Iglar på land

#1 - 27 juni 2006 07:12
Bara en undran - vad gör iglarna på land ibland?
:confused:
Sett det idag men även förra året att de spatserar omkring på stigen runt sjön när det är riktigt fuktigt i antingen luften eller gräset.
Är det fråga om försök till migration möjligen?
#2 - 27 juni 2006 07:44
tja

är inte säker men antagligen är det som du säger ett migrationsförsök skulle jag tippa på.
#3 - 27 juni 2006 07:51
Bra fråga. I Amazonas finns det blodsugande iglar som lever på land, men där regnar det ju hela tiden. De sitter bland växterna och kravlar på sina offer när de går förbi. Men i Huskvarna finns det nog inte många blodiglar. Jag har bara sett dom i små pölar i beteshagar i Skåne. De sätter sig på korna.

Det är nog migration som du gissar. Jag har aldrig sett eller hört talas om att de gör så. Kanske har det blivit för många iglar i sjön så att de vill hitta nya jaktmarker. De är rovdjur.

Undrar om det finns iglar som fortplantar sig på land för att ynglen ska slippa bli uppätna av fiskar? Många (alla?) iglar bär på sina ungar under buken. Det ser jätteäckligt ut.
#4 - 27 juni 2006 10:17
[quote=erikthur]Bara en undran - vad gör iglarna på land ibland?
:confused:
Sett det idag men även förra året att de spatserar omkring på stigen runt sjön när det är riktigt fuktigt i antingen luften eller gräset.
Är det fråga om försök till migration möjligen?[/quote]

Vad är det för iglar? Blodiglar (Hirudo medicinalis) sitter ju kvar på de djur de hittat att äta på tills de ätit färdigt (om de själva får välja) oavsett om värddjuret sticker från vattnet eller inte, och "går" då själv tillbaka till vattnet, Dessutom tror jag att de kan leta efter byten på land ibland om vädret tillåter, mina klättrar omkring ovanför vattenytan när det blir varmt, det är alltid kondens på väggarna i deras behållare.

Och alla som undrar, jag har inte samlat mina i naturen, jag har fått dom på recept, så dom är helt lagliga.

Om det inte är blodiglar så återstår väl bara teorierna om letande efter mat eller nya vattendrag.
#5 - 27 juni 2006 10:34
[quote=Erik...]Och alla som undrar, jag har inte samlat mina i naturen, jag har fått dom på recept, så dom är helt lagliga.
[/quote]

Kan man få iglar på recept, det har jag aldrig hört talas om! :p Intressant!
#6 - 27 juni 2006 11:03
[quote=Nitra98]Kan man få iglar på recept, det har jag aldrig hört talas om! :p Intressant![/quote]

Jaja, dom går loss på ett par hundra per styck, men det är det värt, jag har för mig att vilda är skyddade.
#7 - 27 juni 2006 12:32
jag har hört talas om att om man för tex köldskador så kan läkaren ordinera ett par blodiglar,dom ska visst kunna få igång blodcirkulationen igen.
#8 - 27 juni 2006 12:35
Men vad gör man med dem när man är "klar" med dem då?
#9 - 27 juni 2006 18:43
[quote=Nitra98]Men vad gör man med dem när man är "klar" med dem då?[/quote]

Vaddå klar? De mina är husdjur, bland många andra, ska försöka ta en kull så småningom, kanske återkommer med iglar-till-salu-annons och skötsel/odlingsbeskriving:D
#10 - 27 juni 2006 18:52
[quote=Erik...]Vaddå klar? De mina är husdjur, bland många andra, ska försöka ta en kull så småningom, kanske återkommer med iglar-till-salu-annons och skötsel/odlingsbeskriving:D[/quote]

Ja, jag förstod att du har dem som husdjur, men jag menar i största allmänhet om man nu får dem på recept? Alla vill nog inte ha dem kvar sedan...! :p
Hur sköter man om dem, vad äter de? *nyfiken*
#11 - 27 juni 2006 19:09
[quote=Nitra98]Ja, jag förstod att du har dem som husdjur, men jag menar i största allmänhet om man nu får dem på recept? Alla vill nog inte ha dem kvar sedan...! :p
Hur sköter man om dem, vad äter de? *nyfiken*[/quote]

ja berätta mer :) kanske skulle försöka fixa ett par o försöka bota min extrema igel fobi
#12 - 27 juni 2006 19:22
Jag undrar mest hur du utfordrar dem...
#14 - 27 juni 2006 19:38
Me too as Azur...
Blodiglar och koppning var viktiga medicinska metoder för några sekel sedan.
Men att de fortfarande skulle kunna gå att få tag på via recept låter som en skröna faktiskt. Jag kommer dock ihåg att man kunde köpa dom på marknaden när jag en gång i tiden var ung - och stora var dom allt. I alla fall minnesbilden av dom.
#15 - 27 juni 2006 20:11
[quote=erikthur]Me too as Azur...
Men att de fortfarande skulle kunna gå att få tag på via recept låter som en skröna faktiskt. Jag kommer dock ihåg att man kunde köpa dom på marknaden när jag en gång i tiden var ung - och stora var dom allt. I alla fall minnesbilden av dom.[/quote]

Nej det är inte en skröna blodiglar är "ganska vanliga" inom läkarvården idag de används numera alltid tex om du om någon korkad anledning skulle tex såga fingret av dig då läkaren sytt fast ditt finger igen sätter de blodiglar på toppen av ditt finger för att påskynda samt hålla igång blodcirkulationen så det inte "dör"
#16 - 27 juni 2006 20:32
[QUOTE=Nocturna]Nej det är inte en skröna blodiglar är "ganska vanliga" inom läkarvården idag de används numera alltid tex om du om någon korkad anledning skulle tex såga fingret av dig då läkaren sytt fast ditt finger igen sätter de blodiglar på toppen av ditt finger för att påskynda samt hålla igång blodcirkulationen så det inte "dör"[/QUOTE]
Om de nu är ganska "vanliga" inom sjukvården idag skulle man kunna tänka sej några hits om man söker t ex på Akademiska sjukuset (zero hits) eller Uppsala universitet (5 hits - inget egentligen aktuellt - se nedan)
http://www.google.com/u/UppsalaUniversity?ie=utf-8&q=blodigel&hq=-site%3Awebdb3.uu.se+-site%3Alantweb.its.uu.se+-site%3Aremiz.its.uu.se
#17 - 27 juni 2006 21:00
[quote=Nocturna] om du om någon korkad anledning skulle tex såga fingret av dig då läkaren sytt fast ditt finger igen sätter de blodiglar på toppen av ditt finger för att påskynda samt hålla igång blodcirkulationen så det inte "dör"[/quote]
blodiglarna förhindrar att blodet koagulerar men suger även ut gammalt blod.
och dom kan göra en hel del nytta sen finns även andra djur som används.
finns en larv som är bra på att hålla rent sår från bl.a död vävnad men låter frisk vävnad vara.

Jag undrar mest hur du utfordrar dem...

bara stoppa ner handen ;)
#18 - 27 juni 2006 21:09
[quote=Azur]Jag undrar mest hur du utfordrar dem...[/quote]

Blodiglar, är det så svårt att räkna ut?:D

Jag sätter dem på frivillig arm, sen äter dom.
#19 - 27 juni 2006 21:31
[quote=erikthur]Om de nu är ganska "vanliga" inom sjukvården idag skulle man kunna tänka sej några hits om man söker t ex på Akademiska sjukuset (zero hits) eller Uppsala universitet (5 hits - inget egentligen aktuellt - se nedan)
http://www.google.com/u/UppsalaUniversity?ie=utf-8&q=blodigel&hq=-site%3Awebdb3.uu.se+-site%3Alantweb.its.uu.se+-site%3Aremiz.its.uu.se[/quote]

ja det är den infon jag fick av en kirug när jag frågade

http://www.google.se/search?hl=sv&q=blodiglar+inom+sjukv%C3%A5rden&meta=
du kan ju gå igenom de här länkarna med...
#20 - 27 juni 2006 21:32
[quote=Raven]blodiglarna förhindrar att blodet koagulerar men suger även ut gammalt blod.
och dom kan göra en hel del nytta sen finns även andra djur som används.
finns en larv som är bra på att hålla rent sår från bl.a död vävnad men låter frisk vävnad vara.

bara stoppa ner handen ;)[/quote]

larven du pratar om beskrev samma kirug som maggots som är likt iglarna special odlade just för sjukvården
#21 - 28 juni 2006 07:04
usch, allt detta igelprat får mig att komma ihåg min enda blodigelupplevelse...

under en kurs så fick jag och ett par kurskamrater uppgiften att ta reda på hur staketeffekten i en liten sjö på öland fungerade. så vi hoppade i vattnet glada i hågen och började håva insekter. jag skämtade om att nu skulle man dra upp benen och se om det satt nåt på vadarbrallorna...

och på vadarbrallorna satt det då tre stora iglar!!! så alla började kolla på sina byxor och det var fullt av dem! när vi senare sansat oss uppe på land så började vi studera dem istället för staketeffekten.. :) det var intressant att se när man skapade vågor i vattnet med håven så drogs det 50-tal blodiglar till håven....

vår handledare som visste vad som gömde sig i vattnet skrattade när han fick reda på det och sa att vi alrid kommit i vattnet om han sa det innan o det kanske stämmer....
#22 - 28 juni 2006 07:10
[quote=Nitra98]Ja, jag förstod att du har dem som husdjur, men jag menar i största allmänhet om man nu får dem på recept? Alla vill nog inte ha dem kvar sedan...! :p
Hur sköter man om dem, vad äter de? *nyfiken*[/quote]

Efter vad jag förstått är det normala att vårdpersonalen både behandlar med igeln och tar hand om den efteråt, exakt vad som händer med den i de fallen vet jag inte.

Det enda svåra med skötseln är egentligen att hålla dem instängda, hittils har jag bara använt lufttäta behållare, tex PET-flaska med på skruvad kork, och även om det går mer än en vecka mellan gångerna jag öppnar flaskan och byter vatten går det inte att se någon direkt skillnad i beteende före och efter vattenbyte. Det är inte direkt krävande djur, biopharm leeches som säljer dom tycker att man inte ska ha mer än 50st per 2,5 liters behållare utan cirkulation och filtrering.
#23 - 28 juni 2006 07:18
[QUOTE=Nocturna]ja det är den infon jag fick av en kirug när jag frågade

http://www.google.se/search?hl=sv&q=blodiglar+inom+sjukv%C3%A5rden&meta=
du kan ju gå igenom de här länkarna med...[/QUOTE]
Jag gjorde en liknande sökning och liksom din sökning finns det nästan ingenting om att blodiglar används ssk ofta inom dagens sjukvård. Jag valde att söka på UAS och UU eftersom Liss fanns med i ett dokument men det är ju möjligt att han inte längre är verksam just i Uppsala.
#24 - 28 juni 2006 09:45
Jag har fått intrycket att både iglar och maggots ger stor risk för sekundära infektioner (Aeromonasbakterier).
Jag gjorde en snabbsökning av medline och hittade inte mycket (förutom att jag nu lärt mig att det finns igelarter som kan sätta sig i bihålorna och - bläurk! - urinblåsan hos människa!).
#25 - 28 juni 2006 09:47
[quote=Azur]Jag har fått intrycket att både iglar och maggots ger stor risk för sekundära infektioner (Aeromonasbakterier).[/quote]
går att komma runt med odling skulle ja tro.

(förutom att jag nu lärt mig att det finns igelarter som kan sätta sig i bihålorna och - bläurk! - urinblåsan hos människa!).

ouch låter inte så behagligt precis :rolleyes:
#26 - 28 juni 2006 12:27
[quote=Nitra98]Hur sköter man om dem, vad äter de? *nyfiken*[/quote]
De behöver inte äta ofta precis. Ett skrovmål med blod någon eller några gånger om året räcker. Jag satte en blodigel på fingret en gång och den åt sig skitfet och släppte. Sedan blödde mitt finger i flera timmar. På natten vaknade jag och det blödde fortfarande lite. De har en massa ämnen som gör att blodet inte koagulerar.
#27 - 28 juni 2006 12:31
varför har man blodiglar hemma?!
#28 - 28 juni 2006 13:24
[quote=lenis3]varför har man blodiglar hemma?![/quote]

Och det frågar en person som har undulater?:D
#29 - 28 juni 2006 13:29
[quote=Azur]Jag har fått intrycket att både iglar och maggots ger stor risk för sekundära infektioner (Aeromonasbakterier).
Jag gjorde en snabbsökning av medline och hittade inte mycket (förutom att jag nu lärt mig att det finns igelarter som kan sätta sig i bihålorna och - bläurk! - urinblåsan hos människa!).[/quote]

Angående Aeromonas så ska det ingå någon art i iglarnas naturliga bakterieflora, man har hittat den arten i sår efter iglar, men jag inte läst om att manska kunna få infektioner av den arten, men det kanske är för att jag inte letat efter den informationen:)

Det finns även fiskar som tar sig in i urinröret på däggdjur.
Bilagor:
#30 - 28 juni 2006 13:33
[quote=erikthur]Me too as Azur...
Men att de fortfarande skulle kunna gå att få tag på via recept låter som en skröna faktiskt. Jag kommer dock ihåg att man kunde köpa dom på marknaden när jag en gång i tiden var ung - och stora var dom allt. I alla fall minnesbilden av dom.[/quote]

Låter det fortfarande som en skröna så kan du titta på den här länken.
http://www.biopharm-leeches.com/
#31 - 28 juni 2006 14:30
erik: haha ja, men undulater är ju söööta :D

hmm har du dom som husdjur?
#32 - 28 juni 2006 14:53
[QUOTE=Erik...]Låter det fortfarande som en skröna så kan du titta på den här länken.
http://www.biopharm-leeches.com/[/QUOTE]
Tydligen förekommer det ett sporadiskt användande av iglar i enstaka plastik-krurgiska ingrepp.
Mest rör det sej väl om fall-rapporter.
Men det fanns en liten randomiserad studie aom smärtlindring vid knäarthros som möjligen visade en positiv effekt första månaden efter behandlingen.
Även sökt lite på medline men mitt internet är alltför slött för närvarande.
Referenserna på sajten ovan var inte så många eller ssk färska.

En liten undran bara över vilken indikation och vilken ordination som angavs på ditt recept?
#33 - 28 juni 2006 17:12
[quote=erikthur]Tydligen förekommer det ett sporadiskt användande av iglar i enstaka plastik-krurgiska ingrepp.
Mest rör det sej väl om fall-rapporter.
Men det fanns en liten randomiserad studie aom smärtlindring vid knäarthros som möjligen visade en positiv effekt första månaden efter behandlingen.
Även sökt lite på medline men mitt internet är alltför slött för närvarande.
Referenserna på sajten ovan var inte så många eller ssk färska.

En liten undran bara över vilken indikation och vilken ordination som angavs på ditt recept?[/quote]

Jag har för mig att ordinationen löd något i stil med: För utvärtes bruk, Jag tror däremot inte det fanns någon indikation angiven, det kanske borde stått "Patologiskt biologiintresse".:D
#34 - 30 juni 2006 22:33
Iglar används i alla fall på UMAS handkirurgiska klinik (efter mikrokirurgi). Jag har inte sett dem in action på någon patient, men väl besökt deras lilla krypin på vårdavdelningen. Det var ett tag sedan nu, men jag har för mig att igelsköterskan sa att de föds upp på steriliserat kalvblod. På avdelningen simmar de omkring i en speciell igellösning tills det är dags att börja arbeta. Jag tycker att de är ganska vackra, på sitt eget vis.

Mvh Cecilia
#35 - 6 juli 2006 10:45
Iglar användes på en hundbiten man i Malmö så det används tydligen ibland. Fast det funkade tydligen inte i det fallet.

http://sydsvenskan.se/malmo/article160836.ece

Varning för en riktig blodig bild.

Annons