Iglar

#1 - 16 juni 2003 03:32
Kom hem från dammen och hade en ovälkommen gäst i baljan, en mörk 5-6 cm lång igel som sög sig fast i plasten. Fort gjorde jag mig av med den och nu har jag läst på lite på webben.

http://swedish.naturalhistory.museum/jourhavande_biolog/inneh.html

Fågan är bara finns det nu fisk i dammen och borde jag avstå att håva där? Vilka erfarenheter har ni andra av dessa - [:-87]
#2 - 16 juni 2003 20:53
Tyvärr vet jag inte något om iglar. Men lite kuriosa: Jag letade av nyfikenhet upp ordet "akvarium" i mitt Bonners Lexikon från 1921. Där står det att iglar är passande akvariedjur *ryyys* ;)

/A
#3 - 21 juni 2003 11:09
Ursprungligen skickat av Platy

Kom hem från dammen och hade en ovälkommen gäst i baljan, en mörk 5-6 cm lång igel som sög sig fast i plasten.

En så stor & mörk igel är nästan säkert hästigel - den suger inte blod alls: den är ett rovdjur som äter små ryggradslösa djur, främst maskar, gråsuggor och snäckor, som den sväljer hela.
Det <u>finns</u> iglar som suger blod på fisk, och de är ganska vanliga i sjöar, men de vanligaste arterna är ljusa i färgen och spräckliga.

Äkta blodigel (som är sällsynt & fridlyst) påminner om en hästigel, men skimrar i olika färger, och har röda & gröna prickar längs sidorna, medan hästigeln är enhetligt svart eller spräckligt brun.

Hästigel är säkert ett utmärkt akvariedjur som kan hjälpa till med ev. snäckproblem MEN den rymmer nog ganska lätt. Hästigeln kan simma som en ål, och kan bli uppåt 20 cm lång fullt utsträckt.
Den är mycket vanlig i små fisk-fria vatten.
#4 - 23 juni 2003 17:15
Jag tackar för visat intresse, och tar till mig av Era kunskaper samt gläds åt att jag skickade iväg igeln med rörposten....[:-123]
#5 - 17 juli 2003 20:13
NU! (någon månad senare) vet jag lite mer om iglar! Jag tror att jag just upplevt om det äckligaste jag varit med om på länge!!! Läs inte vidare om du är känslig!

Jag har ett litet akvarium (28 liter) där jag har ett antal nästan vuxna guppyyngel - alldeles för många(!), som jag väntar på att "bli av med" dvs - antagligen ge bort gratis till vänner samt en akvarieaffär på stan. Där går även tre ottosar som rengör fint samt en massa mjukskaliga snäckor som kommit med någon växt. Eftersom jag inte är så särskilt rädd om dessa fiskar - de är inga rariteter, och dessutom var intresserad av denna igel som jag hittade och med gott hopp att den kanske sulle smaska dessa små sniglar, tog jag hem en hästigel. Jamenar, mitt lexicon från 1921 tyckte ju att dessa var intressanta och passande akvariedjur! Jag blev ju nyfiken. ;) Den var stor och mörk och enfärgad. Måste ju ha varit en hästigel.

I två dagar trevade den omkring och såg riktigt ball ut. Men nyss när jag matade med röda mygglarver blev den galen efter mat. Försökte ge lite extra mygglarver i hörnet där igeln trevade runt för att den kanske skulle få ta del av maten innan guppyna åt upp allt. Då tog den en guppy! Inte den mista att svälja hel, utan faktiskt den största honan (som var nästan fullvuxen)!

Den började med att suga ut båda ögonen. Sedan sög den ett hål mitt på guppyhonans mage! Den sög ut allt innehåll så att det blev ett hål kvar och ett tomt skal av fisken! Hela tiden ringlade den omkring runt, runt som ett riktigt monster. (Någon som sett X Files?) ;) De röda mygglarverna som honan just ätit flög ut och andra nyfikna guppys åt upp dessa! Bläää så makabert det såg ut. Ni andra kanske är vana vid rovgiriga fiskar, men för mig som bara har haft levandefödare, grodor samt räkor och ottosar blev detta bara för mkt.

Hästiglen lever inte bara i stilla fiskfria vatten! Den är fångad i Motala ström i Norrköping. Ett snabbrinnande vattendrag med enorma antal fiskyngelstim som man ser hela vägen längs kanterna då man promenerar runt strömmen. Fiskynglen är i guppystorlek kan jag tillägga! Jag misstänker att iglarna lever gott i Motala Ström. Imorgon åker "min" igel tillbaka i strömmen! *vinka adjö*

Kan man stämma ett lexicon från 1921? ;P

Mvh
/A
#6 - 17 juli 2003 21:39
Ursprungligen skickat av alie

Jag misstänker att iglarna lever gott i Motala Ström. Imorgon åker "min" igel tillbaka i strömmen! *vinka adjö*

Lol!

Fasen, jag måste prova att hålla igel!

Såhär i efterhand verkar det iofs rätt rimligt att den kan äta upp småfisk, med tanke på att den äter ganska stora maskar och snäckor. Tack för att du rapporterade det här, det var väldigt bra att få veta.
#7 - 17 juli 2003 21:46
Alie: Jag glömde - om du har kvar igeln, skulle du kunna tänka dig att lägga den i en nån liten burk (typ en tom filmburk) med lite fuktigt toapapper, och posta den till mig, så jag kan kolla vad det är för art av igel?

Maila mig så får du min address.
#8 - 18 juli 2003 09:18
Självklart kan jag posta den till dig! Jag har kvar den. Den har bott i en bigpack-kartong över natten alldeles ensam... Det bara måste vara en hästigel. Jag läste i länken som platy har angivit här att hästigeln kan vara lite grönskimrande på magen. Det är den faktiskt om man tittar noga när den sträcker ut sig i akvariet! Men när du har artbestämt den får du gärna berätta :)

Kul att man inte är den enda som är nyfiken av sig. =)

Mvh
/A
#9 - 18 juli 2003 09:36
Ursprungligen skickat av alie

Självklart kan jag posta den till dig!

Perfektamente! Självklart hör jag av mig när den är artbestämd.

Skicka till:

Michael Noren
Vertebratavdelningen
Naturhistoriska Riksmuseet
Box 50007
104 05
Stockholm
#10 - 18 juli 2003 09:41
Ska kanske tillägga att det kanske inte är så smart att skicka på en fredag. :)
#11 - 18 juli 2003 10:08
Där har du en poäng! :) Här sitter jag och vet knappt vad det är för dag. Hur kan akvarier vara så intressanta? ;P
Jag postar måndag!

Mvh
/A
#12 - 22 juli 2003 11:23
Det blev visst inte av att posta den igår måndag. Helst plötsligt var klockan kväll och det hela glömdes av. Men jag postar den idag - tisdag!

Kram
/A
#13 - 22 juli 2003 12:13
Ursäkta inlägget men FAN vad äklig krabat. huvva... blä...
#14 - 22 juli 2003 12:31
Verkar klart intressantare än en räka, vill ha![^]
#15 - 22 juli 2003 12:49
Jag har haft igel i mitt akvarium för ett par år sen.
jag tyckte den var snygg när den simmade runt, och inte rymde den heller.
Inte en enda gång såg jag att den gav sig på fiskarna(och dom gav sig inte på den heller).
Matade den med mask bla, men den dog efter ca 3 mån tyvärr vet inte varför.
ska nu starta upp ett kar med lite svenska fiskar och då kommer jag garanterat att stoppa i en igel, snygg snyggare snyggast.
#16 - 22 juli 2003 14:00
jebus: Det måste nästan ha varit en annan art av igel som du hade, men man kan ju aldrig vara säker. Igeln som jag hade såg ut som om den sträckte sig efter fler fiskar efter att den hade ätit upp den första, och då hivade jag med en hast upp den. Jag ville inte att den skulle få tag på en otocinclus - har bara 5 av dem.

Jag har en annan helt ovetenskaplig teori, och det är att igeln går upp ovanför vattenytan och andas luft. Det såg ut som om den gjorde det. Kan detta stämma tro?

Mvh
/A
#17 - 22 juli 2003 15:33
haha vad sjukt :-) att läsa den här tråden e som att se nån gammal B-rysare om några forksare som hittar en fräamde livsform som 1 timem in i filmen håller på att ta över världen :-)
#18 - 22 juli 2003 16:41
Haha, ja precis. Skräckblandad förtjusning kan man säga ;)

Idag postade jag igeln till Mike_Noren. Vi får se vad han säger om den...

/A
#19 - 22 juli 2003 17:36
yes ska bli spännadne o se :-) aknsek vi får se en bild i tidningen på en muterad jätte människo-igel :-)
#20 - 26 juli 2003 16:33
Mike_Noren: Hur går det med igeln? Kom den fram med livet i behåll?

Mvh
/A
#21 - 4 oktober 2003 13:02
Fick ni reda på nått om igeln börjar bli lite nyfiken...
#22 - 21 juli 2004 08:59
Azur, hur gick det med igeln? Vad var det för monster som alie hade i sitt akvarium?
#23 - 21 juli 2004 09:10
Den var död & rutten när den kom fram, men en hästigel var det mycket riktigt.
#24 - 21 juli 2004 16:20
jag gillar aldrig iglar,blääää.Idag fångade jag tre stycken igen.Tack på den länken PLATY.Nu vet jag vilken av de när jag jämfört bilden som finns i naturhistorias web sida.Det var den där rosa med ena ändan som är större än den andra ändan.Kroppen nerifrån är tjokare och längre up är smal.Så länge har jag inte sett att den fäster fast i mina fiskar.Den svarta suger säkert blod och den är en riktig vampyr i vattnet.Har inte tänk att en del experimenterar att ha de tillsammans med fiskarna.

ALIE HAR NOG FÅTT EN RIKTIG VAMPYR I AKVARIET, HE HE HE!!
#25 - 21 juli 2004 16:44
AZUR, vill du också ha min igel?De är rätt små.De tre nyss fångade är på toapapper och slutat röra sig kanske har redan uttorkad.
#26 - 21 juli 2004 21:01
Diane: nej, döda iglar kan jag inte göra något med - de är bara "snor" innan jag får tag i dem. Tillochmed den stora hästigeln var knepig att identifiera när den var död.
#27 - 22 juli 2004 18:21
Jag håller med dig Azur.Torkade iglar går ej undersöka,färgen ,längden blir annorlunda dessutom de blir svarta.Iallafall de attackerar inte mina fiskar.Mina små sniglar som förökar snabb var nästan utrotad.Jag tror att iglarna åt de.Det kryllade av sniglar i akvarium som jag plockar bort efterhand men de är nu nästan borta.Det blir det iglarna som kryllar istället.Rör man gruset simmar de för att komma undan.Jag hade upptäck de när de fastnade i filtret annars hade ingen anning att de finns.

Annons