Inbyggt Filter?

#1 - 31 mars 2004 11:55
Tjena!.

Jag har suttit och tittat på olika filter-lösningar och sett att samtliga har insuget under utblåset. Är detta enbart för att man vill få vattenytan i rörelse, lr har det någon annan betydelse?

Funderar på att bygga in ett filter bakom bakrunden men vill då ha utblåset vid botten och insuget vid ytan, kan inte tänka mig att det inte skulle funka lika bra. Men det är väl lika bra o fråga er som vet bättre.

Undrar också om man kan borra i "bakrundsplast", dvs om det gör nått om det kommer ner lite "pulver" i vattnet?
Antar att det är ungefär samma sorts material de gör alla dessa bakrunder av.

#2 - 31 mars 2004 12:10
Utblås har man väl vid ytan för bättre ytcirkulation och därmed mcyket bättre syresättning av vattnet, blir nog inte alls lika bra vid botten. Att insuget sitter vid botten är väl för att skräp faller till botten och därmed blir det effektivare att ha den där nere.
#3 - 31 mars 2004 12:21
Syresättningen är ju det viktigaste, men sen att göra vattenbyten och nivån sjunker under insuget... blir jobbigt att få in luft i filtret(åtminstonde om det är ett ytterfilter) varende gång man ska byta vatten...
#4 - 31 mars 2004 12:21
Kk.

Det jag vill uppnå är nämligen bättre botten/mittenskickts-cirkulation. Har redan ett innefilter, samt yttefilter till ytan.

Gugges: Jag stänger alltid av mina filter vid vattenbyte.

#5 - 31 mars 2004 12:25
Har har för malarnas skull satt en cirkulationspump längre ner i karet som cirkulerar mitten/botten, men jag har den ordinarie pumpen till syresättning och filtrering.. alltså har jag cirkulationspumpen enbart för strömmen i karet.. finns små rackare som man kan sätta i kanen för det
#6 - 3 april 2004 07:26
Ursprungligen skickat av Punko

Gugges: Jag stänger alltid av mina filter vid vattenbyte.

Det kan väl inte vara bra att stänga av ytterfiltret? Då drabbas ju mikroorganismerna i det av syrebrist, har läst att det t.o.m. kan bildas gifter i ytterfilter om de är avstängda i mer än ett par minuter. Varför skall man förresten stänga av dem vi vattenbyte?

Annons