Inbyggt akvarium .....vad bör man tänka på ?!

#1 - 7 juni 2004 19:07
Jag har tänkt bygga en stadigt möbel i björk att ha mitt akvarium på ca 70 cm högt . Men skulle villa bygga in det . Akvariumet är 150 *60*60 cm Men hur löser jag det bäst med rengöring osv . Ska man bygga som en "låda" att trä över akvariumet ovan på möbeln den redan står på . MEn det blir ohanterligt .,tungt . Eller ska man kanske göra hela framsidan som en dörr typ . Så man kan ställa in akvariumet . För ovansidan måste man väl ha öppet för vatten avdunstning osv . Hjälp mig
#2 - 10 juni 2004 22:01
Jag har nog byggt en sån möbel som du funderar på. Finns bilder på den i mitt galleri på Zoonen, 560-liters karet. 160x60x60 cm är måtten på den.

Jag snickrade en underdel som en vanlig akvariemöbel med 4 luckor på framsidan. 5 bärande väggar blev det alltså, använde limträskivor: "Snickarskivor" som jag betsade och lackade före monteringen.
Överdelen byggde jag lös, det består av 2 hela sidor, cirka 30 cm högre än akvariet+bänken. Den står direkt på golvet och är fäst i bänken med vagnsbultar och vingmuttrar på sidorna, lätt att ta loss om akvariet ska flyttas. Taket på överdelen är i 2 delar, den främre går att öppna, sitter fast med pianogångjärn i den bakre, bredare,delen. Jag har 2 lysrör fästa inuti locket, de sitter på distanser så att de kommer nära täckglaset när jag stänger luckan, har reflektorer på dem också. I bakdelen av taket har jag hängt upp min 4-rörs armatur, den hänger med nylonband i krokar, så när jag ska städa i karet hissar jag den ända upp mot locket, har satt metallöglor på bandet på lagom avstånd. Annars hänger den också c:a 5 cm ovanför täckglasen.
Det dunstar max 2-3 liter vatten mellan vattenbytena tack vare att jag använder täckglas och det är aldrig kondens inne i möbeln, bara under täckglasen på nätterna när lysrören är släckta.
Kom ihåg att göra framsidan på locket så högt att den går ner under vattenlinjen, snyggast så.
Möbeln står några cm ut från väggen, har bara baksida på själva avariebänken, inte överdelen. Då blir det bra cirkulation för lysrören.
Mina katter ligger jämt uppe på akvariet och njuter av värmen från lysrören,det var delvis därför jag gjorde överdelen fristående, det ligger ingen tyngd på akvariet från lysrörsramp + ett antal feta katter.

Jag är väldigt nöjd med min bänk och ska bygga en till likadan, till mitt blivande 840 liters kar! Den ska ha exakt samma höjd som 560-liters karet, de ska nämligen stå i vinkel mot varann så småningom, då ser det ut som ett jättestort kar är det tänkt.

Till de bärande delarna till det nya karet har jag tänkt använda bänkskivor av massivträ från Bauhaus, snickarskivorna finns bara upp till 60 cm bredd, det nya karet blir 70 cm djupt.

Annons