Inbyggn.belysn. Juwel 2x30w/100 cm

#1 - 24 september 2010 15:47
Efter en liten olycka här hemma så råkade armaturen hamna i vatten. Risken är väldigt stor att jag behöver köpa en ny. Har ni några bra förslag på vart jag kan finna detta till ett bra pris?
Jag har ett Juwel, Panorama 100, 170 liter. Har testat i flera dagar nu att få igång det utan att lyckas.:( Jag bor i Göteborg. Länkar och affärer allt av intresse. Tackar på förhand!

//Mvh
#2 - 24 september 2010 16:44
Konstigt, de brukar vara ganska täta mot vatten. Men behöver du köpa ny så kolla med Herkules, då de har bra priser på Juwels kar och kanske även på lösa ramper:).
#3 - 24 september 2010 17:17
Jag har tappat vardera sida varsin gång med lysrören igång och inget tog skada. Bara att testa!
Var där inga lysrör i hållarna låter du det torka men med rören i ska det vara vattentätt. :)

Får du inte igång den fortfarande är det troligtvis en säkring eller rören som dött.
#4 - 24 september 2010 21:20
armaturen håller tätt så länge gummipackningarna man skruvar runt dom är täta ^_^
Är det ett gammalt panorama så är det inte alldeles otroligt att gummit har spruckit någonstans.
#5 - 24 september 2010 21:22
Var den igång när den hamnade i vatten, hur länge är den testad?
#6 - 24 september 2010 22:41
Lysrören var igång när det hamnande i vattnet. Detta skedde förra lördag alltså för precis en vecka sedan idag. Jag har testat dagligen sen dess. Troligen är det väl så att någon gummipackning kanske varit kass e.d. så att det kommit in vatten som Grottbert beskriver. Jag har testat med att sätta i ett nytt rör som jag köpte i måndags men utan lycka. Tackar för svaren.
#7 - 24 september 2010 22:44
Så lysrören slocknade?
#8 - 24 september 2010 22:46
Japp, precis bägge på samma gång.:(
Bilagor:
#9 - 24 september 2010 22:53
Skulle tippa på någon säkring, om nu inget brann. Luktar det bränt om den? Fast det kanske inte går att känna.
Om man är lite händig med elektronik borde det inte vara speciellt svårt att hitta felet, det jobbiga är att få upp skiten.
#10 - 24 september 2010 23:05
Det luktade inte bränt men min systers kille som är elektriker fann lite sot på en komponent. Han sa vilken man jag kommer inte ihåg vad den hetta. Såg nästan ut som en syrulle med massa koppartråd. Han tog med sig hela armaturen hem till sig för att spana vidare på det. Han lyckades få igång det bakre röret lite då och då men med "glapp". Det tändes och släcktes alltså som det ville. Om han nu inte lyckas få igång den vart är det billigast att köpa en ny så mina små vänner snart får se ljuset igen. Är det som ansjo skriver Herkules som gäller? Hittar inte många ställen på nätet. 1-2 ställen bara till priset av c:a 1095kr minus frakt.
#11 - 24 september 2010 23:12
Transformatorspolen rök alltså antagligen, ganska kört om man inte har rätt grejer.
De flesta butiker kan ta hem rampen också och har du tur finns det ett kar med passande ramp hemma. Butiker är ibland villiga att sälja en del och komplettera akvariet de har inne i efterhand. Fiskarna klarar sig ju bra utan ljuset men växter mår sämre så använd något temporärt om du vill.
#12 - 24 september 2010 23:15
Tack så mycket VisualDarkness för snabba svar! :)
#13 - 24 september 2010 23:32
Jepp, Herkules är nog de som ligger närmast dig och som har Juwelkar hemma och kanske då ev. även en ramp.
#14 - 25 september 2010 06:55
Tackar ansjo!:) Om inte min systers kille lyckas bygga ihop något så får jag kontakta Herkules. Lika bra att ha med sig en B-plan.
#15 - 27 september 2010 19:03
Vill bara uppdatera lite.Min systers kille fixade inte armaturen så Idag kontaktade min sambo Herkules för att höra om de möjligtvis hade en ljusramp till salu till mitt kar och mycket riktigt de hade dem. De skulle ha 950 kr för den och då ingick även lysrören. Underbart! Andra ställen jag kikade på ville ha 1095kr + frakt på c:a 200kr. Nu har man tagit sig ur detta mörker i vardagen. Tusen tack igen ansjo och VisualDarkness och Grottbert för era tips. :)

//Mvh
#16 - 27 september 2010 20:33
Kul att det löste sig så snabbt och smidigt! :)
Går den gamla att fixa på något sätt kanske du får två armaturer i framtiden! ;)
#17 - 28 september 2010 14:46
Gott:)!
Och jag säger tvärtom som VD, släng skiten då den inte är braåha ifall den inte funkar;)...

Annons