IKEA-projekt

#1 - 3 februari 2009 18:49
Hej i kvällen proffsakvarister...o annat löst folk : )

Hjälp mig med min volym/tryck/materialfråga nu, ni som har koll på läget.

Jag har följande akvariummaterial tillgängligt:

Bredd: 39 cm
Djup: 37 cm
Längd: 155 cm

Härdat glas 5 mm tjockt.

Kommer detta avlånga bygge hålla?
(ja, hur mycket starkare är egentligen härdat glas?)
#2 - 3 februari 2009 19:40
perfetto skrev:
Hej i kvällen proffsakvarister...o annat löst folk : )

Hjälp mig med min volym/tryck/materialfråga nu, ni som har koll på läget.

Jag har följande akvariummaterial tillgängligt:

Bredd: 43 cm

Djup: 37 cm

Längd: 163 cm

Härdat glas 5 mm tjockt.

Kommer detta avlånga bygge hålla?

(ja, hur mycket starkare är egentligen härdat glas?)
'

Tror inte att härdat glas är så mycket starkare till detta ändamål faktiskt, Har för mig det iallafall men är ingen expert:P

Vad är höjden på karet? För det är främst höjden som bestämmer hur tjockt glaset måste vara.

Vet att till 50cm högt bör man ha 8mm tjockt iallafall, och det är jag säker på;)
#3 - 3 februari 2009 19:43
Jag hittade lite blandad info på nätet efter idogt sökande, vilket talar om att härdat glas är 3-5 ggr starkare än vanligt flytglas.

Vet också att det är reptåligare och klarar betydligt högre belastningstryck, men att det samtidigt är extremt känsligt för slag mot kanterna, som då får rutan att bokstavligen explodera.

Låter som om jag skulle klara det här speciella akvariet med 5 mm av härdat : )

Höjden är dessutom låg - 37 cm.
#4 - 3 februari 2009 20:45
Frågan är nu hur jag bäst förstärker bottenplattan som jag nog vill ha lite grövre än bara 6 mm (även om det är härdglas)

Kan jag limma ihop två likadana glasskivor med silikon alltså och då få den dubbelt så tjock?
#5 - 4 februari 2009 07:16
Åh kom igen nu med råd o tips inför mitt första bygge : )

Fungerar det att förstärka botten med en likadan glasskiva som limmas på nuvarande botten?
#6 - 4 februari 2009 07:27
Skulle inte byggt det själv i detta glas men hör med proffsen på ett glasmästeri eller nån butik som bygger akvarie.
Kolla med jägefelds i lysekil eller akvarielagret.
#7 - 4 februari 2009 07:45
Varför skulle du inte bygga i härdglas om du inte behöver skära i det?

Nyfiken förstås : )
#8 - 4 februari 2009 20:08
Härdat glas kan vara lite skevt... kan vara något att tänka på... sen skulle jag absolut sätta en ram runt för att skydda kanterna :-)
Bilagor:
#9 - 4 februari 2009 20:20
Det här glaset var beställt till vitrinskåp, så man får ju hoppas det är plant o fint då.

Kanterna ska jag skydda med silikon, tänkte jag. Men det krävs väl ändå ganska hård smäll för att en sådan ruta ska krackelera?
Jag menar...alla glasbord som tillverkas idag görs ju i härdat glas, och det vore väl hyfsat farligt om bordet exploderade så snart man drog en stol eller något annat i det ; )
#10 - 6 februari 2009 07:49
Ursprungsmaterialet

Och här har vi då alltså vad som ska omvandlas till ett avlångt akvarium i härdat glas : )

http://www.ikea.com/PIAimages/72928_PE189178_S4.jpg
#11 - 6 februari 2009 08:52
vad ja vet så är härdat glas som du skriver bra mycket tåligare.. förutom mått slag i kanterna .då exploderar dom.. du skulle kunna lägga den långa glasskivan på en bänk å sen låta den sticka ut halva sin längd i luften.. sen med en motvikt i andra änden så kan du lägga din tyngd på den del som är i luften å glaset kommer bara att "böja" sig..
vanligt glas skulle gå i sönder..

men varför inte höra med en glasmästare för att va på den säkra sidan...
fast ja kan inte se nån anledning i att vara orolig
#12 - 6 februari 2009 09:23
nesseman skrev:
vad ja vet så är härdat glas som du skriver bra mycket tåligare.. förutom mått slag i kanterna .då exploderar dom.. du skulle kunna lägga den långa glasskivan på en bänk å sen låta den sticka ut halva sin längd i luften.. sen med en motvikt i andra änden så kan du lägga din tyngd på den del som är i luften å glaset kommer bara att "böja" sig..

vanligt glas skulle gå i sönder..

men varför inte höra med en glasmästare för att va på den säkra sidan...

fast ja kan inte se nån anledning i att vara orolig

- Jag har pratat med två olika glasmästare nu och de ser bara fördelar (om man borster från det skyhöga priset) sålänge man inte ska försöka borra eller skära i glaset.
Om härdat glas var så slagkänsligt i hörn/kanter, skulle det inte gå att använda i bordsskivor eller andra möbler i vardagsbruk.

Jag har nu dessutom limmat dubbel botten, vilket innebär 10 mm härdat glas i botten på detta avlånga akvarium.
#13 - 6 februari 2009 09:45
va bra...bara att köra på då?
#14 - 6 februari 2009 11:38
Japp, tänkte börja i kväll lite smått med att limma ihop själva tankens yttre. Sen ska ett mittstag i glas limmas på både som stöd och som bärare av täckskivorna.
#15 - 8 februari 2009 21:09
"IKEA-akvariet" hoplimmat :)

10mm härdad botten, och 5 mm härdade väggar. Plastkant runtom upptill för att skydda mot ev. kantslag. Denna plastkant med ett spår i inåt hela vägen, så att jag alltså har skjutbara lock över. Prima lösning, som jag ser det så långt. Behöver alltså aldrig lyfta något täcklgas för att mata, vattenbyten, och annat som ska göras i karet, utan bara skjuter valfri glasskiva åt sidan.

Ska bygga en frigolitbakgrund även till detta låånga akvarium, där pump och värmare återigen blir inbyggda och dolda i en klippa.

Ska även beräkna ljuskraven och se om jag med moderna LED-lampor kan ge "solstrålar" ner mot botten i tillräcklig styrka och mängd.

Första anhalten snart blir att vattenfylla och låta det stå något dygn på balkongen som säkerhetstest.

Jag tänker mig Regnbågsormhuvud i detta akvariet. Vet inte ännu hur många som är lämpligt att ha i sådär 210 l men det får jag räkna på sedan.

Startar iallafall upp det sen med Platys och Mollys för att få lagom moget vatten.
#16 - 9 februari 2009 04:59
perfetto skrev:
Det här glaset var beställt till vitrinskåp, så man får ju hoppas det är plant o fint då.

Kanterna ska jag skydda med silikon, tänkte jag. Men det krävs väl ändå ganska hård smäll för att en sådan ruta ska krackelera?

Jag menar...alla glasbord som tillverkas idag görs ju i härdat glas, och det vore väl hyfsat farligt om bordet exploderade så snart man drog en stol eller något annat i det ; )

skillnaden med att ha ett glasbord i härdat glas och ett akvarium är att du har ett tryck i akvariumet och då är kanterna extra känsliga... Ett lokalt företag här i hålan hade en reklamfilm förr där dom körde upp en bil på en 6mm härdad skiva... skivan böjde sig men gick inte av, sen knackade dom till kanten och då splittrades den... lite extremt kanske men något att tänka på:) silikon är för mjukt för att skydda enligt mig men det kan funka...
#17 - 9 februari 2009 05:04
perfetto skrev:
- Jag har pratat med två olika glasmästare nu och de ser bara fördelar (om man borster från det skyhöga priset) sålänge man inte ska försöka borra eller skära i glaset.

Om härdat glas var så slagkänsligt i hörn/kanter, skulle det inte gå att använda i bordsskivor eller andra möbler i vardagsbruk.

Jag har nu dessutom limmat dubbel botten, vilket innebär 10 mm härdat glas i botten på detta avlånga akvarium.

Har pratat med en glasmästare som varit med och satt i framrutan i ett murat 2000liters kar... Han hade satt i en härdad 8mm[:-116] och han sa att det är ingen fara bara man har ett bra skydd för kanterna...
#18 - 9 februari 2009 08:58
bong skrev:
Har pratat med en glasmästare som varit med och satt i framrutan i ett murat 2000liters kar... Han hade satt i en härdad 8mm[:-116] och han sa att det är ingen fara bara man har ett bra skydd för kanterna...

- Jag har, som sagt ovan, en plastlist över hela akvariets ovankant. Inte enbart för att jag tror att det kommer slås eller stötas hårt mot kanterna i ett akvarium, utan även för att det innebar att jag nu har skjutluckor isf täckglas som måste lyftas av o på.

Är man orolig för att ett härdat glas skall brista i glasfragment, borde det kanske gå att limma en genomskinlig (eller tonad om man vill) plastfilm över hela skivan? Då blir det mer som en bilruta och mindre som en glaskaskad vid ev. splittring.
#19 - 9 februari 2009 09:00
bong skrev:
skillnaden med att ha ett glasbord i härdat glas och ett akvarium är att du har ett tryck i akvariumet och då är kanterna extra känsliga... Ett lokalt företag här i hålan hade en reklamfilm förr där dom körde upp en bil på en 6mm härdad skiva... skivan böjde sig men gick inte av, sen knackade dom till kanten och då splittrades den... lite extremt kanske men något att tänka på:) silikon är för mjukt för att skydda enligt mig men det kan funka...

- Ett glasbord är tillverkat för att klara just tryck. Det står i medföljande bruksanvisning vilken belastning bordet klarar av. Det gäller även hyllplan i härdglas.

Mitt soffbord hemma är t.ex. 8 mm härdat glas och tål att falla över utan att brista.
#20 - 9 februari 2009 18:49
perfetto skrev:
- Jag har, som sagt ovan, en plastlist över hela akvariets ovankant. Inte enbart för att jag tror att det kommer slås eller stötas hårt mot kanterna i ett akvarium, utan även för att det innebar att jag nu har skjutluckor isf täckglas som måste lyftas av o på.

Är man orolig för att ett härdat glas skall brista i glasfragment, borde det kanske gå att limma en genomskinlig (eller tonad om man vill) plastfilm över hela skivan? Då blir det mer som en bilruta och mindre som en glaskaskad vid ev. splittring.

Okej, jag läste slarvigt :p med kanten skyddad så behöver du inte vara orolig [8D]
#21 - 9 februari 2009 18:53
perfetto skrev:
- Ett glasbord är tillverkat för att klara just tryck. Det står i medföljande bruksanvisning vilken belastning bordet klarar av. Det gäller även hyllplan i härdglas.

Mitt soffbord hemma är t.ex. 8 mm härdat glas och tål att falla över utan att brista.

Ja det klarar tryck utan problem, det är just en kantstöt under tryck som är riskabelt... Men det har du redan löst så det behöver vi inte diskutera mera :d
#22 - 9 februari 2009 19:52
Sådärja, då står mitt avlånga rätblock på balkongen halvfyllt med vatten + ca 2 dl Gin för säkerhets skull för ev. minusgrader i natt förstås...inget annat, era vildhjärnor ; )

Ett täcke ovanpå det hela också.

Hittills är det kruttorrt runtom, så det tycks ju hålla tätt halvfullt åtminstone.
Imorgon fyller jag till brädden innan det tas in för bakrundsbyggande.
#23 - 9 februari 2009 19:58
Spännande, skulle vara kul att se en bild på det hela..
#24 - 10 februari 2009 08:14
Bilder kommer : )

I natt stod akvariet ute på balkongen halvfyllt ungefär. Inte en droppes läckage so far.
Innan jag drog till jobbet fyllde jag upp det nästan hela vägen och ska kolla effekten av det i eftermiddag. Är det heltätt och ser friskt ut på alla sätt, tömmer jag det och tar in det redan ikväll.

Jag mätte bredden nu när det var fyllt och noterade en utbuktning på ca 1 cm om jag jämförde från kant till på mitten.
Nu lutar balkonen en aning åt det hållet - som balkonger gör - och jag undrar om det kanske är det ökade trycket åt ett håll som är orsaken till detta, och en helt acceptabel marginal på ett långsmalt akvarium på sådär 155 cm eller om det krävs ett mittstag?
#25 - 10 februari 2009 08:20
Om någon vänlig moderator kunde ändra rubriken på den här tråden till "IKEA-projektet" så skulle det bli mer rättvisande.

Tack på förhand : )
#26 - 11 februari 2009 09:47
Akvariet på plats på sin bänk. En aaavlång bänk precis lika bred som akvariet, och ståendes på fyra lättbetong-plattor. Idag ska jag limma dit ett tvärstag på mitten, samt inhandla en Fluval +4-pump, samt frigolit.

Att jag redan köper pumpen beror på att jag vill mäta hur mycket plats den och värmaren behöver i sin inbyggnad och hur jag på bästa sätt ska dra den slangförlängning som ska mynna ut genom bakgrunden.
#27 - 11 februari 2009 14:51
Har vi inga moderater på forumet som kan döpa om tråden till en mer passande titel då själva grejen handlar mer om material och form än att bygga ett akvarium överlag?

"IKEA-projektet" vore mycket bätre och mer talande här.
#28 - 14 februari 2009 20:10
Dagsuppdatering

Nu är bakgrunden utsågad, karvad, värmepistolad, samt lackad. Det blir en ganska mörk stenbakgrund.

Nästa steg är att imorgon lägga den i badkaret över dagen så att den får "lakas ur" lite innan jag sedan limmar fast den i akvariet.

Pump och doppvärmare är inbyggda i ena hörnet, och vatteninsuget är en inomhusventil i plast jag passat in o kamouflerat så att det knappt syns.

Har ännu inte fått nys på någon Channa Bleheri till salu tyvärr : (
#29 - 14 februari 2009 20:33
släng gärna upp några bilder :)
#30 - 16 februari 2009 22:11
Imorgon ska både grus o vatten i mitt avlånga IKEA 200+

Ikväll förstärkte jag mittstaget en aning, eftersom det ju är så långt. Inte för att glasen skulle ge med sig (går nog fint att parkera bilen på det där härdglaset ; ), utan för att jag inte vill att det ska bukta något.

Ska även kika på stenar och rötter om jag får tid.

Sen blir frågan - vad i hetaste Hälsingland ska jag ha för fisk däri????
#31 - 17 februari 2009 13:53
Verkar bli ett akvarie i min smak det här...

Du ska naturligtvis göra ett strömakvarie av detta bygge. Pumpen i ena änden och insuget i andra, förenade med rör på botten. Sen kan du ha fiskar som botior, malar och andra strömälskande fiskar.

Lasse
#32 - 17 februari 2009 14:48
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10011055

499 riksdaler! vad billigt o bra :)
Sen kan man läsa vidare: Härdat glas bör hanteras varsamt! En skadad kant eller repad yta kan få glaset att splittras med kraft. Men bara i små bitar, aldrig i vassa skärvor.
Men jag tror inte du får några problem, tvärtom jag hoppas du lyckas för isf kanske jag själv bygger ett sådant ;)
#33 - 19 februari 2009 19:44
Hurdygurdy skrev:
Verkar bli ett akvarie i min smak det här...

Du ska naturligtvis göra ett strömakvarie av detta bygge. Pumpen i ena änden och insuget i andra, förenade med rör på botten. Sen kan du ha fiskar som botior, malar och andra strömälskande fiskar.

Lasse

- Jag har en invändig (inbyggd) Fluval 4+ som jag får ha på lägsta tryck för att det inte ska bli en strömfåra som får fiskstackare att ta skydd : )

Det ska gå rovfisk i detta akvarium.....tillsammans med några få tillräckligt tuffa som inte blir mat.

Siktar på någon Channaart i 12-15 cm storlek, eller Gäddciklider i samma storlek.

Tyvärr tycks jag inte få tag i några : (
#34 - 19 februari 2009 19:50
babydoc skrev:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10011055

499 riksdaler! vad billigt o bra :)

Sen kan man läsa vidare: Härdat glas bör hanteras varsamt! En skadad kant eller repad yta kan få glaset att splittras med kraft. Men bara i små bitar, aldrig i vassa skärvor.

Men jag tror inte du får några problem, tvärtom jag hoppas du lyckas för isf kanske jag själv bygger ett sådant ;)

- Japp, det vitrinskåpet är det som är ursprunget till akvariet : )

Jag har plastlister runtom upptill längs hela kanterna, som även har skåra i sig så att jag alltså har skjutlock isf lösa lock som skulle måst lyftas av o på vid rengöring o matning.

Ett mittstag var dock nödvändigt då det tunna 5 mm glaset buktade en aning på mitten när akvariet fylldes fullt. Inte för att det är någon risk att härdat glas bryts sönder, men för att det ser snyggare ut med ett helt rätvinkligt rätblock.

Akvariet är inrett med svart grus och rötter so far....samt går med full vattenmängd och beredningsmedel tillsatt så att pumpfiltren får en bra flora redan innan jag sätter växterna, och kanske även några få Platys eller Mollys imorgon kväll för att köra in det hela perfekt innan tänkta rovfiskarna får bada.
#35 - 19 februari 2009 20:12
perfetto skrev:
- Japp, det vitrinskåpet är det som är ursprunget till akvariet : )

Jag har plastlister runtom upptill längs hela kanterna, som även har skåra i sig så att jag alltså har skjutlock isf lösa lock som skulle måst lyftas av o på vid rengöring o matning.

Ett mittstag var dock nödvändigt då det tunna 5 mm glaset buktade en aning på mitten när akvariet fylldes fullt. Inte för att det är någon risk att härdat glas bryts sönder, men för att det ser snyggare ut med ett helt rätvinkligt rätblock.

Akvariet är inrett med svart grus och rötter so far....samt går med full vattenmängd och beredningsmedel tillsatt så att pumpfiltren får en bra flora redan innan jag sätter växterna, och kanske även några få Platys eller Mollys imorgon kväll för att köra in det hela perfekt innan tänkta rovfiskarna får bada.

Den dagen du säger att bygget fungerar bra så sticker jag till IKEA och innhandlar vitrinskåpet!
Det är sjukt snyggt med ett avlångt akvarium
Hur tillverkade du mittstaget? Tog du och kapade den överblivna rutan?
#36 - 19 februari 2009 23:14
babydoc skrev:
Den dagen du säger att bygget fungerar bra så sticker jag till IKEA och innhandlar vitrinskåpet!

Det är sjukt snyggt med ett avlångt akvarium

Hur tillverkade du mittstaget? Tog du och kapade den överblivna rutan?

- Åh det fungerar prima allright, så det är bara att åka : )

Mittstaget är en 50x400 mm 5mm glasbit bara som jag köpte för 20 kr hos glasmästaren här i stan.

Ja det är riktigt snyggt, och särskilt med de 6 LED-ljus som står för belysningen.

(vitrinskåpet är förresten en utgående modell, så du får nog sno dig på om du ska ha ett sådant)
#37 - 20 februari 2009 05:17
perfetto skrev:
- Åh det fungerar prima allright, så det är bara att åka : )

Mittstaget är en 50x400 mm 5mm glasbit bara som jag köpte för 20 kr hos glasmästaren här i stan.

Ja det är riktigt snyggt, och särskilt med de 6 LED-ljus som står för belysningen.

(vitrinskåpet är förresten en utgående modell, så du får nog sno dig på om du ska ha ett sådant)

Ok, gott och höra att allt är bra!
Har ett antal frågor som jag hoppas du kan hjälpa mig med.

Jag undrar nu om hur du löste problemet med skyddslist?
Inköptes den hos glasmästaren också?
Jag funderar på att hänga 3 st LED-spottar ovanför akvariumet. Dom måste ge mkt ljust naturligtvis. Vad för sorts LED använder du och ger dom tillräckligt med ljus?
Mittstaget, är det fäst från ovankant till ovankant?
Är glaset riktigt genomskinnligt utan nyans?

Jag bor granne med ett glasmästeri så att fixa små bitar blir nog inget större problem :)

Om du har möjlighet att ta bilder på akvariumet så vore det kanon!

Förresten hur i allsindar kom du på idén?
#38 - 20 februari 2009 13:29
babydoc skrev:

Jag undrar nu om hur du löste problemet med skyddslist?

Inköptes den hos glasmästaren också?

Jag funderar på att hänga 3 st LED-spottar ovanför akvariumet. Dom måste ge mkt ljust naturligtvis. Vad för sorts LED använder du och ger dom tillräckligt med ljus?

Mittstaget, är det fäst från ovankant till ovankant?

Är glaset riktigt genomskinnligt utan nyans?

Jag bor granne med ett glasmästeri så att fixa små bitar blir nog inget större problem :)

Om du har möjlighet att ta bilder på akvariumet så vore det kanon!

Förresten hur i allsindar kom du på idén?

- Plastlisten följde med i förpackningen till vitrinskåpet, så den var bara att trä på. Den var ju gjord för just de här glasskivorna : )

Jag har 6 st. 1W-LEDljus på en metallskena som armatur. De hänver bara någon centimeter ovan täckglaset och belyser hela botten. Iom att de inte är inbyggda och det är luft runtom själva spottarna, så blir de inte varma heller.

Mittstaget är förstärkt med två vita vinkeljärn för att klara belastningen av 200+ liter i ett så avlångt kar.

Glaset är helt genomskinligt armerat glas ja.

Till detta har jag gjort en mörkt stenbakgrund i frigolit, med byggfix och pigmenterad tvåkomponentslack som täckning.

Mörk bakgrund, mörkt grus, rötter, och vita lite större stenar som bryter fint mot det mörka.
Bilagor:
#39 - 20 februari 2009 13:31
Då var tre svarta Molly inhandlade, samt ett antal växter. I princip är akvariet inrett som det ska nu, och de där tre små 3,5-cm kolsvarta Mollyna simmar runt helt överförtjusta över 155 cm lekyta utan faror : )
#40 - 20 februari 2009 16:08
Tackar för utförligt svar!
Kul att mollysarna kör in akvariet till dig
Jag har gjort egna bakgrunder tidigare så det kommer jag att klara av :)
Nu letar jag efter lämpliga spottar som ska helt vara LED och jag ska också nämligen ha dom hängandes ovanför.
Det jag funderar över är sand eller grus.
Apistogramma ska jag ha i det helt klart, tänkte att 3 familjer kunde dela på det karet
#41 - 21 februari 2009 08:15
Filmsnutt på Youtube

Ja nu finns ett - med väldigt dålig kvalité! - litet klipp på Youtube, som visar hur själva akvariet ser ut åtminstone. Inga fiskinvånare ännu sånär som på tre små svarta Molly som nog inte syns på filmen där.

Den gröna kvadraten i högra delen av akvariet är en liten bit konstgräs jag placerat för att ev. Molly-yngel ska kunna ta skydd mot sina barbariska föräldrar i händelse av L ámour : )

" target="_blank">
#42 - 21 februari 2009 20:47
LOL!
Alltså jag har samma bänk som du och jag tänkte ställa mitt akvarium på den :)
Ovanför har jag ett hyllplan jag tänkte hänga spottar i
Förresten är vitrinskåpet nedsänkt till 399 riksdaler!
När löningen kommer off we go till IKEA
#43 - 21 februari 2009 20:49
babydoc skrev:
LOL!

Alltså jag har samma bänk som du och jag tänkte ställa mitt akvarium på den :)

Ovanför har jag ett hyllplan jag tänkte hänga spottar i

Förresten är vitrinskåpet nedsänkt till 399 riksdaler!

När löningen kommer off we go till IKEA

- Då har du ju alla förutsättningar klara redan ; )

Häng inte LED-spotsen för högt över akvariet bara, så att de når ner med bra ljusstyrka ända ner till botten.
#44 - 21 februari 2009 20:52
Ja det kan bli ett problem det där..
Jag letar fortfarande efter bra ljus som samtidigt är snyggt. Hittar jag inget så får det bli ljusrörrsarmatur men det kommer att bli fasligt dyrt. Det är trots allt de speciella för akvarium lysrören som trots allt är dom bästa ang spektrum/styrka
#45 - 21 februari 2009 20:54
Ah såg i din ljustråd att du hade hittat på Bauhaus. Bra då åker jag dit o kikar
IKEA hade taskigt utbud av dioder
Hur tycker du förresten dioderna fungerar om du jämför med "riktiga" akvarie lysrör?
#46 - 23 februari 2009 12:06
LED-belysningen fungerar prima. Vad jag ska se resultatet av är om det är tillräckligt starkt för växterna.
#47 - 23 februari 2009 18:08
efter mina år som bilrutetillverkare, skulle jag aldrig våga ha ett härdatglas akvarium. (vet hur mycket och lite glaset tål) Men fan vilken häftig idé du fått! :D
önskar ditt kar all lycka i framtiden
#48 - 23 februari 2009 18:41
efter mina år som bilrutetillverkare, skulle jag aldrig våga ha ett härdatglas akvarium. (vet hur mycket och lite glaset tål) Men fan vilken häftig idé du fått! :D

Snackade med glasmästaren
Inga problem så länge man inte har ouppfostrade barn i närheten av akvariet.
Om glaset hade tålt lite hade man ju alldrig gjort soffbord av dom.
#49 - 23 februari 2009 18:53

- Jag har fått varningar här på forumet tidigare ja, men ändå alltså...några slag direkt mot kanterna lär det ju aldrig bli tal om.
Nu har jag ju iof för säkerhets skull ändå plastlister runtom då.

Berätta gärna om dina erfarenheter av - vad jag antar - exploderande/krackelerande härdglas : )

(jag är ju väldigt förvånad över att man vågar tillverka ex. soffbord i härdglas om det ginge sönder så lätt, menar jag. Har själv ett rejält soffbord här i härdat glas och det är inga skyddslister runt kanterna på det)
Bilagor:
#50 - 24 februari 2009 01:02
Det var ett jäkla tjat om bord ;)

Borden har ju inte flera hundra kilo tryck 'inom' sig som trycker på hela tiden heller, så akvariet är nog ännu mindre stöt-tåligt.

Men det ska nog gå bra så länge du är försiktig
Bilagor:
#51 - 24 februari 2009 01:54
Satt i soffan och tog en klunk bira, en låg och rätt go soffa och ett tillhörande lika lågt glasbord, lutar mig framåt för att ställa ifrån mig flaskan som precis chippar kanten på glasbordet som på ett ögonlock exploderar och faller ner över den förbannade fårskinnsmattan, glaset höll på och lät när jag drog på mig skorna och lämnade lägenheten och tog mig ut i stadens mörker för en bira någonstans utan glasbord..
#52 - 24 februari 2009 06:54
Gaffel skrev:
Satt i soffan och tog en klunk bira, en låg och rätt go soffa och ett tillhörande lika lågt glasbord, lutar mig framåt för att ställa ifrån mig flaskan som precis chippar kanten på glasbordet som på ett ögonlock exploderar och faller ner över den förbannade fårskinnsmattan, glaset höll på och lät när jag drog på mig skorna och lämnade lägenheten och tog mig ut i stadens mörker för en bira någonstans utan glasbord..

- Slutsatsen vi drar av detta är - sup ute på krogen istället! ; )
#53 - 24 februari 2009 06:57
Johanski skrev:
Det var ett jäkla tjat om bord ;)

Borden har ju inte flera hundra kilo tryck 'inom' sig som trycker på hela tiden heller, så akvariet är nog ännu mindre stöt-tåligt.

Men det ska nog gå bra så länge du är försiktig

- Ja, jo men jag kan inte komma på något mer passande exempel på en situation där en härdad glasskiva vore MINDRE lämpad än just som soffbord, med tanke på hur utsatt ett sådant är för just slag både uppifrån och mot kanterna.
#55 - 24 februari 2009 18:46
Det är inte bara kanter som är en kännslig punkt på en härdad ruta. Har du aldrig åkt buss och sett hur väntkurernas sidoglas är sönder? Det räcker med ett spetsigt föremål och väldigt lite kraft för att slå i sönder en ruta. Det har kidsen i min region kommit på... vilket skånetrafiken kanske får lida för :S
Nu menar jag inte att du springer och jabbar med skruvmejsel mot ditt akvarium.. jag e bara för nojjig för att våga själv. Har en vild son på 3år!
#56 - 25 februari 2009 07:52
Det är inte bara kanter som är en kännslig punkt på en härdad ruta. Har du aldrig åkt buss och sett hur väntkurernas sidoglas är sönder? Det räcker med ett spetsigt föremål och väldigt lite kraft för att slå i sönder en ruta. Det har kidsen i min region kommit på... vilket skånetrafiken kanske får lida för :S

Nu menar jag inte att du springer och jabbar med skruvmejsel mot ditt akvarium.. jag e bara för nojjig för att våga själv. Har en vild son på 3år!

- Jodå, jag vet att man kan slå en bussruta i kross med en liten spetsig hammare.

Jag har bara så svårt att se hur härdglas skulle gå sönder så lätt i normal vardagsmiljö med tanke på alla glasmöbler som tillverkas i just härdglas.

Om det vore ett stort problem - i synnerhet i barnfamiljer då, med leksaker, stolar, glas o tallrikar, som smälls i både yta o kanter - skulle man väl ändå inte kunna fortsätta ha materialet i vitrinskåp, bord, o andra glasdetaljer i ett vardagshem?
#57 - 25 februari 2009 11:21
Då var ett par Dvärggäddciklider beställda till nya IKEA-baljan.
(Crenicichla Compressiceps)

De kommer få hyfsat med svängrum i början, de där två 7-cm fiskarna.

Någon som kan bidra med lite erfarenheter kring den här fisksorten?
#58 - 25 februari 2009 14:03
du behöver ingen hammare. Det räcker med en nyckel, eller ett spetsigt föremål.
Men strunt samma. Kör på
#59 - 25 februari 2009 19:58
du behöver ingen hammare. Det räcker med en nyckel, eller ett spetsigt föremål.

Men strunt samma. Kör på

- Jag får nog klä in mitt stora glasbord här i vardagsrummet med något skyddsmaterial, börjar jag tro nu ; )
#60 - 25 februari 2009 20:15
har faktiskt också spånat på det där vitrinskåpet ett par ggr... men det enda ikeaglas jag byggt kar av är hyllplanen till samma skåp... har hållt perfa!
bilder finns i min blogg...

är det några hål borrade i glasen?

såvida man ser till att inte glaset får några kantsmällar så har man inga problem...
#61 - 25 februari 2009 20:22
Vandal skrev:
har faktiskt också spånat på det där vitrinskåpet ett par ggr... men det enda ikeaglas jag byggt kar av är hyllplanen till samma skåp... har hållt perfa!

bilder finns i min blogg...

är det några hål borrade i glasen?

såvida man ser till att inte glaset får några kantsmällar så har man inga problem...

- Nej, inga hål borrade...och det går ju inte att borra i härdglas i efterhand heller. Eller såga för den delen.

Men visst lyssnar jag till allas varningar. Någon måste ju rimligen ha råkat ut för härdad glasskiva som gått i smulor.

Jag förstår fortfarande inte hur mitt stora glasbord här inte krackelerat i smulor med alla kantsmällar det råkat ut för genom åren alltså. Det är rektangulärt dessutom, med inte alltför rundade kanter. Inga skydd någonstans och härdat glas rakt igenom.

Men visst lyssnar jag till allas varningar här. Någon måste ju rimligen ha råkat ut för härdglas som blivit till smulor.
#62 - 25 februari 2009 20:38
En gång i mina unga dar drog min mor glasbordet till sig men istället för att hela bordet flyttade på sig ramlade glasskivan av benen, borde sprack i stora "sjok". ingen implodering där inte..

Det borde väl varit härdat glas?
#63 - 26 februari 2009 14:41
Bowman skrev:
En gång i mina unga dar drog min mor glasbordet till sig men istället för att hela bordet flyttade på sig ramlade glasskivan av benen, borde sprack i stora "sjok". ingen implodering där inte..

Det borde väl varit härdat glas?

svar nej :)
#64 - 26 februari 2009 15:09
svar nej :)

Undra vad det var för glas då?
#65 - 26 februari 2009 15:17
Bowman skrev:
Undra vad det var för glas då?

Vanligt floatglas. Samma som det brukar vara i akvarium
#66 - 26 februari 2009 15:17
Vanligt floatglas. Samma som det brukar vara i akvarium

Å fan i ett glasbord.. Ja där ser man.
#67 - 26 februari 2009 15:23
Bowman skrev:
Å fan i ett glasbord.. Ja där ser man.

Hoppas hon inte skar sig iallafall [:o]
#68 - 27 februari 2009 19:04
Jaha....

..typiskt nog var Dvärggäddorna restnoterade hos leverantören : (

De tre Black Mollys har fortfarande en jättebassäng för sig själva, och den ena honan ser redan rund om magen ut, bara 3,5 cm lång.
#69 - 3 mars 2009 09:05
Ännu inga synbara problem vad gäller LED-belysningen. Både växter och de tre små fiskarna verkar trivas bra.

Jagar nu som bäst invånare (Channa Bleheri eller Gäddciklider).
#70 - 3 mars 2009 10:27
Hej! Klart intressant projekt det här med många egna lösningar!
... Du har inte möjlighet att ta lite bilder på härligheten?

Jag såg YT-filmen, där såg det ut som om lamporna "läckte" ut ljus ovanför vattenytan, det såg ganska skarpt ut och distraherade blicken. Det kanske går att skärma av med en svart list längst med överkanten av akvariet eller liknande?

Hoppas du hittar några coola firrar också...
#71 - 3 mars 2009 11:20
Här är bild som det såg ut då:
http://www.ladda-upp.com/bilder/16562/ikea-projekt

Har numer tre grottor av den ljusa stentypen också.

Jo ljusrampen på videon var ganska temporär. Nu har jag en förzinkad metallarmatur jag köpt på Byggmax istället. Den täcker lusläckaget helt åt sidorna, samt är i sig själv en reflektor nedåt.

Ja fiskarna verkar inte helt lätt att få tag i, tyvärr.
#72 - 12 mars 2009 21:46
Nya invånare i projektet

Då var äntligen två Channa Bleheri införlivade i det avlånga akvariet, tillsammans med de tre förvånade men väldigt nyfikna Black Mollys som ursprungligen varit boendes där sedan starten.

(införskaffade från Akvarielandet i Växjö, av en väldigt tillmötesgående och schysst kille jag helt klart kan tänka mig göra affär med för ytterligare Channor vad det lider)

Channorna var redan direkt från början nyfikna på omgivningarna och simmade omkring lite försiktigt o spanade in grottor, rötter, och växtlighet. De gjorde några halvförsiktiga utfall mot Mollys:en som numer hänger ihop i ett ministim á tre, men Mollygänget var minst lika nyfiket tillbaka, om inte mer t.o.m.

Efter någon timmas omkringsimmande, började de två Channorna smånafsa kring varandras munnar, och simma tätt intill varandra gnidandes liksom. Ingen aggressiv handling, utan mer av kelande och samhörighet.
Är inte detta ett lekbeteende?

Ska väl också tillägga att växterna växer o skjuter skott under denna LED-belysning.
#73 - 12 mars 2009 21:48
Kom på en liten sak till....vad matar jag dem lämpligast med i morgon?
#74 - 13 mars 2009 11:24
Jaha.....slut på den husfriden.

När jag kom hem på lunchen var stjärtfenorna på två av Mollys:arna lite trasade, och efter en stund kunde jag se hur Channa-hannen gjorde upprepade attackförsök mot Mollys:arna trots att han är bara 6 cm lång och de är ung. 4-5 cm.

Provade att släppa i två bitar köttbulle, vilket höggs in på som värsta Tigerhajarna. De sliter verkligen sitt byte i stycken, de där Channorna.

Ska köpa frysta räkor på hemvägen.
#75 - 13 mars 2009 12:04
"Köttätare (fiskätare)." Står det klart och tydligt under artbeskrivningen, du kommer inte ha mycket husfrid framöver, inte med mollys i karet iaf ;)
Bilagor:
#76 - 13 mars 2009 12:36
Sultanen skrev:
"Köttätare (fiskätare)." Står det klart och tydligt under artbeskrivningen, du kommer inte ha mycket husfrid framöver, inte med mollys i karet iaf ;)

- Jodå, det visste jag. Däremot trodde jag inte de skulle vara så Molly-sugna när de ännu är yngel i princip.
Plus det faktum att de umgick som ett enda stim ihop, både Mollys och Channor igår.

Ja....vi får väl se vad som sker närmsta dagarna då : )
#77 - 13 mars 2009 12:38
Kan tänka mig att förhållandena i karet i affären inte direkt är optimala samt att de faktiskt kan vara betydligt lugnare när det är en större mängd i ett betydligt mycket mindre kar.
#78 - 16 mars 2009 08:49
Några bilder på invånare

Tagna med mobilcamen:

http://img21.imageshack.us/img21/7145/channabl2.jpg

http://img8.imageshack.us/img8/8617/channabl4.jpg

Detta är då den förmodade hannen. Har redan växt lite grand efter frossande på räkor.
#79 - 16 mars 2009 16:51
Grymt projekt du gjort :) Har ett sådant vitrinskåp jag med & nu vet jag vad jag ska göra med det då sambons inredningsnoja börjar stiga igen och det skall bytas ut. :)
Har byggt ett kar med liknande mått jag med, dock av gamla glasrutor vi rev på jobbet (float) riktigt snyggt med långa, låga kar.
Sen kan jag ju tillägga att Nols Ciklidhobby har channa bleheri hemma ifall ngn annan blir sugen på dessa grymt snygga firrar! :)

MVH // Mathias
#80 - 17 mars 2009 00:33
perfetto skrev:
- Jodå, det visste jag. Däremot trodde jag inte de skulle vara så Molly-sugna när de ännu är yngel i princip.

Plus det faktum att de umgick som ett enda stim ihop, både Mollys och Channor igår.

Ja....vi får väl se vad som sker närmsta dagarna då : )

De kallas rovfiskar av en anledning. Fan vad kul att de är pigga på att käka, då mår de bra ju!
#81 - 17 mars 2009 09:37
I dagsläget är Molly:na tydligen accepterade av Channorna. De äter av räkorna mitt framför näsan på Channorna, och faktiskt också tillsammans med dem, utan repressalier?
(för att Ch. är mätta och ointresserade av jakt?)

Channa-paret håller dessutom till i varsin ända av akvariumet, och håller alltså 150 cm avstånd mellan sina respektive ståndplatser. Är detta normalt beteende mellan två olikkönade Channor?
#82 - 19 mars 2009 09:24
perfetto skrev:
Tagna med mobilcamen:

http://img21.imageshack.us/img21/7145/channabl2.jpg

http://img8.imageshack.us/img8/8617/channabl4.jpg

Detta är då den förmodade hannen. Har redan växt lite grand efter frossande på räkor.

Coola firrar! [:-106]
#83 - 19 mars 2009 11:27
Tänkte bara. Har du kollat med ditt försäkringsbolag att det är ok med de glasen du använder. Även om det skulle vara silikonet som börjar att läcka och dom inte har godkänt glaset så får man inte ut ett öre på försäkringen för vattenskador osv.

/Tobbe
#84 - 19 mars 2009 11:34
-andy- skrev:
Coola firrar! [:-106]

- Ja, jag gillar dem...eh...den verkligen. Sköna små personligheter, och det skulle vara häftigt att ha ett par som ynglade av sig dessutom.

Så snart en liten räka dansar ner i akvariet o faller mot botten, rusar hon fram o sliter i den hejdlöst : )

Hannen brukade simma fram, öppna gapet, och sluga halva räkan i ett bett. Sen insåg han att den var för stor, o spottade ut den för att fortsätta ätandet medelst haj-metoden.
#85 - 19 mars 2009 11:37
dhuron skrev:
Tänkte bara. Har du kollat med ditt försäkringsbolag att det är ok med de glasen du använder. Även om det skulle vara silikonet som börjar att läcka och dom inte har godkänt glaset så får man inte ut ett öre på försäkringen för vattenskador osv.

/Tobbe

- Nej, det har jag inte gjort. Nu är jag iof inte orolig för några hårda kantslag mot akvariet, men har ändå en plastskena ovan runtom som även tjänar som glidlist för topplocken som alltså kan skjutas fram o tillbaka i sidled vid matning, rengöring, och vattenbyten etc : )
#86 - 19 mars 2009 12:47
perfetto skrev:
- Nej, det har jag inte gjort. Nu är jag iof inte orolig för några hårda kantslag mot akvariet, men har ändå en plastskena ovan runtom som även tjänar som glidlist för topplocken som alltså kan skjutas fram o tillbaka i sidled vid matning, rengöring, och vattenbyten etc : )

Kolla upp det ändå, vattenskador kostar fruktansvärt mycket pengar.
#87 - 19 mars 2009 13:35
Sultanen skrev:
Kolla upp det ändå, vattenskador kostar fruktansvärt mycket pengar.

- Hur skulle någon kunna påvisa att jag känt till att det är härdat glas i mitt akvarium, om någon skulle slå sönder det och det skulle bli en försäkringsfråga av det hela?

En annan undran...är jag den förste i världen som bygger ett akvarium i härdglas? : )
#88 - 19 mars 2009 14:32
perfetto skrev:
- Hur skulle någon kunna påvisa att jag känt till att det är härdat glas i mitt akvarium, om någon skulle slå sönder det och det skulle bli en försäkringsfråga av det hela?

En annan undran...är jag den förste i världen som bygger ett akvarium i härdglas? : )

Kolla upp så ditt försäkringsbolag ersätter vattenskador när det är ett hemmabygge, det är det inte alla som gör. Varför argumentera emot mig? Det handlar om en otrolig massa pengar och jag råder dig att kolla upp så att din försäkring täcker eventuella skador. Sen kan du gott fråga om härdat glas, får du det skriftligt på att det inte är någon fara så är det väl bra eller?
Better safe then sorry...
#89 - 19 mars 2009 15:03
Sultanen skrev:
Kolla upp så ditt försäkringsbolag ersätter vattenskador när det är ett hemmabygge, det är det inte alla som gör. Varför argumentera emot mig? Det handlar om en otrolig massa pengar och jag råder dig att kolla upp så att din försäkring täcker eventuella skador. Sen kan du gott fråga om härdat glas, får du det skriftligt på att det inte är någon fara så är det väl bra eller?

Better safe then sorry...

- Nej, jag argumenterar verkligen mot dig : )

Jag undrar bara hur ett försäkringsbolag ska kunna kräva av mig att jag känner till om det är härdat glas eller inte i akvariumet. Jag ser då ingen skillnad när jag tittar på det iallafall.

Och iom det är det ju lite misstänkt att ens kontakta bolaget om jag inte har någon särskild anledning att misstänka att mitt akvarium skulle vara "suspekt" på något sätt, menar jag. Det var bara så jag tänkte.
#90 - 19 mars 2009 16:34
Man kontaktar ett försäkringsbolag när man har frågor, du behöver inte säga att du har ett sådant kar hemma utan att du kollar upp lite fakta om det inför ett planerat bygge eller whatever, tror inte ens du behöver säga att du är kund hos dem och vem du är, men fråga för sjutton. Både om de ersätter skador för hemmabyggen (det gör inte alla) men även om det är några speciella regler med härdat glas(tror jag verkligen inte de beryr sig om men fråga ändå).
#91 - 19 mars 2009 19:00
Sultanen skrev:
Man kontaktar ett försäkringsbolag när man har frågor, du behöver inte säga att du har ett sådant kar hemma utan att du kollar upp lite fakta om det inför ett planerat bygge eller whatever, tror inte ens du behöver säga att du är kund hos dem och vem du är, men fråga för sjutton. Både om de ersätter skador för hemmabyggen (det gör inte alla) men även om det är några speciella regler med härdat glas(tror jag verkligen inte de beryr sig om men fråga ändå).

- Japp, så kan man ju gå tillväga utan att behöva vädra en misstanke om specialmaterial. Tack för tipset.
#92 - 20 mars 2009 08:35
Om en vattenskada inträffar så kommer försäkringsbolaget kräva att dom får göra en besiktning. Det vill säga att dom kommer att vilja titta på det akvariet som har lekt. Är det byggt med material som dom inte godkänner så får man inte ut något på försäkringen. Detta gäller även om det inte är det materialet som är orsaken till skadan.

men olika försäkringsbolag är olika petiga.

/tobbe
#93 - 20 mars 2009 09:56
dhuron skrev:
Om en vattenskada inträffar så kommer försäkringsbolaget kräva att dom får göra en besiktning. Det vill säga att dom kommer att vilja titta på det akvariet som har lekt. Är det byggt med material som dom inte godkänner så får man inte ut något på försäkringen. Detta gäller även om det inte är det materialet som är orsaken till skadan.

men olika försäkringsbolag är olika petiga.

/tobbe

- Ja tobbe, den biten förstår jag. Det jag menar är att jag ju knappast kan veta vad för slags glas det är i akvariet om jag köper det av någon som inte talar om det för mig.
Bilagor:
#94 - 20 mars 2009 10:14
Bolagen skiter i akvarierna
Tror ni mig inte så var så goda och ring dom
Dom har andra problem och akvarier är det inte
Hemmabygge eller ej dom kommer att säga att bara köra på.
#95 - 23 mars 2009 07:58
I förrgår fick sig akvariet en liten prövning allright. Väl hemma sent efter liten social tillställning, skulle jag plocka upp någon växtslinga som lossnat o låg o flöt i akvariet. Jag drog alltså vänstra täckglaset åt sidan så jag kom åt att ta bort det, och glömde sedan skjuta tillbaka det. Gick o kastade växtdelen och skulle sedan passera förbi akvariet på tillbakavägen mot sängkammaren, varpå jag med höften/midjan stöter i det utskjutande glaset stenhårt.
Lyckligtvis har jag ju inte limmat fast plastskenorna som ligger mot överkanten som glidskenor, varför det täckglaset (som ju är ung. 75 cm långt), river med sig skenorna och flyger i golvet med ett KRASCH!

Om jag inte vetat att det var icke-härdat glas i täckglasen, skulle jag börjat undra. Det blev småsplitter över halva parkettgolvet.

Hursomhelst så inspekterade jag ju akvariet efter den kollisionen och det fanns lyckligtvis inte en skråma där. Skulle ju ha varit hur trevligt somhelst att stå där med dryga 200 liter vatten över parkettgolvet efter midnatt och lite lätt "extraglad"....
#96 - 23 mars 2009 08:11
perfetto skrev:
- Ja tobbe, den biten förstår jag. Det jag menar är att jag ju knappast kan veta vad för slags glas det är i akvariet om jag köper det av någon som inte talar om det för mig.

Det är snat [:-100]

/Tobbe
#97 - 30 mars 2009 11:03
Ja såhär långt senare kan jag konstatera att LED-belysningen fungerar utmärkt och växterna är fräscha och växer utan några somhelst näringstillskott.

Fiskarna mår fint och vattenvärdena är stabilt bra med ett 40%-igt byte sådär någon gång per vecka eller vart tionde dag.

Annons