars 2010 23:10
[QUOTE=Sjögurka;1371193]Har haft några dvärgklogrodor som fick yngel. De var fina, men de åt upp platyyngel. Jag har skrivit lite om de själv
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2574832[/QUOTE]

En jättetrevlig artikel!

Jag tycker du ska skriva med att stor klogroda inte har simhud mellan tårna på frambenen, just för att det är ett av de enklaste sätten att särskilja grodorna. Just ang. första och sista stycket, och det är ju så otroligt vanligt att zooaffärerna gör fel.
#46 - 3 augusti 2010 19:59
Jag har börjat starkt överväga att skaffa mig några grodor. De är så himla söta!

Men nu funderar jag över vilket slags akvarium som egentligen passar till dem. Läste allt på lottiz sida - som hade massa bra info - men jag blir lite osäker när jag är och kikar på kar. Många har ju ett "lock" med belysning i. Fungerar ett sånt kar, eller blir det för dålig luftcirkulation för grodorna som ska upp och andas då?
#47 - 9 augusti 2010 06:51
Det går bra med ett sådant lock. OM du har många djur i karet så lämna foderluckan öppen, annars räcker det med en ordentlig luftspalt. De är inte lufttäta de där locken.
#48 - 13 augusti 2010 21:11
Det slutade med att jag fick ta över ett oanvänt akvarium från ett par vänner, så nu ska jag bara ha tag i någon slags passande möbel att ställa det på, innan jag börjar inreda!
#49 - 22 september 2010 19:24
Nu har slutligen fyra stycken grodor fått flytta in här hemma! Karet är på dryga 90 liter och finns beskrivet i den här tråden.

Just nu gömmer de sig mest, men jag hoppas de ska våga bli lite mer framåt om nån dag när de bott in sig lite.
#50 - 5 augusti 2011 20:03
Hej!

Tack för en väldigt bra sida, utan den så hade jag alldrig skaffat tre utan trott att de funkade som solodjur...vilket jag nu märkt är helt fel.

Jag har tre grodor i mitt 60l akvarium med en mal som sällskap och städhjälp. Redan tredjedagen med dem så hör jag ett knarrande ljud från dem, är det deras sång? Sedan så undrar jag om grodorna går bra med eldbukssalamandrar?
#51 - 22 oktober 2011 18:54
Senaste nytt.

Har nu fem grodor, en äppelsnigel, en mal samt en eldål i karlet på 54l. Hade ett tag guppys men avråder från det då mina grodor blev väldigt skygga när de kom och det höll i sig så gav bort fiskarna. Grodorna leker som tokar, just som jag skriver försjöker kramar hannen honnan så det står härliga till. Har ett yngelkarl hängande i det stora med ca 15 yngel i så med lite tur blir det mer grodor till min nya fina 400liters tank som kommer om någon månad.

För att svara på min egen fråga. Sallamander och grodor funkar inte i hop pågrund av att sallamanderna behöver kallare vatten.
#52 - 4 januari 2012 01:39
Synd att det är virus på dessa sidor.
#53 - 4 januari 2012 20:08
Fast tycks bara vara vissa program som varnar för det. Skulle kunna vara en cocky.
#54 - 23 februari 2014 21:11
Jag köpte 3st dvärgklogrodor till mitt 54L kar för ca tre månader sedan. För en vecka sedan dog en av dem, och idag såg jag en till död. Matar varannan till var tredje dag med röda mygglarver (frysta).
De har varit pigga och ätit, men undrar varför två dött såpass plötsligt? :(
#55 - 2 oktober 2023 17:25
[QUOTE=lottiz;n43012]Jag har börjat sammanställa lite fakta kring dvärgklogrodan eftersom jag tycker att det är väldigt dåligt med information om dessa, framförallt på svenska. Målet är att täcka in framförallt det som inte går att hitta på andra sidor, och så småningom ta upp så gott som allt nödvändigt och onödigt vetande kring grodorna. Än så länge finns det inte så mycket nerskrivet, men man måste börja någonstans.

eller

kommentera och kritisera?[/QUOTE]

Jag funderar på att skaffa grodor men kunde inte få upp sidorna :( stod bara att något gick fel. Om du har någon lösning på detta är jag tacksam men tror ni att ett 54 liters akvarium funkar?
#56 - 2 oktober 2023 18:09
[QUOTE=MaddeFiskar;n2440471]

Jag funderar på att skaffa grodor men kunde inte få upp sidorna :( stod bara att något gick fel. Om du har någon lösning på detta är jag tacksam men tror ni att ett 54 liters akvarium funkar?
[/QUOTE]

Länkarna är 18 år gamla, 54l funkar bra.

Annons