Igensatta slangar till filtret

#1 - 12 juni 2006 16:05
Har precis rengjort slangarna till externa filterpumpen. Vattnet stod nästan stilla trots att jag först provade rengöra filtret.

Det var som om den hade åderförkalkning (speciellt i insugsslangen) och efter en ordentlig genomspolning så funkar den fint igen.

Lite dumt dock att behöva rengöra slangarna oftare än själva filtret då slangarna är ännu omständigare att koppla fria.

Funderar på att köpa in grövre slang med lite adaptrar för att på så sätt öka tiden mellan behoven av rengöring.

Hur fungerar det för er andra med externt filter?
#2 - 12 juni 2006 18:16
Här hos mig funkar det bra,det enda som kan hända när man gjort rent filtret och inte slagarna är att det kommer ut lite skit ur dom men aldrig att dom varit igensatta.
#3 - 13 juni 2006 16:43
Hej,

problemet med grövre slang är att flödet, q, minskar och med det uppstår sötrre risk för ytterligare igenstoppning.

Om jag vore dig skulle jag försöka lyfta pumpen något, så mycket det går faktiskt utan att det blir besvärlilgt och försvårar vattenbyten och börja med det.

Vad för slags slangar har du, släta eller veckade (fluval) ?

nICKLAS.
#4 - 13 juni 2006 16:52
Om man skall vara petig så minskar inte flödet med grövre slang. Hastigheten sjunker däremot vilket kanske ger större risk för avsättningar och igensättning.

Skulle det vara bättre med ogenomskinlig slang?
#5 - 14 juni 2006 20:42
Ja men oj va pinsamt.

Du (Papi) har helt rätt (lyfter på skalpen) det är sant per defination, skönt med ngn med huvudet på skaft (bra med petighet så länge det är relevant), det gick lite fort det där, tänkte rätt men så blev det så fel.

Jag tror inte igensättningsprocessen bryr sig om färgen på slangen.

nICKLAS.
#6 - 14 juni 2006 22:47
Ja tänket var nog rätt, fel storhet bara:)

Ja då behåller jag gönt då ! :)
#7 - 15 juni 2006 00:45
Mina slangar blev rätt fort tänkta av brunt klägg på insidan, men det berode till stor del för att jag hade sand i tanken innan som var dåligt rengjord..

rätt tjocka slangar svårt att tro att dom ska täppas igen.. enligt beskrivningen ska man bara köra med deras slangar. "vilket jag förstår dom tjänar ju på det".. men är det samma dim, så ska väl vid en eventuell läcka inte försäkringsbolaget klaga.. eller?
#8 - 15 juni 2006 01:26
[quote=Hynt]så ska väl vid en eventuell läcka inte försäkringsbolaget klaga.. eller?[/quote]

beror på, har du varit grovt oaktsam utgår ingen försäkring men då krävs bra mycket mer än att använda slangar av andra sorter.

inte ens ha ytterfilter ståendes på golvet med klåfingriga ungar räknas som oaktsamhet.

Annons