Inbördeskrig I Bolivia !!

#1 - 28 mars 2007 20:57
Nu låter det som en hemsk överskrift, men visst får det någon mer att reagera.

Det är som så att mina Bolivianska Fjärilar, av vilka jag tror det är 3 hanar och en hona, slåss som f-n.

Det är hanarna särskilt idag har fått helt fnatt på varandra.

De biter, jagar, slåss inom sig så att sanden ryker all världens väg.

Dett tycker jag är lite märkligt, eftersom de har alla mutat in var sitt område, som de fram tills idag helt har respekterat.

Men idag slängdes alla regler på soptippen, alla tre slogs med varandra.

Det mest bisarra hände i eftermiddags när två av bolivianerna bet fast sig i munnen, båda vägrade släppa, de flöt omkring i karet en bra stund, två av de mindre peruanerna (scalarerna) följde efter och naffsade gott i fenorna, men det brydde sig inte bolivianerna om, strunt samma att 20-25% av ryggfenan försvann ner i peruansk mage från den ena bolivianen.

Men......ska de verkligen vara så här......???
#2 - 29 mars 2007 00:33
3 hanar och bara en hona...
Det är bara att gå till ett nöjesställe i vilken småstad som helst där det går tre killar på varje tjej, så ska du se att det blir ett liknande rallarslagsmål.
Skaffa fler honor så återgår dom till lite lugnare revirstrider istället för att slåss för livet för att få sprida sina gener.
#3 - 29 mars 2007 05:20
mmm.....köpte vad jag trodde var två par....såg ut så när jag studerade dom i butiken....men tji fick jag....brådskar kanske med att byta ut ena hannen.

trist bara att man har "fäst" sig vid dom alla....
#4 - 30 mars 2007 19:40
Hej. jag har själv 3hanar och 1hona(tror jag)men de bråkar inte alls. Honan kan sätta dom på plats om de behövs, men hanarna emellan är det total ignorans som gäller.Lustigt att de kan skilja sej så.
#5 - 2 april 2007 09:49
Hur ser man skillnad på hona o hane? Har två stycken som inte tål varann. Slåss o gör som du sa; biter fast i varandras munnar. Ser lite lustigt ut:)
#6 - 2 april 2007 09:53
Hanarna får ju lite utdragna stjärtfenor, sen finns det säkert 100 andra sätt också att se skillnad.
#7 - 2 april 2007 09:54
Jag hade 4 hannar och en hona i ett 450 liters... och jag känner igen det där med krigszonen... Jag byggde upp med kolsten i karet, ganska högt... så att dom inte såg varandra när dom stog i sina revir... Då slogs dom bara vid mattid sedan. När honan väl gjort sitt val och flyttat in till en hanne, då plockade jag bort dom andra och lämnade tillbaka dom till djuraffären. Det är faktiskt tillräckligt bråkigt när paret har sina äktenskapliga gräl... det går hett till kan jag lova!!!
#9 - 2 april 2007 10:42
Dom är ju för söta:)!
#10 - 2 april 2007 10:48
Mycket fina bilder!
Dessa bilder skulle ju vara bra att kunna återvända till som referens när problematiken; hona-hane uppstår i frågor om just bolivianska fjärilar.
Som sagt, toppenfina foton!
#11 - 2 april 2007 11:18
Tackar, man kanske skulle ta fram stativet nån kväll sen och försöka få till några riktigt bra bilder. Synd bara att mitt macro har blivit stulit :(

Sen har förresten dom bråkiga Bolivianerna ätit upp all rom för mina vanliga fjärilar nu :(
#12 - 5 april 2007 23:11
Lite fler bilder jag tog för en stund sen innan dom gick och la sig för natten.
Tycker Bolivianerna blir snyggare hela tiden alltså, simmar runt med alla fenor utfällda och kaxar sig mest hela tiden :)

#13 - 6 april 2007 07:34
Ja, jag säger det igen; Mycket fina bilder. Grym detaljrikedom! TOPPEN!
#14 - 6 april 2007 10:32
Tack igen Max :) Nu längtar jag bara tills jag hämtar lite diskusar här om någon månad. Dom måste vara roliga att fotografera. Har kollat igenom dina kort där, mycket fina!

Annons