Importera fisk, får jag det?

#1 - 22 april 2004 15:14
Jag ska till danmark i helgen och har nu fått reda på att det finns rätt mycket trevliga akvarie affärer i Köpenhamn. Givetvis får det väl bli ett besök på något zoo. Men får jag köpa fisk i och ta med mig hem?

Hörde också på en annan tråd att Oslo har många bra affärer med och då det heller inte är långt dit så undrar jag även hur det gäller här.

Mvh Marie
#2 - 22 april 2004 15:21
En del matnyttigt finns att finna på zoopets förstasida:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=204
Annars så ger en snabb sökning på "import" på forumet 27 sidor med träffar.
MVH
Magnus
#3 - 22 april 2004 15:54
Tack Tropfrog för ditt svar!

Ja det är visst inte omöjligt att köpa typ fina guppy och sånt men jag får läsa mer på jordbruksverkets sida om den där försäkran.
#4 - 22 april 2004 16:00
Tyvärr så blev jag inte mycket klokare att läsa sidorna.

Är det någon som tagit med sig fisk från Danmark eller Norge som vet hur det går till. Jag ska alltså ta hem för eget bruk som sällskapsdjur.
#5 - 22 april 2004 16:03
från EU länder (ja även norge har jag för mig) är det idag relativt enkelt. Du kan plocka med din fiskarna hem sen ska en blankett skickas in inom en visst tid från hemkomsten om jag inte kommmr ihåg helt fel.

Det blir lite bökigare med icke EUu länder efter som papper etc. måste fixas i förväg + att tull måste kolla på det etc. där blir det även jobbigt med mellanlandningar efter som tull i det första EU land man landar i måste kolla på det.
#6 - 22 april 2004 16:12
Så då behöver jag inte ha med mignågra papper när jag passerar gränsen då med den typ av firrar som jag funderat på, under förutsättningar att jag hittar något som är väldigt snyggt.
#7 - 22 april 2004 16:42
kolla på http://www.sjv.se Välj "djur & veterinär" sedan "in- & utförsel av levande djur" och sedan "akvariefisk". Där finns det reglerna beskrivna på ett enkelt sätt.
Johannes
#8 - 22 april 2004 16:55
Efter in och utförsel är det "övriga sällskapsdjur" och sedan "akvariefisk"

Ha det bra i Danmark

//Johannes

#9 - 22 april 2004 17:06
Ska kolla genast! Tittade inte där på övriga djur.

Jag ska ta en dansk öl för dig med =)
#10 - 22 april 2004 17:10
Jag läste där nu och det var inte så krångligt förutom att man ska anmäla en arbetsdag innan införseln. Det blir ju lite svårt för mig som åker över helgen. Men ska man tura på en vardag så går det ju.

Tack för all hjälp allihopa!
#11 - 22 april 2004 17:34
EU och Norge - Införsel får endast ske över tullstation. Anmälan ska göras till tullmyndighet på platsen.

Danmark är med i Eu så du anmäla det på plats. :)

#12 - 22 april 2004 18:27
Men det stod något om att gränsvetrinären skulle vara på plats och att det skulle anmälas senast 1 arbetsdag före.... Har jag fattat helt fel med det med veterinären? Annars så är det busenkelt ju!
#13 - 22 april 2004 18:35
men det gäller väl ICKE eu land?? (va iof ett tag sen ja kolla nu men fick för mig det)
#14 - 22 april 2004 18:38
Det stod nåt om att ta från icke EU-land är ännu krångligare.
#15 - 22 april 2004 18:46
Om jag får din e-post så kan du få ett nummer du kan ringa och få svar på dina frågor.
Johannes
#16 - 22 april 2004 18:48
maria.jevrm@telia.com

ja tack! Gulligt av dig!
#17 - 28 april 2004 19:05
Allvarligt talat....vem fanken anmäler om man köper dansk kort till myndigheterna om man e över o tar hem....skulle man då göra sig så möed besvär med att stanna till o klydda med att visa upp lite fisk för nån som inte bryr sig?

Skåningen Matte hade inte gjort det iaf......
#18 - 28 april 2004 19:07
öööhm...skulle stå korv =) inte kort...
#19 - 28 april 2004 19:46
Håller med. Är det någon här på forumet som blivit kontrollerad i tullen från Norge eller Danmark i över huvud taget? Inte ens efter ett anonymt tips om ett smugglat guppypar tror jag tulltjänstemännen skulle bry sig. Jag tror inte ens de förväntar sig att man ska ha koll på blanketter i sådana fall. Annat är det väl med storimport.
#20 - 28 april 2004 20:41
Jag har tagit hem fisk flera gånger från Belgien,Tyskland,Danemark och blivit stoppad i tullen varje gång och de brydde sig inte så mycket om fiskarna ,ena gången orkade de inte kolla i frigolådan .
#21 - 29 april 2004 07:51
Dom enda gångerna jag har blivit stoppad av tullen när jag har åkt från Köpenhamn till Malmö har varit när dom har gått ombord på Kastrup (flygplatsen) och frågat alla på tåget "Är det din väska?" eller "Var det du som packade den väskan?". Det har aldrig hänt när jag har åkt till Köpenhamn. Så var det med den tullen... :o)
#22 - 29 april 2004 09:08
Risken att åka fast är säkert mycket liten. Frågan är bara hur stora böter man åker på om man ändå gör det.
Jag vet inte, men jag tycker det verkar som en mycket liten insats att fylla i den där blanketten och visa den för tullarna när man passerar.
#23 - 29 april 2004 09:25
Inga böter om det gäller tropiska akvariefiskar .
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 29 april 2004 09:26
Oavsett hur stor risken är för att åka fast, alternativt att ens bli fälld så skall man följa lagen (även om den är löjlig) och detta av flera skäl bl.a.
1/ Om folk struntar i lagen så finns risken för en straffskärpning (detta har skett internationellt).
2/ De papper man lämnar in används vid statistik och utifrån denna statistik så fattas politsika beslut - om ingen lämnar in sina papper så är risken stor att framtida beslut kommer att fattas på fel grundvalar.
3/ Om alla hade skickat in sina papper till SJV och anmält sig i tullen så hade det krävt en massa arbete från deras sida att ta hand om dessa och då hade det säkert lett till att denna korkade lag hade försvunnit.
#25 - 29 april 2004 09:38
Jag vill citera en för mig bekant polis som satte på dubbdäcken ett par veckor för tidigt - "lite civil olydnad kan väl inte skada..."

Svenskarna i gemen uppfattas väl som ganska villiga att följa de mest konstiga bestämmelser som våra bröder och systrar i EU ofta omedelbart skulle strunta i...

Jag skulle nog låta bli att anmäla en import av några guppies - inte bara för att det är lite väl mycket krångel utan även som ett politiskt liberalt statement.

Men jag måste erkänna att jag även går mot röd gubbe och kör lite för fort ibland men det gör väl inte välartiga zoopet-medlemmar...
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 29 april 2004 09:43
Som jag skrev ovan så kommer "överträdelse" av denna korkade lag sannolikt i längden att drabba oss genom att det införs betydligt tuffare lagar.

Annons