Dvärgklogrodan tillhör mycket riktigt gruppen Amphibia, på svenska kallad groddjur. Denna gruppen utmärker sig genom bla hudandning, och de har ett slemskikt över huden som skyddar den mycket känsliga huden. Detta är en orsak till att grodorna så sällan behöver upp till ytan och andas (ca 5 min), de tar alltså upp syre från vattnet genom huden.
Så gott som alla groddjur är landlevande i fuktig miljö, men har en nära relation till vatten. Dvärgklogrodan är dock mycket speciell i grodgruppen genom det att individer kan hålla sig i vattnet under hela sitt liv. De härstammar från områdena kring kongofloden i Afrika där de kan stanna i vattnet utan att någonsin gå upp på land. Under de fuktiga regnperiodena kan dock grodorna gå upp i vegetationen kring floden, bland annat för att söka föda. Vegetationen är då mycket tät och marknära, det är mossa och låga växter som skyddar grodan genom att hålla fuktigheten hög. Luftfuktigheten under dessa perioder är ofta runt 80% och högre, dvs enormt hög jämfört med svenskt klimat.
Dvärgklogrodans skinn är därför också mycket känsligare än hos andra groddjur, en groda kan torka ihop till en millimetertjock, knastrig liten pappersliknande bit på så lite som en kvart i svensk inomhusluft. Det ställer höga krav på en landdel i ett akvarie. En landdel som överstiger 2dm2 bör vara mossklädd, ha bladväxter som skyddar från lysrörsbelysningens uttorkande ljus och värme, och akvariet måste ha hela täckglas som skapar hög luftfuktighet. Samtidigt är alltså grodan väl anpassad till ett liv helt i vatten.
Grodorna brukar gott uppskatta landdel i akvariet. Själv har jag näckrosor som grodorna kliver upp på, mossklädda grenar att kräla över och har förr haft korkbitar som grodan kan hålla tag i när den vill ligga vid ytan och andas en längre stund. Jag har dock för många år sedan gjort misstaget att ha ett stort grytunderlägg av kork som grodorna fick krypa upp på. Resultatet blev att en groda kröp upp och slappade, och bara efter några minuter hade skinnet torkat så att det klibbat fast i korken och grodan gick inte att rädda trots stora insatser. Att skapa en landdel för dessa grodor är alltså ganska komplicerat, trots att det i övrigt är en enkel nybörjargroda. När grodan är anpassad för ett helakvatiskt liv brukar jag helt sonika tala om att landdel inte är nödvändigt.
Vill du skapa en landdel till dina grodor ska du absolut göra det, det kommer säkert att uppskattas. Men tänk då på ovanstående så att du inte behöver uppleva sorgliga missöden.