Inälvsmask?

JeBoro
#1 - 12 augusti 2012 17:03
Hej, har haft problem med mina guppy den sista månaden. Dom smalnar av med insjunken mage, kroknar och dör. Har haft akvarium och fisk i 25 år så jag är ganska säker på att det är nån slags inälvsmask. Det problemet finns ju alltid med guppy som jag har förstått och förr så har det räckt att man har tagit bort den drabbade fisken och sen inte märkt något mer. Men nu har jag blivit av med ca 20 fiskar den sista månaden och även några yngel. Ynglen växer bra till ungefär 1-1,5 cm sen är det några som har drabbats. Temperaturen ligger på 25-26 grader och jag har även körsbärsräkor i akvariet som är på 340L. Annars bara guppy i det akvariet. Finns det någon medicin för detta, har inte använt tester för vattenvärden dom sista åren då jag har tyckt att min erfarenhet har räckt och det är bara nån enstaka gång jag har haft sjukdomar i ett akvarium. Mina kar har alltid fungerat bra men nu behöver jag er hjälp :)
#2 - 12 augusti 2012 17:16
Vad matar du med? Hur mycket fisk är det i karet? Vattenbyte?
Visst funkar det ofta att lita på erfarenheten, men även där kan det gå fel ibland och ett vattentest kan vara nödvändigt;).
JeBoro
#3 - 12 augusti 2012 17:21
haha ja jag vet, matar med röda mygglarver. Byter 30% nästan varje vecka. Just nu är det bara 6 vuxna fiskar i och ett 30-tal yngel och ca 30 räkor. Från början var det ca 30 vuxna guppy.
#4 - 12 augusti 2012 17:24
Ok. Personligen hade jag börjat med att minska ner användningen av röda mygg, mestadels för att näringsinnehållet inte är det bästa. Kör med tex frusen artemia och en bra kvalitets torrfoder istället, som du varvar med levandefoder om du har tillgång till det.
Enahanda foder är det inga fiskar som gillar:).
JeBoro
#5 - 12 augusti 2012 17:35
Ok ska prova det, men det konstiga är att det har funkat innan. Och jag har inga problem i mina andra akvarier. Däremot hittade jag väldigt fin vattenpest i en å här hemma som jag har i akvariet, kanske fick med nåt skumt där?
#6 - 12 augusti 2012 18:13
Det är jag tveksam till, jag tror mer det är ett foder/vattenkvalitéproblem...
JeBoro
#7 - 12 augusti 2012 19:08
Ok, Då vet jag vad jag har att rätta mig efter. Inskaffa lite nytt foder och lite vattentester igen då. Tack för den snabba hjälpen :)
#8 - 12 augusti 2012 19:12
Skriv gärna och berätta hur det går, och skulle det inte hjälpa kan man utgå därifrån:)!
JeBoro
#9 - 12 augusti 2012 19:22
Det ska jag göra men jag tror på din teori och det tar väl ett tag innan jag ser resultat.
JeBoro
#10 - 22 augusti 2012 15:31
Har väl egentligen inte gjort mer än att blanda röda mygg med torrfoder. Har inte fått tag på fryst artemia än men ingen mer fisk har dött :)
JeBoro
#11 - 23 augusti 2012 18:27
Det måste va nån slags inälvsmask. Alla fiskar har mått jättebra och varit runda och fina. På ett dygn har en guppyhona gått från att vara tjock och fin till att vara krokig med insjunken mage och mager. Hur gör man för att bli av med detta.
#12 - 23 augusti 2012 18:35
Håller helt med ansjo om att det handlar om fodret. Röda mygg är som ostbågar ungefär. Gott men näringsinnehållet i stort sett värdelöst.
Köp Atvitol flytande vitaminer och använd enl förpackningen så ska du se att det vänder. Det säger sig nästa själv att fiskar som får yngel var tredje vecka behöver ordentligt med näringsämnen.
JeBoro
#13 - 23 augusti 2012 18:40
Ja men att dom magrar så på ett dygn. Har haft fisk tillräckligt länge för att känna igen inälvsmask. Däremot vet jag inte om det går att få bort och i så fall hur man gör.

Det är min fråga
JeBoro
#14 - 8 september 2012 09:06
Börjar tro att man har haft otur och fått tag på väldigt dåliga guppy. Har ca 20 yngel kvar som har blivit 1-2cm och 15 av dom har grova missbildningar mest väldigt krökta ryggrader. Har inga andra problem i mina andra akvarier och har börjat med varierande kost som ansjo föreslog. I mina andra akvarier har jag platys och svärdbärare och inte en fisk har dött i dom akvarierna. Ger det en vecka till sen åker guppyna ut
#15 - 8 september 2012 10:41
Fisktuberkulos ger avmagring och skelettskador, men har inte så snabbt förlopp (tar veckor).

Tarmparasiter dödar inte heller snabbt, och ofta(st) blir fisken uppsvälld, inte mager.

Guppy som håller på att dö av ålder magrar och får krökt rygg, men detta har tydligen drabbat även yngel hos dig, så det borde inte vara bara ålderdom.

Jag tror också att det är fodret, och mitt tips är samma som alla andras: mata inte med röda mygg. Röda mygg är så väldigt ofta ruttna, och rutten mat dödar fisk. Ett bra torrfoder, flingor eller pellets, kombinerat med t.ex. fryst mysis eller hackat räkkött, är betydligt säkrare för fisken.
JeBoro
#16 - 8 september 2012 10:55
Har inte matat med röda mygg på över två veckor, och ynglen har missbildningar. Ett veck på ryggraden är kanske bättre förklarat. Ryggraden är rak till efter ryggfenan sen går ryggraden som ett v neråt.
Är väl ett bra tecken på att fiskarna är sönderavlade och inte tål nånting.

Har matat med torrfoder och fryst artemia sista tiden
Detta har ingenting med röda mygglarver att göra överhuvudtaget.
#17 - 8 september 2012 18:56
Förstår inte riktigt varför du frågar när du inte verkar vilja ha svar. Eller inte vill ha de svar du får.
Naturligtvis tar det längre tid än två veckor för honorna att få upp konditionen och få näring över till friska yngel.
Din beskrivning av missbildningarna låter så typiskt för näringsbrist.
JeBoro
#18 - 8 september 2012 19:19
Ja då har väl mina stora fina svärdbärare också näringsbrist, det är ju det som är så konstigt. Dom har ju fått samma mat och dom är dubbelt så stora som en fullvuxen guppy. Skit samma, det var sista gången jag bad om råd i detta forumet.
Problemet är ju att ingen lyssnar på en i detta forumet om man inte har minst 2000 inlägg.

Men det är väl som ni med många inlägg säger, det är maten och vattenvärdena, skitsnack säger jag eftersom mina andra tre burkar fungerar perfekt och inte har blivit av med en enda fisk.

Nu har jag gjort mitt i detta forumet. Tack för mig
#19 - 8 september 2012 19:45
Hoppsan, här var det snarstucket!!
Kanske, kanske kan det vara så att guppy och svärdbärare inte har riktigt samma näringsbehov?????

Man är alltid välkommen här, hur erfaren eller oerfaren man är, att diskutera och rådfråga andra. Men ställer man en fråga så får man ju räkna med att man får svar, även om man inte får de svar man ville ha.....busenkelt.

Svärdbärare som är fullvuxna är för det mesta flera gånger så stora som en guppy. Vad har du för svärdbärarart?
#20 - 9 september 2012 18:02
Mumin skrev:
Hoppsan, här var det snarstucket!!

Kanske, kanske kan det vara så att guppy och svärdbärare inte har riktigt samma näringsbehov?????

Man är alltid välkommen här, hur erfaren eller oerfaren man är, att diskutera och rådfråga andra. Men ställer man en fråga så får man ju räkna med att man får svar, även om man inte får de svar man ville ha.....busenkelt.

Svärdbärare som är fullvuxna är för det mesta flera gånger så stora som en guppy. Vad har du för svärdbärarart?

Det kanske beror på att dina "råd" inte är korrekta. Jag har påpekat det många gånger, näringsmässigt är det inget fel på röda mygg. Problemet är allergi och inte näringsinnehållet. Om du bemödar dig om att läsa innehållsförteckningen ser du att näringsinnehållet är ungefär lika för de vanligaste frysta fodren, röda mygg har något bättre värden än cyklops t.ex.

Näringsvärdena överensstämmer också med vad man hittar i levande foder.

Ruttna röda mygg har jag aldrig hittat men jag köper förstås aldrig något där det står Fina Fisken på förpackningen, det är kanske där problemet finns.

Röda mygg direkt ur regntunnan, det är mat för en fisk det.

Tobbe
#21 - 9 september 2012 19:22
Nu är ju jag inte ensam om att dissa röda mygglarver, liksom att alla inte har regntunnor eller vill odla mygglarver. Har man då dessutom anlag för allergi så faller ju dessa röda mygglarver bort helt och hållet. Så då är väl ditt råd inte så lysande heller.
Om du dessutom läser lite bättre så handlar tråden om varför TS guppy dör, och diskussionen handlade om foder kontra inälvsmask.
#22 - 9 september 2012 19:42
Jag tror också att det är fodret men det beror på att röda mygg är för stora för yngel, det har inte med näringsinnehållet att göra.

Du dissar röda mygg av fel orsak, det är det jag vänder mig mot, en av de vanliga Zoopet-myterna. Upprepa ett felaktigt påstående tillräckligt många gånger så blir det sanning?

Tobbe
#23 - 9 september 2012 19:54
Tobbe R skrev:
Jag tror också att det är fodret men det beror på att röda mygg är för stora för yngel, det har inte med näringsinnehållet att göra.

Du dissar röda mygg av fel orsak, det är det jag vänder mig mot, en av de vanliga Zoopet-myterna. Upprepa ett felaktigt påstående tillräckligt många gånger så blir det sanning?

Tobbe

Vad tror du händer om vi hade tex varsitt gäng smådiskus och drog upp dem i storlek? Du matar med röda mygglarver och jag med granulat eller artemia? Fiskarna är såpass stora att de äter av alla sorterna....
Jag vet vilka diskus som kommer att halka efter i storlek, och varför tror du de gör det;)?
#24 - 9 september 2012 20:31
ansjo skrev:
Vad tror du händer om vi hade tex varsitt gäng smådiskus och drog upp dem i storlek? Du matar med röda mygglarver och jag med granulat eller artemia? Fiskarna är såpass stora att de äter av alla sorterna....

Jag vet vilka diskus som kommer att halka efter i storlek, och varför tror du de gör det;)?

Som sagt, jag matar inte med röda mygg. Men påståendet att de inte innehåller näring är fel.
Om man envisas med att upprepa felaktiga påståenden sänks trovärdigheten också i annat man skriver. Jag uttalar mig inte om diskus, vet inget om det. Drar mig dock till minnes att Sverre Sjölander gjorde jämförelse mellan att föda upp kråkungar och diskusyngel. Båda arterna äter normalt en blandad kost och kan inte födas upp framgångsrikt med ensidig föda.

F.ö. vet du inget med dina spekulationer, du tror på något. Det är helt ointressant, att prova och undersöka är vad som räknas.

Tobbe
#25 - 9 september 2012 20:46
Jag brukar inte vara den som slår mig för bröstet, men under de 35 åren jag hållt på med akvaristik har jag nog provat ett par olika fodersorter, och där ligger inte röda mygg i topp.
Fodret är ett alldeles utmärkt foder för att få igång matvägrande fiskar, men tex till diskus kan det vara ödesdigert att ge dem det någon längre tid då det kan resultera i att de inte vill ha annat foder.

Sedan kan jag börja fundera varför du skriver ena stunden att jag inte vet något eftersom jag bara tror och spekulerar, när du själv inte ens matar med fodret du skriver om?
#26 - 9 september 2012 21:05
Tänker inte ge mig in i diskussionen huruvida röda mygglarver är näringsrika eller inte, för det vet jag för lite om... Men vad jag förstår så kan de ofta innehålla en massa skit, eftersom de ofta samlas in på allt annat än rena ställen, så det är ofta ett tämligen skitigt foder?

Själv matar jag mest med fryst artemia, eftersom det är saltvattensdjur så får man ju inte in några oönskade saker i akvariet, som parasiter och annat. För ett antal år se´n hittade jag en stor röd mask, på ca 10 cm, i ett kar (misstänker att det var en tubifex), som jag tror hade kommit till karet som ägg via röda mygglarver.
#27 - 9 september 2012 21:06
ansjo skrev:
Jag brukar inte vara den som slår mig för bröstet, men under de 35 åren jag hållt på med akvaristik har jag nog provat ett par olika fodersorter, och där ligger inte röda mygg i topp.

Fodret är ett alldeles utmärkt foder för att få igång matvägrande fiskar, men tex till diskus kan det vara ödesdigert att ge dem det någon längre tid då det kan resultera i att de inte vill ha annat foder.

Sedan kan jag börja fundera varför du skriver ena stunden att jag inte vet något eftersom jag bara tror och spekulerar, när du själv inte ens matar med fodret du skriver om?

Jag bad någon här att läsa innehållsförteckningen, gör du samma. Ev. spekulationer om att den inte stämmer kan man behandla med innehållet i huvudet. Finns det skäl att tro att en röd mygga skiljer sig nämnvärt från en annan mygga i näringsinnehåll? F.ö. har jag skäl att tro att man ska komplettera pellets o liknande med levande foder och i brist på levande foder är fryst foder näst bäst. Varför jag tror mig veta det har jag redan skrivit om så du kan leta upp det själv.
Tobbe
#28 - 9 september 2012 21:21
Tobbe R skrev:
Som sagt, jag matar inte med röda mygg.

F.ö. vet du inget med dina spekulationer, du tror på något. Det är helt ointressant, att prova och undersöka är vad som räknas.

Tobbe

Sorry, men dina argument håller dåligt, hur var det nu du sa om att tro och undersöka?
Jag surfar med mobilen just nu, men ska kolla upp näringsinnehållet nogare i morgon.
#29 - 9 september 2012 21:26
Animaniac skrev:
Tänker inte ge mig in i diskussionen huruvida röda mygglarver är näringsrika eller inte, för det vet jag för lite om... Men vad jag förstår så kan de ofta innehålla en massa skit, eftersom de ofta samlas in på allt annat än rena ställen, så det är ofta ett tämligen skitigt foder?

Själv matar jag mest med fryst artemia, eftersom det är saltvattensdjur så får man ju inte in några oönskade saker i akvariet, som parasiter och annat. För ett antal år se´n hittade jag en stor röd mask, på ca 10 cm, i ett kar (misstänker att det var en tubifex), som jag tror hade kommit till karet som ägg via röda mygglarver.

Det är samma här, en skröna som upprepats många gånger. Personligen tror jag att någon blandat ihop röda mygg med tubifex som mycket riktigt lever i dy som kan vara förorenad.
Röda mygg lever i näringsrikt vatten som innehåller en stor mängd mikroorganismer. Dessa mikroorganismer konsumerar mycket syre och det är därför röda mygg har fördel här i syrefattigt vatten. Det röda färgämnet är bra på att binda syre och de klarar sig vid låga syrenivåer. Det är inte samma sak som att vattnet är skitigt i den meningen att det innehåller ämnen som är skadliga för fisken.
Tobbe
#30 - 10 september 2012 06:14
JeBoro skrev:
Ja då har väl mina stora fina svärdbärare också näringsbrist, det är ju det som är så konstigt. Dom har ju fått samma mat och dom är dubbelt så stora som en fullvuxen guppy. Skit samma, det var sista gången jag bad om råd i detta forumet.

Problemet är ju att ingen lyssnar på en i detta forumet om man inte har minst 2000 inlägg.

Men det är väl som ni med många inlägg säger, det är maten och vattenvärdena, skitsnack säger jag eftersom mina andra tre burkar fungerar perfekt och inte har blivit av med en enda fisk.

Nu har jag gjort mitt i detta forumet. Tack för mig

Men snälla JeBoro, varför tar du det på detta sätt:confused:. Är man aktiv i forumet och varit med några år, så blir det lätt kanske 2000 inlägg!

Även dom mest erfarna akvarister åker på motstånd titt som tätt - det hör liksom till hobbyn. Det spelar förresten ingen roll vad det nu är för hobby man har - dom har alla sina egna problem;).
När nu när dom här personerna försöker hjälpa dig, att kanske bena ut ditt problem - eftersom du har ställt en fråga...så kan du väl inte bara säga "tack å goodbye".

//Inger
#31 - 10 september 2012 08:34
Hahaha, Tobbe R, du är rätt hyfsad på att provocera, men just det gör det mindre troligt att man lyssnar på sakinnehållet. Mycket väsen för ingenting som Shakespeare skrev för 500 år sen eller som det heter på svenska -tomma tunnor skramlar mest.
Om man måste ta till den dryga, mästrande tonen så beror det nog mest på att sakinnehållet inte är så värst vidare och att man är rädd att framstå som okunnig om folk skulle lägga märke till det. Vilket få faktiskt gör eftersom de störs sig på sättet budskapet framförs.
Men hej hå, här stötte du på patrull, jag har träffat såna som du förr!
#32 - 10 september 2012 15:08
Mumin skrev:
Hahaha, Tobbe R, du är rätt hyfsad på att provocera, men just det gör det mindre troligt att man lyssnar på sakinnehållet. Mycket väsen för ingenting som Shakespeare skrev för 500 år sen eller som det heter på svenska -tomma tunnor skramlar mest.

Om man måste ta till den dryga, mästrande tonen så beror det nog mest på att sakinnehållet inte är så värst vidare och att man är rädd att framstå som okunnig om folk skulle lägga märke till det. Vilket få faktiskt gör eftersom de störs sig på sättet budskapet framförs.

Men hej hå, här stötte du på patrull, jag har träffat såna som du förr!

Jag har noterat att du inte kommenterat sakinnehållet utan endast mig som person. För att upprepa frågan, är röda mygg enbart att betrakta som godis utan näringsinnehåll vilket du hävdat i denna tråd? Om du anser så, hur mycket näringsinnehåll är "utan näringsinnehåll"? Är cyklops också godis utan näringsinnehåll? Svarta mygglarver?

Tobbe
#33 - 10 september 2012 15:16
Sorry, men det är trettiofem år sen jag gick ur skolan, och inte ens medan jag gick där stod jag ut med mästrande magistrar. Pilutta dig!
#34 - 11 september 2012 10:30
Grejen med röda mygg är att det finns andra alternativ som är betydligt bättre, både för människan (slipper risk för allergi) och fisken (slipper risk för förstoppning etc iom hullingarna).

Annons