Illaluktande vatten och mystiskt försvinnande

#1 - 20 mars 2007 07:29
Idag när jag tittade till mitt lilla kar kände jag att vattnet luktade spunk! Det luktar ruttet tycker jag nästan. Vattentesterna (Sera dropp) ligger fint och ph stadigt på 7,5.

Kan det vara ammoniak? Sticker inget i armen, men det gör det kanske först vid riktigt höga doser. Hur kan man i sådana fall testa detta, finns det tester att köpa? Ändras andra värden oxå om man får ammoniak?

Dessutom är min ena Brochis splendens spårlöst försvunnen! Igår var den där, idag är den det inte! Hittar den ingenstans, varken under roten, stenar eller snäckor! Karet är så pass öppet än, så den kan inte gömma sig i någon växt. Hittar inget runt pumpen och inte ens den allra minsta antydan till skelett nånstans! Vad i hela fridens dagar kan ha hänt?! Inte kan de väl ha hunnit äta upp en hel, stor mal, på en enda natt?! Den var nästan 5 cm lång! Nåt borde väl finnas kvar?!
Känns lite som kidnappning eller överlagt mord... [B)]
#2 - 20 mars 2007 07:31
Med tanke på lukten så ligger den sannolikt död någonstans...
#3 - 20 mars 2007 07:35
Nej, den KAN inte göra det! Jag har kollat igenom ALLT i karet! Den finns verkligen inte. Jag vet att det låter absurt, men jag har 1 stock, 2 snäckor och 3 stenar som bildar en liten tunnel. Dessutom har jag 3 små knippen med växter. Det är alltså väldigt fri sikt och jag har kört med handen över hela karet.
#4 - 20 mars 2007 07:48
Den där lukten är antingen bakterier eller ammoniak, dvs vad som än orsakat det så har du problem med vattenkvaliteten nu, och behöver göra upprepade vattenbyten tills vattnet skärpt sig igen.

EDIT: en annan möjlighet, om akvariet varit igång rätt länge, är sumpgas. Det luktar prutt, medan bakterier/ammoniak luktar skarpt, elakt och ruttet.
#5 - 20 mars 2007 08:19
Tack för hjälpen! Nej, det har bara varit igång i 3 veckor, men dock med äldre vatten från mitt större kar.

Jag bytte vatten i lördags, så jag får testa att byta idag igen och se vad som händer. Räcker det om man gör var tredje dag, eller behövs det varje dag?
#6 - 20 mars 2007 08:55
Medan det luktar illa bör du byta 20-50% dagligen, vid behov (dvs om du ser att fisken mår dåligt) kanske tillochmed flera gånger per dag, för att hålla uppe vattenkvaliteten och skydda fisken som redan är i akvariet. Medicinera inte.

Lyssna inte om nån säger att man inte skall byta vatten i akvariet under uppstart - det är kanske sant att det tar längre tid för akvariet att stabilisera sig när man gör vattenbyten, men eftersom du har fisk i akvariet är prioriteten att skydda dem, inte få akvaret att "cykla" så snabbt som möjligt.

När akvariet stabiliserat sig, vilket det borde göra på en vecka eller så, kan du gå ned till att byta 20% en gång i veckan eller så.

EDIT: Har du kollat så din saknade fisk inte sitter i filterinsuget? Död/döende fisk klarar inte att undvika insugen och hamnar ofta där. En annan klassiker är fisk som klämmer sig in bakom filter eller sten - och fastnar och dör.
#7 - 20 mars 2007 09:26
Jag hade ett liknande problem med min dotters lilla 80 liters, det visade sig att innerfiltret kasat ner och gav ingen ytcirkulation. Så fort jag lyft upp det så försvann problemen.
#8 - 20 mars 2007 11:56
Tack! Ska byta nu och se om jag hittar den försvunna malen nu och försöka få bort lukten.

Tack än en gång för hjälpen allesammans!
#9 - 20 mars 2007 13:04
Ett mysterium löst! Det som luktade illa var en av snäckorna som tydligen haft nåt äckligt kvar inuti som inte kom bort i kokningen. Nu när den legat i blöt tillräckligt länge löstes det upp och sipprade ut i vattnet. Nu har jag bytt 50 % av vattnet samt kokat snäckorna igen + tvättat filtren till pumpen, så nu hoppas jag att det här ordnar sig efter några vattenbyten!

Däremot är malen fortfarande spårlöst borta, så enda förklaringen jag har är att den helt enkelt ätits upp, eller oxå har den lyft på heltäckningslocket (finns i och för sig en liten lucka för matning), hoppat ur, stängt fast luckan igen och seglat iväg till fiskhimlen! Mycket märkligt, men den här gåtan lär nog aldrig bli löst.
#10 - 20 mars 2007 17:57
Vad har du för utströmmare på pumpen ?.

Många malar gillar ju att simma mot stömmen och jag har själv haft Ancistrus som försvunnit ner i utströmmaren till bottenfilter.

Räkor har också en dragning till utströmmar rör och jag har läst om räkor som simmat in i utströmmaren till innerfilter och blivit hackmat.

Finns där någon risk att din mal har begått ofrivilligt självmord i filterpumpen ?. Skulle den fått plats i utströmmaren ?.

MVH/Anita
#11 - 20 mars 2007 18:12
Jag har en TetraTec IN400 och utströmmaren kunde möjligtvis få plats med stjärtfenan, men inte mycket mer.

Fast i och för sig kan ju möss och råttor tränga sig in och ut genom minimala hål. Är malar lika mjuka och böjliga måntro, så att de kan ta sig igenom hål som är mycket, mycket mindre än dem själva?
#12 - 20 mars 2007 18:34
Nej, det låter ju inte troligt att den skulle lyckas ta sig in där.

Vet inte hur det är med just din art, men de flesta malar är ju väldigt hårda och stela i skelettet.

Brochis splendens, är den en Corydoras imitatör ?.

Letade reda på lite bilder, fina var dom, synd att din gick upp i rök.

MVH/Anita
#13 - 20 mars 2007 18:38
Limia1 skrev:
Brochis splendens, är den en Corydoras imitatör ?
Nä, det är i praktiken en extrastor Corydoras.
#14 - 20 mars 2007 18:42
Azur skrev:
Nä, det är i praktiken en extrastor Corydoras.

:D Skoj !

Då hade jag nästan förväntat mej att den hetat Corydoras något.

Det är alltså den överdimensionerade kusinen :D .

Anita
#15 - 21 mars 2007 08:14
Japp, det stämmer! :) Min överdimensionerade kusin var som sagt rätt stor. Nåja, gone är den och saknar den gör jag, men mycket mer kan man inte göra. Ska se om den här kanske får flytta till ett nytt hem med fler av samma sort och köpa mindre åt mig själv. Det var ju tänkt att de stackrarna skulle bo i mitt stora kar, men se DET gick inte.

Annons