Hej!
Ser mest klara och pågående projekt här men nog borde det platsa med ett kommande eller åtminstone tänkt projekt?
Hur ser ni på inbyggda akvarier? Erfarenheter?
Anledningen att jag frågar är att jag flyttat till radhus vilket ger helt andra möjligheter än lägenhet. T.ex. har jag ett utrymme under trappen (nej, Harry bor inte där, ingen i familjen heller) - det går på sin höjd att förvara städprylar och lite annan skit i det. På andra sidan är vardagsrummet.
I och med att vi har förvaringsutrymmen så det räcker och väggen vad jag kan se och känna varken innehåller bärande eller ens balkar så dyker ju tanken upp... inbyggt... Det skulle passa finfint med en "levande tavla" i vardagsrummet. Det enda jag är tveksam till är om kvällssolen kan ställa till det men jag tror inte det. Väggen i fråga är längst in i det ganska stora vardagsrummet och när solen står så pass lågt att den skulle skina in skyms den av grannhus och träd.
Jag skall fota förutsättningarna och lägga upp, men kan inte låta bli att redan nu börja spåna... tanken att ha det inbyggt är lockande av flera anledningar - det vore kul att göra (gillar att bygga och konstruera), det skulle bli fint (tror jag) samt att akvariet inte tar så mycket möblerbar plats. Däremot tappar man ju möjligheten att titta på akvariet från kortsidorna.
En annan ide, som ligger väldigt långt borta, men som jag inte riktigt kan släppa är att ha ett tvåvägs inbyggt akvarium. Alltså, ett väldigt smalt akvarium som kan ses från båda sidorna. Det finns ju massor med problem där: det blir ett customakvarium som måste vara väldigt smalt (hur smalt får det vara för att inte vara direkt obra mot ev. invånare hur små de än må vara), access och underhåll måste ske ovanifrån på nåt vis. Nej, det kanske inte ens är praktiskt möjligt men bara det gör det till nåt intressant att fundera över.
Skall det bli nåt projekt och det inom överskådlig tid blir det ett vanligt akvarium inbyggt i skrymslet under trappan...