Illa tilltygad ciklid

#1 - 4 december 2009 10:04
Var på min akvariebutik igår och såg då en liten nyckelhålsciklid som helt sönderbiten av de andra fiskarna i samma kar. Fick dåligt samvete och hörde med han i affären om jag fick köpa fisken, men då fick jag den gratis.
Fisken är väldigt illa biten. Hela stjärten saknas och även bitar av de andra fenorna.
Nu har jag den i en separat balja med en liten pump och en doppvärmare. Medicinerar med Baktopur Direct.
Är det något mer jag kan göra för att få den lilla stackaren att klara sig?
Har 24-25 grader i baljan, är det rätt temp för medicinering av fenröta?
#2 - 4 december 2009 10:11
Du kan inte göra så mycket met än du har gjort just nu... jag tror det är bra temperatur för att behandla mot evt. fenröta, men är inte säker..Evt. att du ska höja tempen me ett par grader....ca 27..??
#3 - 4 december 2009 10:32
Vid så gott som all form av medicinering är det lämpligt att ha en temperatur över 26 grader för att det skall bita. Så höj den.
//Camilla
#4 - 4 december 2009 10:58
Är det stryk och fenskador i olika grader just nu bara hade jag väntat med medicin. Kan bli extra jobbigt för fisken med medicin som ev inte behövs om det inte blir problem när fenorna växer till sig igen. Lite salt möjligen.
#5 - 4 december 2009 13:20
okej då höjer jag tempen lite! har letat runt lite överallt men har inte hittat någon tempangivelse någonstans.
Eftersom att fisken inte har någon stjärt och den har fenröta, inte bara är biten, så vågar jag inte chansa på att inte medicinera den.
Får hålla tummarna nu då!
#6 - 4 december 2009 16:51
Snällt gjort, hoppas den klarar sig. :)
#7 - 4 december 2009 17:10
Det hoppas jag med! kunde inte lämna stackaren på affären, då hade jag fått dåligt samvete :(
Skriver sen hur det går för den! :)
#8 - 5 december 2009 12:51
Någon som har någon aning om hur länge jag ska medicinera fisken?
Står på bactopur direct förpackningen att manska medicinera i 3 dagar och om fisken fortfarande är sjuk ska man medicinera i 3 dagar till. Men det kommer ju ta en betydligt längre tid för fenorna att växa tillbaka. Ska jag ta upp fisken och sätta den i ett eget akvarium utan medicin eller fortsätta medicinera i tre dagar till?
#9 - 5 december 2009 22:20
Efter 3 dagar bör du se om den är infekterad eller om skadorna läker. Gör dom det bör det räcka med lugn och kanske lite salt och bibehållen temp-höjning. Svårt skadade cichlider som fortfarande lever efter 3 dagar och som varken är blodiga eller mögliga brukar repa sig ganska snabbt - fast helt återställda blir dom inte om skadorna varit svåra.
#10 - 6 december 2009 11:35
okej, jag såg den lilla nu på morgonen då den var och simmade i baljan och den verkar piggare. Skadorna verkar varken blodiga eller mögliga. Ska nog släppa ner den lilla i mitt 54 liters där den kan vara ifred ett tag och behandla den med lite salt. :)
#11 - 7 december 2009 15:56
Tänkte uppdatera lite om den lilla nyckelhåscikliden som faktiskt är på bättringsvägen :) Igår fick h*n flytta in i mitt 54 liters avelkar för malar där den ska få vara ifred tills fenorna växt ut igen. Den verkar hur pigg som helst jämfört med förut och äter som en häst. :d

#12 - 7 december 2009 16:04
Vad kul att höra! :D
#13 - 7 december 2009 16:07
ja det är hur kul som helst att se den lilla komma simmande fram till rutan när man går förbi! :D Istället för att ligga halvdöd i ett hörn som på affären. H*n har fått räkor vilket h*n verkar älska :)
#14 - 7 december 2009 16:15
Härligt...:D

Annons