infesorier

#1 - 31 mars 2004 19:59
hjälp jag har enligt min lokala zoo affär fått något som han
kallar infesorier i mitt kar
men jag lyckas inte bli av med det. några förslag någon ?
#2 - 31 mars 2004 20:12
Mörklägg i minst tre dar...men inann dess gör du en 50% vattenbyte å så får du ha tålamod, firrarna klarar sej ganska bra å det gör även växterna. Inget mat under tiden.
Rekomendation: Tjock täcke eller filt så att det blir mörkt inne i karet.
#3 - 31 mars 2004 20:15
En metod som rekomenderas är total mörkläggning av akvariet i 3 dygn, tror jag , och ingen matning elle´r vattenbyten under denna tid.

Min granne och jag har råkat ut för dessa i våra akvarier, men de har försvunnit av sig själva i samband med att vi har fått ordning på mindre obalanser i akvarierna.
Det kanske kan vara värt ett vattenprov och se om allt är som det ska.
#4 - 31 mars 2004 20:16
jag har provat med den metoden hjälpte inte alls
några andra tips
#5 - 31 mars 2004 20:19
Ursprungligen skickat av hazz

jag har provat med den metoden hjälpte inte alls

några andra tips

Har du verkligen det??!!! Dä ä dä ända som funkar, om du inte vill starta om på nytt...Det finns inget som slår det om man gör det efter noterna!!!
#6 - 31 mars 2004 20:22
Eller så kan du söka på forumet "infusorier" å inget annat så kommer du att hitta en hel del att läsa om...där vi ofta kostaterar att mörkläggningen är det bästa alternativet.
#7 - 31 mars 2004 20:26
Ursprungligen skickat av hazz

Vad är "infesorier". har du nå´n bild på detta?
Nyfiken på vad det är.
#8 - 31 mars 2004 20:41
UVC-filter...
#9 - 31 mars 2004 20:43
Ursprungligen skickat av Diamen

[quote]Ursprungligen skickat av hazz

Vad är "infesorier". har du nå´n bild på detta?
Nyfiken på vad det är.

[/quote]Här kan du läsa om vad infusorier är.
http://www.larz.esenet.dk/akvarie/foder.htm
#10 - 1 april 2004 08:42
Köp ett UVC-filter från tyskland för 900:- sedan är du fri från bekymmer som rör infusioner och svävalger, det gjorde jag och det känns som de bäst investerade pengarna jag har gjort inom denna hobby.
#11 - 1 april 2004 09:20
Man behöver inte ens ta det via Tyskland för det priset. Jag gav 950:- för min 9W Aquainteriör från ett lokalt växtcenter, som har tillbehör till utomhusdammar.
#12 - 1 april 2004 16:56
Vad har man dessa till?
#13 - 2 april 2004 18:50
Jag fick tips från min lokala akvarieaffär att ändra pumpens utblås så att den riktas mer mot vattenytan eller helst ovan vattenytan så att mer syre kommer ner i vattnet. Ska heller inte mata på 3-4 dagar. Man bör inte rengöra filtret eftersom bakterierna där behövs för att motverka infusorierna. Håller på att testa nu...
#14 - 9 april 2004 18:49
Ursprungligen skickat av aquann

Jag fick tips från min lokala akvarieaffär att ändra pumpens utblås så att den riktas mer mot vattenytan eller helst ovan vattenytan så att mer syre kommer ner i vattnet. Ska heller inte mata på 3-4 dagar. Man bör inte rengöra filtret eftersom bakterierna där behövs för att motverka infusorierna. Håller på att testa nu...

Min erfarenhet är att det gör saken värre ju mer syre du tillför. Det lär du nog märka själv. Det enda som hjälper förutom omstart är mörkläggning.
#15 - 9 april 2004 18:51
Tillägg: Eller UVC-filter för den som har råd å betala mellan 700 - 1300 för ett sådant.
#16 - 10 april 2004 07:22
Hej hazz !

Enklast slår du ut infusorier med hjälp av någon vitaprickmedicin !
"Ett gammalt fungerande trick" som jag trodde att någon här skulle känna till...
Glad Påsk !
#17 - 10 april 2004 08:33
Ursprungligen skickat av Haleli

Hej hazz !

Enklast slår du ut infusorier med hjälp av någon vitaprickmedicin !

"Ett gammalt fungerande trick" som jag trodde att någon här skulle känna till...

Glad Påsk !

Medecinering tar kål på bacteriefloran därför är det sällan det rekomenderas även att, som du säger kan funka.
#18 - 10 april 2004 09:07

Medecinering tar kål på bacteriefloran därför är det sällan det rekomenderas även att, som du säger kan funka.

Du får inte vara så generell. Kör du med t ex ett penicillin som slår på mot gramnegativa bakterier påverkas t ex inte bakteriefloran i filtret alls.

Vitaprickmedicin vet jag dock inte specifikt hur det påverkar bakterier, men man måste skilja på bakterie och bakterie.
#19 - 10 april 2004 10:02
Till hazz;
Jag har behandlat yngelakvarier med Protozin vid flera tillfällen utan att få problem med nitrit. Påverkan på filterbakterier torde vara försumbar vid korrekt dosering, i alla fall när det gäller helt inkörda filter.

Till defdac; Hur var det nu igen med våra filterbakterier och en ev. medicinering med som du skrev tex ett penicillin som slår mot gramnegativa bakterier ? Nitrobacter och Nitrosomonas är Gramnegativa !
Glad Påsk !
#20 - 10 april 2004 10:29

Till defdac; Hur var det nu igen med våra filterbakterier och en ev. medicinering med som du skrev tex ett penicillin som slår mot gramnegativa bakterier ? Nitrobacter och Nitrosomonas är Gramnegativa !

Då var det tvärtom 8) Jag syftade på Erythromycin som slår mot Cyanobakterier - så dom är alltså grampositiva?
#21 - 10 april 2004 16:14
Hej defdac !

Jag har kollat lite fakta om Erythromycin; den är bredspektra och slår mot grampos.och en del gramneg.bakterier. Om cyanobakterier är grampos. eller gramnegativa vet jag inte. Kanske behövs inte gramfärgningen, då den är lätt att identifiera i mikroskåp.
MVH
#22 - 10 april 2004 18:20

Jag har kollat lite fakta om Erythromycin; den är bredspektra och slår mot grampos.och en del gramneg.bakterier. Om cyanobakterier är grampos. eller gramnegativa vet jag inte. Kanske behövs inte gramfärgningen, då den är lätt att identifiera i mikroskåp.

Det var som sjutton. Det jag främst gått efter är det som står på thekrib.com:
http://www.thekrib.com/Plants/Algae/cyanobacteria.html

"ERYTHROMYCIN IS AN ANTIBIOTIC.
Erythromycin is more efficient towards G(+) bacteria than G(-). It is one of the safest antibiotics, meaning that it does not affect plants, fish or animals."

Men senare i stycket börjar det helt klart kännas lite skakigt då han försöker bortförklara Ammoniumspikar..

Annons