Inavel eller ??

#1 - 14 februari 2011 09:30
[SIZE=3][FONT=Calibri]Såg nått “roligt” i senaste kullen på Ancistrus som ploppade fram ur grottan. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Av (20-25 st) yngel, så ser alla utom 4-5 st normala ut. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]4-5 st är………gula….eller gulvita….dvs "Albinos"….[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Har aldrig sett detta innan, paranteserna är inte syskon, men kusiner är dom nog, och det är möjligt att [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]deras paranteser var syskon, har fått många kullar innan, inga gula / gulvita då….[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Inavel…eller normal ”mutation” ?[/FONT][/SIZE]

.
#2 - 17 februari 2011 00:23
har svårt att tro att det beror på inavel. Tror mer på mutation, att någon av föräldrarna har lite albinoblod i sig. Men, bara en gissning
#3 - 17 februari 2011 08:20
Mutation betyderat en gen har förändrats spontant i könscellerna, har föräldrarna albinoanlag så är det inte någon mutation.

Albinoanlag brukar däremot vara recessivt, motsaten är dominant. Föräldrarna kan alltså vara bruna men ha anlag för albinism som inte kommer till uttryck. Har båda föräldrarna albinoanlag kommer de flesta avkommorna ha ett eller två bruna anlag och därför bli bruna. Några kommer att få albinoanlag från båda föräldrarna och därmed bli albinos.
Inavel eller inte, det brukar visa sig mer på missbildningar och minskade kullstorlekar.
#4 - 17 februari 2011 08:32
Fördelningen i kullen överenstämmer ju med att båda föräldrarna skulle ha ett recessivt anlag vardera för "albino".
Parar dina nya albinos skall du 100% albinos. En albino med en av just dessa normalfärgade borde ju ge 50% albinos.
#5 - 17 februari 2011 11:06
liten uträkning
A=albino
B=brun

föräldrar AB anlag ==> AB+AB ==> AB BA BB AA barn dvs ca 25% skulle bli albinos då B är dominant
Föräldrar AA anlag ==> AA + AA ==> 100% AA
Föräldrar AA + BB ==> 100% AB dvs bruna
Föräldrar AA +AB ==> AA AB AA AB dvs 50% albinos

hoppas jag har tänkt rätt nu
#6 - 17 februari 2011 11:57
Jodå!
#7 - 17 februari 2011 13:57
Vad bra .. det jag kan då säga är att dina ancistrus är fullständigt normala och båda har haft anlagen AB :)
#8 - 17 februari 2011 14:47
vilket kanske kan stämma....

men jag isf inte begriper är varför det hände nu....

som sagt var, många kullar, minst 8, kanske 10, utan gulisar bland ynglen....

nu helt plötsligt,,,,,ca 25% gula....

.
#9 - 17 februari 2011 15:13
Det är nog inte så enkelt som att det är en enda gen som styr det där utan flera, vilket ofta visar sig genom att yngel inte blir helt albinistiska utan kan ha t ex ett gulaktigt mönster etc. Det tänker man kanske inte alltid på, men kan visa på albinistiska anlag hos föräldrarna. Så är det med mina bruna ancistrus.
Eller så kanske mor har varit i burken bredvid och kuckelurat lite........
#10 - 17 februari 2011 17:09
Kensa skrev:

nu helt plötsligt,,,,,ca 25% gula....

Som redan påpekats flera ggr i tråden - 25% är den förväntade proportionen för recessiv nedärvning om båda föräldrarna bär på anlaget. Det kom munken Mendel på redan på 1800-talet även om den tog 35 år eller så innan man tog fynden på allvar
#11 - 17 februari 2011 21:43
erikthur skrev:
Som redan påpekats flera ggr i tråden - 25% är den förväntade proportionen för recessiv nedärvning om båda föräldrarna bär på anlaget. Det kom munken Mendel på redan på 1800-talet även om den tog 35 år eller så innan man tog fynden på allvar

Det som är underligt som Kensa mycket riktigt påpekar i första inlägget är att samma par har fått 8-10 kullar utan att ha fått ut albinoyngel. Därför är det mer sannolikt att det är flera gener som styr färgen.
Det är egentligen få egenskaper i naturen som styrs av ett enda genpar, dessutom kan samma gen ha flera alleller, alltså olika anlag, inte bara två.
Bilagor:
#12 - 18 februari 2011 05:50
Det behöver inte vara så. Albino ynglen är dels genetisk svagare o dels ser de mycket sämre vilket ger dem mycket sämre förutsättningar. Så jag skulle tro att det även funnits albinos i de förra kullarna men som av olika skäl inte klarat sig. När det gäller diskus så kan t.om en förälder hjälpa till o plocka bort "de svaga". Så det finns odlare som plockar bort svartögonen för att ge de albino ökade förutsättningar.
#13 - 18 februari 2011 11:05
Det problemet har jag aldrig haft, tycker att det kommer fram albinistiska yngel i jämn takt. Däremot är det ju tydligt att de växer mycket långsammare än de normalfärgade.
Alltid spännande med olika erfarenheter!

Annons