Hej
Är det en liten damm utan vattenomsättning skulle i alla fall jag inte använda trä i eller direkt anslutning till vattnet. En bro över är i och för sig inte i vattnet men jag som bor i Göteborgstrakten och dessutom läser Zoopets tråd ZMHI är bekant med att vatten ibland kommer från ovan. Detta vatten är av sin natur jonfattigt vilket gör att det lätt tar upp olika ämnen och de flesta av de sk. motståndskraftiga träden eller behandlingsmetoderna bygger på att det släpps ut ett för olika mikroorganismer giftigt ämne, oftast då med hjälp av vatten. Den enda metoden jag skulle kunna tänka mig är att isolera träets kontakt med vatten med hjälp av någon typ av plast som är vad man kallar "inert". Detta ord betyder att det inte släpper ut något av sina beståndsdelar eller reagerar med någonting. Glas exempelvis betecknas som inert. Färglös Top coat (en typ av jel coat) (jag hoppas jag stavat rätt) eller färglös epoxilack kan vara några exempel. Epoxi ger dock ofta ett vitblått iriserande sken när det kommer i kontakt med vatten.
Vad man kan använda beror helt på vattenomsättningen, storleken på dammen, mängden "giftigt" ämne samt exponeringstiden (här menar jag tiden som det "giftiga" ämnet är i kontakt med vattnet och därmed hur mycket som kommer att "lösas" eller finnas i vattnet)
Dammar utan genomströmning (läs kontinuerliga vattenbyten) skall behandlas (enlig mig) som ett akvarium (även om de är stora). Stoppa inget där som du inte skulle stoppa i ditt akvarium!!
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag trodde lärks påstådda motståndskraft var en myt?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det är möjligt att senare forskning har visat på något annat som inte jag vet men jag skulle inte dömma ut generationer av båtbyggares erfarenheter vad gäller lärk. Många av de båtbyggare jag känner anser att lärk står i nivå med ek, anledningen till att det inte har används så mycket i Sverige tidigare kan vara att det varit svårt att få tag på.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Billigaste alternativet är senvuxen gran. Sedan är faktiskt lärk ett bra alternativ och slutligen teak om man har lite pengar över. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Senvuxen gran är väldigt kompakt vilket försvårar angrepp men med kännedom om alla de kemiska knep granen använder för att stoppa konkurrens och angrepp av andra organismer skulle i alla fall inte jag använda gran i kontakt med vatten utan genomströmning. Teak kan jag inte bedömma.
Ingen som vet något om Curry-träd?
Lasse