Importera fisk, erfarenheter?

#1 - 1 april 2008 19:56
Är väldigt inne på att köpa några fiskar från AquaBid och då importera dessa till Sverige. Jag har hittat en bra säljare som jag kommer överrens med och han är mer än villig att sälja till mig. Det enda problemet är ju allt som heter tullverket. Vill man importera lagligt från ett land utanför EU (Thailand i mitt fall) måste man (om jag förstått det rätt) komma till tullen när paketet har anlänt och lämna in en deklaration (som är hur krånglig som helst!) samt en akvariefisk-försäkran. Fiskarna måste undersökas av veterinär (som lär kosta en del) och du måste betala 25% moms (dock ingen tullavgift) på det totala beloppet (frakt inräknat). Du måste alltså då ha med dig bevis som understryker hur mycket du betalt.

Detta är ju helt galet! Har någon här erfarenhet av att importera fisk? Lagligt som olagligt, från EU-land som från icke EU-land? Skulle uppskatta så mycket råd/reflektioner/alternativ som möjligt.

Det jag själv funderat på är att be säljaren att skicka paketet som om det inte innehöll fiskar (typ att det innehåller en vara under 100 SEK = ingen tullavgift m.m) eller att först skicka paketet till England där det senare skickas till Sverige (eftersom England är ett EU-land är det betydligt lättare att få fiskarna igenom tullen.)

Någon? ;)
#2 - 1 april 2008 20:35
Spelar ingen roll då de då kommer o vetrinärinspekteras i London istället o det kostar säkert lika mycket Brukar ligga runt 120 euro i europa.
#3 - 1 april 2008 20:45
[quote=kaj.p;1121368]Spelar ingen roll då de då kommer o vetrinärinspekteras i London istället o det kostar säkert lika mycket brukar ligga runt 120 euro i europa.[/quote]

Det skulle definitivt inte bli så dyrt. Säljaren har en "shipper" där som har något typ av tillstånd och tar emot en massa fiskar till folk i England.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 april 2008 20:50
[quote=Sebbe88;1121376]Det skulle definitivt inte bli så dyrt. Säljaren har en "shipper" i USA som har något typ av tillstånd och tar emot en massa fiskar till folk i England.[/quote]
Jodå det är så dyrt - veterinärbesiktningen kommer man inte ifrån. Kommer det utanför arbetstid (dvs på kvällen) så är det ännu dyrare.

Zoopetartikel om import av akvariefisk. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131
#5 - 1 april 2008 21:05
Suck, suck och suck igen. Vad tror ni händer om man skickar paketet utan att meddela att det innehåller fiskar och det fastnar i tullen?

EDIT: Nog ingenting jag skulle vilja göra, men undrar bara.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 april 2008 21:07
[quote=Sebbe88;1121390]Suck, suck och suck igen. Vad tror ni händer om man skickar paketet utan att meddela att det innehåller fiskar och det fastnar i tullen?

EDIT: Nog ingenting jag skulle vilja göra, men undrar bara.[/quote]
Fiskarna avlivas och du får böta en massa - hur mycket beror på din inkomst (det blir dagsböter).
#7 - 1 april 2008 21:23
Är du säker eller spekulerar du bara? Är ju varken roligt för fiskarna eller en själv. Tror mer på den ärliga vägen - den räcker nog längst.
#8 - 1 april 2008 21:27
[quote=Sebbe88;1121401]Är du säker eller spekulerar du bara? Är ju varken roligt för fiskarna eller en själv. Tror mer på den ärliga vägen - den räcker nog längst.[/quote]

Precis.
#9 - 2 april 2008 05:00
Nej det är så . Det är också så att kommer de från asien mellanlandar i england så måste orginal intygen följa med fisken annars händer samma sak dvs du får inte ut den utan den avlivas..
Vidare måste de gå med fraktflyg vilket kräver spedition vilket också kostar en del. Här hemma mellan 350 -1500 beroende på tiden när de landar.
#10 - 3 april 2008 17:59
Det finns alltså ingen bland över 20.000 medlemmar som har erfarenheter av att importera fisk? :p
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 3 april 2008 18:04
[quote=Sebbe88;1122249]Det finns alltså ingen bland över 20.000 medlemmar som har erfarenheter av att importera fisk? :p[/quote]
Jodå och några av dom har redan svarat
#12 - 3 april 2008 18:49
Det är nog mer eller mindre hopplöst att importera fisk som privatperson.

Om man nu tvunget skall ha tag i en fisk som inte finns här, så är det nog enklast
att göra en deal med en grossistfirma. Dvs låta dom göra allt det administrativa,
och vackert betala dom för jobbet.
#13 - 3 april 2008 19:17
O krångligare lär det bli.:( Talade just med tullen på landvetter igår som nu är nedläggningshotade. Risken finns att man i fortsättningen måste först åka till landvetter för o hämta orginalintygen då dessa följer med fisken. Därefter måste du åka in till Tullen på Arendal i göteborg o göra tullklareringen. Sedan tillbaka till landvetter är det då något som är missat när det gäller ifyllningen så är det bara o åka tillbaka till Arendal en vända till.
Sedan gäller också att du måste ansöka om behörighet för att kunna deklarera elektronisk iförväg Du måste också ansöka o bli beviljad kredit för att kunna göra den elektroniska klareringen. Så inte blir det enklare inte.[:(!]
#14 - 3 april 2008 20:07
Ooops, verkar krångligt. Tur att det finns enklare lagliga sätt att importera fisk på. Fick idag c:a 20 st Aphanius anatoliae anatoliae från Tyskland. Visserligen som ägg som skall kläckas men det är både ett billigt och kul sätt att få nya fiskar på. :)
#15 - 6 april 2008 05:29
[QUOTE=Sebbe88;1122249]Det finns alltså ingen bland över 20.000 medlemmar som har erfarenheter av att importera fisk? :p[/QUOTE]

Jag tog med mej några Kampfiskhannar hem från Thailand för några år sedan. I petflaskor. Men det går kanske inte nu, eftersom man inte får ha vätskor med sig i handbagaget.
Men det var nog inte så få firrar du tänkte ta med dej eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 april 2008 16:28
[quote=Bosse.J;1123376]Jag tog med mej några Kampfiskhannar hem från Thailand för några år sedan. I petflaskor. Men det går kanske inte nu, eftersom man inte får ha vätskor med sig i handbagaget.
Men det var nog inte så få firrar du tänkte ta med dej eller?[/quote]
Det var lika olagligt då som nu - och tyvärr gör smuggling som detta att hobbyn får dåligt rykte.
#17 - 6 april 2008 20:57
[quote=kaj.p;1122309]O krångligare lär det bli.:( Talade just med tullen på landvetter igår som nu är nedläggningshotade. Risken finns att man i fortsättningen måste först åka till landvetter för o hämta orginalintygen då dessa följer med fisken. Därefter måste du åka in till Tullen på Arendal i göteborg o göra tullklareringen. Sedan tillbaka till landvetter är det då något som är missat när det gäller ifyllningen så är det bara o åka tillbaka till Arendal en vända till.
Sedan gäller också att du måste ansöka om behörighet för att kunna deklarera elektronisk iförväg Du måste också ansöka o bli beviljad kredit för att kunna göra den elektroniska klareringen. Så inte blir det enklare inte.[:(!][/quote]

Just detta kan man ju helt enkelt anlita en speditör nere i Göteborg till att fixa. Om man nu bestämmer sej för att importera så kan vilken speditör som helst hjälpa till att fylla i alla tullhandlingar på rätt sätt bara man har en kopia på fakturan + eventuella intyg som behövs. Faktura+intyg kan man helt enkelt be att få kopior på per mail eller fax så kan alla tullhandlingar ordnas redan innan planet lyft från Thailand.

(ja, jag jobbar som speditör - dock inte i götet :))
#18 - 6 april 2008 21:05
[quote=Roulie;1123834]Just detta kan man ju helt enkelt anlita en speditör nere i Göteborg till att fixa. Om man nu bestämmer sej för att importera så kan vilken speditör som helst hjälpa till att fylla i alla tullhandlingar på rätt sätt bara man har en kopia på fakturan + eventuella intyg som behövs. Faktura+intyg kan man helt enkelt be att få kopior på per mail eller fax så kan alla tullhandlingar ordnas redan innan planet lyft från Thailand.

(ja, jag jobbar som speditör - dock inte i götet :))[/quote]

det är inte många speditörer som jobbar gratis om man säger så.

det brukar rusa iväg när det gäller kostnaderna........

ibland hutlöst mycket om man är privatperson.....

jo, jag har jobbat....och jobbar med upphandlingar,,,,både smått och stort och har gjort så i över 20 år nu,,,,,
#19 - 7 april 2008 14:40
Annars så kan du betala han lite extra och låta han köra in med bil till närmaste euland och sen skicka det till dig.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 7 april 2008 15:06
[quote=mirrefirre;1124086]Annars så kan du betala han lite extra och låta han köra in med bil till närmaste euland och sen skicka det till dig.[/quote]
Blir en lång resa om han skall köra bil från Thailand;)
För övrigt får då han istället betala tullavgifter etc.
#21 - 7 april 2008 18:55
[QUOTE=Kjell Fohrman;1123656]Det var lika olagligt då som nu - och tyvärr gör smuggling som detta att hobbyn får dåligt rykte.[/QUOTE]

Möjligt att det var olagligt. Men jag visste inte bättre och när jag blev uppmanad att öppna väskan i tullen så sa tulltjänstemannen att det var bara att gå. Så så där jätteolagligt var det nog inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 7 april 2008 20:12
[quote=Bosse.J;1124214]Möjligt att det var olagligt. Men jag visste inte bättre och när jag blev uppmanad att öppna väskan i tullen så sa tulltjänstemannen att det var bara att gå. Så så där jätteolagligt var det nog inte.[/quote]
Då hade du tur - idag hade du knappast kommit igenom så lättvindigt
#23 - 7 april 2008 20:14
Nej det var ju det jag skrev, att nu får man inte ta med vätskor i handbagaget.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 7 april 2008 20:18
[quote=Bosse.J;1124274]Nej det var ju det jag skrev, att nu får man inte ta med vätskor i handbagaget.[/quote]
Jo men det har inget med införselrestriktionerna att göra. Samma införselregler gäller för såväl handbagage som incheckat bagage.
#25 - 7 april 2008 20:21
nej jag vet nu att man inte får. visste inte då, men anade kanske.
Men dåligt ryckte vet jag inte om att jag har givit hobbyn.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 7 april 2008 21:11
[quote=Bosse.J;1124285]Men dåligt ryckte vet jag inte om att jag har givit hobbyn.[/quote]
Om man pratar om fisksmuggling i allmänhet så visst ger det dåligt rykte för hobbyn och ger myndigheterna vatten på kvarn om att det finns oseriösa akvarister vilket påverkar lagstiftningen.
Så all smuggling är negativ.

Bra i alla fall att du och förhoppningsvis även andra är medvetna om detta nu.
#27 - 24 februari 2018 20:08
Funderar på importera några kampfiskhanar från Thailand. Hur funkar det?
#28 - 26 februari 2018 11:44
[QUOTE=Soffan74;n2380865]Funderar på importera några kampfiskhanar från Thailand. Hur funkar det?[/QUOTE]

Säljaren i Thailand tar emot en massa beställningar från folk och skickar sen all fisk samtidigt till en "s.k. "transshipper/mellanhand" i något annat EU-land tex Tyskland, hen tar hand om och betalar tull, veterinärs och andra kostnader och delar upp fisken i mindre lådor som sen skickas till dom olika köparna.

Först får du betala fisk och frakt från Thailand till transshipper, och sen får du betala till hen för hans kostnader plus frakten sista vägen till Sverige.
Det kan bli ganska så dyrt!

Billigare att köpa från någon inom EU, som skickar till dej direkt då slipper du alla extra kostnader!

Thaifighter

Annons