IKEA Lack.

#1 - 18 augusti 2007 08:32
Två av dessa (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20118621) skulle passa perfekt under mitt 200 liters akvarium.
Frågan är om det håller! Vad tror ni?
#2 - 18 augusti 2007 08:51
Personligen skulle jag vara lite tveksam att ha dessa under minst 200 kg akvarium.
Kommer tyngden rakt ovanifrån så är det nog ingen större fara, men skulle ett ben få en knuff kan man fundera på vad som skulle hända.
Min dotter har ett sådant bord på sitt rum så jag har kollat lite på detta bord tidigare då jag var i samma situation som du, men bara till ett 50 liters kar.
Ska du ändå satsa på dessa bord föreslår jag att du sätter ett stag mellan menen så de inte viker sig om olyckan skulle vara framme.
Maffia666
#3 - 18 augusti 2007 08:55
gladys skrev:
Två av dessa (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20118621) skulle passa perfekt under mitt 200 liters akvarium.

Frågan är om det håller! Vad tror ni?
Det funkar nog inte så bra !! För skulle du råka stöta till akvariet så tror jag att benen viker sig. Har själv haft ett sådant bord och benen blev rätt så rangliga efter ett tag. Ett 200L med allt väger ca 250+.
#4 - 18 augusti 2007 09:10
Har precis ett sådant bord men skulle aldrig belasta det med ens 50 kg. Hela konstruktionen är ihålig och gjord med tunna spånskivor (riktigt tunna).
#5 - 18 augusti 2007 11:18
Håller med alla andra här ! Jag har haft Lackbord, och dom är inte lämpliga för såpass tunga saker som akvarium.

Mvh/Janne
#6 - 18 augusti 2007 11:31
jag har trampat rakt igenom ett sånt när jag skulle sätta upp en grej på väggen... skivan består av masonit och luft samt lite små spillbitar av trä imellan... skulle aldrig våga belasta ett sånt med mer än kanske ett 30liters...
#7 - 18 augusti 2007 13:01
Nej, jag har jobbat på IKEA. Det där är bra som enkla bord, men man får absolut inte ha akvarium på det. De är ju ihåliga och benen är av plast. En tidningshög eller en lätt TV, är nog maxbelastningen för ett sådant.
#8 - 22 augusti 2007 13:29
Ett tips: 2 av de här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/97322800 med en bordskiva el.liknande mellan/under akvariet.
#9 - 22 augusti 2007 13:40
Tänk på att om man använder 2 bord/ställningar bredvid varandra (oavsätt om dom klarar 500kg var i belastning) så bör man SKRUVA fast en rejäl skiva ovanför de två för att undvika nivåskillnader. Lägger man bara en skiva uppepå så kan det sluta illa om man har otur.
#10 - 22 augusti 2007 14:09
heeke skrev:
Tänk på att om man använder 2 bord/ställningar bredvid varandra (oavsätt om dom klarar 500kg var i belastning) så bör man SKRUVA fast en rejäl skiva ovanför de två för att undvika nivåskillnader. Lägger man bara en skiva uppepå så kan det sluta illa om man har otur.

Just det, ett mycket bra tips:)

Har sett en kille som hade ett 720l akvarium på tre av dessa kuber. Han satte sitt ytterfilter i en av kuberna. Riktigt snygt var det :)
#11 - 22 augusti 2007 14:57
Jepp, jag har mitt 6-kants kar på en sådan istället för bordet som det talades om innan.
Men det kan vara idé att olja in det innan då det är obehandlat från böjan och det blir fula märken av vattenspill.
#12 - 22 augusti 2007 15:11
alltid när man beräknar håll fastigheter så multiplicerar man alltid med 3, golv lyftkranar bilar precis allt, nästan.
Det finns snyggare och bättre bord, kanske inte lika billigt..

Annons