igensatt filter.

#1 - 19 mars 2006 21:21
nu är det så här att mitt ytterfilter verkar ha geggat ihopp efter 6 månader.cirulationen har minskat med ca 90 procent märkte jag nu när jag kom från jobbet. det jag undrar över. kan det räcka med att bara göra rent filtervadden som ligger överst???. antar att det är den som kläggar ihopp och inte bio bollarna å sånt.för om det räcker med att ge sig på filtervadden så gör jag det snarast..annars får det vänta tills i morgon eller nåt.MVH erik
#2 - 20 mars 2006 11:00
Inte en aning, men det skadar ju knappast att testa :)
Låter ju rimligt det du skriver också, men det beror väl på rätt mkt.
Annars är det ju inte speciellt jobbigt att rengöra filter. Den jobbiga delen är väl att mecka isär filtret och det får du ju ändå göra. När du ändå har allt isär så är det ju bara att krama ur filterdelarna i en hink akvarievatten eller så, brukar räcka finfint för mig.
#3 - 20 mars 2006 11:10
det var bara filtervadden som hade geggat ihop...så jag bytte ut det..tyckte inte det så jätet spännande att stå å göra rent det
#4 - 20 mars 2006 11:35
Hade struntat i att ha filtervadd i ytterfiltret. Jag e nöjd med en filterpatron på insuget.
#5 - 20 mars 2006 15:49
Det är inte så att vadden har släppt ludd som satt sig runt impellern i pumpen? Det smidigaste i så fall är att köpa blå filtermatta och klippa till en bit som passar filtret och byta ut vid behov.
#6 - 20 mars 2006 22:09
hehe..ska säga vad det var...vist var filtervadden geggig..men jag såg nu att det var änden på strilröret som hade släppt så vattnet kom ut där i stället för dom små hålen.

så här ser det ut nerifrån och upp med filtermaterial. Om nån har nå annat bättre förslag så hojta gärna till
1: makroner och filtermatta
2: biobollar och filtermatta
3: 2st filtermattor
4. 1 st filtermatta och sedan vadd över det.
#7 - 20 mars 2006 22:24
Smaken är som baken, men jag hade tagit bort alla filtermattor utom den längst upp. Jag kör så med mina pumpar och det funkar kanon. Risken med att ha så många filtermattor är att dessa sätter igen, med mindre kapacitet som följd.
Den biologiska nedbrytningen sker i makaronerna och biobollarna och till sist fångar filtermattan upp småpartiklarna.
Det finns säkert andra tips och ideér från andra som kan vara bättre:)
#8 - 20 mars 2006 22:38
[quote=ansjo]Smaken är som baken, men jag hade tagit bort alla filtermattor utom den längst upp. Jag kör så med mina pumpar och det funkar kanon. Risken med att ha så många filtermattor är att dessa sätter igen, med mindre kapacitet som följd.
Den biologiska nedbrytningen sker i makaronerna och biobollarna och till sist fångar filtermattan upp småpartiklarna.
Det finns säkert andra tips och ideér från andra som kan vara bättre:)[/quote]Håller bestämt inte med dig om det där att ta bort filtermattor! det sätter igen mycket fortare med lite filtermatta då den får ta all skit så att säga... ju mer filtermatta desto bättre och det är där den biologiska fitreringen äger rum!
#9 - 20 mars 2006 23:23
där var det olika bud kan man säga... funkar ju iof fint som jag har det nu..så jag får väl fortsätta med det
#10 - 20 mars 2006 23:41
[quote=sunkan aspidoras]ju mer filtermatta desto bättre och det är där den biologiska fitreringen äger rum![/quote]

sker bland makaronerna och biobollarna också
#11 - 21 mars 2006 07:13
Ja, så är det ofta inom denna hobby, du kan fråga 10 personer något och kan få 10 olika svar. Lycka till!
#12 - 21 mars 2006 16:33
Jag vill ha ett filtermaterial med stor yta för bakterier, men som inte hindrar flödet genom pumpen för mkt. Det jag tycker funkar är...

Biobollar
Filtermatta, den grövre. Klipper den i 1,5cm kuber.
Makaroner
Eheim SUBSTRATpro
JBL MicroMec

Men smaken e som baken...
#13 - 21 mars 2006 17:22
Man ska nog inte göra som det sägs i en gammal skröna:

Min kompis kompis startade ett nytt ytterfilter och han frågade vad det skulle vara för filtermaterial. H*n fick då till svar att filtermatta, vadd och makaroner var det bästa. Efter några dagar hörde h*n av sig igen, helt förtvivlad för vattnet hade blivit grumligt och det var som mjölk. Då visade det sig att h*n hade stoppat i snabbmakaroner i filtret.
Som sagt är detta nog en gammal skröna, men är det någon som erkänner att det var h*n är den välkommen:D
#14 - 21 mars 2006 17:27
hahahaha snabbmakaroner är nog inte så bra :rolleyes:

men just ytterfilter är en historia för sej, finns ju så många olika material att välja mellan.
men har av några hört att enbart filtermatta klippt i småkuber funkar bra och är ju den varianten som oftast körs bakom bakgrunder liknande i många innerfilter.

Annons