Illamående Windelov?!

#1 - 11 januari 2007 16:40
har precis (ca 3 veckor sen) totalrenoverat mitt kar med ny botten och nya växter och rötter.. det enda som är kvar är ett ca 1 månad inkört ytterfilter så man kan nog säga att jag har gjort en omstart av karet;)

Har knutit fast några windelov på en rot. Dom har rotat sig så pass att dom sitter fast men inga jätterötter än så länge... problemet är att dom har börjat bli bruna i topparna.. Så min fråga är, är det normalt när man knyter fast dom innan dom har rotat sig ordentligt? Att dom får en "nerperiod" innan dom börjar växa...

Eftersom karet är nystartat så antar jag att deti nte finns så mycket näring i vattnet just. Kör med PMDD men inte co2. har 2 aquarelle med reflektorer...

http://i90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/digitalbilder013.jpg?t=1168533974

http://i90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/digitalbilder014-1.jpg?t=1168533994

Tacksam för svar!

/Hans
#2 - 11 januari 2007 18:00
Har exakt samma problem med min javaormbunke har haft den i 3v och den har också blivit ful. Så om nån vet så är vi två undrande
#3 - 11 januari 2007 20:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle tro det är näringsbrist, Javaormbunkar i nystartade kar mår ofta inte så bra. Dom är storkonsumenter av Nitrat.[/COLOR][/FONT]
#4 - 12 januari 2007 16:09
jaså? då har man lärt sig nåt nytt;) nitrat säger du, det kommer igång så småningom va? eller är jag helt ute och cyklar, är det något man tillsätter?

/Hans
#5 - 12 januari 2007 16:50
Eftersom karet är nystartat så antar jag att deti nte finns så mycket näring i vattnet just. Kör med PMDD men inte co2. har 2 aquarelle med reflektorer...

Testa att ta bort reflektorerna samt dämpa aquarelle rören med en strimma el-tejp på undersidan. Alternativt byt ut ett eller båda rören till ett varmvitt standardrör el grolux. I alla dom burkar där jag haft javabunkar/windelov direkt under ett aquarellerör så har dom blivit bruna - svarta - vittrat bort.

Det funkar dock bra med AQ-rören om bunkarna står skuggigt.
Som Maria - Sjöjungfru nämde stämmer det att dom vill ha god tillgång till fritt kväve i vattnet.
#6 - 12 januari 2007 16:52
battalionP skrev:
jaså? då har man lärt sig nåt nytt;) nitrat säger du, det kommer igång så småningom va? eller är jag helt ute och cyklar, är det något man tillsätter?

/Hans

Om du kör med PMDD så känner du väl till nitrat dvs Kno3 ?
#7 - 12 januari 2007 19:08
Min är skuggad av en massa flytväxter men hyfsat nystartat kar kör dock med pmdd så då är det bara att vänta och se alltså. Tack för svaren
#8 - 13 januari 2007 07:02
Testa att ta bort reflektorerna samt dämpa aquarelle rören med en strimma el-tejp på undersidan. Alternativt byt ut ett eller båda rören till ett varmvitt standardrör el grolux. I alla dom burkar där jag haft javabunkar/windelov direkt under ett aquarellerör så har dom blivit bruna - svarta - vittrat bort.

Det funkar dock bra med AQ-rören om bunkarna står skuggigt.

Som Maria - Sjöjungfru nämde stämmer det att dom vill ha god tillgång till fritt kväve i vattnet.

Hmm nu är jag inte med... Aquarelle ska ju vara ett av dom bättre växtrören? varför klarar inte ormbunkar dom?

/Hans
#9 - 13 januari 2007 07:04
Om du kör med PMDD så känner du väl till nitrat dvs Kno3 ?

jaha är kno3 nitrat? Jag har faktiskt ingen aning om vad alla namn betyder;)
just nu kör jag dubbel dos 1 gång i veckan.. Kan jag testa att köra dubbel som vanligt + 1 dos kno3 lite senare? Eller ställer det till problem om jag inte tillsätter dom andra två lika mycket??

/Hans
#10 - 13 januari 2007 08:57
nej ge inte bara kno3, rätt vad det är så står du där med svajande näringsämnen och du riskerar att få alger, ge hellre en extra normal dos av allt mitt i veckan.
#11 - 13 januari 2007 09:24
ja det var så jag tänkte också att det skulle rubba massa saker så man får svajjiga värden;)

Tänkte på det micke eklund sa om reflektorerna.. Jag har satt i dom för några dagar sen och windelovarna började må dåligt redan för ca 3 veckor sen...

/Hans
#12 - 13 januari 2007 10:41
När jag köpte min så blev den brunare och fulare i några veckor och jag befarade att den skulle dö. Men nere bland rötterna så kom det nya fina blad i massor. Det var ca 1 månad sen dom nya började komma fram och alla gamla blad har ramlat av och det fnns vara nya kvar. Hoppas att det blir likadant för er andra också...
#13 - 14 januari 2007 12:47
Som det är just nu kör jag med en dubbeldos vid vattenbyte.. det verkar ju inte räcka så då är frågan, är det bättre att jag kör tredubbel dos vid vattenbyte eller dubbel vid VB och enkel dos mitt i veckan? Eller kanske tre enkla doser??

/Hans
#14 - 14 januari 2007 13:06
När jag köpte min (som satt på en rot den med) så vart det precis likadant i början-- fast nu mår den jättebra !:) De är nog bara att vänta å se
#15 - 15 januari 2007 11:56
frågar igen...

battalionP skrev:
Som det är just nu kör jag med en dubbeldos vid vattenbyte.. det verkar ju inte räcka så då är frågan, är det bättre att jag kör tredubbel dos vid vattenbyte eller dubbel vid VB och enkel dos mitt i veckan? Eller kanske tre enkla doser??

/Hans
#16 - 15 januari 2007 12:04
lånar tråden till en fråga som tangerar ovanstående.

Har windelöv i mitt nya kar....1 vecka gammalt.

Vågar man stoppa ner gödning i vattnet innan det har stabiliserat sig med nitrit ??
#17 - 15 januari 2007 14:44
Mycket ljus och dåliga ormbunkar, för mig låter det bara som en sak, näringsbrist pga ökat näringsupptag med starkare ljus.
Jag har haft bunkar på rot nästan ända uppe vid lysrören (Aquastar) utan problem förut.

Kensa: gödning ger inte nitrit, så ja det går bra.
#18 - 15 januari 2007 14:47
bra.....nu skall det gödas när jag kommer hem....:-)
#19 - 24 januari 2007 11:21
Suck.....

Ett par av mina windelöv har börjat bli bruna.

Men inte från toppen, utan från roten och uppåt.

Är dom döda ?

Nystartat kar (snart 3v), har inte någon gödening i vattnet, men gödning under grusen, bottengödning.

Dock är windelöven inte i kontakt med botten, de är fastbundna på en grotta gjord i skiffer.

Vad göra ??

Ta väck allt det bruna ?

Ta väck hela plantan, inklusive rotstocken ??

vad göra ??
#20 - 25 januari 2007 09:00
ingen som har tips.....??
#21 - 25 januari 2007 09:28
Kensa skrev:
ingen som har tips.....??

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hade plockat bort dom bruna bladen och behållit rotstockarna om dom ser frächa ut, det brukar komma fler blad såsmåningom.[/COLOR][/FONT]

Annons