Inbyggt akvarium?..

#1 - 6 juli 2007 09:07
Hej!

Ser mest klara och pågående projekt här men nog borde det platsa med ett kommande eller åtminstone tänkt projekt?

Hur ser ni på inbyggda akvarier? Erfarenheter?

Anledningen att jag frågar är att jag flyttat till radhus vilket ger helt andra möjligheter än lägenhet. T.ex. har jag ett utrymme under trappen (nej, Harry bor inte där, ingen i familjen heller) - det går på sin höjd att förvara städprylar och lite annan skit i det. På andra sidan är vardagsrummet.

I och med att vi har förvaringsutrymmen så det räcker och väggen vad jag kan se och känna varken innehåller bärande eller ens balkar så dyker ju tanken upp... inbyggt... Det skulle passa finfint med en "levande tavla" i vardagsrummet. Det enda jag är tveksam till är om kvällssolen kan ställa till det men jag tror inte det. Väggen i fråga är längst in i det ganska stora vardagsrummet och när solen står så pass lågt att den skulle skina in skyms den av grannhus och träd.

Jag skall fota förutsättningarna och lägga upp, men kan inte låta bli att redan nu börja spåna... tanken att ha det inbyggt är lockande av flera anledningar - det vore kul att göra (gillar att bygga och konstruera), det skulle bli fint (tror jag) samt att akvariet inte tar så mycket möblerbar plats. Däremot tappar man ju möjligheten att titta på akvariet från kortsidorna.

En annan ide, som ligger väldigt långt borta, men som jag inte riktigt kan släppa är att ha ett tvåvägs inbyggt akvarium. Alltså, ett väldigt smalt akvarium som kan ses från båda sidorna. Det finns ju massor med problem där: det blir ett customakvarium som måste vara väldigt smalt (hur smalt får det vara för att inte vara direkt obra mot ev. invånare hur små de än må vara), access och underhåll måste ske ovanifrån på nåt vis. Nej, det kanske inte ens är praktiskt möjligt men bara det gör det till nåt intressant att fundera över.

Skall det bli nåt projekt och det inom överskådlig tid blir det ett vanligt akvarium inbyggt i skrymslet under trappan...
#2 - 6 juli 2007 15:49
jag är nog bara trög men, vad är frågan du undrade över?
#3 - 6 juli 2007 17:52
han ville väl se om vi har några erfarenheter angående inbyggda kar
#4 - 7 juli 2007 10:55
Låter intressant att följa!

Jag har inga erfarenheter av att bygga in akvarium, men jag kommer följa trådens utveckling och säkerligen komma med tips (bra som dåliga kan jag garantera ;))

Hoppas på många bilder...
#5 - 7 juli 2007 13:12
okej.... lycka till iallafall ;)
#6 - 11 juli 2007 08:14
Jag hoppas på att snart kunna få bygga in 2 stycken akvarier i en vägg på jobbet, och dessutom sköta om det på arbetstid!!!!!!:D

"Hålet" till akvarierna ifråga togs upp under renoveringen som nyss genomfördes på mitt jobb, men tyvärr så sattes det in en glasruta/fönster i "hålet", fönstret kommer jag naturligtvis argumentera bort så kan vi sedan bygga för glatta livet med all den lust och energi vi kan uppbringa.

Det blir i så fall så att det blir 2 akvarier "ovanpå" varandra, mått 95*40*40, med ytterfilter till, hur jag skall lösa belysningen vet jag inte riktigt ännu, innanför väggen ligger en städskrubb, så vatten blir i alla fall inget problem, jordat 4-vägs eluttag drogs in vid renoveringen. Eftersom jobbet betalar så får bakgrunderna bli lite budget; jag tänker mig vanlig akvariebakgrund på rulle som limmas upp på lämplig skiva (plywood/tunn MDF?) och hängs bakpå akvariet med någon form av krokar. Hade jag gjort det hemma så hade jag nog satsat på någon typ av bakgrund inuti akvariet.
Eftersom all teknik hamnar intuti städskrubben så öppnar sig stora möjligheter för att så småningom bygga egna tilläggsfilter över akvarierna, jag har sett ett filter som ser ut ungefär som ett långsmalt akvarium som ligger ovanpå akvariet, fyllt med olika filtermaterial. Det skulle kunna fungera utmärkt i detta akvarieprojekt.

Jag får nog försöka fotografera lite och lägga ut här så småningom.

[SIZE=4][COLOR=red]Jo förresten:[/COLOR][/SIZE]
På min zoon har jag bilder på mina småakvarier som är "inbyggda" i ett skåp....;) med ett till ovanpå, jag kallar det för min "akvariepelare"....
#7 - 13 juli 2007 19:39
Ja, det var mest lite allmän sondrering... jag har ingen erfarenhet av liknande byggen och vilka minor som finns att undvika etc. Just nu står det en massa på todo-listan som ligger över ett inbyggt akvarium. Men den dag jag bestämmer mig för att påbörja något vill jag vara förberedd. Därav denna tråd.

Tummen! Spännande! Skall bli kul att följa, ser fram emot bilder. Skall fota lite vad det är jag har att göra med för förutsättningar.

Min tanke är att mäta upp var akvariet får plats (skrubben är under en trappa så det finns begränsningar i höjd t.ex.) och maxstorlek på akvariet. Samt reka ev balkar i väggen.

Sen får jag försöka hitta nåt lämpligt akvarium begagnat. Gärna med ställning, vill inte komplicera saker mer än nödvändigt. Och det skall inte behöva kosta mer än nödvändigt hoppas jag. :)
#8 - 14 juli 2007 19:54
Moriarty skrev:
Ja, det var mest lite allmän sondrering... jag har ingen erfarenhet av liknande byggen och vilka minor som finns att undvika etc. Just nu står det en massa på todo-listan som ligger över ett inbyggt akvarium. Men den dag jag bestämmer mig för att påbörja något vill jag vara förberedd. Därav denna tråd.

Tummen! Spännande! Skall bli kul att följa, ser fram emot bilder. Skall fota lite vad det är jag har att göra med för förutsättningar.

Min tanke är att mäta upp var akvariet får plats (skrubben är under en trappa så det finns begränsningar i höjd t.ex.) och maxstorlek på akvariet. Samt reka ev balkar i väggen.

Sen får jag försöka hitta nåt lämpligt akvarium begagnat. Gärna med ställning, vill inte komplicera saker mer än nödvändigt. Och det skall inte behöva kosta mer än nödvändigt hoppas jag. :)

Ja nu har jag semester så det får bli till hösten i så fall som bilder dyker upp.

Tänk på att få ordentligt med höjd över akvariet när du skall bygga in det under trappen, det blir sjukt jobbigt att sköta om det annars. (för du tänker väl inte ha möjlighet att öppna utifrån rummet antar jag? Jag ångrar lite att jag bara har ungefär 15-20 cm ovanför mina akvarier i skåpet/pelaren som jag har nu.... kolla bild på min zoon.:p

Annons