Ikea möbel som akvariemöbel.

#1 - 8 januari 2013 20:20
Skulle

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20176277/#/00176278

Funka som akvariemöbel för ett 147liters kar?
Drygt 200kg blir det om vi räknar hårt!


MVH Rikard
#2 - 8 januari 2013 20:27
Nej, den kommer säkerligen att bågna på mitten...
#3 - 8 januari 2013 20:31
Det är åtminstone massivt trä till skillnad från vad det brukar vara på IKEA. :) Men den där hade nog behövt mer stöttning i mitten. och en skiva på baksidan för sidledsstöd.
#4 - 8 januari 2013 21:17
Karet som kommer stå på är 120x35x35 om de hjälper nått, så vikten sprids ju liksom ut.

Då får jag staga upp den annars. Tyckte måtten va perfa på den.
#5 - 8 januari 2013 21:31
Det hjälper nog inte om du inte stagar upp den ordentligt, och då även toppskivan:).
#6 - 8 januari 2013 23:15
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se:D. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.
Christer5
#7 - 9 januari 2013 11:23
Är verkligen de bärande sidoskivorna massiva ?
#8 - 9 januari 2013 11:41
Sv: Ikea möbel som akvariemöbel.

laasesku skrev:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se:D. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.


Det där är väl IKEA:s bästa spånskivekvalitet? Inte massivt trä?

- Knax

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#9 - 9 januari 2013 11:44
laasesku skrev:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se:D. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.


Topp och bottenskivan är lättviktsmaterial, dvs papp celler med ett laminat ovanpå, får du in vatten där så pressas nog pappcellerna ihop ganska omgående.
#10 - 9 januari 2013 12:27
laasesku skrev:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89888948/ ska jag köra till mitt nya kar. Dock med förstärkt baksida, limmad och utan ben. Verkar stabil men den som lever får se:D. Tror dock det är bra om karet har samma mått så det står på de bärande skivorna.


just denna möbel inom BESTÅ-serien kan jag inte så mycket om.

men stora delar av den serien är mest luft.

dvs det är board på ram konstruktion, vilket är så långt ifrån lämpligt man kan komma när
det gäller att ställa kar på dom, ur i princip alla aspekter.

kan man inte säkerställa att det är spånskiva i hyllor och sidor så skulle jag aldrig ställa
ett kar på den möbeln.




.
#11 - 9 januari 2013 12:33
Ryskbompa skrev:
Skulle



http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20176277/#/00176278



Funka som akvariemöbel för ett 147liters kar?

Drygt 200kg blir det om vi räknar hårt!





MVH Rikard





se kommentar i bilden......................................




.
#12 - 9 januari 2013 12:51
se kommentar i bilden......................................









.



MM men jag ska ju inte ställa akvariet på hyllplanen. Jag klämde och kände på möbeln inne på ikea och den känns riktigt stabil men jag gissar på att ni har koll på noterna så jag får skrota den iden.

Hur stabil ska egentligen en akvariemöbel vara? gjord i svartstål? ;D


MVH Rikard
#13 - 9 januari 2013 13:36
Ryskbompa skrev:
MM men jag ska ju inte ställa akvariet på hyllplanen. Jag klämde och kände på möbeln inne på ikea och den känns riktigt stabil men jag gissar på att ni har koll på noterna så jag får skrota den iden.



Hur stabil ska egentligen en akvariemöbel vara? gjord i svartstål? ;D





MVH Rikard


njau, det behöver den inte.

spån eller mdf skivor i tjocklek 16/18 mm räcker långt.

bästa sättet att beskriva det är att titta på vanliga akvariemöbler OCH köksstommar.

om man har ett kar som är säg 120 brett, så 2 stommar från ex IKEA som är 60 breda
blir bra, om man bara förstärker lite i ryggen och har adekvata ben, ex deras Capita rostfria,
under möbeln, 6 st då i detta fall

Då får man stöd längst ut i kanterna, samt mitten, lägg sedan på en bra topplatta i laminat
eller väl inoljat massivträ, så är man hemma.


Eller snickra sjäv med 45x70 reglar.




.
#14 - 9 januari 2013 13:39
Det "lustiga" med akvariemöbler är att om man bygger dem själv för större akvarier så skulle jag köra med 45*45mm och 45*95mm regler och använda 12mm plywood på sidor, bakstycke och ovanpå och regla ordentligt under där själva akvariet står.
Allt för att VETA att det kommer att hålla!

Men om man tittar på de akvariemöbler som säljs så är ju dessa konstruktioner så himla veka (spånskivor?? ) så att om de inte SÅLTS ihop med akvariet så hade i vart fall jag aldrig vågat ställa ett akvarie på dem.

Är det någon här som skulle bygga en akvariebänk av spånskivor? Eller som INTE skulle kraftigt överdimensionera hemmabygget?
#15 - 9 januari 2013 13:39
Hyllplanen är en sak ja, men om själva grundkonstruktionen är massiv furu, dvs inget sånt fuskvirke. Hela pjäsen väger ju uppåt 25kg och då är den ändå rätt robust känns det som? Men hur som helst hade man fått stötta upp den en del ändå.
#16 - 9 januari 2013 13:40
....
#17 - 9 januari 2013 13:40
Knax skrev:
Det där är väl IKEA:s bästa spånskivekvalitet? Inte massivt trä?



- Knax



Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2


Jajjemen
#18 - 9 januari 2013 13:45
Sv: Ikea möbel som akvariemöbel.

laasesku skrev:
Ja, har för övrigt inte påstått annat


Ach, nej. Ville bara dubbelkolla. Det spelar nog ingen roll om det är spån eller massivt, menar jag, så länge dimensionerna är tillräckligt väl tilltagna. Hsh var det nog någon annan som pratade om massivt trä.

- Knax

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#19 - 9 januari 2013 13:46
Aquabacke skrev:
Är det någon här som skulle bygga en akvariebänk av spånskivor? Eller som INTE skulle kraftigt överdimensionera hemmabygget?



byggt en i spånskiva, kopierade IKEA kökstomme, stod 222 literskar på den
(nu står det karet på en stålställning, ihopsvetsade 4-kantsrör, 30x30mm, 2mm godstjocklek....)


köpt en kökstomme från IKEA, dvs spånskiva, som det står ett kar på
#20 - 9 januari 2013 13:51
njau, det behöver den inte.



spån eller mdf skivor i tjocklek 16/18 mm räcker långt.



bästa sättet att beskriva det är att titta på vanliga akvariemöbler OCH köksstommar.



om man har ett kar som är säg 120 brett, så 2 stommar från ex IKEA som är 60 breda

blir bra, om man bara förstärker lite i ryggen och har adekvata ben, ex deras Capita rostfria,

under möbeln, 6 st då i detta fall



Då får man stöd längst ut i kanterna, samt mitten, lägg sedan på en bra topplatta i laminat

eller väl inoljat massivträ, så är man hemma.





Eller snickra sjäv med 45x70 reglar.









.

Sedär jag håller med dig ;-)
45x70 reglar och plywood 12mm (överdelen tjockare och tätt med reglar under) låter helt okey och så klämma in köksstommar för att få skåp och lådor osv, men jag skulle inte ha låtit de stommarna vara den bärande delen utan bygga upp hållfastheten själv med reglar och plywood. Men köksstommar och luckor underlättar mycket för att få det snyggt ;-)
bättre att vara på den säkra sidan än att sova dåligt om nätterna med ett antal hundra liter vatten på en konstruktion man inte litar på!
#21 - 9 januari 2013 13:54
Knax skrev:
Ach, nej. Ville bara dubbelkolla. Det spelar nog ingen roll om det är spån eller massivt, menar jag, så länge dimensionerna är tillräckligt väl tilltagna. Hsh var det nog någon annan som pratade om massivt trä.



- Knax



Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

Spånskivor och vatten är inte så bra kombination tycker jag.
de suger upp vatten och sväller och tappar i hållfasthet och är allmänt kasst jämfört med massivt trä.
#22 - 9 januari 2013 13:58
Aquabacke skrev:
Spånskivor och vatten är inte så bra kombination tycker jag.

de suger upp vatten och sväller och tappar i hållfasthet och är allmänt kasst jämfört med massivt trä.



båda har sina för och nackdelar.



spånskivan kan som sagt var lösas upp om det kommer för mycket vatten på den.

löses enkelt med vattenavvisande färg / lack.


massivt trä sväller om det får vatten på sig, vilket ex kan göra att ett ben/regel blir
helt plötsligt flera mm (har själv sett en 1,8 meters regel bli 2 cm längre....) längre,
och det kan stressa glaset så mycket att det spricker.

löses på samma sätt som med spånskivan.


.
#23 - 9 januari 2013 13:59
Ni som bygger själva hur gör ni med överdelen för belysning och sånt det är den trixiga och svåra biten tycker jag (bänken under är lätt att bygga), eller kör ni då med täckglas och lösa färdiga armaturer?

Tips för att få till överdelen snyggt och bra, praktiskt och funktionellt med belysning osv. Hur har ni gjort?
#24 - 9 januari 2013 14:05
båda har sina för och nackdelar.







spånskivan kan som sagt var lösas upp om det kommer för mycket vatten på den.



löses enkelt med vattenavvisande färg / lack.





massivt trä sväller om det får vatten på sig, vilket ex kan göra att ett ben/regel blir

helt plötsligt flera mm (har själv sett en 1,8 meters regel bli 2 cm längre....) längre,

och det kan stressa glaset så mycket att det spricker.



löses på samma sätt som med spånskivan.





.

Om du får en 1.8 m regel att svälla och bli två cm längre så dränkte du den nog rätt ordentligt i vatten, skulle vilja veta vad som hade hänt med spånskivor med samma behandling???!
sedan så bygger man väl så att akvariet står relativt fritt på bänken och stressas då inte alls om bänken blir 2 cm längre, eller hur menar du att du byggt, du hade väl inte 1.8 m höga ben där ett blivit 2cm längre så du får en snedbelastning på akvariet så det spricker?
#25 - 9 januari 2013 14:07
Inget kan bli sämre av att skippa spånskivor i bärande konstruktioner!
#26 - 9 januari 2013 14:20
Aquabacke skrev:
Om du får en 1.8 m regel att svälla och bli två cm längre så dränkte du den nog rätt ordentligt i vatten, skulle vilja veta vad som hade hänt med spånskivor med samma behandling???!

sedan så bygger man väl så att akvariet står relativt fritt på bänken och stressas då inte alls om bänken blir 2 cm längre, eller hur menar du att du byggt, du hade väl inte 1.8 m höga ben där ett blivit 2cm längre så du får en snedbelastning på akvariet så det spricker?



nope, den togs från ett torrt lager och ställdes i ett rum med normal fuktighet, över 24 timmar
så blev den 2 cm längre,

blir nästan samma effekt på spånskivor, sjäv sett en Billy Bokhylla gå från 201 hög till 203 hög på
mindre än 24 timmar

om du har ett 4 ben av massivt trä, säg 80 höga, och ett av dom får mycket vatten på sig, så kan
det benet på några fåtal timmar bli nästan 1 cm längre, då har du helt plötsligt ett kar vars ena
hörn kanske sticker upp 1 cm högre än dom andra, och det är rena rama döden för kar.

sedan kan man hindra detta med rejäl massiv (sten/laminat kanske) skiva som är väl förankrad
i benen.

reglar kommer från trä som har vuxit olika, kommer den från ett träd som har vuxit långsamt på
en norrsluttning i norrland, så är den relativt sett ganska motsträvig på att suga upp vatten och
svälla, men kommer den från söderslätt nere vid medelhavet / svarta havet, så har den en otrevlig
förmåga att suga upp vatten, för att det är relativt sett ganska gles mellan fibrerna.
#27 - 9 januari 2013 14:21
Aquabacke skrev:
Inget kan bli sämre av att skippa spånskivor i bärande konstruktioner!



ganska stor skillnad på olika konstruktioner.

en möbel som skall hålla för XXXX kilo är inga problem.

ett tak som skall hålla för 50 cm blötsnö är en annan sak........
#28 - 9 januari 2013 14:28
ganska stor skillnad på olika konstruktioner.



en möbel som skall hålla för XXXX kilo är inga problem.



ett tak som skall hålla för 50 cm blötsnö är en annan sak........

Gissar du liksom jag har erfarenhet av att bygga hus av lösvirke låter det som... (bara 50cm blötsnö??? Var bor du?)
Men kan vi inte enas av att man bygger så det håller, gäller även akvariebänkar.
#29 - 9 januari 2013 14:30
Aquabacke skrev:
Gissar du liksom jag har erfarenhet av att bygga hus av lösvirke låter det som... (bara 50cm blötsnö??? Var bor du?)

Men kan vi inte enas av att man bygger så det håller, gäller även akvariebänkar.


nope, ingen erfarenhet av att bygga hus, bara att konstruera möbler......

50 cm blötsnö är nog max vad skulle kunna få här i söder där palmerna vajar under sommaren.


och ja, bygg så det håller.....



.
#30 - 9 januari 2013 14:38
nope, den togs från ett torrt lager och ställdes i ett rum med normal fuktighet, över 24 timmar

så blev den 2 cm längre,



blir nästan samma effekt på spånskivor, sjäv sett en Billy Bokhylla gå från 201 hög till 203 hög på

mindre än 24 timmar



om du har ett 4 ben av massivt trä, säg 80 höga, och ett av dom får mycket vatten på sig, så kan

det benet på några fåtal timmar bli nästan 1 cm längre, då har du helt plötsligt ett kar vars ena

hörn kanske sticker upp 1 cm högre än dom andra, och det är rena rama döden för kar.



sedan kan man hindra detta med rejäl massiv (sten/laminat kanske) skiva som är väl förankrad

i benen.



reglar kommer från trä som har vuxit olika, kommer den från ett träd som har vuxit långsamt på

en norrsluttning i norrland, så är den relativt sett ganska motsträvig på att suga upp vatten och

svälla, men kommer den från söderslätt nere vid medelhavet / svarta havet, så har den en otrevlig

förmåga att suga upp vatten, för att det är relativt sett ganska gles mellan fibrerna.

Så vad rekommenderar du då spånskivor eller trä/plywood med tanke på vatten/funkt formstabilitet?

eller du kanske förordar underrede i armerad betong?
vore onekligen ett trevligt projekt och kan nog bli jäkligt snyggt... bara bygga form och armera och hälla i betong.
nått för den händige att prova på.
som sagt skulle kunna bli jäkligt snyggt! (stabilt och tåla vatten och hålla formen)
#31 - 9 januari 2013 14:42
jag är inte speciellt rätt för vattenspill av den enkla anledningen att jag alltid
så gott det går skyddar utsatta delar med bra täckfärg / lack.

ex så står senaste projektet (112 liter) på kökstommar av spånskiva, lackade på IKEA's
underleverantör (slovakien tror jag), och med en toppskiva i 16mm MDF som är först
svartmålad med Hammarlack, och sedan på det vanlig lack.


betong är snyggt, några bra LECA-block blir en riktigt bra och snygg bänk.



som sagt var, inte så rädd för vattnet om möbeln är skyddad.



.
#32 - 9 januari 2013 14:43
nope, ingen erfarenhet av att bygga hus, bara att konstruera möbler......



50 cm blötsnö är nog max vad skulle kunna få här i söder där palmerna vajar under sommaren.





och ja, bygg så det håller.....







.

Förresten vet du vad försäkringsbolag säger om vattenskadan från ett kraschat akvarium orsakats av en egenkonstruerad hoprasad konstruktion, är det typ drulleförsäkringen då. Eller ersätter de oavsett hur vattenskadan uppstått, gissar de INTE skulle ersätta om jag kraschat 1000 liter med flit och någonstans måste de dra gränsen, eller iofs är väl få fall där konstruktionerna är så idiotiska så de inte ersätter kanske...
#33 - 9 januari 2013 14:48
Aquabacke skrev:
Förresten vet du vad försäkringsbolag säger om vattenskadan från ett kraschat akvarium orsakats av en egenkonstruerad hoprasad konstruktion, är det typ drulleförsäkringen då. Eller ersätter de oavsett hur vattenskadan uppstått, gissar de INTE skulle ersätta om jag kraschat 1000 liter med flit och någonstans måste de dra gränsen, eller iofs är väl få fall där konstruktionerna är så idiotiska så de inte ersätter kanske...



har haft den diskussionen med mitt bolag.

om karet har stått på en möbel som är köpt i butik, avsett för akvarium i viss storlek, så är du homefree.
dvs då täcker de allt som det står på deras papper, kolla dock noga hur det är med fisk och utrustning,
inte alla bolag som ersätter det.

skulle en egenbyggd möbel rasa ihop, så blir det en bedömning av bolaget om möbeln är adekvat för
ändamålet, kommer de fram till att den är det, så är du än en gång homefree, men kommer de fram att
den inte är det, säg att du ställt 1000 liter på några bananlådor, så blir helt plötsligt bevisbördan din,
dvs du måste, kanske i tingsrätt, bevisa att möbeln var gjord enligt konstens regler och borde ha hållt
för belastningen, men att det kanske var leverantören av skuvarna som gjorde bort sig och hade undermålig
kvalité på dom och därmed så rasade allt.



.
#34 - 9 januari 2013 15:56
Mitt stösta problem är att hitta/bygga en möbel som inte bygger mer än 37-40cm. Då den ska stå vid sängkanten mot väggen. Ikeas köksstommar bygger väldigt mycket mer har jag en känsla om :S

har ni nå tips?

Den ska va snygg också, frugans största men inte enda krav!

MVH Rikard
#35 - 9 januari 2013 16:20
Ryskbompa skrev:
Mitt stösta problem är att hitta/bygga en möbel som inte bygger mer än 37-40cm. Då den ska stå vid sängkanten mot väggen. Ikeas köksstommar bygger väldigt mycket mer har jag en känsla om :S



har ni nå tips?



Den ska va snygg också, frugans största men inte enda krav!



MVH Rikard

Borde vara enkelt av träreglar i lämplig dimension och klä den i skivmatral av lämpligt slag, ex. Plywood.
blir hur stabilt som helst och kan hålla för flera ton.
och eftersom du bygger och skruvar och limmar ihop själv så får du exakt de mått du vill ha, sedan bara måla och kanske lacka med lämplig färg, eller så klär du den i självhäftande plastfolie om du vill ha en imitation av nått riktigt träslag eller ex. Stenmatrial
allt efter tycke och smak.
busenkelt om du är lite händig!
#36 - 9 januari 2013 16:24
båda har sina för och nackdelar.







spånskivan kan som sagt var lösas upp om det kommer för mycket vatten på den.



löses enkelt med vattenavvisande färg / lack.





massivt trä sväller om det får vatten på sig, vilket ex kan göra att ett ben/regel blir

helt plötsligt flera mm (har själv sett en 1,8 meters regel bli 2 cm längre....) längre,

och det kan stressa glaset så mycket att det spricker.



löses på samma sätt som med spånskivan.





.


Nu behöver du inte hitta på.
Inte en chans att en regel sväller så mycket(definitivt inte längs fiberna)
Och för den delen så är ett rum med normal fuktkvot en bostad.
Tänk på alla lister och foder tex.
Hur hade det sett ut om det hade svällt så mycket.
Skulle virket svälla så mycket som du säger så hade ju alla hus spruckit(panel,gips,golv osv)

/snickare
#37 - 9 januari 2013 16:48
Aquabacke skrev:
Borde vara enkelt av träreglar i lämplig dimension och klä den i skivmatral av lämpligt slag, ex. Plywood.

blir hur stabilt som helst och kan hålla för flera ton.

och eftersom du bygger och skruvar och limmar ihop själv så får du exakt de mått du vill ha, sedan bara måla och kanske lacka med lämplig färg, eller så klär du den i självhäftande plastfolie om du vill ha en imitation av nått riktigt träslag eller ex. Stenmatrial

allt efter tycke och smak.

busenkelt om du är lite händig!



Skulle helt klart funka och jag är händig men! det skulle nog inte klassa in under snyggt. Det ska ju fortfarande se ut som en möbel :P


MVH Rikard
#38 - 9 januari 2013 17:03
Okey samma problem som jag har då, man är ingen finsnickare precis ;-)
vad är det för mått och utseende du tänkt dig då?
lådor, hyllor skåp?
#39 - 9 januari 2013 18:00
Typ bänken ska vara 130-160cm bred. 37-40 djup sen höjden spelar inte så stor roll. VI pratade om en byrå först men såg sedan dendär på ikea. Verkar lovande. Det är skitasvårt att hitta en möbel som är 37-40djup och hållfast å sen se bra ut.

Ken hade byggt nå egen som såg bra ut. How? Mått?


MVH Rikard
#40 - 9 januari 2013 18:22
Ryskbompa skrev:
Typ bänken ska vara 130-160cm bred. 37-40 djup sen höjden spelar inte så stor roll. VI pratade om en byrå först men såg sedan dendär på ikea. Verkar lovande. Det är skitasvårt att hitta en möbel som är 37-40djup och hållfast å sen se bra ut.



Ken hade byggt nå egen som såg bra ut. How? Mått?





MVH Rikard

Om du tar Ikea väggskåp så är de inte lika djupa som underskåp utan 37cm djupa och sedan 60+40+60=160 och saken är biff!
(Eller 40+60+40=140)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/12314/
#41 - 9 januari 2013 18:24
Och så gör du en ram av reglar under väggskåpet så du får en lite indragen sockel under skåpet ;-)
#42 - 9 januari 2013 19:33
MM ingen dum ide. En fråga där.OM man smackar ihop 2st 80skåp = dörrar. Går dörrarna att öppna utan att dom tar i då?


MVH Rikard
#43 - 9 januari 2013 19:41
2x40

djup 37

mdf skiva med hammarlack ovanpå

6 st capitaben för justering undertill

karet är 80x35


http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154873
#44 - 9 januari 2013 20:37
Ryskbompa skrev:
MM ingen dum ide. En fråga där.OM man smackar ihop 2st 80skåp = dörrar. Går dörrarna att öppna utan att dom tar i då?





MVH Rikard

Jo de är ju byggda för att smäcka ihop, kör med lim mellan så får du lite extra styrka.
Staga upp hela rasket med en skiva bakpå.
och jag hade stagat upp sidor och mellan skåpen med nått annat än bara spånskivor, men det är olika uppfattning om det behövs.
men som svar: ja dörrarna går att öppna!
#45 - 9 januari 2013 20:41
2x40



djup 37



mdf skiva med hammarlack ovanpå



6 st capitaben för justering undertill



karet är 80x35





http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154873

Såg tjusigt ut ditt bygge











Annons