Infärgad fisk

#1 - 17 december 2005 09:31
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=790

Länken kan redan ha postats men jag hittade ingen.

Man blir ju så upprörd över att folk kan behandla djur hur som helst!! :( Egentligen är jag inte förvånad för det finns massor av människor som gör vad som helst för att tjäna pengar. Däremot kan jag inte förstå hur någon kan vilja betala pengar för en sån här fisk. :confused: Dom är ju så groteska att jag inte skulle ta emot dom om jag så fick betalt.

Läser man texten står det även att det förekommer att man färgar in företagsnamn/logos på fiskar. :eek:

Hur kan detta vara lagligt?
#2 - 17 december 2005 09:48
[QUOTE=mam]http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=790

Länken kan redan ha postats men jag hittade ingen.

Man blir ju så upprörd över att folk kan behandla djur hur som helst!! :( Egentligen är jag inte förvånad för det finns massor av människor som gör vad som helst för att tjäna pengar. Däremot kan jag inte förstå hur någon kan vilja betala pengar för en sån här fisk. :confused: Dom är ju så groteska att jag inte skulle ta emot dom om jag så fick betalt.

Läser man texten står det även att det förekommer att man färgar in företagsnamn/logos på fiskar. :eek:

Hur kan detta vara lagligt?[/QUOTE]

Groteskt att det verkar finnas en markanad för färgade fiskar när det inte ser ut att sluta.

fy satan
#3 - 17 december 2005 11:25
ja förstår inte hur folk tänker när dom köper sånna fiskar eller hur dom som "tillverkar" dessa fiskar inte förstår att de e levande djur dom håller på med,

man borde göra samma sak med dom som med fiskarna , (kul syn) nej allvarligt så e de faktiskt helt sjukt
#4 - 17 december 2005 11:36
[QUOTE=andreassofus]ja förstår inte hur folk tänker när dom köper sånna fiskar eller hur dom som "tillverkar" dessa fiskar inte förstår att de e levande djur dom håller på med,[/QUOTE]

De som "tillverkar" fiskarna har dollartecknet i ögonen.
De som köper dom tänker: "Oh, vad den färgen skulle göra sig bra mot vår nya soffa!" [:-95]
#5 - 17 december 2005 12:01
jo så e de nog tyvärr.folk som köper sånna e ju minst lika pantade som "tillverkarna"
#6 - 17 december 2005 12:09
är högst tveksamt om det lagligt sett får säljas i sverige, oavsett vad är det oetiskt.
#7 - 17 december 2005 13:12
Finns det marknad för manipulerade djur så varför inte.
Se bara hur de gör med matfiskar i odlingarna, då gnäller vi inte bara det är billig mat.
#8 - 17 december 2005 13:39
sjukt
#9 - 17 december 2005 19:21
Läser Practical fishkeeping och tycker det är en bra tidning (dock inte priset!). Det dom skriver på sin hemsida är till 99,9% sant. Att folk köper såna fiskar utan att tänka sig för!
Om man skulle ta och bojkotta alla affärer som säljer färgade fiskar som t.ex "polka dot gourami" och färgade glasabborrar då skulle affärerna att förlora en massa intäkter och vara tvugna att sluta köpa färgad fisk!
#10 - 17 december 2005 19:38
Sjukt ja, det var inte ens snyggt. Det man gör med hundar. Är också sjukt. Kapar svansen.
#11 - 17 december 2005 19:53
[QUOTE=Hugin] Om man skulle ta och bojkotta alla affärer som säljer färgade fiskar som t.ex "polka dot gourami" och färgade glasabborrar då skulle affärerna att förlora en massa intäkter och vara tvugna att sluta köpa färgad fisk![/QUOTE]

Och varför gör vi inte det??? Jag skulle inte handla i en affär där jag ser såna fiskar! Jag skulle må illa![:-124]
#12 - 17 december 2005 20:22
[QUOTE=Frågvis]Det man gör med hundar. Är också sjukt. Kapar svansen.[/QUOTE]

världen är inte så svart å vitt, finns mycket gråzoner också.

finns hundar där det är bättre att kapa svansen än att låta den va men som det ser ut idag görs det först när hunden kommer in till veterinären med svansen sönderslagen om den nu sitter kvar och inte sitter i ett träd nånstans ute i skogen.
om det inte framkommit så tänker jag på hundar med långa svansar inte typ schäfer.
#13 - 17 december 2005 20:24
[QUOTE=Raven][QUOTE=Frågvis]Det man gör med hundar. Är också sjukt. Kapar svansen.[/QUOTE]

världen är inte så svart å vitt, finns mycket gråzoner också.

finns hundar där det är bättre att kapa svansen än att låta den va men som det ser ut idag görs det först när hunden kommer in till veterinären med svansen sönderslagen om den nu sitter kvar och inte sitter i ett träd nånstans ute i skogen.
om det inte framkommit så tänker jag på hundar med långa svansar inte typ schäfer.[/QUOTE]

Typ Brighton. Den brukar få svansen kuperad så att den inte skall slå sönder den när den e ute och jaktar t.ex.
#14 - 17 december 2005 20:26
[QUOTE=Bucket]Typ Brighton. Den brukar få svansen kuperad så att den inte skall slå sönder den när den e ute och jaktar t.ex.[/QUOTE]

kommer inte ihåg vilken ras det va ja såg på bild för många år sen men brunvit men svansen va röd och det va jakthund
#15 - 17 december 2005 21:30
Ja men det finns ju de som kuperar svansen av utseendemässiga skäl. Det kan ju inte vara försvarsbart.

http://www.djurskydd.org/a0101hund.html

Tack och lov så är det förbjudet i Sverige.

Annons