ihåliga trasiga växter..

#1 - 18 augusti 2006 18:00
Ja om ni kollar på bilderna..
mina växter vill inte riktigt vara med.....Anubias växer bra, men allt med STORA blad bara tvärdör på ett par veckor....vad tror ni är bekymret...
har 4x36W NYA RÖR
Tillsätter PMDD regelbundet, matar inte överdrivet mycket.
Inte några aggressiva fiskar..

Hjäälp....

BILDER:
http://www.festivalbussen.com/IMG_1424.JPG
http://www.festivalbussen.com/IMG_1425.JPG
http://www.festivalbussen.com/IMG_1426.JPG

ursäkta att bilderna är rätt stora. men orkade inte minska dem!

MVH
Fredrik
#2 - 18 augusti 2006 18:11
Jäkligt bra bilder på en väldigt tydlig brist vad det nu är! Ska bli intressant att sätta tänderna i och jag ska även be att få använda bilderna på föreläsningar om vi hittar boten!

Kör jag Greger Lindstrands beslutsträd på bristen för monocots (Echinodorus är en monocot):
http://user.tninet.se/~vet933z/mono2.htm
Så får jag järnbrist eller eventuellt svavelbrist.

Järnbrist är ju vanligt däremot är svavelbrist väldigt ovanligt. Kör du PMDD utan K2SO4 och MgSO4 (innehåller mycket svavel) så kanske vi inte ska slänga ut svavelbristen helt ur bilden, men kranvatten brukar innehålla en hel del svavel - men det kan ju variera oerhört mycket beroende på var du bor. Enklast är att få reda på svavelhalten från ditt vattenverk.

Men tills dess så ser det helt klart ut som dina storätande Echinodorus har strippat järnet i din PMDD med råge och skriker efter mer.

Det som även talar för järnbrist är sista bilden om man går efter Gregers beskrivningar där fläckvis skleros tyder på järnbrist.

Dubbla PMDD-doseringarna är mitt förslag. Någon annan som har förslag?
#3 - 18 augusti 2006 21:32
va kan hända om man häller för mycket PMDD? Blir det övergödning av nått annat då och nya symptom uppstår tro? Har hyffsade problem med alger ute på kanterna som du ser, men det tror jag beror på att jag får in MYCKET solljus i rummet där akvariet står....tyvärr...

Du får gärna använda bilderna om du vill...kan ta ett par ännu tydligare åt dig imorgon om du vill!

MVH
Fredrik
#4 - 18 augusti 2006 21:36
btw, om jag bara vill tillsätta järn, vad är bästa sättet?
#5 - 18 augusti 2006 21:40
Det här är som hämtat från mitt akvarium! :)
Själv skall jag försöka lösa det med 4-rörs ramp och PMDD och eventuellt försura vattnet lite.
Men eftersom du redan har detta så skulle jag, med den begränsade kunskap jag har, hålla med defdac ang järnbristen. Jag skulle försöka öka mängden PMDD. Har läst om folk som ökat med 200% utan problem men vet inte hur det skulle påverka dig. Bäst du frågar nån mer kunnig :)
#6 - 18 augusti 2006 23:35
lade upp lite bilder nu, hade ändå inget bättre för mig :)
www.kulin.se ta dem du vill ha. hojta till bara!
#7 - 19 augusti 2006 12:19
[quote=Linchpin]btw, om jag bara vill tillsätta järn, vad är bästa sättet?[/quote]

Finns ju järntillskott o köpa hos de flesta akvarie butiker.. :)
Bilagor:
#8 - 19 augusti 2006 12:32
[quote=Linchpin]va kan hända om man häller för mycket PMDD? Blir det övergödning av nått annat då och nya symptom uppstår tro? Har hyffsade problem med alger ute på kanterna som du ser, men det tror jag beror på att jag får in MYCKET solljus i rummet där akvariet står....tyvärr...

Mina Echinodorus såg ut på det viset innan jag började med PMDD och jag var också rädd för att "övergöda". Testade med att först dubbla gödningsdosen vid vattenbytet och sedan öka ytterligare med flera mindre doser under veckan till man såg att växterna tog fart.
Det tog några veckor innan det hände grejer, så man får ha lite tålamod.
Och när växterna kommit igång så försvann algerna!

Peter
#9 - 19 augusti 2006 21:19
ahh ok, då får de bli o hälla i lite mer än idag då.
tog dubbel dos imorse....slänga i lite igen i mitten på veckan eller så...
#10 - 20 augusti 2006 19:55
om man nu tar dubbeldos eller så påverkas inte vattnet och värderna i den då? tex no3, ph eller nåt annat?
#11 - 20 augusti 2006 20:06
Självklart påverkas vattnet om du tillsätter mer PMDD. :) Man häller i pmdd just för att påverka vattnet i näringsmässigt hänseende, dvs. du tillför vattnet nitrat, fosfat, kalium, järn/andra metaller och mineraller - det är ju det växterna behöver. Tar man en dubbel dos så tillför man mer av de ovannämnda ämnena än om man tar en enkel dos - borde vara en enkel matematik. En dubbel dos är dock fortfarande så lite att det inte torde vara någon större fara för fiskar/räkor/snäckor eller vad man nu har i karet.

Mig veterligen påverkas inte pH:t alls av PMDD.
#12 - 20 augusti 2006 21:59
Vid första blicken så skulle det kunna vara en köldskada!, ser precis ut så på Bleherii som kommer till jobbet som blivit frusna. Men vid lite eftertanke så är det ju sommar och ingen risk för köldproblem även om himlen har trillat ner de senaste dagarna! =)
Skulle nog också gissa på mer järn.
Pht påverkas väl av att co2 halten sjunker när växterna får den näring dom behöver och fotosyntesar mer... eller? kanske inte märkvärt om man hystar i en massa gas men...
#13 - 21 augusti 2006 03:41
Jo, det har du rätt i, brams, ph:t påverkas inte av pmdd i sig, men går ner av att koldioxiden förbrukas, men jag tror att det är så lite koldioxid ändå i vad som verkar vara lowtech-burkar hos dem som deltar i den här tråden. Antagligen inte nämnvärt mer än vanliga dag/natt variationer pga att de är så koldioxidbegränsade ändå.
#14 - 27 augusti 2006 17:51
så, då har jag öst ner ett gäng järntabletter vid rötterna på växterna, allt enl. anvisningar på förpackingen....även klippt bort alla dåliga blad.
så nu återstår att se om det blir bättre. skall även passa på att göra ett litet vattenbyte innan tabletterna börjar lösa upp sig.
#15 - 27 augusti 2006 19:35
Hmm,, varför fortsatte du inte bara att fulldospulsa mer av allting med möjligen lite mer av NutriSi? Kör man med järntabletter så vet man ju aldrig hur mkt järn som löses upp och som är tillgänglig för växterna.
#16 - 1 september 2006 20:32
well, blir en liten testperiod och se hur växterna beter sig...än så länge inte någon direkt skillnad....kan ju öka meängden nutriSi lite mer oxå iofs!
#17 - 1 september 2006 21:51
Fast nu är det ju lite "farligt" att öka med NutriSi *utöver* dina järntabletter - mitt råd gällde ju utifrån att man inte lägger in järn i botten.
#18 - 1 september 2006 22:32
Mina växter blev jätteglada när de fick pmdd, nytt ljus samt lite CO2. Lite surare vatten samt sera morena fick de oxå, vet dock inte hur mkt det hjälpte.
Mitt pmdd gödningsprogram ser atm ut som följande:
KNO3 (Kaliumnitrat) - två till tre gånger i veckan
KH2PO4 (Kaliumdivätefosfat) - en gång i veckan
CACl2 (Kalciumklorid) - inte börjat än men en gång i veckan kanske
NutriSI (Fe, Mn, Cu, Zn, B o Mo) - en gång i veckan
(vanlig kon, 1dl, 540l akv)

Göder även med lite järntillskott vid echinodorus rötter.
Byter 30% vatten varannan vecka.

Nu har mina växter mer växtvärk än dödsångerst :p

PS: Här finns bra beskrivning på brister under faq: http://www.haack.se/pmdd.htm
#19 - 2 september 2006 09:47
sant iofs...får hålla lite vakande ögon på burken nu och se vad som händer....
hmm kollar nu, ser ungefär ut som förut....tyvärr
kan det vara ljuset?
Rören som sitter nu är:
Marine Glo 40w (blått som fan, tetrorna blir vackra)
Daylight
Aquarelle x2

Ser en sak nu dock som jag MÅSTE åtgärda....INGA reflektorer....fuck
fan har jag aldrig sett det för...hmmm
#20 - 2 september 2006 10:18
[quote=Linchpin]
Tillsätter PMDD regelbundet.[/quote]

Jag har också ett 310liters kar med 4x36w aquarelle utan reflektorer. Jag gör fulldospuls med PMDD 3ggr i veckan och tillsätter ca 12 droppar med ferrogan efter vattenbyte. fungerar bra för mig.

Att klämma dit reflektorer också tror jag att det krävs att du börjag att göda med Co2 också, risken är att du klämmer ner för mycket ljus i burken och då kommer det bli svårare att hålla snyggt tror jag.
#21 - 2 september 2006 10:24
opppppssss...där rök en av hållarna till lysrören....jaja, shoppingrunda...samt ner till jobbet/garaget och roffa åt sig ett par fina reflektorer som jag sett legat där och samlat damm ett tag :)

Nåväl, får testa med reflektorer.....blir det värre så är det ju inte värre än att jag får ta bort dem igen....alltid kul o testa i alla fall....skall väl flytta inom en relativ´snar framtid, och då är väl planen att göra en omstart ändå så... ;)
#22 - 23 september 2006 10:32
Har fått något så när bukt på de ihåliga bladen, så det bör nog ha varit järnbrist, nu kommer det nya blad som ser bättre ut i alla fall!

Men har lite annat skit som jag inte blir av med dock...
Slänger in lite bilder (OBS, 1MB styck ca...sorry orkar itne förminska)
http://www.kulin.se/IMG_1751.jpg Kiselalger?
http://www.kulin.se/IMG_1752.jpg kiselalger?!
http://www.kulin.se/IMG_1755.jpg ?! Skägg?
http://www.kulin.se/IMG_1759.jpg grönalger

Nån som har bra tips på att bli av med dessa på bra sätt?
SKall iväg o köpa lite mer snabbväxande o dundra in i tanken idag tänkte jag, men det är så tråkigt då de blir täckta av algerna så fort!!....

nåväl....hilfe danke

Annons