Ikeabänk

#1 - 29 maj 2010 22:40
Hej hej allesammans! Jag har beslutat mig för att mitt akvarium är för lågt och vill höja det lite. Jag har spånat lite på idén att köpa en ikea-bänk och förstärka den och sedan helt enkelt ställa den ordinarie akvariebänken på den.

Ooh, tillägg: Kom precis på att man kan ha det tvärtom också. Akvariebänk + ikea + tanken. Den metoden fungerar också.

Akvariet i fråga är bara på 170 L, så med sand landar det väl någonstans på 200 kg.

Jag kikade runt lite på ikea och hittade http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10104295
Mittenskivan är bara att slänga iväg iofs.

Vad skulle ni kunniga personer säga om att förstärka den med en till uppsättning ben eller liknande från ikeas sortiment? Bänken i sig är bara 45 cm hög så jag tvivlar på att det kommer ramla åt sidan om det nu brakar ihop. Det är bara en tanke jag har dock, alla förslag är jättevälkomna :)
#2 - 29 maj 2010 22:45
Jag skulle kanske säga att en sån simpel bänk inte är värd att förstärka. Bättre att köpa björkvirke och bygga en egen från scratch och sedan klarlacka. Inte billigare, men säkrare och minst lika snyggt :o
#3 - 30 maj 2010 07:59
Skivan på det där bordet är gjord av två tunna träfiberskivor med en bikakestruktur av kartong emellan. Det funkar inte heller att bara sätta dit fler ben. Ska du utgå från ikeamöbler så är det nog bäst med köksstommar.
#4 - 30 maj 2010 08:23
Man kan nästan säga att ikea är no no för akvarier.
Kostar mer att köpa en möbel där och förstärka än va det hade kostat att bygga en själv från början. En del av deras möbler ser riktigt starka ut, men är oftast uppbyggda som Hörnsten skrev ovan. Har gått igenom deras sortiment på jakt efter bänk till ett av mina kar, och dom hade knappt inget som var speccat att klara mer än 80kg.
#5 - 30 maj 2010 09:03
jag har mitt 170L malawi på just en sån LACK-bänk! funkar hur jäkla bra som helst!
#6 - 30 maj 2010 09:06
Kul att det funkar, själv hade jag aldrig vågat.
Jag måste ha en bänk som gör att jag kan sova gott om natten utan att vara orolig.
Varför chansa?
#7 - 30 maj 2010 09:48
Just det bordet är nog nåt av ikeas mest ostabila, dom har en del riktigt stabila saker men det där är inte en av dom, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60104325 dessa "bordsben" har jag 2st under ett liknande kar och dom är riktigt stabila, jo dom är oxå byggda enligt kartongmodellen och bara godkända för max 50kg/st, dock kunde jag med mina 85kg hoppa hur mycket som helst på ett sånt ben utan minsta problem eller tecken till eftergivlighet.
Men som nån sa tidigare om du vill ha ett liknande bord borde det inte va så svårt att bygga av massivt trä och kostar nog inte så mycket mer heller, troligtvis billigare än att köpa och förstärka upp ikeabordet.
#8 - 30 maj 2010 11:14
J.Milton skrev:
Kul att det funkar, själv hade jag aldrig vågat.

Jag måste ha en bänk som gör att jag kan sova gott om natten utan att vara orolig.

Varför chansa?

Fuzzop skrev:
Just det bordet är nog nåt av ikeas mest ostabila, dom har en del riktigt stabila saker men det där är inte en av dom,

jag har haft det så i över ett halvår. o det har inte varit nått alls. sover hur gött som helst ;) har samma bord som soffbord o tycker det är väldigt stabilt faktiskt.
#9 - 30 maj 2010 12:47
hannesc skrev:
jag har haft det så i över ett halvår. o det har inte varit nått alls. sover hur gött som helst ;) har samma bord som soffbord o tycker det är väldigt stabilt faktiskt.

Dom kanske haft olika underleverantörer eller bara varierande kvalitet, körde nyss ett sånt bord till tippen och det har som mest belastats med ett par fötter men vingligt som attan.
#10 - 30 maj 2010 17:29
Lack består till största delen av luft, resten av masonit/papp... när jag skulle slänga mitt gamla lackbord provade jag att sparka mot bordsskivan och foten gick rakt igenom... inget jag skulle våga ställa ett akvarium på... bättre då att bygga en ställning av 45x45virke eller mdf och måla i den färg man vill ha...
#11 - 30 maj 2010 18:34
Danish skrev:
Hej hej allesammans! Jag har beslutat mig för att mitt akvarium är för lågt och vill höja det lite. Jag har spånat lite på idén att köpa en ikea-bänk och förstärka den och sedan helt enkelt ställa den ordinarie akvariebänken på den.

Ooh, tillägg: Kom precis på att man kan ha det tvärtom också. Akvariebänk + ikea + tanken. Den metoden fungerar också.

Akvariet i fråga är bara på 170 L, så med sand landar det väl någonstans på 200 kg.

Jag kikade runt lite på ikea och hittade http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10104295

Mittenskivan är bara att slänga iväg iofs.

Vad skulle ni kunniga personer säga om att förstärka den med en till uppsättning ben eller liknande från ikeas sortiment? Bänken i sig är bara 45 cm hög så jag tvivlar på att det kommer ramla åt sidan om det nu brakar ihop. Det är bara en tanke jag har dock, alla förslag är jättevälkomna :)
Den är fylld med papper så det går liksom inte att skruva i den! Använd massivt trä om du ska köpa en bänk och förstärka eller bygga själv!
#12 - 30 maj 2010 18:46
Har haft exakt samma bänk dock som soffbord. Inte starkt för 5 öre. En polare satte sig på den då den vek ihop sig.

Dock om du har ett 170L akvarium på det och hörnen träffar exakt där benen är så blir det självklart starkare. Dock skulle jag rekommendera som dom flesta andra gör är att du bygger ett själv.
#13 - 30 maj 2010 20:22
Vem har sagt att IKEA bänkar är till för akvarium?
#14 - 30 maj 2010 20:48
Eddie.p skrev:
Vem har sagt att IKEA bänkar är till för akvarium?
Ingvar?
#15 - 30 maj 2010 21:46
LACK bordet bör du inte anv som bänk. Då måste du hitta en skiva som du kan ha ovanpå bordet, då klarar den vikten utan problem eftersom trycket sprids.
Benen är gjort av pressat sågspån och lim och skivan är fylld med papp.
Så benen klarar vikten, men inte skivan.
#16 - 30 maj 2010 22:06
Mitt akvarium står på en IKEA bänk iof inköpt på 80-talet en sk stereobänk...i trä med fack för LP skivorna som gjuten för akvarium...redan reglad och klar....;)
Bilagor:
#17 - 30 maj 2010 22:23
Trevligt, det var lite blandade skurar där :)

Dock som ett par säger så låter det lite ostabilt och det känns kanske säkrare att bygga ett eget. Jag skall höra med en akvariebutik och med IKEA senare när jag har tid, samt sticka till Byggmax och höra vad det kostar att bygga eget. Återkommer när jag vet mer, utifall att någon stackare i framtiden tänker som mig och vill höja det lite :)
#18 - 30 maj 2010 22:26
Mitt akvarium står på en IKEA bänk iof inköpt på 80-talet en sk stereobänk...i trä med fack för LP skivorna som gjuten för akvarium...redan reglad och klar....;)

Jo, en stereobänk är mer hållbar.
Mitt lilla akvarium står på en MALM byrå.
Fast den är redigt stabil, Spånskiva, Björkfaner och träfiberskiva.

LACK TV bänk får belastas max 65KG, så soffbordet ligger ungefär på samma.
#19 - 31 maj 2010 06:55
LACK bordet bör du inte anv som bänk. Då måste du hitta en skiva som du kan ha ovanpå bordet, då klarar den vikten utan problem eftersom trycket sprids.

Benen är gjort av pressat sågspån och lim och skivan är fylld med papp.

Så benen klarar vikten, men inte skivan.

a det är ju så att vikten från ett akvarium är mest fokuserad i hörnen o akvaret har samma mått som bänken ( nästan. inte riktigt på djupet dock men ändå). så vikten ligger på benen.

jag tänker fortsätta med den bänken. som sagt det har inte hänt nått än så jag tvivlar på att det kommer hända nått nu.

fast snart kommer jag byta ut akvariet till ett 250 L o då har jag tänkt att bygga en bänk av en bänkskiva o ben från ikea.
8st ben
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10105290
bänkskiva
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40162482
#20 - 31 maj 2010 08:53
Danish skrev:

jag själv väger 110 pannor (vilande muskler):D och jag vågar inte ställa mig på vårt bord! har ett likadant vardaxrums bord nämligen.
#21 - 31 maj 2010 09:02
Stereobänkar funkar oftast bättre, för det är ofta massiva skivor (mdf,spån) och det brukar hålla bättre än sånna papphistorier som Lack är.
Själv kör jag originalbänkar till 2kar och lekablock som ska kläs till ett annat.
Men man ska vara försiktig med bänkar som är byggda av spånskivor, då dom sväller och tappar mycket styrka om dom blir lite blöta. Och det är ju lätt hänt när man baltar med akvarium. Då funkar mdf bättre för dom är inte lika fuktkänsliga.
#22 - 31 maj 2010 09:14
Ja, vikten sprids ut i hörnen, och benen klarar vikten utan problem.
Men skivan är inte designat för hög vikt.

Jobbar på IKEA sedan 4år tillbaka, så jag vet exakt hur borden står sig.
Ytan på borskivan är 3mm tjock som består av limmat och pressat Spån, Träfiber ochv ABS plast,
Som fyllnasmaterial så är det papper.

Om du vill köra på detta och det fungerar så är det bara göra det.

Men jag kan inte rekommendera att ngn ska ta efter detta.
Bordet är även väldigt känsligt för fukt.
Så fort vatten kommer igenom lacken så bubblar bordet upp direkt.
#23 - 31 maj 2010 09:22
Everhate skrev:
jag själv väger 110 pannor (vilande muskler):D och jag vågar inte ställa mig på vårt bord! har ett likadant vardaxrums bord nämligen.

om du först la på en skiva som motsvarar akvariets bottenyta så du fördelar vikten kanske du skulle våga ;)
#24 - 31 maj 2010 09:41
Fuzzop skrev:
om du först la på en skiva som motsvarar akvariets bottenyta så du fördelar vikten kanske du skulle våga ;)

Bordets bottenyta, inte akvariets ;)
Då fungerar skivan som en förstärkning, sk doping.
#25 - 31 maj 2010 09:43
Ja, vikten sprids ut i hörnen, och benen klarar vikten utan problem.

Men skivan är inte designat för hög vikt.

Jobbar på IKEA sedan 4år tillbaka, så jag vet exakt hur borden står sig.

Ytan på borskivan är 3mm tjock som består av limmat och pressat Spån, Träfiber ochv ABS plast,

Som fyllnasmaterial så är det papper.

Om du vill köra på detta och det fungerar så är det bara göra det.

Men jag kan inte rekommendera att ngn ska ta efter detta.

Bordet är även väldigt känsligt för fukt.

Så fort vatten kommer igenom lacken så bubblar bordet upp direkt.

taget.

ne rekomenderar nog fasen inte ens det själv. men för mig funkar det :P

aa bordet bubblar är korrekt. har dock varit duktig o inte spillt någon nämvärd mängd vatten på bänken än.
#26 - 13 juni 2010 13:02
Du är dristig du!
Verkar i mina öron vansinnigt att sätta ett akvaruim i den viktklassen på dessa ben. Jag skulle sett till att benen åtminstone satt i en egen ram som fästs i skivan.
Men men, det är ju inte jag som behöver torka! ;)

hannesc skrev:
a det är ju så att vikten från ett akvarium är mest fokuserad i hörnen o akvaret har samma mått som bänken ( nästan. inte riktigt på djupet dock men ändå). så vikten ligger på benen.

jag tänker fortsätta med den bänken. som sagt det har inte hänt nått än så jag tvivlar på att det kommer hända nått nu.

fast snart kommer jag byta ut akvariet till ett 250 L o då har jag tänkt att bygga en bänk av en bänkskiva o ben från ikea.

8st ben

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10105290

bänkskiva

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40162482
Bilagor:
#27 - 13 juni 2010 15:40
Agnez skrev:
Du är dristig du!

Verkar i mina öron vansinnigt att sätta ett akvaruim i den viktklassen på dessa ben. Jag skulle sett till att benen åtminstone satt i en egen ram som fästs i skivan.

Men men, det är ju inte jag som behöver torka! ;)
instämmer med agnes, det är ju vansinne att använda den typen av ben... de viker sig hur lätt som helst vid minsta stöt i sidled[:-82]
#28 - 14 juni 2010 09:35
aa har övervägt lite o kommer inte köra på de benen. fick iden från nån annan har på forumet som hade ett kar på enn skivam ed 4 sånna ben. men jag skiter i det nu o bygger en egen bänk istället! :D
#29 - 14 juni 2010 10:16
hannesc skrev:
aa har övervägt lite o kommer inte köra på de benen. fick iden från nån annan har på forumet som hade ett kar på enn skivam ed 4 sånna ben. men jag skiter i det nu o bygger en egen bänk istället! :D

Det är nog ett klokt val. Om man vill så kan man ju alltid komplettera en egen stomme med ytskiktet från någon IKEA-möbel.
#30 - 14 juni 2010 15:21
vore nog annars inte så svårt att få tag i någon gammal möbel från en antikhandlare/blocket dom brukar vara väldigt stabila/ eller kontorsmöbler med stålram runt om... har jag och det fungerar fint på ett 375 liters... kan ju vara rätt billigt med om man har tur...
#31 - 14 juni 2010 17:02
Inget slår hemmabygge. bygg en bänk, går fort och blir snyggt.

Annons