Inavel hos palettciklider

#1 - 22 januari 2005 10:43
Hur stor är risken att det blir missfoster om en palett-mamma skulle leka med sin son.
Pappan finns inte kvar i livet men ynglena börjar bli könsmogna.
Finns det en nån risk att de skulle leka eller vet dom om att "Det där är min son så honom tänker jag inte leka med". De har aldrig varit separerade.
#2 - 22 januari 2005 21:53
Ganska minimal, ska ske ganska många generationers inavel för att man ska kunna börja se generella defekter, vissa påstår att det går hur bra som helst att bara odla vidare på barnen hela tiden medans andra självklart anser att det absolut inte går för sig.. men i detta fallet tror jag du inte behöver vara det minsta orolig!

/Micke
#3 - 23 januari 2005 08:58
När jag fick yngel av zebrafisk då blev nästan varenda yngel krokig, misstänker att föräldrarna var syskon eftersom de var från samma zoobutik.
Är det alltså skillnad på inavel hos zebrafisk och palettciklid? Och varför?
#4 - 23 januari 2005 14:58
Bara för ett par fiskar är syskon innebär det inte per automatik att alla yngel blir deformerade, troligen hade zebrorna redan gener för just dom defekter du fick på yngel, ser föräldrarna jätte fina ut och fick en, flera? gånger om defekta yngel skulle jag ivarjefall se över vattenkvalitén och fodret.. som sagt kan bara tala av egen erfarenhet och jag har aldrig haft några problem med inavel..

Finns en intressant diskussion om detta på: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8732

Mvh/Micke

Annons