[quote=Johannahagstedt;1123952]Flera av er är inne på att det kan förekomma en handel med hotade arter som är odlade, men dessa kan man ju normalt skaffa intyg för och därmed göra dom till lagliga exemplar, varför gör man inte det?[/quote]
Kan man det?
Hur får man intyg för ett odlat djur med föräldrar av okänd härkomst?
Hur byter hotade men odlade fiskar ägare? är det någon som vet var de kontakterna knyts?
Men pratar du hotade fiskar eller olagliga nu? För det finns mängder av
hotade arter, nånstans kring 20% av alla fiskarter är hotade, t.ex. nästan alla Victoria-ciklider, men få fiskarter är
olagliga.
Jag har gjort en genomgång av alla domar på området och där förekommer inte några fall där fiskar varit inblandade, ska jag tolka det som att handeln är mycket liten eller som att många fall inte upptäcks?
Det finns ganska få fiskarter som är olagliga att handla med, och de arter som listas är över lag mycket stora och besvärliga arter. Mycket få akvarister har vare sig akvarier som kan hålla dem eller är intresserade av dem.
Jag tittade igenom
listan, och bara en enda CITES-listad fisk förekommer hyfsat vanligt i akvariehandeln: sjöhäst. Jag har ingen aning om hur vanligt det är att sjöhästar säljs utan intyg.
Två till, Arapaima och
Pangasianodon gigas, kan möjligen sällsynt finnas i svenska akvarier. Bägge odlas i sydostasien och man kan tänka sig att t.ex. thailandsresenärer tar med sig exemplar hem.
(Jag hade f.ö. ingen aning om att europeisk ål nu står på CITES.)
Är det fler än Jens som tror att koraller kan ha en större illegal marknad?
Säkerligen. I saltvattensakvarier har man kalk eller cementstenar som legat på korallrev, och det växer i stort sett alltid spontant upp koraller på sån s.k. levande sten, och de korallerna är dels av skyddade arter (alla koraller är CITES-listade), dels saknar de förstås intyg. Fast jag vet inte, koraller som spontant växer från larver på sten kanske räknas som odlade.
Vad gäller insmuggling vet jag inte hur det ligger till. De koraller jag sett i zooaffär senaste åren har verkat vara odlade (växer på cementpluggar t.ex.), men jag vet inte säkert hur det ligger till med det, eller med intyg.
Ja, visst handlar det om laglighet. Det finns ju också arter som är hotade men som inte är CITES-listade för att handlen med dom inte anses vara det största hotet mot dom. Så det finns nog många fler arter som är hotade på grund av miljöförstöring men som ändå är lagliga.
Tusentals fiskarter är akut hotade, men de är utan undantag sällsynta pga förlust av habitat. T.ex.
Hypancistrus zebra, fisken som är Zoopets logo, har nyligen blivit förbjuden att exportera från Brasilien, och kommer med största sannolikhet att bli utdöd i vilt tillstånd inom något år, pga att Brasilien byggt en stor kraftverksdamm som utplånat hela det område där fisken bor, medan
Eldstjärten redan är utdöd i vilt tillstånd pga att det område där den bodde har dikats ut och blivit risfält.