Infinity 200. 1200l

#1 - 9 maj 2013 15:31
Hej! köpte precis infinity och får den på måndag, skulle behöva lite tips på hur jag ska bära in den i lägenheten, jag bor i andra våningen 3 trappor upp har ingen hiss. Glaset väger 360kg, sen skulle behöva tips om ifall mitt golv klarar det eller ni som har erfarenhet vad tycker ni, jag har laminatgolv och under betong bor i hyresrätt har fått höra att det klarar det men vill vara säker, fick höra av en vän att man kan få spricka i betongen och då kostar det rejält !
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 maj 2013 15:45
Om golvet håller får du nog kolla med hyresvärden men nog skall ett betonggolv klara av bra mycket mer. T.ex. en fullpackad bokhylla har ju en betydligt högre vikt per kvadratdecimeter. Problemet brukar vara om man har ett reglat golv men om laminaten ligger "direkt" på betongen så är väl så inte fallet.

Hur man bär - ja det beror ju lite på hur det ser ut i trappan, men ett gäng med rejält starka personer (minst 5 - 4 som bär och en avbytare) samt bra sugkoppar. Det är förstås ännu bättre om det är ytterligare 2 som bär men då krävs det att trappan är rätt bred så att alla kommer plats.

Sedan klä in akvariet med frigolit så att man kan ställa ner det och pusta ut flera gånger på vägen upp.
#3 - 9 maj 2013 19:18
sen vill jag ha hjälp o räkna vikten på akvariumet, enligt hemsidan så väger den 360 men vill dubbelkolla det, hur räknar man ut det?
[B][B]Mått:[/B][/B] 1200 x 75 x 80 cm
Volym: ca 1200 liter
Färg: Svart
Material: Glas
Glasets tjocklek: 19 mm
Vikt: 360 kg
#4 - 9 maj 2013 19:30
Låter väl som en rimlig viktangivelse.
glas väger typ 3000kg per kubikmeter och din burk har runt 5,9 kvadrat plus eventuella förstärkningar.

Tänk på att det är sjukt tungt, bar upp mitt 1440 för 2 våningar och man var rejält trött efter kan jag säga. Vi körde 2 man med bärselar och 2 med sugkoppar sen hade vi en smal kille som supportade med mattor å mjuka underlägg å fixade allmänt.
Det är ju ganska otympligt också...
#5 - 9 maj 2013 20:02
vi kommer vara runt 6-7 pers men vi har inga bersedlar och sugkoppar allt kommer gå bäras genom händer.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 maj 2013 20:18
nikos33 skrev:
sen vill jag ha hjälp o räkna vikten på akvariumet, enligt hemsidan så väger den 360 men vill dubbelkolla det, hur räknar man ut det?

[B]Mått:[/B] 1200 x 75 x 80 cm

Volym: ca 1200 liter

Färg: Svart

Material: Glas

Glasets tjocklek: 19 mm

Vikt: 360 kg

Längst ner på denna sida finns en formel för hur man räknar ut vikten på ett akvarium
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 maj 2013 20:20
nikos33 skrev:
vi kommer vara runt 6-7 pers men vi har inga bersedlar och sugkoppar allt kommer gå bäras genom händer.

Jag skulle definitivt fixa fram sugkoppar. Kanske går det att bära om ni har handskar på händerna som inte glider mot glaset (med räfflad gummibeläggning) men sugproppar är bättre

Annons