Importera bettor från thailand

#1 - 21 december 2008 20:40
Hej!

Jag funderar på att beställa ett par bettor från Thailand.

Är det någon här som gjort det och kan berätta vilka regler som gäller.
Tänkte om man måste anmäla importen av fiskarna till tull och liknande
eller om de helt enkelt "slinker" igenom obemärkt utan problem.

Det är som sagt inga jätte volymer det handlar om utan bara ett par stycken fiskar.

Tack!/Elhenko
Guest
#2 - 21 december 2008 20:41
Glimten på kampfiskinfo.com har gjort d. Fråga honom.
#3 - 21 december 2008 20:50
Sorry om detta är lite OT, men hur gör man med det praktiska vid fiskhanteringen iom import eller ens bara frakt inom landets gränser?

Måste ju vara ett rent helvete för fisken att guppa runt, och syret, hur tillförs det, i alla fall i ett litet paket med bara några fiska till en privatperson tex.?
#4 - 21 december 2008 20:59
gör en sökning på import o thailand så får du massor med svar :)
#5 - 21 december 2008 21:01
kaj.p skrev:
gör en sökning på import o thailand så får du massor med svar :)

Hehe! Ja, tack det ska jag göra. :d
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 december 2008 21:08
Som Kaj skriver så har ämnet varit uppe i tidigare trådar.
Några tusen lär man få räkna med i kostnader för att få hem dom.
#7 - 21 december 2008 22:08
Okej det verkar ganska krångligt.

Jag kommer ju inte själv åka ned och ta hem dem utan i så fall få dem
hit skickade av uppfödaren.

Räknas det som smuggling även då? Hörde med dem och de skickar med ett friskintyg på fiskarna i kollit. Om de vill kolla i paketet är det väl bara att de tittar. Ja ja, det verkar som sagt krångligt.
#8 - 21 december 2008 22:09
Ingen som hade lust att svara på mina frågor?
#9 - 21 december 2008 22:15
Bowman skrev:
Ingen som hade lust att svara på mina frågor?

Hej Bowman!

Är som sagt ingen expert men handlaren sade att de klarar en leveranstid på ungefär tio dagar. Vad jag förstår packas de med inte allt för mycket vatten och mycket luft. Har för mig att jag läste att bettor klarar en leverans bättre än andra fiskar då de är labyrintfiskar, sättet de andas på. Jag tror även att de packas med någon slags heatingpack för värmen.

Jag är som sagt ingen expert.
#10 - 21 december 2008 22:48
Elhenko skrev:
Hej Bowman!

Är som sagt ingen expert men handlaren sade att de klarar en leveranstid på ungefär tio dagar. Vad jag förstår packas de med inte allt för mycket vatten och mycket luft. Har för mig att jag läste att bettor klarar en leverans bättre än andra fiskar då de är labyrintfiskar, sättet de andas på. Jag tror även att de packas med någon slags heatingpack för värmen.

Jag är som sagt ingen expert.

Ok, lite mer info i alla fall. Tack!
#11 - 22 december 2008 17:21
Hej!

Jag har själv ofta funderat på hur man kan sälja kampfiskar via Internet och post, speciellt inom Sverige?
Jag odlar en hel del varje år som jag säljer till affärerna, men dom betalar så dåligt och det blir färre och färre affärer som köper av privatpersoner! Jag har funderat på om det inte hade lönat sej att sälja dom över nätet direkt till intresserade personer istället, men problemet ligger i hur man skickar dom och vilka regler som gäller inom Sverige?
Hörde nån som sa att det var förbjudet att skicka fiskar med posten inom Sverige?
Borde annars inte vara så svårt att få dom att överleva under sommarhalvåret och det tar ju som regel bara 2-3 dar att skicka dom med posten, och det lär ju finnas små värmepaket att använda om det blir kallt.

Thaifighter
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 december 2008 17:49
Elhenko skrev:
Okej det verkar ganska krångligt.

Jag kommer ju inte själv åka ned och ta hem dem utan i så fall få dem

hit skickade av uppfödaren.

Räknas det som smuggling även då? Hörde med dem och de skickar med ett friskintyg på fiskarna i kollit. Om de vill kolla i paketet är det väl bara att de tittar. Ja ja, det verkar som sagt krångligt.

De skall alltid veterinärbesiktigas i det första landet inom EU som de kommer till.

Zoopetartikel om import av akvariefisk http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=220
#13 - 22 december 2008 21:12
De skall alltid veterinärbesiktigas i det första landet inom EU som de kommer till.

Zoopetartikel om import av akvariefisk http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=220

Japp! Om jag tar in dem kommer de att veterinärbesiktigas.
Bilagor:
#14 - 22 december 2008 23:44
Låter inte särskilt lönsamt att skicka efter ett par kampfiskar från Thailand som kostar 100 tals dollar att köpa och skicka, och sen på det betala "tusentals" kronor till en veterinär innan man får hem dom!:rolleyes:
Det hade varit mycket snabbare, billigare och enklare om man kunde köpa/sälja av odlare inom Sverige som skickade dom hem till dej!:d

Thaifighter
#15 - 23 december 2008 00:00
Låter inte särskilt lönsamt att skicka efter ett par kampfiskar från Thailand som kostar 100 tals dollar att köpa och skicka, och sen på det betala "tusentals" kronor till en veterinär innan man får hem dom!:rolleyes:

Det hade varit mycket snabbare, billigare och enklare om man kunde köpa/sälja av odlare inom Sverige som skickade dom hem till dej!:d

Thaifighter

Absolut, håller med! Verkar lite svårt att få tag på vissa typer av "vild arter" bara.
De var inte så farligt dyra faktisk. Runt 100 :-/st.
#16 - 23 december 2008 00:06
Elhenko skrev:
Absolut, håller med! Verkar lite svårt att få tag på vissa typer av "vild arter" bara.

De var inte så farligt dyra faktisk. Runt 100 :-/st.

Betta imbellis och B. smaragdina kan du få för det priset, men andra arter som tex B. macrostoma kostar en tusenlapp styck!:D

Thaifighter
#17 - 23 december 2008 00:15
jag såg Betta imbellis i dag i djuraffären för samma pris som ''vanlig'' kampfisk dvs 47kr. dock hade dom bara en kvar (en hona) och därför köpte jag ingen. hade där funnits så jag fått ett par hade jag köpt. istället blev det en ny vacker hane (orange/gul med lite svart/lila i).
#18 - 23 december 2008 00:19
Betta imbellis och B. smaragdina kan du få för det priset, men andra arter som tex B. macrostoma kostar en tusenlapp styck!:D

Thaifighter

B. Macrostoma är väl ganska klurig att få tag på i Sverige va? Hur är det med B. smaragdina, är den vanlig i Sverige?
#19 - 23 december 2008 09:07
Elhenko skrev:
B. Macrostoma är väl ganska klurig att få tag på i Sverige va? Hur är det med B. smaragdina, är den vanlig i Sverige?

Jo dom borde gå att få tag på.

Snackade precis med en finsk tjej på ett utländskt betta forum, som just hade skickat efter och mottagit 2 bettor från Thailand.
Hon hade köpt dom av nån thailändsk odlare som sen hade skickat dom till en fisk-importör i Tyskland som importerade en massa egna fiskar samtidigt.
Han hade sen hade skickat dom till henne med TNT ett fraktbolag, det tog totalt 4 dagar från Thailand till Finland.
Kostnad 2X50 US$ för fiskarna plus 2x5 US$ i frakt till Tyskland och sen med TNT till hennes hem i Finland för ytterliggare 100 Euros!
Kostade henne alltså närmare 1000 kr per fisk och det var inga speciella fiskar alls bara vanliga kortfeniga plakat kampfiskar!

Nog bättre att gå till någon välsorterad större akvarie-affär som direkt-importerar själva och fråga om dom inte kan beställa några speciella kampfiskar till dej också samtidigt!

Thaifighter
#20 - 23 december 2008 10:35
Hej!

Jag har själv ofta funderat på hur man kan sälja kampfiskar via Internet och post, speciellt inom Sverige?

Jag odlar en hel del varje år som jag säljer till affärerna, men dom betalar så dåligt och det blir färre och färre affärer som köper av privatpersoner! Jag har funderat på om det inte hade lönat sej att sälja dom över nätet direkt till intresserade personer istället, men problemet ligger i hur man skickar dom och vilka regler som gäller inom Sverige?

Hörde nån som sa att det var förbjudet att skicka fiskar med posten inom Sverige?

Borde annars inte vara så svårt att få dom att överleva under sommarhalvåret och det tar ju som regel bara 2-3 dar att skicka dom med posten, och det lär ju finnas små värmepaket att använda om det blir kallt.

Thaifighter

Det går fint att skicka med bussgods.se. Posten tillåter inte att man skickar djur. Har själv köpt bettor inom sverige via bussgods.se, funkar klockrent.
#21 - 23 december 2008 11:10
Jo dom borde gå att få tag på.

Snackade precis med en finsk tjej på ett utländskt betta forum, som just hade skickat efter och mottagit 2 bettor från Thailand.

Hon hade köpt dom av nån thailändsk odlare som sen hade skickat dom till en fisk-importör i Tyskland som importerade en massa egna fiskar samtidigt.

Han hade sen hade skickat dom till henne med TNT ett fraktbolag, det tog totalt 4 dagar från Thailand till Finland.

Kostnad 2X50 US$ för fiskarna plus 2x5 US$ i frakt till Tyskland och sen med TNT till hennes hem i Finland för ytterliggare 100 Euros!

Kostade henne alltså närmare 1000 kr per fisk och det var inga speciella fiskar alls bara vanliga kortfeniga plakat kampfiskar!

Nog bättre att gå till någon välsorterad större akvarie-affär som direkt-importerar själva och fråga om dom inte kan beställa några speciella kampfiskar till dej också samtidigt!

Thaifighter

Det kommer gå på runt 550kr/fisk för fyra fiskar inkl. frakt. Då har jag även räknat med veterinärkostnad på 1500kr (kanske lågt räknat, inte säker på vad veterinären kostar). Egentligen skulle det vara tre fiskar men jag skulle få en på köpet tydligen.
Detta blir ju som sagt en del pengar. Har tittat runt och försökt hitta
B. Smaragdina i Sverige men inte hittat. Kanske dålig på att leta?
#22 - 23 december 2008 17:58
Betta Macrostoma finns på Imazos lista nu. blir en del pengar men de är ruskigt snygga.

Däremot är det svårt att få ynglen att utvecklas.
#23 - 24 december 2008 11:16
JagBaraMal skrev:
Det går fint att skicka med bussgods.se. Posten tillåter inte att man skickar djur. Har själv köpt bettor inom sverige via bussgods.se, funkar klockrent.

Och hur mycket kostar det då?:rolleyes:

Thaifighter
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 24 december 2008 11:21
Och hur mycket kostar det då?:rolleyes:

Thaifighter

Priset får du lätt fram på Bussgods hemsida http://www.bussgods.se/
#25 - 24 december 2008 13:14
Priset får du lätt fram på Bussgods hemsida http://www.bussgods.se/

Tack för hjälpen!:)
Men nån prislista hittade jag inte?:confused:

Thaifighter
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 24 december 2008 14:06
Tack för hjälpen!:)

Men nån prislista hittade jag inte?:confused:

Thaifighter

Bara halva första sidan;)
Druckit för mycket julglögg:D
#27 - 24 december 2008 18:11
Bara halva första sidan;)

Druckit för mycket julglögg:D

Nä, du min vän eftersom jag är hel-nykterist så slinker det inte ner nån glögg i min kräva!:D

Vad jag kan se så är mer än halva första sidan vit, alltså tom!:confused:
Om jag har förstått det rätt så får man inte fram priset förrän man har fyllt i avsändare, mottagare, mått och vikt odyl?
Några såna parametrar har jag inte eftersom jag inte vet om jag kommer att använda Bussgods nån gång, men vad jag har förtått så kostar det i alla fall några hundringar!?:rolleyes:

God fortsättning!:D

Thaifighter
#28 - 24 december 2008 19:47
Nä, du min vän eftersom jag är hel-nykterist så slinker det inte ner nån glögg i min kräva!:D

Vad jag kan se så är mer än halva första sidan vit, alltså tom!:confused:

Om jag har förstått det rätt så får man inte fram priset förrän man har fyllt i avsändare, mottagare, mått och vikt odyl?

Några såna parametrar har jag inte eftersom jag inte vet om jag kommer att använda Bussgods nån gång, men vad jag har förtått så kostar det i alla fall några hundringar!?:rolleyes:

Thaifighter

Hehe! Du kan ju öva på Sthlm så länge. Jag köper nog gärna av dig när du får nya fiskar om du har någon trevligt till salu! =)
#29 - 25 december 2008 10:28
Narii skrev:
Glimten på kampfiskinfo.com har gjort d. Fråga honom.

japp, stämmer bra att jag gjorde det, dock inte från Thailand, men då tog jag hem ett x antal hundra stycken genom mitt företag som skickades med expressflyg in på mindre än 24 timmar.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 25 december 2008 10:32

Thaifighter

Ja men det är ju bara att fylla i några olika exempel så får du ju fram exempel på priser.
Du vet ju var du skall skicka från, ungefärliga vikten, samt om det skall "värmepackas" och då är det ju bara att fylla i nåfra olika orter så får du fram prisexempel.

Annons