Indonesien i juni

#1 - 23 mars 2010 10:46
Hej
Ska åka till Indonesien den 23 maj, inom ramen för en kurs i global hälsa. Vi ska vara stationerade i Yogyakarta på ön Java.

Efter att kursen är avslutad har jag 6-7 dagar fria där nere.

Vad måste man se där? Är det lönt att försöka ta sig till någon annan ö på den korta tiden?

Jag är främst ute efter naturupplevelser. Jag vill gärna se lite kul fisk i sin naturliga miljö och kommer att ha med mig håv och ett litet fotoakvarium.

Någon som har varit där och kan rekommendera något?

/Daniel
#2 - 23 mars 2010 10:55
Har inte varit där men fasen vad häftigt!!!!
Världens mest tätbefolkade ö om jag inte har fel för mig..?
Där ska väl vara nåt buddisttempel och en del vulkaner att glo på om inte annat.
#3 - 23 mars 2010 21:53
På petfrd.com och seriouslyfish.com brukar det ibland vara folk som postar som är ute och fångar fisk och visar bilder på både fisk och fångstmiljöer för nya spännande arter. Man får intrycket av att det är entusiaster, fiskleverantörer, researrangörer i ett och samma företag eller grupper.

Skulle jag resa till något sådant ställe skulle jag kolla runt och skicka lite PM i de forumen först...kanske går det att hänga med, eller i allafall få tips om ställen att besöka.
#4 - 24 mars 2010 06:34
Hmm...har dom inte en stamm kannibaler och huvudkrympare på indonesien ? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 mars 2010 09:17
Fråga Micke på Imazo för han har säkert en hel del tips. Han kommer säkert till Ciklidstämman
Bilagor:
#6 - 24 mars 2010 18:00
Tack för all input! Ska kolla upp det som nämnts. Har sökt en del men inte hittat särskilt mycket om fisk/naturupplevelser just på ön Java. Det mesta sådant verkar handla om de andra mer glesbefolkade öar i Indonesien. Inte konstigt kanske eftersom Java är en av världens mest tätbefolkade områden, vilket säkert satt sina spår i naturen. Å andra sidan verkar de gå att flyga till andra öar i området på en timme eller så.
Bilagor:

Annons