INAVEL???

#1 - 12 april 2004 09:37
Om man köper en grupp yngre fiskar (menar alla sorter som lever i par)för att två sedan ska para ut sig, ska man då köpa alla i samma affär? Är det inte troligt att de kommer från samma kull, eller spelar det ingen roll? Eller ska man fråga i affären om de är besläktade...eftresom jag inte sett ngt om denna fråga är den kanske
korkad...är det bara jag som undrar? Ngn som kan upplysa mig?
#2 - 12 april 2004 09:41
Tillägg: detsamma gäller väl även äggspridare och levandefödare, alla fiskar som inte är VF. Om man köper 20 tetror, är det inte troligt att de är från samma kull?
#3 - 12 april 2004 09:42
Bäst är att köpa ifrån olika ställen.
#4 - 12 april 2004 12:36
Det är till och med så att de flesta affärer i Sverige köper sina fiskar från några få grossister. Risken är alltså at fiskarna är väldigt närbesläktade oavsett var man än köper dem, även om de kanske inte är från samma kull.

Till och med vildfångade ungfiskar är ofta syskon från samma kull. Det blir liksom så när man tar sin håv och drar igenom vattnet.

Men inavel behöver inte vara något negativt. Det finns många exempel på akvarier där samma guppystam levt i tiotals år, med kanske 25-30 generationer utan att en enda ny gen kommit in i deras blod, och de är fortfarande friska. Det viktiga är att man inte låter olika arter korsa sig med varandra, att man tar bort uppenbart defekta fiskar och att man från början har friska fiskar som ligger nära ursprunget i form och färg. Levandefödare som numera skall vara av "ballongmodell" med slöjfenor i färger som inte finns har så mycket "skit" i sina gener att de är omöjliga att odla vidare på mer än någon enstaka generation.

Vill du ha fiskar som inte är så nära släkt med varandra skall du försöka köpa fiskar på auktion eller annons.
#5 - 12 april 2004 22:22
Okey,tack. Då har jag fått klarhet i det, det ska alltså inte vara ngt större problem att de är besläktade. Men det känns ändå som en bra ide att handla från olika butiker...för att förhoppningsvis få mer nya gener. Fick frågan från en bekant som ska få en kull br jordätaryngel från mig, hon undrade om de kan para sig med varandra trots att de är syskon.

Annons