ikeas vattenväxter??

#1 - 2 februari 2004 13:56
ikeas vattenväxter som säljs för ca 29 kr st, kan man använda dem i akvarier??

undrar en sparsam nybörjare
#2 - 2 februari 2004 13:57
Säljs dom som undervattensväxter borde dom väl klara akvariemiljö? Fråga dem som jobbar där annars.
#3 - 2 februari 2004 14:04
växterna klarar det, men om personalen klarar den frågan är tveksamt[;)]

[:-98]*SÖKER INFO OM MALAWI*[:-98]
#4 - 2 februari 2004 14:25
Frågan är om växterna utsöndrar nåt som fiskarna inte tål... Hör med akvarieaffären först. Å andra sidan e de kanske inte glada att hänvisa till Ikea av alla platser ;)
#5 - 2 februari 2004 14:30
Om du tar reda på vad det är för växter först som Ikea säljer kan du ju söka på växter här på zoopet, här står det ju vissa växter som är mer eller mindre lämpade som akvarieväxt. Du kanske kan ringa till Ikea och kolla vad de har för växter (namnet på dom)

Lycka till!!!
#6 - 2 februari 2004 15:04
Jag var på IKEA i lördags och köpte en "vattenväxt". Det är helt klart undervattensväxter, men det står inte specificerat vad det är för sort, bara att den måste vara under vatten, men jag kände igen ett par som jag även sålts som akvareiväxter i akvarieaffärer. Jag tror knappast personalen vet om dessa även går att använda i akvarium.
#7 - 2 februari 2004 15:12
Använder du dem som akvarieväxter?? Jag tror nämligen inte heller personalen vet....men visst vore det billigt och praktiskt om man kunde använda dem. Växterna i zooaffären är ju ofta ganska dyra.
#8 - 2 februari 2004 15:36
IKEA säljer samma växter som akvariebutikerna dvs en del bra undervattensväxter och en del sumpväxter som tål undervattensläge ett tag. Billigare blir det inte på IKEA efterssom dom växterna oftast är extremt magrade pga rejäl misshandel i transport och lagring. Dom har inte fått ljus på länge och håller allt som oftast på att lösas upp av sig självt. Jag har köpt 5 olika växter på IKEA och bara en har tagit sig, det var någon typ av cryptocoryne. Den crypton är nu enorm och jättefin, men det var inte lätt och det tog lång tid att få ordning på den. Vill du köpa bra växter billigt så tycker jag att du skall kontakta hjortgatanszoo.se.
MVH
Magnus
#9 - 2 februari 2004 15:41
ja. TOM. jag kände mig manad på denna fråga..

Ikea växter.. herre.. nä.!
29:- för 3 stråk cabomba som snart dör av CO2 brist... nänä..
#10 - 2 februari 2004 15:47
Eller så prickar du in en auktion, lyfte hem mycket smått och gott från nynäs i helgen för totalt 45 spänn :))
#11 - 2 februari 2004 18:11
<font color="black">Låter inte som en bra idé, dom kan ju vara smutsiga!</font id="black">
#12 - 2 februari 2004 18:14
växter här i örebro är billigt!!!
#13 - 2 februari 2004 18:18
Ursprungligen skickat av Kaviar

<font color="black">Låter inte som en bra idé, dom kan ju vara smutsiga!</font id="black">

Vilka då??
MVH
Magnus
#14 - 2 februari 2004 18:18
jag köpte ngt liknande en dvärgsvärdplanta som mår jättebra och växer från IKEA. Man kan ju alltid testa med en växt som ser fräsch ut. Det kan inte gå mer än fel....
#15 - 2 februari 2004 21:29
Jag har för mig att jag tog upp ämnet nån gång förra året. Jag köpte 2 st vattenväxter ifrån IKEA, och dom kan definitvt användas i akvariet. Båda frodas fint och jag är mycket nöjd med dem.
#16 - 3 februari 2004 09:44
Jag köpte en liten bladig sak, får väl se om den tar sig, den har ju bara varit i karet sedan i lördags. Men man måste ju testa.
#17 - 3 februari 2004 09:59
Jag köpte 5 stycken och tre av dessa har faktiskt tagit sig väldigt bra, i alla fall vad gäller rötter, men det har tagit lång tid! Jag hade väldig otur med de med lila blad dock, de ruttnade på bara någon dag...Synd för de var vackra!
Nina
#18 - 3 februari 2004 15:56
Kan de med lila blad vara dessa?
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=47
De säljs som vattenväxter på ikea men även i zoobutiker.
I sådana fall så har det inte med tur eller inte att göra. Är man bara väl påläst så har man "tur" och aldrig köper dom.
MVH
Magnus
#19 - 3 februari 2004 16:00
Lustigt, köpte ovan nämnda växt innan jag förstod bättre [;)], men den har överlevt i karet i snart ett år..Men jag håller ett öga på den så jag kan ta bort den om den ser ut att börja ruttna.
#20 - 3 februari 2004 16:03
Kanske du har lite "tur"¨
MVH
Magnus

Annons