Inbyggt...bra?

#1 - 29 mars 2007 04:12
Har tänkt att köpa ett juwel vision 180 liters akvarium inom kort... Det som jag har tittat på är filtret och doppvärmaren är "inbyggda". vad innebär det? är det någon slags vägg som dem är monterade bakom eller följer dem bara med...? Hur svårt är det att byta ut om de går sönder eller om man vill byta?

:confused: :confused: :confused:

Någon som har ett sånt här kar, eller som gärna vill berätta lite...?
#2 - 29 mars 2007 04:28
Det är ett fyrkantigt filter som sitter limmat med silikon i ena hörnan. Doppvärmaren är monterad i filtret Man kan ta bort filtret genom att "såga" med fiskelina, eller genom att skära försiktigt med en tunn smal kniv. Tar lite tid,men är inte speciellt svårt.
#3 - 29 mars 2007 10:05
Tack för svar...

Hur bra är detta filter? Nån som vet filtervolymen? Kan man kolla upp det nånstans på nätet?
#4 - 29 mars 2007 10:13
Vet inte exakt hur stor filtervolymen är, men har själv haft juwel och har det nu också och jag tycker den är rätt rejäl för att vara ett innerfilter.
Ska du ha grymt mycket fisk, eller malawi som vill ha mer fart på vattnet så köp ett ytterfilter eller innerfilter till att komplettera juwelfiltret med.

Sköter man akvariet ordentligt så är det inte nått problem att köra med standardfiltret.
Tycker man dock att det är riktigt fult med något som sitter i akvariet så kan man ju lätt ta bort det som ovanstående redan har skrivit.
Jag är nöjd med mitt juwel filter.

Mvh
#5 - 29 mars 2007 10:20
Ne ja har inte tänkt nåt avancerat... Ska "bara" ha ett sällskapsakvarium att titta på...:D
Men det kläggar inte igen så snabbt då?

Universeum: Har du nån bild på detta så man får se hur det ser ut? Om det är störande eller så...
Eller någon annan för den delen...;)
#6 - 29 mars 2007 10:21
Lysmask skrev:
Tack för svar...

Hur bra är detta filter? Nån som vet filtervolymen? Kan man kolla upp det nånstans på nätet?

Filtret är Ok. Anledningen till att jag bytte mitt var att det tog plats.
Volym kanske du kan hitta på juwel:s hensida
#7 - 29 mars 2007 10:33
Hittar bara en sida på tyska... finns de nån på svenska? eller engelska iaf...
#8 - 29 mars 2007 10:36
Har tyvärr inga bilder på mitt kar just nu, men om du går in på den länken där du kan söka på olika fiskar: "sötvattensfiskar artbeskrivningar", så kan du söka på nån fisk som du vill ha, och sedan kolla längst ned till höger på bilden så finns det en massa folk här som säkert också har den fisken och där finns det bilder på olika akvarium, och det finns en massa folk här som har Juwel så då kan du se hur det ser ut.

Rörig förklaring hoppas du fatta vad jag menade :D

Mvh
#9 - 29 mars 2007 10:48
Jo ja fattar... men ja vill gärna hitta juwels hemsida... som sagt hittar jag bara den på tyska....[B)]
#10 - 29 mars 2007 10:53
gå in på www.pwss.se och kolla. där finns det bilder på juwelkar.
#11 - 29 mars 2007 11:10
Jo jag har sett det men vill gärna ha bilder på det inbyggda filtret, om det är nåt man kommer att störa sig på eller om det är diskret...
#12 - 29 mars 2007 11:29
Här är en bild från en annons:

http://www.blocket.se/vi/11306590.htm?ca=15_s

Den svarta fyrkantiga lådan till höger är filtret.
#13 - 29 mars 2007 11:42
Tack så mycket[:-59] Precis va ja behövde...

Men den är ju inte så svår att täcka med växter eller nån rot...
#14 - 29 mars 2007 11:47
Jag har ett 240-liters Juwel. Jag stör mig inte alls på filtret. Det är svart, flyter in i bakgrunden tycker jag. Sen är det ju i princip helt slätt oxå, inga delar (förutom ett litet svart rör från pumpen) som sticker ut, så det stör inte ögat. Jag har planterat höga växter runt oxå så det döljer filtret lite, inte för att jag tycker att det behövs egentligen, men ändå.
#15 - 29 mars 2007 11:53
En till fråga... Är det lätt att rengöra eller måste man plocka ner hela filtret i molekyler... och sedan har had läst att man kan "modda" filter med vanlig filtermatta... Hur lätt är det att göra på detta filter...?
#16 - 29 mars 2007 12:09
Innerfiltret I Juwel karen är lätta att göra rena. Dock så måste man då och då köra ner en slang och suga upp skit som lägger sig i botten på filtret som man inte kan se, om man inte lyser ner med ficklampa. Utrymmet jag då tänker på är där värmaren sitter.
#17 - 29 mars 2007 12:17
Sedan tänkte jag på rören som sitter i... Vad e de för några vet bara att det är 2 x 25 watt. Räker det eller? Vet inte hur man räknar ut hur många watt de ska vara... Behöver man reflektorer till?
#18 - 29 mars 2007 12:19
Lysmask skrev:
Sedan tänkte jag på rören som sitter i... Vad e de för några vet bara att det är 2 x 25 watt. Räker det eller? Vet inte hur man räknar ut hur många watt de ska vara... Behöver man reflektorer till?

Reflektorer är ett bra "billigt" inköp. Annars räcker rören som sitter i utmärkt.
#19 - 29 mars 2007 12:23
Det är ingen risk att få mer alger när man sätter på reflektorer då? (dum fråga kanske...)

Hur i bängen räknar man ut hur mycket ljus som är lagom för sitt akvarium?
#20 - 29 mars 2007 12:27
Här är juwels hemsida på engelska. Den som söker finner att det går att ändra språk på sidan... http://www.juwel-aquarium.de/en/index.htm
#21 - 29 mars 2007 12:34
He he, hoppsan[:o] Tittade kanske inte så noga...
tack så mycket!
#22 - 29 mars 2007 21:14
Hur räknar man ut hur mycket watt man ska ha i sitt kar? Hur påverkar reflektorer? Ska man minska watt styrkan när man har reflektorer...?
#23 - 29 mars 2007 21:47
reflektorer är en bra investering för utan dem så går ju hälften av ljuset till spillo och växter älskar ljus och det gynnar inte alger! Watt styrkan kan man inte välja utan det är så att en viss läng på röret har en viss watt. rören som följer med är inte så mycket att ha för det är lågbudgetvariant och ger ett ljus som inte ger växterna så bra tillväxt så dem kan vara värt att byta efter ett tag och då rekommenderar jag PHILIPS AQUARELLE som är ett av de bästa rören om man har en del växter i karet! och en bra lättdoserad flytande växtnäring som kan rekommenderas är TROPICA MASTER GROWTH "TMG" LIte tips bara...;)
#24 - 30 mars 2007 04:55
Det är bra med tips för en nybörjare...:D Hade tänkt att göda med tropica... Men de går inte ändra själva watten då? måste man byta ramp då? om man sätter dit reflektorer, ska man inte byta ner sig lite i watt? Kan det bli för mycke ljus?

Annons