Iglar till akvariefisk?

#1 - 26 april 2009 16:36
Hej,
jag har två dammar i trädgården och när jag stoppar ner handen bland växterna så kan det sitta 10 småiglar på handen.

Troligen så har iglarna kommit med någon koikarp eller någon dammväxt och jag vet inte vilken typ av igel det är.
De är normalt mellan några millimeter och en centimeter stor.

Tror ni iglarna passar som mat eller kan det vara skadligt för fiskarna?
Det sista jag vill är ju att iglarna äter sig ut genom diskusarna från insidan...

/Hasse
#2 - 26 april 2009 21:54
Det finns många sorters iglar, en del parasiterar på fiskar, en del är rovdjur osv.

Jag vet inte vilken sorts igel du har, man i ditt läge skulle jag inte börja med att stoppa dom i akvariet, utan kolla Koiarna om de har iglar på sig, inkusive gälarana, alltså innanför gällocken.

När jag var liten stoppade jag hästiglar i samma akvarium som mina jack dempseys, fiskarna var tillräckligt stöddiga för att dra blod på människor, men iglarna kunde de bara irritera tillräckligt så de till slut rymde ur akvariet.
#3 - 27 april 2009 05:21
Tack Erik,
bra förslag.

Jag får ta och håva upp en firre ur dammen och se om det är angripen.
Jag har lagt 7 iglar i ett glas på akvariet men jag väntar nog med att stoppa ner dem i akvariet.

/Hasse
#4 - 27 april 2009 06:03
Husmorskur

[SIZE=1]"Vid allvarlig sjukdom som bukvattusot eller kräftpest låto trenne svultna iglar suga ur det sjuka i 12 minuter en natt med fullmåne, bränn därefter iglarna i öppna spisen och kasta salt på golvet framför"[/SIZE]
#5 - 27 april 2009 06:24
1) Du behöver ta reda på VILKEN igel det är du har, och hur det kommer sig att du har så många. De flesta iglar är små rovdjur som ger sig på snäckor och mask, men en del är parasiter på sjöfåglar, däggdjur, eller fisk.
Är det så många iglar att bara du "stoppar ner handen bland växterna så kan det sitta 10 småiglar på handen", så har du tiotusentals med iglar i dammen, och då frågar man sig ju vad det är de äter när de kunnat bli så många.

2) Jag skulle inte mata med iglar. Även de som inte ger sig på fisk har så starka sugproppar att fisken inte brukar kunna få lös dem.
#6 - 27 april 2009 19:09
Har försökt fånga in några firrar men dammen är för stor och djup, ca 4*4 meter och 1,5 meter djup.

Har suttit och letat på nätet och jag kan konstatera att iglar inte är det mest populära ämnet på nätet.

Så här långt kan jag konstatera att det inte är någon av de större iglarna, blodiglar kan bli upp till 15 cm. "Mina" iglar är bara 7-10 mm så just nu ligger tipset två tvåögd igel, men jag har inte hittat någon bra bild ännu...

Jag återkommer när jag vet mer.

Om det finns någon igelexpert i forumet så får du gärna komma med tips.
#8 - 27 april 2009 19:35
Utan bild eller nåt är det svårt, men en tanke slår mig - hur rör sig dina iglar? Rör de sig som en mätarlarv, med sugkoppar i fram och bakände, eller glider de långsamt fram över underlaget?
#9 - 27 april 2009 21:05
eriahl> Tack för länkarna, dock hittar jag ingen som passar. Det kan ju vara unga exemplar.
"Mina" iglar har en stor mörk pigmentprick på den smala delen (huvudet?). Den smala änden är ljusare och den tjocka änden är mörkare med många små prickar.

Jag får väl bli guldmedlem så att jag kan lägga upp en bild.:mad:
Har lyckats ta några hyfsade bilder med kameran.

Azur> Den rör sig som en mätarlarv. I vattnet fäster den den tjocka änden och svävar ut i vattnet.
De överlever knappt 12 timmar i kranvatten (Göteborg).
#10 - 27 april 2009 21:44
sehkn0 skrev:

Azur> Den rör sig som en mätarlarv. I vattnet fäster den den tjocka änden och svävar ut i vattnet.

OK, rörelsemönstret gör att vi i alla fall säkert kan säga att det är en igel, inte en plattmask.
#11 - 28 april 2009 05:32
Du kan lägga upp din bild på t ex imageshack.us och sedan länka till bilden!
#12 - 28 april 2009 11:24
Gaffel skrev:
[SIZE=1]"Vid allvarlig sjukdom som bukvattusot eller kräftpest låto trenne svultna iglar suga ur det sjuka i 12 minuter en natt med fullmåne, bränn därefter iglarna i öppna spisen och kasta salt på golvet framför"[/SIZE]

Men yää! Husmorskurer ftw! :D :D
#13 - 28 april 2009 14:22
Hanni> Mot en smärre ersättning kan du få bada 12 minuter i min damm.;)
#14 - 28 april 2009 18:54
Nu har jag laddat upp tre bilder.

Bild 1 är en igel på en 10-krona så att man ser hur stor den är.
Bild 2 är igel i utsträckt läge i vatten.
Bild 3 är en igel på handen.

http://profile.imageshack.us/user/sehkn0
Förhoppningsvis så finns det någon som kan se vilken typ det är.

Är de ofarliga så så skulle säkert fiskarna må riktigt gott av dessa "godsaker".
#15 - 28 april 2009 19:21
Jag har nycklat och letat, och jag får det till att det är en Glossiphoniid igel, kanske Helobdella stagnalis. I såna fall är det ett litet (upp till 10 mm) rovdjur som främst livnär sig på mygglarver - har du mycket mygglarver i dammen?

Identifieringen är mycket skakig, men en sak är säker: det är inte en fiskigel.
Bilagor:
#16 - 28 april 2009 19:27
aaaaaah! du håller den i handen!!! ;)
#17 - 28 april 2009 19:48
Azur skrev:
Jag har nycklat och letat, och jag får det till att det är en Glossiphoniid igel, kanske Helobdella stagnalis. I såna fall är det ett litet (upp till 10 mm) rovdjur som främst livnär sig på mygglarver - har du mycket mygglarver i dammen?

Nej det finns inte mycket mygglarver. Dammen ligger mitt inne i Göteborg och vi har nästan inga mygg här.

Tror ni jag vågar mata mina akvariefiskar?
De ser onekligen lite mumsiga ut.:)
#18 - 28 april 2009 20:00
Jag tror ärligt talat inte att de funkar särskilt bra som fiskfoder - iglar har för bra fästförmåga.
#19 - 28 april 2009 20:01
Ingen aning. Prova med en och se vad som händer!

Sen undrar jag ju om det inte kan finnas parasiter och grejor i de där otäckingarna. Ingen aning egentligen, men det sägs ju att snäckor och sniglar ute i naturen har en massa parasiter, så varför inte dessa...
#20 - 28 april 2009 20:07
Jag följer nog Eriks råd att först fånga in en fisk från dammen för att se om den är angripen. Det är bara så förtvivlat svårt att fånga dem bara...:(

Jag återkommer när jag lyckats håva in en av guldfiskarna.
#21 - 28 april 2009 20:08
Min bild i huvudet innan fotona var helt annorlunda. Om den skulle hinna fästa sig på fisken blir det nog lite jobb med att få loss den som sagt. Följer med alla möjliga iglar när jag håvar småkryp och iglarna sitter som (censur) på hinksidorna.
#22 - 28 april 2009 20:18
Den som vill kan testa att nyckla här:
http://sunsite.ualberta.ca/Projects/Aquatic_Invertebrates/?Page=18

Jag får det som sagt till Helobdella stagnalis.
#23 - 28 april 2009 21:07
Azur skrev:
Den som vill kan testa att nyckla här:

http://sunsite.ualberta.ca/Projects/Aquatic_Invertebrates/?Page=18

Jag får det som sagt till Helobdella stagnalis.

Jag är beredd att hålla med dig.
Det enda som inte stämmer är pigmenteringen. Bilderna på stagnalis tyder på att de är enfärgade.

Annons